Vanligt med problem att rida ut själv ??

Sv: Vanligt med problem att rida ut själv ??

*KL*
Det här med att inte rida ut på sin häst känns lite som typiskt för halvblodsfolk:angel:
Gäller väl olika raser & folk, men av dom man har mött på är det gärna dom med -gärna dyra- halvblod.
(sen kan man ju vända på det & tycka att det finns folk med varmblod & islandshästar som inte rider sina hästar i form och dressyr, men det är ändå inte lika stor del av dom man mött tycker jag)
Att man ska kunna rida ut med sin häst tycker jag känns självklart!
En naturupplevelse för både ryttare och häst:love:

När jag jobbade som hästskötare (dvs andras hästar) så red jag inte ut med alla hästar, men det var ENBART dom som utgjorde en fara för mig att flyga av rejält som jag undvek det med. (red ut med dom flesta)
Att rida varje dag i en paddock, usch vad enfomigt och slitande på hästen!:crazy:

Rider i paddock/ridhus max två gånger per vecka.
Går att träna & rida i form även i naturen.:)

Angående & rida ut själv,
jag rider oftast ut med min syrra, ibland själv och det kan vara mysigt ibland:)
Men sällskap är ju roligt och säkrare om det händer något.
Min häst var vanare att vi red ut själva när han var liten, nu är han så van att ha sällskap av sin kompis, så kan tramsa & gnägga när jag rider ut själv, men brukar sluta när vi travar & galopperar:)

Haha jag som för tillfället är den enda icke-halvblodsägaren i stallet är också den enda som inte rider ut! :rofl:
Man känner sig lite malplacerad när det i princip tas för givet att man är en "skogsmulleryttare" om man har en f.d. travare eller helt enkelt icke-tävlingshästras och ändå är jag den som harvar runt mest på ridbanan.
Men tro mig, hade det funnits mindre riskabla vägar (läs: skogsstigar eller vägar där man inte riskerar att möta lastbilar) så hade jag ridit ut mer. Själv, eftersom kusen blir mer stressad med andra hästar och jag tycker det är jobbigt att anpassa mig till när folk vill trava/galoppera eller jag själv tycker det är nog och vill vända hem.

Jag tycker inte det är något "fenomen" överhuvudtaget. Sen finns det ju dom som kan/vågar men ändå sällan rider ut.

De flesta olyckor sker vid hantering ja. Sen kommer skritt på den egna hästen, fascinerande nog.

De olyckorna jag skrev om, inkl min ryggskada är ur/från skritt på egen häst.

Så som sagt, faran finns alltid där, varenda minut, och avsuttet med. Men jag förstår och respekterar de som vill begränsa risken. Även om du inte gör det på samma sätt.

Jag höll faktiskt på att fara av häromdagen när vi nästan var tillbaka vid stallet. Tror man kanske är lite för avslappnad, då skrittar på lång tygel osv.

Min häst blev skrämd för en fågel i en buske (jättefarligt...:crazy:) satte bakfötterna under sig och for iväg. Så jag tycker att det låter väldigt troligt att många olyckor händer vid skritt!

Jag ska snart provrida en medryttarhäst som tydligen inte går att rida ut på själv. Jag tycker om att rida ut och vill helst inte vara beroende av andra men medryttarhästar verkar inte heller växa på träd.. Får se hur jag gör..

Jag ska snart provrida en medryttarhäst som tydligen inte går att rida ut på själv. Jag tycker om att rida ut och vill helst inte vara beroende av andra men medryttarhästar verkar inte heller växa på träd.. Får se hur jag gör..

Du kanske kommer kunna... ;)

Tkr oxå att ledarskap är otroligt viktigt! och det är verkligen inte lätt med en häst på flera hundra kg! Lånade hem en häst på 160 cm var väldigt grov så vägde säkert minst 600 kg, iaf hon visste ju om hur stark hon var och var det nånting hon inte ville så sprang hon därifrån... Hon drog mej och min kompis 200m i stallet över på ridskolesidan, bara för att det inte fanns några hästar inne. Vi bestämde oss för att vi inte ville ha henne, tyckte det var för mkt jobb att lägga ner på en häst som vi antagligen bara kmr kunna ha tills vi går ut gymnasiet om 1 ½ år. + att vi var oroliga att om vi skulle ta in henne när det inte var någon häst inne på vår sida, men hästar på ridskolesidan så skulle hon springa över dit och det skulle bli kaos med ungar och hästar :crazy: Kände inte riktigt att vi ville ha det på vårat samvete...

Som jag ser det rider jag hellre ut själv med min häst och jag och hästen är trygg, än att rida ut med flera osäkra hästar som håller på och fjantar sig och är uppstressade. Kan ju säga såhär att när jag ridit ut flera gjorde det jämt förut när jag var medryttare på en ridskolehäst på helgerna (för man fick inte rida själv då) Nu har väl inte hästarna stuckit många ggr, men blir en rädd och sticker blir alla rädda oftast och springer efter :grin: när jag ridit själv på min förra häst har jag aldrig ramlat av lr han har aldrig stuckit med mej, även om han försökt att vända nån gång, men jag har alltid lyckats övertala han. Han har jag mött rådjur med som kommit och hoppat över stigen nån m framför oss bara flera ggr, harar har sprungit upp framför oss oxå nån meter ifrån bara.
Men du kunde ju typ göra vad som helst med han oxå han var mkt NH tränad så han var van med mkt.

Jag höll faktiskt på att fara av häromdagen när vi nästan var tillbaka vid stallet. Tror man kanske är lite för avslappnad, då skrittar på lång tygel osv.

Min häst blev skrämd för en fågel i en buske (jättefarligt...:crazy:) satte bakfötterna under sig och for iväg. Så jag tycker att det låter väldigt troligt att många olyckor händer vid skritt!

Jo, jag misstänker att det är just det där att man sitter på lång tygel och är avslappnad, så om hästen far iväg får det mer 'effekt' än om den far iväg i trav eller galopp när man så att säga är mer fokuserad, har kort tygel etc.

Min egna var ju under avskrittning, i paddocken hemma. Hade i ärlighetens nog tankarna halvvägs in i stallet, hade ett halvt varv kvar. Var efter en utetur modell TAGGAD, då hästen fått stora spelet för - kossor, och farit som en flipperula hit och dit. Såpass faktiskt att jag valde att iom att det började skymma leda honom hem för att inte riskera hamna i trafiken. Red lite i alla gångarter hemmavid och hästen lugn och trevlig. Ung, grön häst. Satt dock som sagt och skrittade av på helt lugn fullt nöjd häst. Då brakar ett rådjur ur skogen, det var skymning också. Hästen var iväg i pur förvåning, jag hamnade i bakvikt och han fick panik och började rodeobocka, fem bockar satt jag kvar, sen flög jag som en projektil...

Sprickan i bäckenet var på bombsäkra kallblodsdamen, barbacka i sällskap. Lång trevlig skrittur, hon skyggade för en dagvattenbrunn, inte överdrivet alls, men jag och filten jag satt på gled mycket långsamt åt sidan och ner. Höften tog asfalten först och det räckte. Hade jag inte varit lika avslappnad utan det varit en högre gångart hade jag inte ens hamnat på sniskan.

Hon som fick hästen över sig och krossade bäckenet satt också i skritt på lång tygel, några hundra meter kvar till stallet. Nu vet jag inte om det kunnat undvikas alls, hästen gick ju omkull och hon klämdes under, men..

Men just 'avslappningen' är tydligen anledningen till att det är egna hästen som oftast är boven i hantering, och i skritt. Man slappnar av, kanske för mycket, har lång tygel etc och längre 'reaktionstid'. I hantering med egna hästen tenderar man ju också att ofta slarva lite och kanske inte tänka lika mycket på säkerheten som med en främmande häst. För Brunte är ju så snäll.. Så sitter man på huk framför brunte och lindar ben, och brunte slår mot en fluga och knäet krossar näsan..

*Delvis Knapplån*

Jag rider nästan aldrig på helt lång tygel, iom riserna som finns.
Kan hända någon enstaka gång på bana eller i ridhus, men skulle aldrig komma på att göra det i skogen.
Nu är ju min häst kanske inte den mest säkra hästen även om jag litar på han till 99%.
Rider både ut själv och med sällskap av antingen andra hästar eller hunden.
En bekant red ut på en skolhäst som var lugnet själv, iof med sällskap, hon skrittade på lång tygel varpå hästen blev rädd. Hon sitter idag i rullstol.

I ett stall jag stod för några år sen var det en tjej som sa att hon inte kunde rida den dagen så jag undrade varför.
Hennes svar var:

"Nej för jag har inget ridsällskap och det går ju inte att rida ut på honom själv, för han vägrar lämna stallplan då."

:eek: :confused:

Bara sådär, som att hon var helt okej med det och bara accepterade det. Jag blev faktiskt helt chockad.

Jag anser att alla ska kunna rida ut på sin häst själv oavsett hästens ålder och whatever, och kan man inte det så uppfostrar man sin häst.

Till alla:
Varför ska man rida ut själv för? Hästar är ju flockdjur, det är klart att det blir problem när man ska rida ut själv. De flesta tycker att man ska träna upp ledarskap och allt sånt, men en människa är inte en häst hur mycket den än bestämmer över hästen, eller? Jag tycker det är onödigt att tvinga ut hästarna ensamma i skogen, klart de blir spända och nervösa. Självklart ska man ju träna hästarna i att inte bryta sig ur box/hage så fort de blir ensamma men en timme i skogen är för mycket. Jag tänker på alla er som tvingar ut spända och nervösa hästar i skogen som inte annat vill springa hem och tror att det är bra för hästen.

Självklart finns det ju de hästar som stortrivs att knalla runt själva i skogen, ni som har de hästarna behöver inte svara tack.

Gotthard

Jag tvivlar på att hästen ser mig som en häst, en pälstuss på huvudet och klor istället för hovar, går på två ben.

Till alla:
Varför ska man rida ut själv för? Hästar är ju flockdjur, det är klart att det blir problem när man ska rida ut själv. De flesta tycker att man ska träna upp ledarskap och allt sånt, men en människa är inte en häst hur mycket den än bestämmer över hästen, eller? Jag tycker det är onödigt att tvinga ut hästarna ensamma i skogen, klart de blir spända och nervösa. Självklart ska man ju träna hästarna i att inte bryta sig ur box/hage så fort de blir ensamma men en timme i skogen är för mycket. Jag tänker på alla er som tvingar ut spända och nervösa hästar i skogen som inte annat vill springa hem och tror att det är bra för hästen.

Självklart finns det ju de hästar som stortrivs att knalla runt själva i skogen, ni som har de hästarna behöver inte svara tack.

Gotthard

För många är alternativet att hasa runt runt i en paddock sju dagar i veckan, likaledes själv.

Som sagt så mina har inga andra val än ensam, och soms agt igen - ingen har haft några problem med det. Och om folk vande sina unghästar att ridas själv, skulle problemet aldrig uppstå.

Inte ens förra damen, fbl direkt från banan, aldrig ridits ut själv, och med en generell separationsångest (kunde inte vara själv i stall/hage) var några problem att rida ut själv.

Handlar oftast mer om ryttaren än hästen som sagt. Däremot om man som ryttare upplever det obehagligt, ja då gör man även för hästens skull bäst i att stanna hemma.

Jag har aldrig sett en enda välmående häst som inte tycker det är helt okej eller rent av väldigt trevligt att vara ute själv med sin människa i skogen. Varför skulle hästen känna sig extra ensam av att vara ensam just ute? Då borde det ju vara lika illa att rida hästen ensam på ridbanan/i ridhuset en timme?

Som Axel sa, hästens människa blir ju hästens flock. Jag är helt övertygad om att till exempel min medryttarhäst ser mig som sin flockmedlem och dessutom ledare eftersom han alltid går med mig utan några större insatser från min sida. Möter vi en annan häst när vi är ute själva säger han tjena till den och fortsätter dit jag vill. Just den här hästen är dessutom markant mycket mer avslappnad när det bara är vi två. Han blir inte stressad av andra hästar men klart mer taggad och vill busa.
Kan jag leda en häst utan rep iväg från stallplan/kompisar/hage så tror jag knappast det kan kallas att tvinga iväg hästen.

Jag har sett antalet människor som har samma eller liknande relation med sina hästar. Vad jag inte har sett är en person i harmoni med sin häst som inte får den av stallplan...

En häst som blir spänd och nervös av att vara ute "själv" känns knappast som att den är avslappnad och harmonisk i övrigt. Jag har väldigt svårt att tro det. Tycker det är onödigt att tvinga hästen över huvud taget, kan man inte göra allt tillsammans för skojs skull istället?

Min häst rider jag sällan ut på själv för att jag tycker det är ganska trist att rida runt själv. Men det GÅR att rida ensam med henne så det är inte att det är ett problem. När hon var yngre var hon lite stressig om man var ensam, gnäggade ofta och taktade gärna i skritten, hetsade i galoppen. Men jag gnetade på några gånger då och då och gav mig inte och sedan har hon liksom vuxit till sig och accepterar det numera.

Allt handlar om träning och om man varit noga med att ta sig tid med hästen från den var liten. En häst som ridits in på ridbana och inte ridits ut utan sällskap blir ju jobbig och knepig. Man måste träna för att saker ska fungera.

Alla unghästar bör ridas ut första tiden för att få en normal framåtbjudning och träning på miljö. Ridbanan kan man ta senare. Sällskap i början men sedan kan man även rida korta rundor själv för att vänja hästen.

Min ena häst är just som din, blir mer taggad av att rida tillsammans med andra, dock aldrig stark eller het. Han blir mer okoncentrerade på mig än om vi är ensamma. Jag har ridit honom ensam sedan han var liten och det har aldrig varit några problem. Däremot är han ingen "skogsmulle", hur mycket jag än försökt få honom till en. Han gillar inte nya saker, och inte nya rundor. Han går gärna invanda rundor och är då trygg. Han går fram överallt där jag ber honom, och han är van vid allt, men är väldigt alert för allt nytt och blir lätt spänd. Däremot spelar inte väder och vind någon roll, blåst bekommer honom inte. Nya ryttare är svårt för honom och då kan han vägra gå längre än ner till grannen. En trygg ryttare är nödvändigt och då går han även om han ibland är rädd och osäker.

Min ponny var hopplös att rida ut på själv när jag fick henne för 3 år sedan, då 16 år. Idag inga som helst problem, hur stabil som helst att rida iväg på själv. Långa nya rundor bekommer henne inte det minsta.

Men visst är hästar olika, vissa "vänjer" man lättare än andra.

Till alla:

Gotthard

Min häst älskar att vara ute i skogen med mig! :) Vi är ju inte "ensamma". Det är ju jag och han, VI är ju tillsammans! Vi kommunicerar med varandra hela tiden. Med prat o skratt, fnys, frust och öronvridningar...

Vi har helt enkelt skitkul tillsammans och behöver inget mer sällskap, varken av annan häst eller människa!

Har just kommit hem efter en långrunda med min älsklingskille! :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama