Vanligt med problem att rida ut själv ??

Sv: Vanligt med problem att rida ut själv ??

du säger att man inte kan träna varierat på ridbana, sen säger du att du varierar alla pass du rider på bana? hur går det ihop?
Så om man själv inte har något behov av att rida ut själv så ska man skaffa en annan ryttare att göra det? varför då? Har hästen någon slags ogrundat behov av att ridas ut på själv?
Vi prioriterar helt olika saker prio nr ett för mig är att hästen kan röra sig fritt ute under dagen med hästkompisar och att tränas på ett sätt som främjar hästen, om man vill att en häst ska bli harmonisk vilket krävs om den ska kunna prestera. Om hästen rids ute själv eller inte är totalt oväsentligt för mig, det viktiga är att lyssna till hästen vad den tycker om att göra, om det är en häst som inte gillar att ridas inne så mycket så är det trevligt om man då kanske kan rida ut oftare så hästen kan må bra och tvärtom.
Att rida hästen ute själv är bara ett behov människan har inte hästen.

För som jag sa, varierad träning på bana är inte samma sak som varierad ridning.
Att rida/träna varierat är att hoppa, rida ut, dressyra, löshoppa, longera/tömköra etc.
Inte att rida skänkelvikning dag ett och framdelsvändning dag två. Du är ju ändå på samma ställe och gör iprincip samma saker.
Det är många hästar som tröttnar även på hoppning eller uteritter om de får hoppa exakt samma övning, eller enbart rids på en väg.

Jag tror du väljer att läsa mellan raderna nu, eller så har du "glömt" det jag skrivit tidigare.
Om man inte törs eller vill rida ut på sin häst så tycker jag att man ska skaffa en medryttare. Jag har inte sagt att man ska göra det bara för att man inte törs rida ut SJÄLV, utan om man gör som du - rider ut 12 ggr/år.

Har flera gånger sagt att man inte måste rida ut själv, men om man inte KAN göra det så har man ett problem - ja.
Och om man inte har tillgång till sällskap så är det ju bara att bita i det sura äpplet och träna på det, eller skaffa medryttare.

För mig är inte prio nr ett 1 sak, utan det är samma saker som du nämner (bra utevistelse med kompisar) utan det är även att få en lycklig häst som får en varierad vardag.

Till alla:
Varför ska man rida ut själv för? Hästar är ju flockdjur, det är klart att det blir problem när man ska rida ut själv. De flesta tycker att man ska träna upp ledarskap och allt sånt, men en människa är inte en häst hur mycket den än bestämmer över hästen, eller? Jag tycker det är onödigt att tvinga ut hästarna ensamma i skogen, klart de blir spända och nervösa. Självklart ska man ju träna hästarna i att inte bryta sig ur box/hage så fort de blir ensamma men en timme i skogen är för mycket. Jag tänker på alla er som tvingar ut spända och nervösa hästar i skogen som inte annat vill springa hem och tror att det är bra för hästen.

Självklart finns det ju de hästar som stortrivs att knalla runt själva i skogen, ni som har de hästarna behöver inte svara tack.

Gotthard

Varför skulle 1 timme i skogen vara annorlunda än ½ dag ensam i stallet?
Jag tar för givet då att man heller inte kan rida själv på ridbanan.
Den är ju ensam. (EXAKT samma sak, fast det handlar om olika platser!)

Om hästen inte ser dig som människa som sin ledare, eller en i flocken så är det nog bra att börja träna, eller skaffa en snällare häst, för det är ju grunden i ett bra förtroende mellan häst-människa.

Ett klokt inlägg:bow:
Jag har aldrig sett en enda välmående häst som inte tycker det är helt okej eller rent av väldigt trevligt att vara ute själv med sin människa i skogen. Varför skulle hästen känna sig extra ensam av att vara ensam just ute? Då borde det ju vara lika illa att rida hästen ensam på ridbanan/i ridhuset en timme?

Som Axel sa, hästens människa blir ju hästens flock. Jag är helt övertygad om att till exempel min medryttarhäst ser mig som sin flockmedlem och dessutom ledare eftersom han alltid går med mig utan några större insatser från min sida. Möter vi en annan häst när vi är ute själva säger han tjena till den och fortsätter dit jag vill. Just den här hästen är dessutom markant mycket mer avslappnad när det bara är vi två. Han blir inte stressad av andra hästar men klart mer taggad och vill busa.
Kan jag leda en häst utan rep iväg från stallplan/kompisar/hage så tror jag knappast det kan kallas att tvinga iväg hästen.

Jag har sett antalet människor som har samma eller liknande relation med sina hästar. Vad jag inte har sett är en person i harmoni med sin häst som inte får den av stallplan...

En häst som blir spänd och nervös av att vara ute "själv" känns knappast som att den är avslappnad och harmonisk i övrigt. Jag har väldigt svårt att tro det. Tycker det är onödigt att tvinga hästen över huvud taget, kan man inte göra allt tillsammans för skojs skull istället?

Till alla:
Varför ska man rida ut själv för? Hästar är ju flockdjur, det är klart att det blir problem när man ska rida ut själv. De flesta tycker att man ska träna upp ledarskap och allt sånt, men en människa är inte en häst hur mycket den än bestämmer över hästen, eller? Jag tycker det är onödigt att tvinga ut hästarna ensamma i skogen, klart de blir spända och nervösa. Självklart ska man ju träna hästarna i att inte bryta sig ur box/hage så fort de blir ensamma men en timme i skogen är för mycket. Jag tänker på alla er som tvingar ut spända och nervösa hästar i skogen som inte annat vill springa hem och tror att det är bra för hästen.

Självklart finns det ju de hästar som stortrivs att knalla runt själva i skogen, ni som har de hästarna behöver inte svara tack.

Gotthard

Vet inte vad du har ridit ut på för hästar men är inte nån av de hästar jag ridit ut på ensam som varit nervösa och velat springa hem... Om hästen känner sig trygg lr inte beror väl på ryttaren.
Vad är det för skillnad på att rida 1h ute i skogen själv lr att rida 1h själv på banan ? Hästen är ju själv då med...

Kl
Mina hästar har skitbråttom ut o blir ledsna om vi vänder hemåt.
De tycker att det är skitkul att få gå ut med mig- annars skulle de inte få se så mkt:angel: som i det vanliga livet i hagen- booring:angel:

hästar tycker att det är spännande med nya intryck/ platser. Om matte bara inte spänner sig så brukar det inte bli ngn affär av det heller.

Nervös matte ska ha en trött gammal häst o trygg matte ska ha en orutinerad häst.

Till alla:

Gotthard

Då måste alla hästar som jag har haft ha varit väldigt speciella allihopa... INGEN har blivit spänd/nervös av att ridas ut i skogen ensamma, INGEN har någonsin varit något problem att rida ut i skogen med, inte ens unghästarna (och då syftar jag inte på 4-5-åringar, snarare 2½-3½-åringar).

Står fast vid att det i grund och botten handlar om träning/vanesak, är hästen redan från början van att ledas själv och i alla möjliga miljöer så blir det inga problem att rida den själv heller.

Mina hästar har allesammans varit mer avspända själva i skogen än med sällskap, och mer avspända i skogen än på ridbanan. Detta "trots" att de varit mina tävlingshästar hela bunten, och alltså väldigt vana vid ridhus/ridbanor

Vi måste ha fått våra hästar från exakt samma ställe då..

Hur det nu gått till..;)

Alla unghästar bör ridas ut första tiden för att få en normal framåtbjudning och träning på miljö. Ridbanan kan man ta senare.

Kan bara instämma!!!

När hästen är styrbar och man har hittat bromsen på den (dvs: nästan direkt den är insutten) så ska den UT i skog och mark för att få sin naturliga bjudning samt få lära sig att titta vart den sätter fötterna/balansera upp sig. Man kan jobba en häst minst lika bra i skogen som på banan, och det är ju så mkt mer stimulerande (för ryttaren och hästen) att slippa se ridbanans fyra väggar dag ut och dag in.

Vi måste ha fått våra hästar från exakt samma ställe då..

Hur det nu gått till..;)

Det måste bero på västgötaluften :D
(viskar: har bott knappt 7 mil norr om dina trakter)

eller kan det handla om träning och förtroende ryttare/häst?

Tror det handlar om enkel sund hästhantering och kunnande..;)

Visst kan några nykomlinga tramsa lite första gångerna de ska vara själva i stallet eleller så, men ingen som inte gått att "bota"

Min häst är tryggheten själv. Hon går fram överallt där jag ber henne. Hon skyggar aldrig för något, även om sopsäckar och getter kan se lite konstiga ut. :D Jag pratar mycket med min häst, och berättar då för henne att "det är inget att bry sig om, det är bara en säck" :o. Då funderar hon inte mer, utan går vidare utan att göra en min. Har alltid pratat högt med mina djur och förklarar saker och ting för dom. Inte för att de förstår orden, men jag tror att de hör att jag är lugn och bestämd.
Jag funderade aldrig om det skulle gå att rida ut själv när jag köpte henne. Tog det som en självklarhet. Detta trots att hon kom från ett turridningsstall med ridskola. Vissa hästar som kommer från en sådan miljö kan säkert ha lite problem med att gå ut själv.(lämna sin flock) Men jag tror som många andra här, att det beror mest på ryttaren och hur lugn och säker man är. Däremot kan hon bli väldigt taggad när vi rider i grupp. Hon är hög i rang och vill helst inte gå efter någon. Men hon blir inte ohanterlig på något sätt. Bromsen finns alltid, även om bromssträckan kan bli lite längre.:D

Jag har ridit ut själv sedan jag var 11 år och har låtit min dotter rida ut själv när hon blev 12. Har nog aldrig funderat på om hästarna ska klara av det. Däremot så kan man ju ha lite tankar på om det skulle hända något, t ex om hästen skulle fastna i skogen, så är det ju inte så kul om man är själv. Tänker kanske mer på det nu när man blivit äldre och mer förståndig. :angel:
Min dotters häst "går också att rida ut på själv". Hästen är visserligen inte så trygg i sig själv, men söker trygghet hos sin ryttare. Hon går också fram överallt även om det kan vara lite läskigt. Men att vända hem eller frysa fast och hålla på, det har jag aldrig upplevt med någon av mina hästar jag har/haft.

Jag har en ny foderhäst just nu som är en 6 årig före detta travare med stor potential.
Han är nästan 175 i mankhöjd och jag är en liten dvärg på 160 "/
När jag rider ut ensam på Ouragan (särskilt i mörker) så blir han skitjobbig(!)
Han vägrar att gå över vattenpölar och jag har säkert stått och bökat i över en kvart tills jag tillslut ledde över honom men problemet fortsatte ändå tills jag inte orkade mer och red tillbaks.
Hur fasen ska jag göra? Är inte rädd när han rycker till och ställer sig, men han vägrar ju bara att gå!

Om du inte haft han så länge testar han antagligen vem som bestämmer... Skulle tränat lite ledarskapsövningar från marken. :)

Okej... som? För jag har nämligen förslagit lite promenader ute med honom i mörker och så, men eftersom han är så stor och så och eftersom det råder lite ridbrist på honom så behöver han ridas igenom varje dag, man kan ju iof gå två gånger men frågan är ju om man ska rida först isånnafall, annars blir det ju skitsent om det ska vara mörkt och så

Prova led honom i mörker, är han osäker då också? Är DU mörkrädd?

Det FINNS faktiskt hästar som inte fungerar riktigt bra att rida i mörker, de är sällsynta men de finns. Oftast är det matte som är lite mörkrädd, men jag har faktiskt haft en som inte fungerade direkt bra att rida i mörker. Så han slapp, lätt för mig att ordna dock som jobbar skift, och han behövdes inte ridas varje dag.

Prova gärna låta någon annan rida honom i mörker - UTAN att tala om att han kan krångla.

Är han likadan med sällskap?

Nej han är lugnare i sällskap, stannar inte och vägrar gå som han gör när jag rider.
Andra har ridit honom i mörker och säger att han är sån. Han ÄR rädd för vattenpölar och främmande objekt, både han och hans bror... men brorsan går ändå tillslut, vilket inte han gör :(

Jag är inte heller mörkrädd, tycker på något sätt att det är lugnare då, för då möter man inte lika mkt männsikor och det är inte lika mkt ljud ute då

Har du möjlighet att helt enkelt inte rida ut själv i mörker? I så fall tycker jag du ska göra det. Om de verkligen är rädda och det är något som inte 'gör så mycket' att undvika så anser jag faktiskt man kan det. Ge och ta typ =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama