Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg att centern gått ut och sagt att de är villiga att stötta en S regering.
Jag jar inte alls pluggat flr valet än, men hade funderat att V känns rätt, och nu känns det änså mer - allt för att förhindra en blåbrun röra.

Smart besked sv C tror ni?
Det har inget med "smarthet" att göra utan om ideologi. Samarbete med SD är HELT uteslutet iom Cs grundbult människors rätt och värde.

I C-leden är V paria. De har heller inte under sin långa (hundraåriga) historia varit välkomna i en regering.
Skulle Annie ens andas om samarbete med V skulle medlemstappet blir rekordstort.
C-medlemmar tänker själva och står inte där man ställer dem :D

/centerpartist sedan 1975

Jag bävar inför ett regimskifte, inte bara för att Alliansen (om man nu kan kalla den det) kommer att arbeta för att öka klassklyftorna. Utan för att ju större klassklyftor ett samhälle har, desto mer våldsamt är det. Ju mer hopplöshet och att inte ha något att förlora, desto fler dras till gäng och brottsverksamhet. Om man inte gjorde som på 1500-talet och högg huvudet av allmogen som vågade stå upp mot kung och adel.

Det är ett moment 22, större underklass i socioekonomiskt utsatta områden dominerade av minoritetsgrupper, ger mer våld, vilket innebär att mer resurser krävs för brottsvården, vilket i sin tur gör att fler 'svensson' röster läggs på partier som förespråkar hårdare och hårdare tag. Frågan är: ska vi fokusera på rehabilitation eller straff? Man kan inte hålla människor inlåsta hur länge som helst. Eller kan, kan vi, men då får vi ändra grundlagen.

Vi har stora integrationsproblem i Sverige, det är inget att sticka under stol med. Felet om man ska kalla det, det, ligger på båda sidor, individen och samhället. Men det är en problematik vi delar med i princip alla länder i västvärlden dit människor flytt antingen av politiska skäl eller i sökande efter ett bättre liv. En fantastisk bok alla borde läsa för att förstå migration är Vilhelm Mobergs Utvandrarsvit. Den förklarar målande de mekanismer som ligger bakom migration till ett 'bättre' land.
Atbetar alliansen för ökade klassklyftor? Hur? Och vad har den nuvarande regeringen gjort för att de ökar?

Det har inget med "smarthet" att göra utan om ideologi. Samarbete med SD är HELT uteslutet iom Cs grundbult människors rätt och värde.

I C-leden är V paria. De har heller inte under sin långa (hundraåriga) historia varit välkomna i en regering.
Skulle Annie ens andas om samarbete med V skulle medlemstappet blir rekordstort.
C-medlemmar tänker själva och står inte där man ställer dem :D

/centerpartist sedan 1975
Jag tycker det är fantastiskt att C gör den markeringen. Någonstans har ideologi tappats bort hos våra politiker. Eller än värre de kanske anser att SD är vettigt.

Jag har en vän på fb som är oerhört insatt i just energifrågan och vad jag förstår så är kärnkraft inte den lösning som många verkar tro.

Klistrar in ett av hennes kortare inlägg nedan för den som är intresserad.

Kolla in produktionsstatistik för de svenska kärnkraftverken. Diagrammet nedan visar produktionen per reaktor i år.
Produktionen stoppas ofta. Det är oxå många snabbstopp, långt inte bara planerade stopp för revision. Uniper o kärnkraftskonsulten får sluta använda planerbar om kärnkraft! Kärnkraft är inte en stabil baskraft. Vattenkraften måste täcka upp för kärnkraftens produktionsbortfall ofta.

Fredrik Dolff gjorde en analys av oplanerade stopp i kärnkraften 2018. De var ca 70st.

https://alfresco-offentlig.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/workspace/SpacesStore/08391edf-00dc-4449-8681-b133a57c276b/Marknadsanalys 2018.pdf?a=false&guest=true

Nu kan jag följa våra kkverk flera år bakåt i tid. Bara i år har vår största reaktor, Oskarshamn 3 i elområde 3, haft fem stopp hittills. Forsmark 2 var stoppad stor del av juli. Just nu är Ringhals 4 ur drift.

Elproduktion från havsbaserad vindkraft har mer gemensamt med vattenverk än med vind på land. Höjden. Vindstyrkan. Rotorbladens diameter. Balanseringen. Kärnkraft har mer gemensamt med vind på land än med vattenkraft. 😳

Klicka dej in på
https://www.svk.se/om-kraftsystemet...n0IwPDlTw3KFnvYvgyCxqnUkrD8TgMGy6cc&fs=e&s=cl

Välj nucs.

Eller sök dej fram via.
https://www.nucs.net

Denna länken funkade inte för mej på mobilen.
https://www.nucs.net/visualization/...atch=false&dateTime.dateTime=01.01.2022+00:00

Vår kärnkraft är gammal, dvs många av stoppen beror på att de helt enkelt är slitna och omoderna. Lägg sedan till att politikerna med bla C i spetsen för ett antal år sedan såg till att det mer eller mindre blev straffskatt på kärnkraft, dvs det fanns ännu mindre resurser för rep och underhåll. Det är dessutom ont om kompetent personal, från mekaniker på golvet upp till ingenjörer. Vi var världsledande inom området på 50/60-talet...

Jag vidhåller att vi behöver kärnkraften men i form av ny och modern kärnkraft som inte straffskattas. Sedan ska vi givetvis bryta kärnbränslet själva här i Sverige.

Åh, nu damp mitt röstkort ner i brevlådan 🥰 har även fått meddelande från Valmyndigheten vad jag kan rösta i och var. Men, de har tagit bort Årstaskolan som ligger precis mitt emot mig :( ska kanske ändå förtidsrösta men det är inte alls samma feeling som att gå in i vallokalen på söndagen, hälsa på alla som står och delar ut röstsedlar, gå till båset och kryssa och sedan stå i kö, visa upp id och se hur röstsedlarna stoppas ner i lådorna.

Det ger mig alltid kalla kårar att jag som svensk är medborgare i en sann demokrati och vilket privilegium det är.

Åh, nu damp mitt röstkort ner i brevlådan 🥰 har även fått meddelande från Valmyndigheten vad jag kan rösta i och var. Men, de har tagit bort Årstaskolan som ligger precis mitt emot mig :( ska kanske ändå förtidsrösta men det är inte alls samma feeling som att gå in i vallokalen på söndagen, hälsa på alla som står och delar ut röstsedlar, gå till båset och kryssa och sedan stå i kö, visa upp id och se hur röstsedlarna stoppas ner i lådorna.

Det ger mig alltid kalla kårar att jag som svensk är medborgare i en sann demokrati och vilket privilegium det är.

Jag gillar också att rösta på valdagen... men svär över att röstningen här är i min gamla hjärtligt hatade högstadieskola. Det är fortfarande tufft att kliva in där...

Sedan får vi se var jag befinner mig. Jag har faktiskt (för)röstat över en rejäl bit av Sverige, från U-a till Dorotea :D När det strulade med kommunvalet i Falun och det blev omval röstade jag i Östersund för jag var där och jobbade då :rofl:

C har alltid alternativet att gå över till Alliansen, men det skulle innebära ett enormt svek för alla C väljare om AL då tvingas samarbeta eller tom sitta i samma regering som SD. V däremot kommer naturligtvis aldrig komma ifråga för Alliansen så de kommer göra som de alltid gjort, Klaga, hota, kompromissa, förhandla med S och MP för att få igenom så många sakfrågor de förespråkar som möjligt. Och till slut rösta för budget och lagstiftning i enlighet med S.

Jag fattar fortfarande inte hur fd Folkpartiet, numera L som en gång i världen var socialliberalt och där hjärtefrågorna var bl.a bistånd och solidaritet med de mindre lyckligt lottade både i Sverige och utomlands har blivit L idag som är beredda att samarbeta med SD. Allas lika värde och frihet för svenskar verkar ha försvunnit helt. Straffa, straffa, straffa.

Straffa alla som inte är kapabla att producera och är lönsamma för samhället.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eEr6bl/l-ledaren-om-sd-klart-de-ska-fa-paverka

Jag blir uppriktigt ledsen och rädd för var vi är på väg som samhälle - och då räknar jag även in S/MP/V

Nej det har varit flera deprimerande förändringar inom flera partier, även M som för mig har varit ett fungerande alternativ fram till och under Reinfeldt-tiden. Men som nu framstår som en dikeskörning under Kristerssons ledning med hans motbjudande SD-inställsamhet och "människor ska inte behöva ställa om sina liv" som bara några bottennapp. Men med det sagt - inget är en större besvikelse i utvecklingen för mig heller än Ls vägval i riktning mot SD.

Vad hände med socialliberala L som var emot rasism och för internationellt bistånd till de som behöver det mest. Plus att det är fattigare länder som står för ökade utsläpp eftersom de inte har råd med något annat. Även om de har en extremt lång väg att gå innan de kommer upp i väst.
Liberalerna är tyvärr inte socialliberala länge 😔
Vilket är anledningen till att jag går från att vara med i nämnd och KF till att inte ens rösta på dem.

Vår kärnkraft är gammal, dvs många av stoppen beror på att de helt enkelt är slitna och omoderna. Lägg sedan till att politikerna med bla C i spetsen för ett antal år sedan såg till att det mer eller mindre blev straffskatt på kärnkraft, dvs det fanns ännu mindre resurser för rep och underhåll. Det är dessutom ont om kompetent personal, från mekaniker på golvet upp till ingenjörer. Vi var världsledande inom området på 50/60-talet...

Jag vidhåller att vi behöver kärnkraften men i form av ny och modern kärnkraft som inte straffskattas. Sedan ska vi givetvis bryta kärnbränslet själva här i Sverige.

Bryta kärnbränsle i Sverige under mänskliga och säkra förhållanden? Då är vi inte miljövänliga längre. Vi är ett föregångsland miljömässigt vet du, eftersom bränslet bryts långt från Sverige och vi sopsorterar.

...Och slutsatsen är?

Vindkraft är så destruktivt för miljön, så att miljöskador avseende ny utbyggnad av älvar är jämförbart.

Havsbaserad vindkraft riskerar att slå ut stora delar av marint liv, ingen kraftproduktion är värd att vi förstör biosfären för kortsiktiga vinster.

Egentligen så verkar det som att vi (världen, samhället) måste återgå till att tänka i perspektivet hur ska vi göra av med så lite energi som möjligt, så att det vi har tillgång till räcker till det som är viktigast först och främst.
Jag är tämligen säker på att ett av hennes inlägg handlar om forskningen på hur vi dlraft till havs påverkar miljön. Jag hittade inte det nu på rak arm dock. Hennes inlägg är långa och jag är sjuk så orkade inte tanig igenom alltför många. Ska se om jag kan hitta det sedan.

Bryta kärnbränsle i Sverige under mänskliga och säkra förhållanden? Då är vi inte miljövänliga längre. Vi är ett föregångsland miljömässigt vet du, eftersom bränslet bryts långt från Sverige och vi sopsorterar.

I know :cool:

Vi är ju så miljövänliga att vi ska helst inte ha gruvor alls... det är ju bara att ta från Afrika et al. Skit samma om barn och kvinnor våldtas och dödas i processen samtidigt som det sker oerhörd miljöförstörelse på plats. Vi ser ju inte eländet och det viktigaste är ju att vårt internet fungerar så det går att använda senaste iPhonen :grin:

Edit: Sedan ger de gruvorna klirr i kassan för ett flertal tveksamma nationer också :grin: Även om det gäller basmetaller är det samma princip som blodsdiamanter.

Kan också tillägga att vi tidigare köpt uran från Ryssland (Vattenfall gick ut med att de inte kommer att göra det mer efter invasionen av Ukraina). Känns rätt ofräscht idag kan vi ju lugnt säga.

Högerblocket var igår större i opinionen och SD och M är nästan exakt lika stora. Det är mycket otäckt.

Ja, det är verkligen mycket otäckt. Det är det enklaste/mest självklara riksdagsvalet någonsin för mig, men samtidigt det mest obehagliga valet någonsin. Världen torkar ut och brinner, och vi kan om några veckor stå med en svensk regering som innehåller noll miljöpartier (därmed innefattar jag alltså flera miljöpartier än MP på andra sidan). För att bara ta en av flera skrämmande aspekter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar