Vanligt med problem att rida ut själv ??

Sv: Vanligt med problem att rida ut själv ??

Menar du allvarligt att din häst får komma ut i skogen var annan månad ?? :eek:

Det varierar kraftigt ibland kan jag rida ut två gånger på en vecka och sedan kan det gå två månader innan jag rider ut nästa gång.
Men i snitt så blir det då kanske varannan månad eller en gång i månaden. Hon har stor hage att gå i så hon bryr sig inte, hon är som sagt ingen skogshäst så hon trivs utmärkt att bara ridas på ridbana. Hästar är individer det finns dom som inte kan ridas på bana och såna som inte kan ridas i skogen, inget konstigt med det. Förstår inte varför folk hetsar upp sig om en häst inte rids ut så ofta, sålänge hästen har daglig utevistelse och trivs med det det är det viktigaste.

*K-L*

När jag stod på ett stall för många år sen, där de hade ridhus i andra änden stallet red jag ut kanske 4 av 5 ggr trots att ridhuset låg inpå. Många av de som var inhyrda red 4 av 5 ggr i ridhuset. Det var en stor grej att på julafton ordna en gemansam uteritt tillsammans:crazy::p
Vissa red nog aldrig ut.
Visst att det är kul att rida dressyr/hoppa nån gång ibland, men inte harva runt varje dag på 4-kantspåret! Slitsamt för hästens leder med, som behöver stärka sin ben och leder på fast underlag med. Samt för hästens psyke.
Men rider man aldrig ut kan jag tänka mig att det blir till en stor grej som stimmar upp både häst&ryttare kanske..

Precis samma här. Och då är det lika bra att låta bli enligt mig. Innan det skapar för stora problem.

Ja precis! Tycker inte det är värt att ta den säkerhetsrisken det medför att rida ut bland trafik själv!

KL
Jag anser att det är ngt fel om hästen inte "vill" gå ut i skogen;)

Anser inte att det skulle handla om ledarskap, utan att det är människan som är rädd.Att det i första hand är människan som behöver tränas!!!
Om människan tränar på sin mentala bit- ensam o har tilllräckligt med pondus för att berätta för hästen att det inte är farligt- så går de allra flesta.

Byt ryttare o hästen går.
Hästen känner på en gång om ryttaren är osäker!!! -OK. Det är farligt, bäst att vi stannar hemma.:eek: Jag vill ha en trygg människa som jag kan förlita mig på.

KL

Anser inte att det skulle handla om ledarskap, utan att det är människan som är rädd.Att det i första hand är människan som behöver tränas!!!
Om människan tränar på sin mentala bit- ensam o har tilllräckligt med pondus för att berätta för hästen att det inte är farligt- så går de allra flesta.

Hästen känner på en gång om ryttaren är osäker!!! -OK. Det är farligt, bäst att vi stannar hemma.:eek: Jag vill ha en trygg människa som jag kan förlita mig på.

så lätt är det inte. jag har aldrig varit rädd oavsett vad min häst har gjort så nej det beror inte på mig skulle någon annan rida så skulle hon vara värre. Vissa hästar är som dom är oavsett vem som håller på med dom. Men i andras fall kan säkert deras rädsla gå ut över hästen.

Jag har haft problem med att rida ut själv, men mina problem har handlat om skyggande häst.. det börjar ge sig nu men det har varit tufft. Jag har gått mycket med henne, hanterat henne helt enkelt och fått henne trygg med mig som ledare och att när jag inte är spänd så finns ingen anledning till oro. Men det är himla lätt att säga "det är bara att" "det är en fråga om ledarskap" osv. Jag vet! Har sagt exakt samma sak själv tidigare.. men nu vet jag att det inte alltid är så lätt!!
Har börjat rida för instruktör oxå, det hjälper enormt även för uteridning!!! Man lär sig ;)

Man är verkligen olika!! Jag skulle ruttna på ridbanan om jag red mer än 3 ggr i veckan, vilket jag tycker är mycket!! Dock tycker min häst att det är väldigt roligt så därför är det ju kul även för mig :) Men det är såklart olika vad man har för mål med sin ridning!

KL

:bow:

En häst som litar på sin ryttare ska inte ha några problem att gå i skogen.
Precis som dom ska kunna gå i vattenpölar eller hoppa färgglada hinder.

Sen är det ju så att en häst som aldrig får gå i skogen såklart kan känna sig otrygg när den väl kommer ut, det säger väl sig självt.
Som vissa hästar kan bli hispiga ute i padocken om de nästan bara gått i ridhus.

Ni som inte tror att era hästar kan gå ut; Tycker ni det är lika okej att ha hästarna inne dygnet runt för att ägarna påstår att de inte trivs i hagen?

Till tråden: Personligen anser jag att alla hästar ska KUNNA gå ute själv. Det är ju inget man måste göra, såklart - det är ju trots allt en säkerhetsrisk att rida ut själv. Men nog ska de kunna göra det.
Vår fjording kunde gå ut utan mamma innan hon ens var avvand utan problem (Korta stunde givetvis).

Sen om man själv är rädd för att rida ut/tycker det är tråkigt så tycker jag man bör skaffa en medryttare som kan göra det, eller helt enkelt träna på det...
Alla hästar jag träffat har blivit lyckligare av att få gå åtminstonde ett par dagar i veckan i skogen. Många hästar som ridits mest på bana brukar få "glimten i ögat" när de börjar ridas varierat. Tycker den ofta saknas hos 'banhästar'.

Rider i stort sett aldrig ut själv pga säkerhetsskäl. Dock går båda mina hästar att rida ut på ensamma men det är inget jag väljer att göra så ofta, utan vi i stallet tar sällskap av varandra. Dom går ut 2ggr/vecka i skogen, resten av veckan är det markarbete, markarbete med bommar och hoppning. Unghästen vilar 2dagar/vecka, 9 åringen vilar 1dag/vecka. Båda tävlar hoppning.
Båda är "nojjiga" att rida ut på men hanterbara sas.

Givetvis om man föder upp en häst själv så ska man vänja den med att gå ute. Men man kan knappast hållas ansvarig för om hästen är uppfödd med att inte ridas ute eller att inte gå ute i hagen. Då tycker inte jag det är så konstigt om en häst aldrig kommer fungera att rida ute själv. Att vänja en häst vid hage går i många fall även om det bara handlar om några timmar när det gäller vissa individer.

så lätt är det inte. jag har aldrig varit rädd oavsett vad min häst har gjort så nej det beror inte på mig skulle någon annan rida så skulle hon vara värre. Vissa hästar är som dom är oavsett vem som håller på med dom. Men i andras fall kan säkert deras rädsla gå ut över hästen.

Ja jag hade ett sto för många år sen som ingen annan vågade rida. Den såldes som 5-åring för att den hade orsakat förra ägaren många krämpor.

Den t o m sattes på svält för att "sköta sig". Vi kallade henne för "Britta Puckelpist" när jag köpte henne. Senare var den bara snäll med mig eller riktiga nybörjare. Vi blev vänner.

Sen om man själv är rädd för att rida ut/tycker det är tråkigt så tycker jag man bör skaffa en medryttare som kan göra det, eller helt enkelt träna på det...
Alla hästar jag träffat har blivit lyckligare av att få gå åtminstonde ett par dagar i veckan i skogen. Många hästar som ridits mest på bana brukar få "glimten i ögat" när de börjar ridas varierat. Tycker den ofta saknas hos 'banhästar'
:bow:tillbaka:angel:

Den dagen jag inte törs galoppera mina ute skaffar jag mig ngn som gör det!!!

Har tränat för tränare som tyckte att jag är "snäll" som red max 3-4 dagar i ridhus( när jag tävlade). Tycker att det är självklart att de ska få en både fysisk o psykisk avslappning samt omväxling i arbetet.

Även när mina har haft lång konv. har de varit snälla. Visst- laddade, men har aldrig försökt få av mig.

Red igår men en ung tjej som har fått en härlig kontakt med sitt sto- som gör allt för henne. Ej NH!

Senast ändrad:

Ni som inte tror att era hästar kan gå ut; Tycker ni det är lika okej att ha hästarna inne dygnet runt för att ägarna påstår att de inte trivs i hagen?

Vi har en häst på ridskolan som i vissa perioder inte vill ut i hagen, vi släpper hästarna då de ska ut i hagen och han stannar i dessa perioder utanför grinden och vägrar gå in. Spelar då ingen roll vad man gör.
Vi har testat att släppa han först, men då kommer han in igen, testat att släppa sist, stannar då utanför grinden och vägrar gå, givetvis så ledde vi ut han då vi släppte han först och sist.

Han fick då vara inne i ca 3 veckor(gick i ridhus dagtid, så helt stilla stod han iof inte.)
Anledningen till att han inte vill ut tror vi beror på leran, var i våras så djup och sugande lera att han antagligen tyckte det var jobbigt att ta sig undan de andra hästarna. Han är ganska låg i rang, det är inte oroligt i hagen flocken funkar bra ihop, men han är ganska "harig".

Ska kanske tillägga att han nu med glädje springer ut i hagen. Utan någon direkt förändring i hagen. Några nya har vi men dom umgås han inte med.

Så det finns nog hästar som inte gillar att vara i hagen, även om det kanske inte var själva hagen som våran ridskolehäst tyckte var omysig.

Å sen finns det nog givetvis sånna som tror sig ha porslinshästar, som även inte kan läsa av hästens signaler och tolkar det fel. Med så är det nog med allt inom hästsporten.

Ja jag hade ett sto för många år sen som ingen annan vågade rida. Den såldes som 5-åring för att den hade orsakat förra ägaren många krämpor.

Den t o m sattes på svält för att "sköta sig". Vi kallade henne för "Britta Puckelpist" när jag köpte henne. Senare var den bara snäll med mig eller riktiga nybörjare. Vi blev vänner.

jo den hästen ja, jag har också fått osäkra hästar att ridas ute utan problem. Men det finns alltid undantag vissa hästar har "stålpsyke" inget rår på dom helt enkelt.

Jag anser, som flera här, att detta är ett ryttarproblem inte ett hästproblem.

I vårat stall har vi ett par stycken som "inte går att rida ut själv på" och det är för mig helt klart att det är ryttaren som har skrämts av hästens beteende och gett upp. Hästen har fått ta över.

Å andra sidan, "min" stallägare har en häst som hon ägt i tre år som hon rider ut med själv överallt, trots att den i början inte var trafiksäker för fem öre och som öht vägrade lämna stallplanen. Hon har helt enkelt tränat upp hästen och vägrat ge sig.

Jag har haft min nuv häst i snart 3 månader, de första sex veckorna höll hon på at göra mig tokig för att hon blåste upp sig, försökte vända, vägrade passera bilar, ville inte lämna gården osv. Men nu får hon betyg 4 på en femgradig skala av envisa matte :D
Men hade jag accepterat hennes beteende och låtit det bero, hade hon snart INTE gått att rida ut på själv.

Jag undrar om detta med problem med att rida ut själv är för att man gör det så lite på ridskola. Jag är evigt tacksam att jag lärde mig rida på en turridningsgård. Rida ut känns naturligt för mig och om det är något som inte känns bra så vet jag att det är mig själv som jag ska jobba med.

Betr hästarna så tycker jag synd om hästar, fysiskt och psykiskt, som inte får komma ut. Om jag inte klarade att rida min häst ute så skulle jag ta den på promenader till fots.

Jag anser, som flera här, att detta är ett ryttarproblem inte ett hästproblem.

I vårat stall har vi ett par stycken som "inte går att rida ut själv på" och det är för mig helt klart att det är ryttaren som har skrämts av hästens beteende och gett upp. Hästen har fått ta över.

Å andra sidan, "min" stallägare har en häst som hon ägt i tre år som hon rider ut med själv överallt, trots att den i början inte var trafiksäker för fem öre och som öht vägrade lämna stallplanen. Hon har helt enkelt tränat upp hästen och vägrat ge sig.

Jag har haft min nuv häst i snart 3 månader, de första sex veckorna höll hon på at göra mig tokig för att hon blåste upp sig, försökte vända, vägrade passera bilar, ville inte lämna gården osv. Men nu får hon betyg 4 på en femgradig skala av envisa matte :D
Men hade jag accepterat hennes beteende och låtit det bero, hade hon snart INTE gått att rida ut på själv.

Jag undrar om detta med problem med att rida ut själv är för att man gör det så lite på ridskola. Jag är evigt tacksam att jag lärde mig rida på en turridningsgård. Rida ut känns naturligt för mig och om det är något som inte känns bra så vet jag att det är mig själv som jag ska jobba med.

Betr hästarna så tycker jag synd om hästar, fysiskt och psykiskt, som inte får komma ut. Om jag inte klarade att rida min häst ute så skulle jag ta den på promenader till fots.

Varför är det synd om en häst som inte rids ut själv? dom flesta hästar föredrar sällskap. Min häst gillar inte att bli ledd på promenader heller precis som att hon vissa dagar tycker det är jobbigt att ledas ut till hagen. Om en häst inte trivs med något så är det snarare skönt för den att slippa ett obehag än att det är synd om den.

Håller med dig. Har aldrig träffat på en häst som inte gillar att komma ut i skogen. Sen kan de gilla olika saker i skogen. Min nordsvensk tycker grusvägar är dötrist men off-road är hur kul som helst! Andra hästar kanske tvekar off-road och ogillar när träden slår emot dem och underlaget är ovant, men älskar långa galopprakor på grusväg.
Men som sagt - hittills har jag inte träffat en enda som ogillat uteritter helt och hållet.

Det stod en tjej i mitt stall en gång som inte vågade rida ut. Galet rädd för sin egen häst, utan direkt anledning. Hästen var toksnäll :) Men hon red kanske 10 min med sällskap, sen vände hon hem, oavsett om sällskapet fortsatte. Reds enbart ordentligt i ridhus. 4 år gammal. Såg mkt uttråkad ut...

Jag har aldrig haft problem med att rida ut själv med någon av våra hästar. För mig är det helt självklart att man ska kunna rida ut både ensam och med sällskap. Jag tränar i paddocken max 1 - 2 ggr /vecka. Jag tycker att det är viktigt att rida ut för att variera träningen, tillexempel klättra mm och det mesta man gör på ridbanan går att göra ute också. Jag anser även att det sliter på hästen om man ständigt harvar runt i volter och annat på banan.
Jag känner ingen som inte kan rida ut med sin häst på ett lugnt och säkert sätt heller.

Varför är det synd om en häst som inte rids ut själv? dom flesta hästar föredrar sällskap. Min häst gillar inte att bli ledd på promenader heller precis som att hon vissa dagar tycker det är jobbigt att ledas ut till hagen. Om en häst inte trivs med något så är det snarare skönt för den att slippa ett obehag än att det är synd om den.

Jag skrev "inte får komma ut", inte "inte får komma ut själv". Det verkar när man läser tråden att det är hästar som inte får komma ut alls, för att ryttaren inte vill det eller har gett upp.
Då skulle jag promenera så att hästen fick se något annat än banan ibland :)

Visst jag menar inte att alla hästar kan ridas ut själva i skogen. Men kommer den ut i snitt 1 gång i månaden tkr inte jag det är konstigt om den blir nervös och tkr det är ovant...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama