Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså är den här mannen på riktigt? Hur kan någon ha förtroende för honom? De säger att man inte ska titta bara på partiledaren för ett parti men jag tycker att i det här fallet med hans historia av att plundrande samt hans vidriga åsikter så säger ju valet av honom väldigt mycket om var partiet står.
Hur har Moderaterna som alltid varit ett seriöst parti kunna spåra så snett till att bli ett populistparti som tävlar stenhårt med Sd om topplatsen som pajas parti nummer 1
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...lGYOFQPm4LM1FHqADKuTKmj0Y3xQTsVMcYdzea-Q4T_o0
Jag blev så förbannad så jag stängde av efter 47 sekunder men min analys av det jag hör är det är fascinerande att han inte vill prata om de där studenterna utan börjar virra runt med annat. Han vet med andra ord inte vad han pratar om eller så VET han att det han säger är ren dynga. När ska de börja räkna svenska studenter och klaga på att de inte försörjer sig själva? Jag har aldrig hört dem nämna studenter som ett problem tidigare så varför är det problem om studenten heter Fatima istället för Anna? Är ingenjörer som heter Fatima sämre på sitt jobb än de som heter Anna enligt M eller varför lobbar de mot att Fatimor ska studera?
Fy fan vilket vidrigt parti M har blivit
Edit och så anser dessutom M att om man är utrikesfödd och tjänar under 15500:-/månad så är man bidragsberoende. Jag känner mer än en svenskfödd person med svenskt ursprung sedan Hedenhös som tjänar mindre än så och klarar sig alldeles utmärkt utan bidrag.

Alltså är den här mannen på riktigt? Hur kan någon ha förtroende för honom? De säger att man inte ska titta bara på partiledaren för ett parti men jag tycker att i det här fallet med hans historia av att plundrande samt hans vidriga åsikter så säger ju valet av honom väldigt mycket om var partiet står.
Hur har Moderaterna som alltid varit ett seriöst parti kunna spåra så snett till att bli ett populistparti som tävlar stenhårt med Sd om topplatsen som pajas parti nummer 1
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...lGYOFQPm4LM1FHqADKuTKmj0Y3xQTsVMcYdzea-Q4T_o0
Jag blev så förbannad så jag stängde av efter 47 sekunder men min analys av det jag hör är det är fascinerande att han inte vill prata om de där studenterna utan börjar virra runt med annat. Han vet med andra ord inte vad han pratar om eller så VET han att det han säger är ren dynga. När ska de börja räkna svenska studenter och klaga på att de inte försörjer sig själva? Jag har aldrig hört dem nämna studenter som ett problem tidigare så varför är det problem om studenten heter Fatima istället för Anna? Är ingenjörer som heter Fatima sämre på sitt jobb än de som heter Anna enligt M eller varför lobbar de mot att Fatimor ska studera?
Ööööööööööh 🙈 För det första, att studenterna är med bara för att de vill ha en större siffra att basunera ut är tämligen oseriöst. För det andra, att påstå att 15 500 kr i inkomst från arbete inte räcker för att "försörja sig" och att man då kostar samhället pengar—detta är ju helt befängt? Vilken verklighet lever de i egentligen?
Jag antar att det han menar är att problemet ligger i att det finns bidragstagare som "stjäl" pengar ur medel-och-höginkomsttagares fickor. Fräsch människosyn. Alla vet ju att kvinnor i 40-50 årsåldern som arbetat endast i hemmet hela livet och ännu inte kan flytande svenska är riktigt åtråvärda på arbetsmarknaden, det är bara lathet som gör att de jobbar för minimum wage eller inte ens har ett jobb.

Ööööööööööh 🙈 För det första, att studenterna är med bara för att de vill ha en större siffra att basunera ut är tämligen oseriöst. För det andra, att påstå att 15 500 kr i inkomst från arbete inte räcker för att "försörja sig" och att man då kostar samhället pengar—detta är ju helt befängt? Vilken verklighet lever de i egentligen?
Jag antar att det han menar är att problemet ligger i att det finns bidragstagare som "stjäl" pengar ur medel-och-höginkomsttagares fickor. Fräsch människosyn. Alla vet ju att kvinnor i 40-50 årsåldern som arbetat endast i hemmet hela livet och ännu inte kan flytande svenska är riktigt åtråvärda på arbetsmarknaden, det är bara lathet som gör att de jobbar för minimum wage eller inte ens har ett jobb.
Fast det sista är ju normal Moderatpropaganda även när de är seriösa. Är man fattig är man per definition lat är du rik så är du inte lat. Det spelar ingen roll om du som rik fick dina miljoner i dopgåva och därefter petat naveludd fram till pensionen och som fattig slitit häcken av dig varje dag hela ditt liv.

Edit och så anser dessutom M att om man är utrikesfödd och tjänar under 15500:-/månad så är man bidragsberoende. Jag känner mer än en svenskfödd person med svenskt ursprung sedan Hedenhös som tjänar mindre än så och klarar sig alldeles utmärkt utan bidrag.
Jag var tvungen att se klippet två gånger för att säkerställa att jag inte missade något, att det inte var någon slags teknisk blip som gjorde att delar av hans svar försvann. Men nej, det var precis lika befängt, osammanhängande och skuldbeläggande av utlandsfödda som det först verkade. Jag skäms över att jag en gång i tiden röstat på M (skyller dock på att det var länge sen vilket innebär att jag dels bara var 18 år gammal och dels att M var ett lite annorlunda parti då).

Funderar pa en stodrost pa MP for att halla dem over 4% stracket sa att de kan stodja en rodgron regering - ser i Novus valjarbarometer att de bara varit over 4% i de senaste tva undersokningarna - ar det en reell risk att de aker ur tror ni?

https://novus.se/valjarbarometer-ar...cialdemokraterna-nu-nere-pa-sitt-valresultat/
Jag hoppas att MP inte klarar spärren. Ett enfrågeparti som inte har någon klar egen finans- utrikes- säkerhets- och inrikespolitik och vars enda syfte är att ställa till så mycket oreda som möjligt har ingenting i ett parlament att göra. Enligt mitt syn, ett totalt meningslöst parti.

För ordningens skull, jag skulle gärna se att V och SD också stod utanför men man kan inte få allt.

Jag hoppas att MP inte klarar spärren. Ett enfrågeparti som inte har någon klar egen finans- utrikes- säkerhets- och inrikespolitik och vars enda syfte är att ställa till så mycket oreda som möjligt har ingenting i ett parlament att göra. Enligt mitt syn, ett totalt meningslöst parti.

För ordningens skull, jag skulle gärna se att V och SD också stod utanför men man kan inte få allt.
Alla partier är enfrågepartier, om man ska hårdra det så långt som du gör.

Jag kan inte fatta att det snart är val, det känns som att det går mer under radarn detta året pga allt som händer i världen.

Oavsett känns det väldigt olustigt med detta valet, partier och partiledare som säger ena konstigheten efter den andra, det här kan aldrig sluta gott. :(

Jag vet fortfarande inte vad jag ska rösta på den här gången. Vill absolut inte ha varesig KD eller SD i rikstan men tycker inte att något av de andra partierna presenterar sig särskilt väl heller. Bara en massa tjafs och valfläsk, är väl fan att det inte ska gå att presentera vad de egentligen står för, manifesten verkar bara dammas av inför valen, sen kan man skita i allt. :(

Jag vill kunna ta mig till och från mitt jobb utan att bli ruinerad, jag vill kunna konsumera el utan att bli ruinerad. Jag vill kunna handla på ett köpcenter utan att råka hamna i skottlinjen. Vill kunna äta på restaurang utan att vara orolig för att råka illa ut (åt på ett ställe förra året, några timmar senare blev en man skjuten i huvudet när han satt vid bordet bredvid där jag satt).

Vad man än röstar på så är det fel. Jag tycker inte att vårt nuvarande styre har fungerat särskilt bra. Centern håller på med sitt breda mitten åt vänster, fast de ideologiskt sätt är mer åt höger. Moderaterna och KD söker stöd hos SD som ideologiskt är mer åt vänster.

Vi kommer få ett valresultat och känner på mig att allt kommer braka samman ändå och ingen kommer bli klokare när det ska försöka skapa en stabil regering.

Jag har beslutat mig för att byta parti även till kommunvalet. Kommer gå från L till MP.
Jag är väl nöjd med hur kommunen styrs och båda dessa är med och styr MEN jag tycker vi behöver lite mer klimatfokus i kommunen, vilket jag tänker att vi kan få om MP blir lite större, och när jag suttit i KF så har jag fått äran att höra en av representanterna för MP och han är sjukt imponerande. Var alltid en fröjd att höra honom tala, oerhört intelligent, påläst, respektfull och en grym retoriker. Han kommer få min röst. I riksdagen blir det C och region måste jag läsa på.

Det verkar bli enormt rörigt även denna gång. Jag tror inte blåbruna sidan kommer få majoritet. Därefter tror jag att de rödgröna ombes bilda regering. Men då blir det i sedvanlig ordning omöjligt för C och V att komma överens. Sen kommer det hoppa lite fram och tillbaka för att sen landa i att V viker ner sig och vi får en rödgrön regering med stöd av C.

Det verkar bli enormt rörigt även denna gång. Jag tror inte blåbruna sidan kommer få majoritet. Därefter tror jag att de rödgröna ombes bilda regering. Men då blir det i sedvanlig ordning omöjligt för C och V att komma överens. Sen kommer det hoppa lite fram och tillbaka för att sen landa i att V viker ner sig och vi får en rödgrön regering med stöd av C.
Det där är varför jag inte har någon respekt för V de morrar, de skäller och de gläfser. Men sen händer inget. De viker sig varje gång.

Jag haller inte med i din utvardering om MP, men for mig ar bland det absolut viktigaste att halla SD borta fran regeringsmakten, och att se till att MP kan stotta en rodgren regering verkar vara det mest effektiva sattet att gora det

Jag haller inte med i din utvardering om MP, men for mig ar bland det absolut viktigaste att halla SD borta fran regeringsmakten, och att se till att MP kan stotta en rodgren regering verkar vara det mest effektiva sattet att gora det

I mina ögon är KD lika farliga som SD. Jag tänker att det vettigaste givet läget just nu vore att bilda en bred samlingsregering med S, M, L och C. Men det lär ju inte hända.

I mina ögon är KD lika farliga som SD. Jag tänker att det vettigaste givet läget just nu vore att bilda en bred samlingsregering med S, M, L och C. Men det lär ju inte hända.

Håller med. Bara häromdagen såg jag ett klipp med KD-politiker som uttryckligen sa att abort INTE är en mänsklig rättighet, däremot att liv är det. You do the math liksom… känns ju sådär att fundera på nästa steg i detta

Om två dagar öppnar förtidsröstningen. Kommer därmed gå att rösta denna vecka då jag är stensäker på min röst i alla instanser. Bävar dock inför kaos efter valdagen, kommer väl bli som vid förra valet att det till slut bildas en regering som ändå bara får sin budget och alla förslag nedröstade i riksdagen, och så står vi där igen med en röra utan dess like.
Känns som större sannolikhet att det blir en klar förändring inom regionvalet i alla fall, jag hoppas verkligen det.

Jag tycker att det ska bli intressant att se hur kvarteret röstar. Förra valet var M största parti och jag har för mig att de fick iaf drygt 30%. L blev andra största parti (men har inte siffrorna i huvudet). Givet den förändrade situationen främst kring hur M agerat i denna valrörelse tror jag att det kan röras om ganska rejält.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar