Vanligt med problem att rida ut själv ??

Sv: Vanligt med problem att rida ut själv ??

Troligtvis så går de flesta hästar jag känner och vet, bättre med sällskap.
Alla hästar trivs inte med att rida ut i skogen. Och självklart om man inriktar sig åt träning så sitter man ju heller på banan och rider. Men de är nyttigt att få komma ut någon gång ibland också, men om man vet att inte hästen gillart så är väl banan att föredra.

Bara för hon är en tävlingshäst så ska hon gå på bana? :cool: Jag tror att det beror på ryttare om dom trivs med att rida ut, hon känner sig väl kanske otrygg med dig som ryttare?QUOTE]

Detta var inte till mig menar du? Vem var det till då?

JO, JAG VET vad jag pratar om. :grin: jag tror fortfarande att de handlar om ledarskap för jag har aldrig varit med om att en häst inte går att väljas vid att rida ut där ryttaren har hästens förtroende. och varför svarar du på mitt inlägg då när du inte skulle ta åt dig av mina dumma kommentarer? :confused:desutom skrev jag att jag inte bara menar åt dig utan åt alla som rider ut, så de där med att bara testat ett fåtal gånger måste inte varat riktat åt dig eller hur? ja mena rent generellt. så läs noga vad jag skriver innan du skriver mina dumma kommentarer tack.

Du säger att du VET vad du pratar om och sen säger du att du TROR att det handlar om ledarskap, hur var det nu?Det går säkert att vänja dom flesta hästar om man är självmordsbenägen eller inte bryr sig om ifall hästen skenar ut på vägen etc. Men för mig kvarstår faktum att ingen häst är värd att offra sitt liv för. Och speciellt inte av en sådan fånig sak som att hästen måste gå att rida ut själv på, finns inget som säger att det måste gå. Om hästen inte går att rida ut på själv går inte jorden under. Egentligen är det dessutom dumdristigt att rida ut själv.
Jag trodde aldrig att min häst skulle göra något sådant jag litade på henne men jag vet att alla hästar kan få för sig saker och bli skrämda oavsett ledarskap, är hästen dessutom knepig och oberäknelig så höjs risken avsevärt. Jag respekterar och accepterar att min häst inte vill ridas ute själv och anpassar mig efter det. Jag låter inte mina måsten gå före hästens hälsa.

okej.gör som du vill,du vet naturligtvis bäst hur din häst fungerar :p

Hej.
Jag har snarare problem åt andra hållet.
Ensam är min häst rätt så snäll att rida ut på, han är rätt så mesig men litar på mig som ryttare så det går rätt så bra.
Men när jag rider ihop med någon annan blir han som förbytt. Han lägger i en handbroms som inte går av för hackor. Han låser sig totalt och stänger ute mina hjälper. Ska jag rida ut med någon så måste den ha en "bra" häst som snällt går fram. Oftast väljer jag att rida ut själv pga detta och det är rätt trist eftersom jag uppskattar sällskap.

Du säger att du VET vad du pratar om och sen säger du att du TROR att det handlar om ledarskap, hur var det nu?Det går säkert att vänja dom flesta hästar om man är självmordsbenägen eller inte bryr sig om ifall hästen skenar ut på vägen etc. Men för mig kvarstår faktum att ingen häst är värd att offra sitt liv för. Och speciellt inte av en sådan fånig sak som att hästen måste gå att rida ut själv på, finns inget som säger att det måste gå. Om hästen inte går att rida ut på själv går inte jorden under. Egentligen är det dessutom dumdristigt att rida ut själv.
Jag trodde aldrig att min häst skulle göra något sådant jag litade på henne men jag vet att alla hästar kan få för sig saker och bli skrämda oavsett ledarskap, är hästen dessutom knepig och oberäknelig så höjs risken avsevärt. Jag respekterar och accepterar att min häst inte vill ridas ute själv och anpassar mig efter det. Jag låter inte mina måsten gå före hästens hälsa.

Håller med dig helt och hållet där!
Som sagt min häst är inte 100% trafiksäker. Och vill inte ge mig ut själv på vägar. Alla hästar kan inte ridas "ute".
Och nej jag tycker iallafall inte att de handlar om ledarskap bara för att hästen inte kan ridas ute.
Som i mitt fall då, om en häst har vart med om en olycka, då går de att vänja hästen igen, men det tar ganska lång tid och mycket. Och vill inte utsätta sådana risker.

Min häst är allmänt nojig och har ända sen jag köpte honom skyggat för minsta lilla. Däremot har han blivit bättre och bättre, tidigare gick det inte att gå förbi en vit ensilagebal vid stallet, men nu tittar han mest väldigt mycket på den och sen följer med mig. Han gick inte att rida ut på alls tidigare, ryckte till för allt och backade undan för t.ex ett löv som föll från trädet. Detta var även med sällskap. Men vi tränade och tränade på att han skulle bli trygg, jag var noga med att inte reagera minsta lilla när han höll på, utan bara mjukt driva fram honom. Idag går han fortfarande inte att rida ut på själv, men han kan numera gå efter andra utan problem och ofta går det bra att rida först med. Så jag tror att med ännu mer träning kommer vi så småningom kunna rida ut själv. Självklart kan detta vara ett problem, men oftast finns det någon att rida ut med. Brukar mest skritta lugna rundor, men har även börjat trava och lägga in en kort galopp när vi haft en trygg ledarhäst. Detta var något som var fullständigt omöjligt förr, det slutade alltid med att han hetsade upp sig, rusade iväg samtidigt som han skyggade för allt, stegrade och bråkade allmänt. Så därför tycker jag att han har blivit mycket mycket bättre sen jag köpte honom. Visst, jag har många gånger fått höra att han är en "damphäst" som fegar för allt, men de har inte sett honom förut. Han har en helt annan tillit till mig idag än vad han hade för några år sen, och även om han inte är felfri idag så tycker jag att han har gjort väldiga framsteg. Jag behöver inte ens ha säkerhetsväst när jag rider ut idag, något som jag aldrig trodde skulle hända när jag precis hade köpt honom.

Jag uppfattar att det är väldigt vanligt med hästar som inte går att rida ut själv på, och jag tror att vanligaste anledningen till detta är just ryttaren och ledarskapet. Ofta kan man se ryttare som hetsar upp sig själva eller beter sig helt annorlunda mot normalt när hästen t.ex skyggar eller vägrar lämna stallplanen, men det bekräftar ju istället bara hästens beteende. Sen tror jag också att många som rätt nyligen köpt sin häst har det problemet för att de inte har ett tillräckligt tydligt ledarskap och inte känner hästen utan och innan än.
Men självklart kan det finnas hästar som är såhär oavsett ryttaren, förmodligen pga tidigare erfarenheter med andra ryttare. Men man ska ju också tänka på att hästar är flockdjur, och att deras reaktion på att lämna flocken inte är onaturlig. Så tycker iaf jag...

Min första egen häst kunde jag rida ut själv på utan problem. Min andra gick det inte alls, han stack bara hem. Berodde både på att han var extremt ouppfostrad av tidigare ägare och även mig. Och jag var ingen bra ledare. det hade gått för långt så det var svårt att lära honom av med problemet också.
Och min nuvarande kan jag om jag vill. Han har aldrig visat någon tendens till att vilja försöka gå hem. Därimot är jag väldigt feg för att rida ut i skogen själv, så jag gör det aldrig av den anledning.

I mitt fall har det inte att göra med hästen utan med mig.
Jag är osäker, för många "tänk om" tvinnar i mitt huvud. Det gör hästen osäker.

Precis samma här. Och då är det lika bra att låta bli enligt mig. Innan det skapar för stora problem.

Ett av kraven jag har när jag ska köpa häst är att hästen ska vara snäll att rida ut på. Själv är en sak om det inte går så bra, men med sälskap ska det gå. Jag tycker om att rida ut och det finns inga alternativ här.
Jag har aldrig träffat nån häst som inte går att rida ut på alls, men de finns säkert.
Tror det handlar mkt om vana och brist på träning (träna på att rida ut och vistas i naturen utanför hagens trygga staket helt enkelt).
Men tyvärr finns säkert de som trots träning inte funkar ute i skogen.

Jag har inte haft någon häst som har varit svår att rida ut, oavsett om man red ut själv, i par eller i grupp. Har haft allt som allt 11 hästar (4 köpta "färdiga" övriga egenutbildade), och merparten av all ridning (bortsett från träningar/tävlingar) har skett i skogen, oftast själv men även i sällskap. Brukar tidigt rida ut i skogen även på unghästar, så fort de kan gå fram för skänkeln och vet vad bromsen är ;)

Jag tror att det i grund och botten till största delen handlar om en tränings-/vanesak. Är inte hästen van att ridas ut så ser jag det som en naturlig grej att de kan reagera negativt, och då gäller det att inte göra någon stor grej av det hela...

Senast ändrad:

Menar du allvarligt att din häst får komma ut i skogen var annan månad ?? :eek:

Är så jag oxå tänker, har ju ingen tävlingshäst men tränar gör vi ju. Man vill ju då att när man väl rider på banan ska man kunna kräva mer av hästen, och den ska tycka det är kul. Jag har svårt att tro att många hästar tycker det är kul att ridas i ett ridhus eller i en paddock varje dag...
Jag rider mycket dressyr ute i skogen, kan ju göra nästan allting bara det finns bra vägar :)
Sen tkr jag inte det är så konstigt när de som rider ut typ 1gg i veckan eller mindre klagar på att de inte kan rida ut på sin häst utan att den blir helt galen... :grin:

Håller med dej, tror oxå det beror på bristande ledarskap. För de flesta hästar som jag vet att man inte kan rida ut på är inte rädda, utan de håller bara på att fjantar sig.

Jo det är ju klart att det beror på hur de haft det innan. Hade hem en häst på prov en som var väldigt stark, och hon visste om det ! Så hon släpade runt mej och min kompis säkert 200 m i stallet :mad: för att hon skulle leta efter häst kompisar. Försökte oxå vända när man red ut med sällskap. Hon var inte rädd utan hon var bara van att få göra som hon ville, och när hon var så himla stor hade man inte mkt att sätta emot. Vi tyckte det var för mkt jobb att lägga ner eftersom vi antagligen bara kommer kunna ha häst 1 ½ år till ungefär tills vi går ut gymnasiet. Så hästen vi köpte är det inga problem alls med att rida ut på själv eller i grupp :)
Eftersom vi bara har tillgång till ridbanan på helgerna och innan 5 och efter halv 8 på vardagarna så hinner man nästan aldrig rida där då, iaf inte på vintern. Så det blir ut i skogen många dagar och då vill jag kunna rida ut själv så man inte behöver anpassa sig efter andra hela tiden. För de flesta hästarna i mitt stall kmr in typ halv 5 -5 från ridningen.
Jag har ridit på ridskola många år och varit medryttare innan, men det var först när jag fick egen häst för lite mer än 1 år sedan som jag började rida ut själv. I början skrittade vi bara ute, skrittade säkert ute de 2 första veckorna, tränade då även NH. Började sen rida i alla gångarter ute, och har aldrig varit några problem, har kommit rådjur flera gg och sprungit över stigen 2 m framför oss. Han kollade bara till lite och fortsatte sen...
De ända ggr jag känt mej osäker är när min häst har börjat frusta och varnat för nånting, för förra vintern gick det varg runt stallet. Men då var det ju vargen (om den nu var där) jag blev rädd för, men kunde ändå ha kontroll på min häst även om han såklart ville springa där ifrån så fort som möjligt...

Jo tror absolut det är en vanesak. Min häst som vi köpte för 1 vecka sen, är jätte lugn i skogen, är uppmärksam men blir inte rädd för nånting eller backar. Är ett fullblod som är 5 år. Hon har mest ridits ute i skogen så hon förstår inte riktigt vad som krävs av henne på banan och blir mkt mer upp stressad där. Springer bara runt och spänner sig i början och står inte still när man sitter upp. Men det ser vi som en vanesak och är ju såklart något vi kmr träna bort. Men ser hellre att hon är lugn ute än på banan för händer det något på banan är hon iaf innanför staket...
Så jag verkar ju ha lite tvärsom problem mot vad andra brukar ha ;)

Jag tror en häst måste tränas på att vara ensam och att det är olika från individ till individ. När jag jobbade på ett naturbruksgymnasium var det ytterst sällan unghästarna tränades på att vara själva, det var ju också en säkerhets fråga. Vi var tre som jobbade med unghästarna och oftast blev det att vi red i grupp två unghästar plus en äldre. Det är ju så gott som alltid lite riskfyllt att rida ut själv även den lugnaste häst kan bli skrämd eller gå omkull.

Därför blev inte dessa hästar vana att vara själva vilket jag kan tycka är en brist i utbildningen. Nu har jag egen unghäst och hon tränas på att vara själv både i box och att följa med matte ut i skogen på promenad. Hon är en kaxig tjej som inte vill gå hem till stallet! Däremot tror jag det kan variera väldigt mellan olika individer hur lång tid det tar innan hästen är avslappnad och tillfreds när den tas ifrån sin flock.

Jag köpte en bok "Utbildning av den unga hästen" Där det poängteras att man ska träna unghästen både själv och med "draghjälp" i form av annan häst.

Om man då köper en ny ganska ung häst och kanske inte tänker på att fråga om den är van att ridas ut själv, flyttar hästen till nytt stall, ny miljö och första gången man ska rida ut kanske det känns lite pirrigt, ja då kan det bli problem. Hästen är ovan vid miljön, ovan vid att vara själv och känner att den nya ryttaren är lite spänd.

Så vad säger ni som är unghästutbildare och unghästägare? Tränas hästarna på att vara själva både på ridbana och vid uteritt eller tycker ni det är för stor risk? Skulle vara intressant att höra hur det går till på tex Flyinge?

Har inga problem att rida ut själv,min häst är mkt roligare själv ute än med sällskap (med sällskap kan han "spela" över).visst har vi haft våra duster när han va yngre ,stegrade,tvärvände osv,backade,men det har vi jobbat bort!

eftersom jag är en ryttare som gillar att vara ute i naturen så är det inte acceptabelt med en häst som vägrar lämna gården utan andra hästar.

jag skulle aldrig med gott samvete kunna rida min häst enbart på ridbanan.

Min ponny går att rida ut på själv, men det är inte alltid en dans på rosor ;) För det första så är han hysteriskt rädd för traktorer, har försökt träna bort det och nu kan en traktor passera förbi oss utan att han får panik och skiter på sej (bokstavligen talat), bara den är mer än fem meter bort. Finns ju tyvärr inte alltid möjlighet att ställa sej nånstans med passande avstånd dock...

Det andra som kan vara lite jobbigt är att han ibland stannar och inte vill gå framåt, men det gör han nästan inte alls numera. I början kunde han stanna var tionde meter, och då var det inte kul att rida ut... Nu kanske han stannar en gång av 10, då sitter jag bara still tills han går igen, brukar aldrig ta mer än några sekunder. Dock kör han stenhårt med att stanna så fort någon annan rider honom ;)

En kompis till mej kan inte rida ut på sin häst, där tror jag att det handlar om att hon är för 'snäll'. Hästen kör med henne som bara tusan! Vägrar gå, stegrar och kastar sej runt för att springa hem, sticker på hemvägen... Har provat att rida ut på honom, och behövde bara säga åt honom riktigt ordentligt en gång så gick han som ett lamm resten av rundan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama