Vanligt med problem att rida ut själv ??

Sv: Vanligt med problem att rida ut själv ??

Fast varför blir hästen istadig:confused: om det inte är ett unghästtest.

Om man tar itu med det på en gång o sen inte är långsint- på sin vakt. Så brukar de vilja vara till lags o lita på sin ägare. Man måste se till att det blir en angenäm erfarenhet- ha kul ibland- bara.

Det var just det han var, i sin "slyngelålder"... Han testade järnet. Precis som han gjort med många andra saker.

Men nu har vi kul tillsammans, vi kan "busa" i skogen, men han vet ändå att det är jag som bestämmer i sista ändan.

Idag stannade han i skogen och luktade på en bajshög när vi skrittade... Kanske ouppfostrat, men so what, han gör det ju inte om jag säger nej.

OK!
Kadaverdisciplin gillar jag inte. Det enda som jag är benhård på är att inte äta under ridtur:devil:

Gillar heller inte när den stora går som en myrslok på lång tygel- då åker tygeln ner till nackstycket o jag kan då inte nå den- jättestor o hög häst. Ja jag är bekväm o håller inte alltid i tygeln:angel:

Senast ändrad:

Min unghäst har jag endast varit ute och gått ensam själv med.
Nu är det inga problem alls, även när det kommer lösa hästar springandes så står hon snällt och väntar på hur jag gör och hur jag reagerar på saken.
Så länge jag inte blir nervös och orolig blir inte hon det utan då följer hon snällt med mig vart som helst.

Jag har haft henne i 1 ½ år snart och vi har gjort väldigt mycket horsemanship, vilket har gjort henne mycket lugnare än när jag först köpte henne som 2 åring.
Jag tycker det e väldigt viktigt att att man ska vara hästen ledare, men inte på ett tufft sätt utan mer som hästarna väljer varandra till ledare i flocken.
så länge jag är flockledaren så är det inga problem alls, iaf inte med mitt sto.
Man kan inte heller tro att hon är en arab då hon inte flyger i luften för ingenting, som vissa araber gör, säger ingenting om att det är fel..
När jag köpte Harmonie så flög hon i luften för ingenting när de var för mycket ljud vilket man kan förstå på en 2 åring:)
Men med hjälp av horsemansipen lärde hon sig att vara lugn och lita på mig i de lägen som hon blev orolig på. Det har hjälpt oss genom en massa saker.

Jag tycker iaf att ledarskapet är viktigt när man hanterar hästar, för hur enkelt är det igentligen att kontrollera en häst på flera hundra kg när den blir uppstissad?
Min häst litar väldigt mycket på mig och gör allt de jag ber henne om. :)

Hästar är ju flockdjur och har inget behov av att ridas ut själva. Jag rider inte ut själv pga riskerna. De är ju levande varelser och man kan aldrig vara säker på att det inte händer något. Jag själv rider i skogen ett par dagar i veckan men aldrig utan sällskap. Hon går att ridas själv på men jag väljer att inte göra det pga säkerhetsskäl!

Senast ändrad av en moderator:

OK!
Kadaverdisciplin gillar jag inte. Det enda som jag är benhård på är att inte äta under ridtur:devil:

Nej det får dom verkligen inte!!!

Men som du säger, kadaverdiciplin gillar inte jag heller. Hästen måste ju få vara häst. Och min häst gillar att lukta på bajshögar... :D

Det måste få finnas lite bus och glimten i ögat. Men häst är en pigg och glad "spjuver", vi har hållt ihop länge och har förtroende för varandra!

Det är nog lika viktigt det, att man måste känna förtroende för hästen som tvärtom!

Du får skaffa en westernsadel, du kan du kroka fast tygeln över den där grejen i fram... ;-)

Hästar är ju flockdjur och har inget behov av att ridas ut själva. Jag rider inte ut själv pga riskerna. De är ju levande varelser och man kan aldrig vara säker på att det inte händer något. Jag själv rider i skogen ett par dagar i veckan men aldrig utan sällskap. Hon går att ridas själv på men jag väljer att inte göra det pga säkerhetsskäl!

Fast vi ingår ju i flocken och ska ju helst även vara ledare över den... Då ska det väl funka att ta sig ut tillsammans med sin häst?

Tror du att det är mindre osäkert med sällskap:confused:
Vad är du rädd för? Att ramla av? NER kommer man alltid:angel:

Hästar är hästar. Vill man ha en robot kan man skaffa en cykel:grin:

Om hästen av ngn anledning är väldigt stökig kan jag förstå, men annars:confused:

*Kl*

Jag rider ut 99% av gångerna och själv 100% av gångerna.

Vissa har tagit en liten stund att vänja sig, men min erf är att det oftare är RYTTAREN som har problem att rida ut själv än hästen. Har haft en del tillridningshästar etc som enligt utsago 'inte går att rida ut själv på'. Här är det vad som gäller från början, och hitills har samtliga efter ½ - 2 ridturer tagit detta utan några som helst problem.

Unghästar rids in ute och själva, inga problem det heller.

*Kl*

Jag rider ut 99% av gångerna och själv 100% av gångerna.

Vissa har tagit en liten stund att vänja sig, men min erf är att det oftare är RYTTAREN som har problem att rida ut själv än hästen. Har haft en del tillridningshästar etc som enligt utsago 'inte går att rida ut själv på'. Här är det vad som gäller från början, och hitills har samtliga efter ½ - 2 ridturer tagit detta utan några som helst problem.

Unghästar rids in ute och själva, inga problem det heller.

Precis min filosofi!!! :)

Min häst är det inga som helst problem att rida ut på själv :D Han blir oftast trevligare att rida när man är själv.
Det var inga direkt problem i början heller trots att han har varit lektionshäst, men sen så är detta en häst med väldigt stadigt och bra temperament som har lärt sig att jag är ledaren. Han testade inte i början heller så det var skönt :D

Tror du att det är mindre osäkert med sällskap:confused:
Vad är du rädd för? Att ramla av? NER kommer man alltid:angel:

Hästar är hästar. Vill man ha en robot kan man skaffa en cykel:grin:

Om hästen av ngn anledning är väldigt stökig kan jag förstå, men annars:confused:

Fast om du rider ut själv, ramlar av/blir avkastad och skadar dig svårt och/elelr blir medvetslös. Då är det himla käckt om någon är med som kan larma ambulans etc.

Så jag kan förstå precis varför man vill ha sällskap ute, även om jag själv rider just själv.

När jag for av och skadade ryggen var jag i paddocken 150 meter från huset. Det var illa nog kan jag säga, jag kunde inte göra mig, mobilen slogs sönder i fallet, och jag låg och ropade och ropade men det hördes ju inte in.

Om jag legat 5 km ut i skogen, spec om ingen visste åt vilket håll jag red, kunde det tagit extremt lång tid att finna mig, och det kan vara skillnad mellan liv och död i värsta fall, och i 'bästa fall' skillnaden mellan att ligga och plågas i 30 minuter eller 3 h innan man får hjälp.

Så jag kan utan minsta problem förstå de som av säkerhetsskäl inte rider ut själva. Oavsett typ av häst. För visst kommer man alltid ner, men inte alltid på ett skonsamt sätt.

Jag GLED av en häst barbacka i skritt en gång, och fick en spricka i bäckenet. Var sällskap med så vård direkt tack och lov. En dåvarande stallkamrats bombsäkra häst halkade och gick ikull i allén ner mot stallet. Hon fick hästen över sig och krossade bäckenet. Hon såg stallet, hon såg herrgården, men hon hördes inte. Tack och lov kom en annan inackordering körandes ca 40 minuter senare och larmade ambulans etc. Även denna ryttare hade mobiltelefon, men som gick sönder i samband med fallet.

Så vill det sig illa så..

Man kan använda sig av normal riskbedömning. nu har hästen haft boxvila= hottad häst:bump:
Om nu hästen inte är stökig normalt så kan en olycka hända närsomhelst- hursomhelst. Med bilen, cykeln o eller som gångtrafikant o t o m i köket.

Att leva i skyddad verkstad är inget för mig iallafall.

Idag har väl alla en mobil i fickan- vilket inte fanns förr.

Senast ändrad:

Nej, inte heller jag drar mig ju för att rida ut själv, oavsett typ av häst.

Men jag har FULL förståelse för de som ser det på ett annat sätt, och inte villa ta risken. För precis som du säger så finns den ju jämt, men soms agt så kan konsekvenserna bli värre om man är en halvmil ut i skogen, än på ridbanan intill stallet/ridhuset. Även om mn även där KAN bli liggande utan att hittas en bra stund.

Min åsikt är att då är man så rädd att man kanske inte ska rida alls.
Som sagt. NER kommer man alltid. Det kan lika väl hända i ridhuset- där man rider som siste man på kvällen o inte hittas förrän morgonen därpå.
Tycker att själva argumentet faller.

Gillade en ridskolas policy. Där ryttarna skrev på en tavla var de skulle rida.

Alexandra_W ...Det var precis så jag menade:)

Som sagt, jag förstår precis dig, och jag håller med dig. Men jag förstår den andra sidan med. Och anser inte att någotdera synsätt är mer rätt eller fel.

Jag anser heller inte de som ser det på motsatt sätt mot dig och mig på något vis är överdrivet rädda heller.

Ditt resonemang känns lite som att om man inte vågar köra bil för fort ska man kanske inte köra bil alls, för man kan bli påkörd när man står vid rödljuset.

Vem har sagt att man måste galoppera fort ute?
Man kan åtminstone skritta.

Det är nog fler som har dött i markhantering/ hagar än uppsuttet.

Den första organdonatorn i S. var en kvinna som ledde 2 hästar....hon halkade...

Jag förutsätter att Kattmamma m. fl använder hjälm o säkerhetsväst i all hantering- säkerhetstänkande i sin helhet.

Senast ändrad:

De flesta olyckor sker vid hantering ja. Sen kommer skritt på den egna hästen, fascinerande nog.

De olyckorna jag skrev om, inkl min ryggskada är ur/från skritt på egen häst.

Så som sagt, faran finns alltid där, varenda minut, och avsuttet med. Men jag förstår och respekterar de som vill begränsa risken. Även om du inte gör det på samma sätt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama