Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då är det ett frivilligt val, liksom det är ett frivilligt val att säga vad man ska rösta på och inte. Lägger man upp det på sociala media, berättar om det i fikarummet då har man själv tagit initiativet. Få går in på någons sociala media och frågar om de mest pinsamma saker personen i fråga har gjort. Samma sak om personen väljer att dela med sig av det i fikarummet.

Håller med, det finns inte så mycket mer att tillföra diskussionen förutom att forskning, historia, omvärldsanalys, lagstiftning och allmänheten anser att rätten att rösta anonymt är en grundläggande del av en demokrati.

Det finns ett gammal ordspråk. The three things you never talk about: religion, politics and money.
I en perfekt demokrati där alla skulle respektera varandras åsikter och inte använda kunskapen om någon annans åsikt i något syfte, skulle valhemlighet inte behövas. Eftersom det är en utopi, kommer valhemlighet alltid att behövas .

Jag frågar inte men jag förstår inte.
Man kan prata om massa pinsamma saker man har gjort men absolut inte berätta vad man röstar.
Kom ihåg att för inte allt för länge sedan (1970-talet), registrerade socialdemokraterna kommunister, (IB-affären). Har det skett en gång kan det hända igen.

Hoppade in i partiledardebatten och orkade cirka 30 sekunder av att Johan Pehrson försöker läxa upp Nooshi Dadgostar om "människor som står utanför samhället."

Eh, jag hade nog hellre blivit omhändertagen av V än L om jag "stod utanför samhället" tio gånger av tio. :angel:

Apropå ovilligheten att berätta vem man kommer att rösta på så är det skiftande normer. I Jane Austens roman Stolthet och Fördom så är det första och viktigaste om en man är gift eller ogift, alltså hans tillgänglighet som eventuell make. Och hans förmögenhet. Idag är det inte socialt acceptabelt att direkt och öppet fråga hur mycket någon tjänar, hur stor förmögenhet hen har, vilka tillgångar som aktier, hus, bilar osv.

'It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife'.

Mr. Darcy soon drew the attention of the room by his fine, tall person, handsome features, noble mien, and the report which was in general circulation within five minutes after his entrance, of his having ten thousand a year

Stockholms Lokaltrafik (SL) finansieras till stor del av våra gemensamma skatter. Jag anser därför att SL bör vara "icke politiskt" och anser att det är helt olämpligt att tapetsera ett helt tåg med en partipolitisk reklam. Ännu mer olämpligt anser jag att det blir när det politiska partiet står för öppet rasistiska åsikter. Tobias Andersson är SDs rättspolitiska talesman och såhär lyder hans retorik. Är detta ett tåg allmänheten ska behöva ta till jobb, skola eller fritidsaktiviteter? Det börjar bli riktigt otrevligt nu känner jag.

Visa bifogad fil 98025
Osmakligt är bara förnamnet!

J
I en perfekt demokrati där alla skulle respektera varandras åsikter och inte använda kunskapen om någon annans åsikt i något syfte, skulle valhemlighet inte behövas. Eftersom det är en utopi, kommer valhemlighet alltid att behövas .
I min klass i våras så diskuterade vi om vad för problem det finns med genetic engineering. En av mina elever "it might create an utopian society :eek::eek::eek:".

Jag vet inte om det var det @MarieJ avser, men jag tänker att det finns olika perspektiv på det här med valhemligheten. Liknande som med åsiktsfrihet och yttrandefrihet som ofta tas upp i hetsiga diskussionen, de gäller ju för medborgaren i relation till staten. Jag ska kunna uttrycka vad jag vill (dock vissa begränsningar mht hets mot folkgrupp osv) men i relation till min vän så får hon utesluta mig från sin gästlista hur mycket hon vill med motivet att hon inte gillar mina åsikter.

Jag kan hålla med @MarieJ om att det ibland kan tyckas vara förvånade hur hemliga en del är med vad de tycker politiskt, samtidigt som de glatt delar med sig av annan personlig information.

Samtidigt tänker jag att det antagligen är för att det beror på vilka sociala konsekvenser man tycker att man riskerar genom att dela med sig av olika typer av information. Det blir i sin tur tragiskt om många människor inte vågar berätta vad de tycker för att de är rädda att drabbas negativt, även om det är bland familj, släkt, vänner eller kollegor.

Snarare att det JÅ sa var så dumt att det inte fanns något att säga, bara låta folk lyssna och komma fram till vilken idiot JÅ är.
Achberg visste mycket väl att kan ljög. Därför la han sig platt på en gång och kröp till baka till sitt hål som en skiträdd mus. Såg ju bara pinsamt ut. Achberg brukar ju inte vara rädd för att gå i clinch med folk...

Haha, JÅ tvålade till Achberg riktigt bra så han blev tyst och skämdes i AF debatten 😅🤣
Eller inte. Detta sa Aschberg:
– 2010 skrev du en debattartikel i Aftonbladet, att ökningen av muslimer är det största utländska hotet sedan andra världskriget. Vidhåller du den åsikten?

Åkesson svarade:

– För det första var det 2009. För det andra så skrev jag inte så.

– Då stod det fel då, sa Aschberg.

– Så du får omformulera frågan, sa Åkesson.
Och såhär skrev Jimmie i den debattartikel Aschberg refererar till, med fel årtal (2010 istället för 2009 då artikeln eg. publicerades)

Åkesson: Muslimerna är vårt största utländska hot​

En av mångkulturens många inneboende paradoxer är att den, trots sitt universella anspråk, är ett monokulturellt fenomen som endast funnit grogrund i den postmoderna, oikofoba* västvärlden och som därför också tar sin utgångspunkt i västerländska fenomen och erfarenheter när man bedömer och analyserar omvärlden. Den västerländska erfarenheten ses som ett högre utvecklingsstadium, som resten av världen bara inte hunnit uppnå ännu.

Detta är också anledningen till att dagens mångkulturella svenska maktelit är så totalt blind för farorna med islam och islamisering. Man utgår från att muslimer inte vill någonting hellre än anpassa sig till ett västerländskt levnadssätt och västerländska normer, liksom att islam i grund och botten är samma sak som kristendom, med den enda skillnaden att muslimer har ett annat namn på gud.

Därmed antar man också att man kommer att kunna tämja islam på samma sätt som sekulära krafter sedan århundraden tillbaka tämjt den europeiska kristendomen och förpassat den till den privata sfären.

Islam skiljer sig dock från kristendom på flera avgörande punkter, till exempel gällande distinktionen mellan andlig och världslig makt och synen på våldsanvändning. Islam har ingen motsvarighet till Nya testamentet och inget allmänmänskligt kärleksbudskap. Dessa skillnader har också gjort att islam och den muslimska världen aktivt har avvisat upplysningen och humanismen.

Detta, tillsammans med nästan 1?400 år av krig och motsättningar mellan islam och det kristna Europa, tror sig nu dagens makthavare kunna övervinna i en handvändning.

Såhär långt tvingas man dock konstatera att islam har påverkat det svenska samhället i betydligt högre utsträckning än det svenska samhället har påverkat islam. Massinvandringen från muslimska länder tillsammans med de relativt höga födelsetalen inom den muslimska befolkningsgruppen talar för att denna utveckling kommer att fortsätta om inte en politisk kursändring sker. Naturligtvis är en betydande andel av Europas muslimer inte bokstavstroende, även om de flesta studier som gjorts på området visar att fundamentalisterna är en stor och växande minoritet.

Rotlösheten, som den mångkulturella samhällsordningen underblåst hos många andra och tredje generationens invandrare, har fått många att söka sig till islam som en identitetsskapande och samlande kraft och vi upplever nu en radikaliseringsprocess bland muslimska ungdomar i Europa.

I Sverige finns mig veterligen inga kända studier på området, men i en brittisk undersökning från 2007 uppgav 37 procent av de unga, brittiska muslimerna att de skulle föredra sharialagar framför brittisk lag och lika många ansåg att den som konverterar från islam skall avrättas. I andra studier från bland annat Frankrike och Tyskland kan samma mönster urskiljas.

För 20 år sedan tror jag att de flesta svenskar skulle ha mycket svårt att tänka sig att islam skulle komma att bli Sveriges näst största religion, att svenska konstnärer som kritiserar eller skojar med islam skulle leva under ständigt dödshot, att ett tiotal muslimska terrororganisationer skulle komma att etablera sig i Sverige, att ledande muslimska företrädare skulle framföra krav på införandet av sharialagar i Sverige, att svenska landsting skulle använda skattebetalarnas pengar till att skära av förhuden på fullt friska småpojkar, att Sverige skulle ha flest våldtäkter i Europa och att muslimska män skulle vara mycket kraftigt överrepresenterade bland förövarna, att svenska badhus skulle införa separata badtider för män och kvinnor, att svenska kommuner skulle överväga införandet av könssegregerad simundervisning i skolorna, att frysdiskarna i våra livsmedelsbutiker skulle erbjuda ritualslaktat kött samtidigt som svenska förskolor slutar att servera fläskkött, att svenska skolor skulle införa nya lov för att fira avslutningen på Ramadan samtidigt som kyrkliga skolavslutningar förbjuds på fler och fler skolor och så vidare.

Allt detta är i dag en del av den svenska verkligheten. Frågan är hur det ser det ut om ytterligare några decennier, när den muslimska befolkningen, om nuvarande takt håller i sig, har flerdubblats i storlek och många av Europas större städer, inklusive Malmö, med största sannolikhet har en muslimsk majoritet.

Den mångkulturella samhällseliten ser kanske denna framtid som en färgglad intressant förändring av ett Sverige och Europa som man allt som oftast förnekar ens någonsin har varit ”svenskt” eller ”europeiskt”.

Som sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden när vi går till val nästa år.
*) Oikofob är enligt den brittiske filosofen Scruton en person som föraktar sin hembygd. (Red. anm.)

Achberg visste mycket väl att kan ljög. Därför la han sig platt på en gång och kröp till baka till sitt hål som en skiträdd mus. Såg ju bara pinsamt ut. Achberg brukar ju inte vara rädd för att gå i clinch med folk...
Haha, ja gud vilken lögn att ta fel på ett år! Det brukar ju heta att man får välja sina strider, och hade han inte blivit så paff och skamfylld av att bli påkommen gällande "lögnen" så hade det säkert blivit en hård kamp om det rätta årtalet!

För övrigt tycker jag det är tydligt att JÅ studerat Putins debatteknik, som går till stor del ut på att peta hål på påståenden och formuleringar, och sedan tala runt begreppet till den punkt intervjuaren bjuds på en bild som är omöjlig att direkt verifiera. Som när en journalist (tror jag det var) frågade Putin hur denne ställde sig till HBTQ personers rättigheter och om de utsattes för systematisk diskriminering i Ryssland.

Jag vet inte om det hjälper men när kommunpolitiken är väldigt rörig och det är svårt att få grepp om kandidater och partier, så kan en faktiskt (om en vill) gå och vara åhörare i kommunfullmäktige nån timme eller två. Det kan ändå ge en mer direkt uppfattning om hur de olika partierna/personerna jobbar, men kanske inte jättetydligt vad gäller sakpolitik alltid, om en inte ser till att gå dit en dag när de ska behandla just något som är avgörande för en själv.

Jag hittade faktiskt webbsändningar av det man kan se i efterhand nu när jag klickade runt om när det var. Så bra!! Ska kika där.

Om du vill börja någonstans så kan du i svt's valkompass välja region och kommun istället för riksdag. Det var nyttigt för mig som är ganska långt från lokalpolitiken i Stockholm som jag nu bor i. Hemma i Dalarna var det enklare då jag även jobbade kommunalt så träffade ofta politikerna🙂

Det var så jag började, jag har nog inte ens gjort kompasserna för region o kommun innan utan bara riksdag och röstat samma rakt igenom. Men så blev jag inspirerad att se om jag inte kunde göra lite mer grundade personval (har nog bara röstat någon enstaka gång när jag känt igen namn) och började vela på om det var så genomtänkt att rösta på ett väldigt litet parti i kommunen. Hmm!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar