Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Smoothi

Varför är du på ett diskussionsforum när du inte vill diskutera? När du vägrar svara på frågor och slutar svara så fort någon kommer med någorlunda väl genomtänkta svar? Det är så underligt att du inte vill göra dig förstådd. Nästan som att du bara är här för att provocera. Är det så?

(Kommer du svara på det här, eller ignorera det som allt annat jag skriver till dig?)

Men de fick inte politiskt inflytande förrän ganska nyligen och då använde de sin makt till att sätta oss i den besvärliga situation vi nu är i.

Men då var beslutet om kärnkraftsfrågan redan tagen, att det skulle avvecklas senast 2010. Det är den linje som drivits sedan folkomröstningen, långt innan MP fick inflytande (med en och annan ändring, men fortfarande med avveckling som avsikt). Det har Centern, Vänster, Socialdemokraterna och Moderaterna banat väg för sedan 70-talet, väl påspätt av olyckorna i Harrisburg och Tjernobyl. MP kom in i regeringen sent 80-tal och även om de varit drivande även i kärnkraftsfrågan så har de egentligen bara fortsatt driva en linje som andra partier skapade från början.

Men då var beslutet om kärnkraftsfrågan redan tagen, att det skulle avvecklas senast 2010. Det är den linje som drivits sedan folkomröstningen, långt innan MP fick inflytande (med en och annan ändring, men fortfarande med avveckling som avsikt). Det har Centern, Vänster, Socialdemokraterna och Moderaterna banat väg för sedan 70-talet, väl påspätt av olyckorna i Harrisburg och Tjernobyl. MP kom in i regeringen sent 80-tal och även om de varit drivande även i kärnkraftsfrågan så har de egentligen bara fortsatt driva en linje som andra partier skapade från början.
Alltså, man kan inte låtsas som att MP är roten till allt ont och felaktiga beslut i energifrågan.

Men i energidebatten i SVT i våras så var det representanter för V och MP som i strid med kunskap om hur kraftsystemet fungerar påstod att vind och sol skulle kunna vara det som skulle utgöra nästan all ny kraft - mot bättre vetande. Det var nästan skrattretande hur de stod och hävdade saker i något slags religiös övertygelse med experter närvarande i studion.

Så de är definitivt en komponent i att inriktningen på satsningarna fortsätter att vara fel.

Alltså, man kan inte låtsas som att MP är roten till allt ont och felaktiga beslut i energifrågan.

Men i energidebatten i SVT i våras så var det representanter för V och MP som i strid med kunskap om hur kraftsystemet fungerar påstod att vind och sol skulle kunna vara det som skulle utgöra nästan all ny kraft - mot bättre vetande. Det var nästan skrattretande hur de stod och hävdade saker i något slags religiös övertygelse med experter närvarande i studion.

Så de är definitivt en komponent i att inriktningen på satsningarna fortsätter att vara fel.

Jag tror dig. Det är hela diskursen om att MP skulle ha ägt hela kärnkraftsfrågan som jag vänder mig emot.

Hur tar man ett mer välgrundade beslut om parti och person i sin kommun? Jag har hittat inkomna motioner till kommunfullmäktige. Min valkompass gav ju V men de är inte stora alls i min kommun och baserat på mitt fynd av motioner kanske jag borde åtm personrösta (och då även partirösta?) på en i S/S. Var borde jag leta mig vidare för mer info?

Min kommun trodde jag styrdes av M+SD, innebär det att oppositionen är de som främst brukar skriva motioner? För jag ser inga från SD och få från M. Några år från nu och tillbaka vid en snabb koll. Deras jobb syns mer i besluten som fattas eller?

Hoppas mina dumma frågor funkar här, det är ju om valet 😅🙈

Hur tar man ett mer välgrundade beslut om parti och person i sin kommun? Jag har hittat inkomna motioner till kommunfullmäktige. Min valkompass gav ju V men de är inte stora alls i min kommun och baserat på mitt fynd av motioner kanske jag borde åtm personrösta (och då även partirösta?) på en i S/S. Var borde jag leta mig vidare för mer info?

Min kommun trodde jag styrdes av M+SD, innebär det att oppositionen är de som främst brukar skriva motioner? För jag ser inga från SD och få från M. Några år från nu och tillbaka vid en snabb koll. Deras jobb syns mer i besluten som fattas eller?

Jag vet inte om det hjälper men när kommunpolitiken är väldigt rörig och det är svårt att få grepp om kandidater och partier, så kan en faktiskt (om en vill) gå och vara åhörare i kommunfullmäktige nån timme eller två. Det kan ändå ge en mer direkt uppfattning om hur de olika partierna/personerna jobbar, men kanske inte jättetydligt vad gäller sakpolitik alltid, om en inte ser till att gå dit en dag när de ska behandla just något som är avgörande för en själv.

Om du vill börja någonstans så kan du i svt's valkompass välja region och kommun istället för riksdag. Det var nyttigt för mig som är ganska långt från lokalpolitiken i Stockholm som jag nu bor i. Hemma i Dalarna var det enklare då jag även jobbade kommunalt så träffade ofta politikerna🙂

Stockholms Lokaltrafik (SL) finansieras till stor del av våra gemensamma skatter. Jag anser därför att SL bör vara "icke politiskt" och anser att det är helt olämpligt att tapetsera ett helt tåg med en partipolitisk reklam. Ännu mer olämpligt anser jag att det blir när det politiska partiet står för öppet rasistiska åsikter. Tobias Andersson är SDs rättspolitiska talesman och såhär lyder hans retorik. Är detta ett tåg allmänheten ska behöva ta till jobb, skola eller fritidsaktiviteter? Det börjar bli riktigt otrevligt nu känner jag.

IMG_0109.webp

Då är du världsmästare i att googla och läsa snabbt, om du redan kan säga att du inte fattar. Förståelse kräver tid, flit och eftertanke.
Jag har väl läst tidigare borde du förstå.Jag har googlat och läst massor både i nutid och förr och jag kan faktiskt inte förstå vad det oförskämda med ”vad röstar du?”

Stockholms Lokaltrafik (SL) finansieras till stor del av våra gemensamma skatter. Jag anser därför att SL bör vara "icke politiskt" och anser att det är helt olämpligt att tapetsera ett helt tåg med en partipolitisk reklam. Ännu mer olämpligt anser jag att det blir när det politiska partiet står för öppet rasistiska åsikter. Tobias Andersson är SDs rättspolitiska talesman och såhär lyder hans retorik. Är detta ett tåg allmänheten ska behöva ta till jobb, skola eller fritidsaktiviteter? Det börjar bli riktigt otrevligt nu känner jag.

Visa bifogad fil 98025
Håller helt med dig!
Jag åkte med en vagn häromdagen som får full av reklam för KD. Obehagligt det med.

Den här tråden känns ganska vänster. Jag blandar om lite och kan berätta att jag kommer rösta höger.

Valkompasserna är usla i år tycker jag. De är för inriktade på sakfrågor och ganska ouppdaterade. Kompasserna visar ett parti jag inte tänker rösta på. Så jag tar nog ett av de jag brukar.

Mvh Miks

Jag bävar inför ett regimskifte, inte bara för att Alliansen (om man nu kan kalla den det) kommer att arbeta för att öka klassklyftorna. Utan för att ju större klassklyftor ett samhälle har, desto mer våldsamt är det. Ju mer hopplöshet och att inte ha något att förlora, desto fler dras till gäng och brottsverksamhet. Om man inte gjorde som på 1500-talet och högg huvudet av allmogen som vågade stå upp mot kung och adel.

Det är ett moment 22, större underklass i socioekonomiskt utsatta områden dominerade av minoritetsgrupper, ger mer våld, vilket innebär att mer resurser krävs för brottsvården, vilket i sin tur gör att fler 'svensson' röster läggs på partier som förespråkar hårdare och hårdare tag. Frågan är: ska vi fokusera på rehabilitation eller straff? Man kan inte hålla människor inlåsta hur länge som helst. Eller kan, kan vi, men då får vi ändra grundlagen.

Vi har stora integrationsproblem i Sverige, det är inget att sticka under stol med. Felet om man ska kalla det, det, ligger på båda sidor, individen och samhället. Men det är en problematik vi delar med i princip alla länder i västvärlden dit människor flytt antingen av politiska skäl eller i sökande efter ett bättre liv. En fantastisk bok alla borde läsa för att förstå migration är Vilhelm Mobergs Utvandrarsvit. Den förklarar målande de mekanismer som ligger bakom migration till ett 'bättre' land.

Jag har väl läst tidigare borde du förstå.Jag har googlat och läst massor både i nutid och förr och jag kan faktiskt inte förstå vad det oförskämda med ”vad röstar du?”
Vilken av dessa fråger undrar du över?
Själva frågan i sig.

Att den du frågar inte vill svara, inte känner sig bekväm med att du ska få veta eller inte orkar diskutera det med dej.

Att vi och demokratin har valhämlighet som säkerhet.

Själv har jag inga problem med att få frågan. Men jag är ändå tudelad till att frågan ges. Jag personligen vet att jag inte behöver svara och jag har inte någon som kommer påverka mig mer än genom att diskutera (vad jag vet iallafall). Alla har det dock inte så.
Det emot blir jag rasande om det kommer någon kommentar om varför jag inte vill svara, ett nej ska bara besvaras med ett okej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar