Vad jag förstått så ska talmannen fråga den som har möjlighet att bilda regering. Det är inte säkert att det betyder det största partietMen talmannen har väl en ordning att följa. Inte vad andra vet eller tycker
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad jag förstått så ska talmannen fråga den som har möjlighet att bilda regering. Det är inte säkert att det betyder det största partietMen talmannen har väl en ordning att följa. Inte vad andra vet eller tycker
”Målet är att hitta den statsministerkandidat som har störst möjlighet att bilda en regering som har tillräckligt stöd i riksdagen.”Men talmannen har väl en ordning att följa. Inte vad andra vet eller tycker
Okej. Säg att högern vinner och sd får vara med i regeringen kommer Sverige att uteslutas ur FN dåVad jag förstått så ska talmannen fråga den som har möjlighet att bilda regering. Det är inte säkert att det betyder det största partiet
Jag tänker att de då borde utvisas ur Sverige för landsförräderi - men det är ju min högst personliga inställning.Okej. Säg att högern vinner och sd får vara med i regeringen kommer Sverige att uteslutas ur FN då
Landsförräderi är ju bara för spioner. Eller menar du att alla som röstade på sd ska utvisas för landsförräderi. Blir ju likasom fel att först trycka upp valsedlar och tillåta folk att rösta på sd och sedan anklagas för landsförräderiJag tänker att de då borde utvisas ur Sverige för landsförräderi - men det är ju min högst personliga inställning.
Okej. Säg att högern vinner och sd får vara med i regeringen kommer Sverige att uteslutas ur FN då
De vill ha ett Sverige där stora delar av mina medmänniskor kommer få det riktigt svårt och kraftigt beskuren frihet och begränsad demokrati - vilket jag tycker är ett förräderi mot det fina land vi byggt upp. Rent tekniskt så finns det givetvis inget motiv för något alls - inte heller att ett enskilt partis deltagande i regering skulle ge uteslutande ur FN.Landsförräderi är ju bara för spioner. Eller menar du att alla som röstade på sd ska utvisas för landsförräderi. Blir ju likasom fel att först trycka upp valsedlar och tillåta folk att rösta på sd och sedan anklagas för landsförräderi
Men det borde väl vara skäl nog för uteslutning om man inte följer mänskliga rättigheterDe vill ha ett Sverige där stora delar av mina medmänniskor kommer få det riktigt svårt och kraftigt beskuren frihet och begränsad demokrati -
Jag tror du får läsa på lite. Finns gott om medlemmar i FN som ligger väldigt surt till i index som beskriver mänskliga rättigheter och demokrati. Alla länder har inte ens ratificerat konventionerna som är de viktigaste .Men det borde väl vara skäl nog för uteslutning om man inte följer mänskliga rättigheter
Nä nu skojar du ang VM i sudoku . Det övriga kan jag förstå. Ryssland fick ju inte vara med och många vill ha bort dom ur FN men där är vi väl inte ännu vad jag vetJa, precis så är det. FN, EU, Olympiska spelen, Eurovision Song Contest och VM i sudoku.
Dags att kamma sig och skaffa ett riktigt jobb, kanske.Men det borde väl vara skäl nog för uteslutning om man inte följer mänskliga rättigheter
Haha, nej. Inte med DuchennesDags att kamma sig och skaffa ett riktigt jobb, kanske.
Tramsandet här börjar bli aningens tröttsamt.
Vad väntar sjuka och funktionsnedsatta med
Moderaterna
Kristdemokraterna
Liberalerna
Sverigedemokraterna?
Vad har det här blocket gjort och vill för sjuka/funktionsnedsatta?
Vi visar en genomgång från 2000 talet hur dom röstat i riksdagen.
Dela eller kopiera texten
Före försämringen som påbörjades 2007 hade Sverige OECD s bästa villkor till funktionsnedsatta och sjuka. Efter Alliansen och med hjälp av SD (sen 2011) har Sverige OECD s sämsta villkor. En försämring dom vill fortsätta med.
Vad vi hitills vet vad som väntar om dom vinner valet 2022.
Alla fyra vill öka plundringen av våra socialförsäkringar till skattesänkning och rot/rut.
Alla fyra har röstat ja till en slutlig tidsgräns oavsett diagnos i sjukförsäkringen.
Alla fyra är överens om att öka mellanskillnaden i skatt för sjuka/funktionsnedsatta mot friska.
Alla fyra är överens om att sjuka/funktionsnedsatta som inte har råd med en privatvårdförsäkring ska trängas undan i vården.
Här är sammanställningen hur dom röstat i riksdagen start 2007.
Före 2011 endast M/KD/L (SD kom in i riksdagen 2010). Från 2011 är det vad M/KD/SD/L röstat ja till tillsammans i riksdagen.
(Det ska också tilläggas med C i varje omröstning i riksdagen).
• 2007 halverade sjukförsäkringsavgiften i arbetsgivaravgiften.
(Pengarna överförs till allmän löneavgift i arbetsgivaravgiften till jobbskatteavdraget, rot och rut, sänkt bolagsskatt plus avskaffad fastighetsskatt och förmögenhetsskatt) (över 400 miljarder har tagits som tidigare gick till sjukpeng, LSS och pension).
• 2007 infördes sjuka och funktionsnedsatta med sjukersättning betalar närmare tusen kr mer i skatt än friska i månaden.
• 2008 infördes tidsgränserna 180 och 365 dagar i sjukförsäkringen plus stupstocken. (Tidsgränserna 180 och 365 dagar är kvar pga att SD med hela fd Alliansen inte släpper sitt stöd till tidsgränserna plus att dom vill återinföra stupstocken om dom bildar regering)
• 2008 strängare lagstiftning för att få sjukersättning och aktivitetsersättning.
(Det är fortfarande lagstiftningen från 2008 som styr pga att SD med fd Alliansen inte släpper sitt stöd till lagstiftningen. En lagstiftning som gör dom flesta sökande nekas ersättning)
• 2011 röstade nej till att ta bort stupstocken i sjukförsäkringen.
• 2011 avskaffade läkarens rätt att bedöma arbetsförmågan till handläggaren på FK som inte är medicinskt utbildad.
• 2013 röstade nej till att ta bort straffbeskattning av sjuka och funktionsnedsatta med sjukersättning.
• 2013 röstade ja till utökad plundring av sjukförsäkringen i arbetsgivaravgiften till skattesänkning (nytt jobbskatteavdrag)
• 2017 röstade ja till att privat sjukförsäkring ska ge förtur i vården.
(En försäkring svårt sjuka och funktionsnedsatta med sjukersättning inte har råd med. Det här gör att gruppen sjuka/funktionsnedsatta trängs undan i vården)
• 2017 röstade ja till en slutlig tidsgräns i sjukförsäkringen oavsett diagnos. (S/V/MP lyckades avskaffa stupstocken 2016, men den kommer alltså tillbaka om M/KD/SD/L bildar regering)
(En slutlig tidsgräns=avskaffad sjukförsäkring till svårt sjuka och kommer införas om dom bildar regering)
Det ska också tilläggas att Julia Kronlid 29 juli 2018 med Linus Bylund från SD skrev en debattartikel att SD är emot en slutlig tidsgräns.
Men 21 augusti 2018 säger partiledare Åkesson, i en radiointervju med Erik Blix i P4, att SD nog ändå är för någon sorts bortre tidsgräns…
• 2018 röstade nej till lättnad i lagstiftningen för att få sjukersättning och aktivitetsersättning.
• 2018 utökad plundring av sjukförsäkringen i arbetsgivaravgiften till skattesänkning (nytt jobbskatteavdrag)
• 2020 röstade nej till att utförsäkrade ska kunna få tillbaka sin sjukpeng och SGI.
• 2021 ökar plundringen av sjukförsäkringen till ett nytt jobbskatteavdrag och återinför att sjuka/funktionsnedsatta ska betala högre skatt än friska som S/V/MP lyckats avskaffa.
(Det ska tilläggas sidan lägger sig inte i om vi ska jobbskatteavdrag eller inte, men varför är det endast sjuka/funktionsnedsatta som ska stå för notan med ökad utförsäkring och mindre resurser till LSS?
(Illa att sen KD med L säger att dom vill öka resurser till LSS samtidigt som dom stödjer utökad plundring av våra socialförsäkringar)
Källor:
2007 se Alliansens statsbudget.
2008 se omröstningsprotokol riksdagen första juli 2008.
2011 se riksdagens omröstningsprotokoll 14 juni 2011. Se även artikeln i KA "Läkarna fråntas rätt att bedöma arbetsförmåga"
2013 se riksdagens omröstningsprotokoll 20 november 2013.
2017 se riksdagens omröstningsprotokoll 11 juli och 14 dec 2017.
2018 se riksdagens omröstningsprotokoll 28 november 2018.
2020 se riksdagens omröstningsprotokoll 10 dec 2020
2021 se den gemensamma statsbudgeten av M/KD/SD/L
Ett tillägg
Alla fyra partierna svarade 2021 på kommunals förfrågan om dom vill avskaffa tidsgränserna 180 dagar och 365 dagar i sjukförsäkringen. M/SD svarade nej KD/L vägrar att svara, men tidigare sagt att dom stödjer tidsgränserna.
Se länk
https://manskligsjukforsakring.nu
Ja, det är verkligen mycket otäckt. Det är det enklaste/mest självklara riksdagsvalet någonsin för mig, men samtidigt det mest obehagliga valet någonsin. Världen torkar ut och brinner, och vi kan om några veckor stå med en svensk regering som innehåller noll miljöpartier (därmed innefattar jag alltså flera miljöpartier än MP på andra sidan). För att bara ta en av flera skrämmande aspekter.
Hua! Tänk att inte folk förstår!Högerblocket var igår större i opinionen och SD och M är nästan exakt lika stora. Det är mycket otäckt.
Regioner och kommuner styr sig själva.Lite byte av ämne i tråden kanske, men på valspåret. Jag är inte så insatt och har svårt att hänga med i argumentationen i politikerdebatterna; högerstyrda regioner, är det högern som bär ansvaret för det som inte fungerar i dagens sjukvård eller är det nuvarande regering? Kan en höger/vänsterstyrd region fatta helt egna beslut utan stöd från regeringen?
Lite byte av ämne i tråden kanske, men på valspåret. Jag är inte så insatt och har svårt att hänga med i argumentationen i politikerdebatterna; högerstyrda regioner, är det högern som bär ansvaret för det som inte fungerar i dagens sjukvård eller är det nuvarande regering? Kan en höger/vänsterstyrd region fatta helt egna beslut utan stöd från regeringen?
Hur? Den första meningen...kan du förklara?De vill ha ett Sverige där stora delar av mina medmänniskor kommer få det riktigt svårt och kraftigt beskuren frihet och begränsad demokrati - vilket jag tycker är ett förräderi mot det fina land vi byggt upp. Rent tekniskt så finns det givetvis inget motiv för något alls - inte heller att ett enskilt partis deltagande i regering skulle ge uteslutande ur FN.
Lägg ner!Okej. Säg att högern vinner och sd får vara med i regeringen kommer Sverige att uteslutas ur FN då