Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att det ska bli intressant att se hur kvarteret röstar. Förra valet var M största parti och jag har för mig att de fick iaf drygt 30%. L blev andra största parti (men har inte siffrorna i huvudet). Givet den förändrade situationen främst kring hur M agerat i denna valrörelse tror jag att det kan röras om ganska rejält.
Där jag bor var det många som röstade på Fi och MP, men det lär inte vara särskilt många som röstar på dom denna gång. Jag tippar på att V och S kommer ta över flera av deras röster, möjligtvis några till C också.

Jag tycker att det ska bli intressant att se hur kvarteret röstar. Förra valet var M största parti och jag har för mig att de fick iaf drygt 30%. L blev andra största parti (men har inte siffrorna i huvudet). Givet den förändrade situationen främst kring hur M agerat i denna valrörelse tror jag att det kan röras om ganska rejält.

Tydligen var M största parti även i min valkrets (val 2018). Som är betydligt större än ditt kvarter (nån mil åt alla håll från centrum), men förmodligen lite färre människor....

1661166149969.png

Jag ska förtidsrösta även om det inte alls ger samma högtidliga känsla.

Kommer ihåg för en herrans massa år sedan när jag stod i valstugan med några 65+ kvinnor som varit med och slagits för kvinnopolitiken i många, många år. De berättade att en av deras vänner, som var ännu äldre, var döende och hennes enda bekymmer var att hon inte skulle hinna rösta innan hon dog, så hon var mycket noga med att skriva fullmakt och förtidsrösta så hon hann lägga sin röst innan det var slut. :heart

Usch nu är de alla döda, de där härliga, färgstarka, pragmatiska kvinnorna som bokstavligt slogs för kvinnors lika rättigheter och deras kamp med alla gamla gubbar som tyckte att kvinnor skulle hålla sig hemma om de inte var lärarinnor och sjuksköterskor. Ffa hade inte kvinnor något att göra inom industrin, och vadå föräldraförsäkring, föräldraledighet, dagis, jämställdhet. Lika fulla av glöd som pensionärer som när de först engagerade sig. Aldrig rädda för att ta striden. Tyvärr så hann vi bara prata lite. Ångrar att jag inte sökte upp dem senare så de kunde berätta hur det var då i efterkrigstiden när de envist drev samhällsplaneringen framåt så att den skulle ge kvinnor möjlighet att arbeta och vara självständiga från männen.

Deras resonemang tycks gå i banor som följer:
-Icke-kaukasisk person begår brott = samhällsproblem, de kommer hit för att begå brott med straffrabatt, brott ligger i deras DNA, samhället kommer kollapsa om inget görs och det som behöver göras är att de skall skickas "hem" eller placeras på visa säkra områden.
-Kaukasisk person begår brott = ensam galen gärningsperson(man), civilkurage, eller nödåtgärd för jävla skitsverige tar alla dina pengar i skatt för att ge muslimerna (alla som ej är blonda eller ser typiskt vita ut) räkmacka.
-SDare begår brott = "Det har aldrig hänt, kan du bevisa det?", "Den här lagen är helt absurd och inget vi står bakom.", "En ensam galen gärningsman, hade vi vetat att han skulle uttrycka de åsikterna offentligt (eller varför inte begå styckmord?) hade personen uteslutits för länge sedan."

Jag känner tyvärr trevliga, empatiska djurmänniskor som röstar SD för att de har lokala problem med arga unga män, utan att analysera djupare vad deras röst innebär eller hur komplex frågan om de rotlösa unga männen, drogerna, och den tunga gängkriminaliteten är.
*delvis kl, det här är inte på något vis menat att distrahera från kärnan i det du säger för du gör viktiga poänger i ditt resonemang. Inte alls illa menat på något vis och min irritation är absolut inte riktad mot dig, utan fenomenet*

Jag vet att vi matas med US-amerikansk media dygnet runt och att de dominerar den globala diskussionen i många ämnen, vilket påverkar vårt språk och våra tankesätt.

Men kan vi snälla inte ta efter den US-amerikanska ovanan att använda ordet kaukasisk på ett absurt, meningslöst och verklighetsfrämmande sätt som helt bortser från det faktiska området Kaukasien till förmån för en förlegad hittepå-definition? Kaukasien är ett geografiskt område och om vi ska se till hur ordet 'caucasian' används i USA och uppenbarligen även i Sverige kan man ju vilja påpeka att många människor därifrån skulle rasifieras både i en US-amerikansk och svensk kontext. Sen tycker jag även vithet är ett högst relativt begrepp som inte heller fungerar i Sverige eller något annat land som det gör i USA, när det man för det mesta menar egentligen är icke-rasifierad i en given kontext.

Anledningen till att jag påpekar det är för att vi riskerar att ta över analytiska verktyg som blir trubbiga, meningslösa, förvirrande, eller rentav slår helt fel när vi tar över US-amerikanska begrepp och förklaringsmodeller. Vi måste vara specifika även om det är intellektuellt mer krävande. Dessa begrepp kräver kontexualisering för att dels vara meningsfulla och dels för att göra nytta, inte skada.

Vad man än röstar på så är det fel. Jag tycker inte att vårt nuvarande styre har fungerat särskilt bra. Centern håller på med sitt breda mitten åt vänster, fast de ideologiskt sätt är mer åt höger. Moderaterna och KD söker stöd hos SD som ideologiskt är mer åt vänster.

Du är nog en av få som anser att SD är vänster, ideologiskt eller i sakfrågor. Kan du utveckla resonemanget lite?

*delvis kl, det här är inte på något vis menat att distrahera från kärnan i det du säger för du gör viktiga poänger i ditt resonemang. Inte alls illa menat på något vis och min irritation är absolut inte riktad mot dig, utan fenomenet*

Jag vet att vi matas med US-amerikansk media dygnet runt och att de dominerar den globala diskussionen i många ämnen, vilket påverkar vårt språk och våra tankesätt.

Men kan vi snälla inte ta efter den US-amerikanska ovanan att använda ordet kaukasisk på ett absurt, meningslöst och verklighetsfrämmande sätt som helt bortser från det faktiska området Kaukasien till förmån för en förlegad hittepå-definition? Kaukasien är ett geografiskt område och om vi ska se till hur ordet 'caucasian' används i USA och uppenbarligen även i Sverige kan man ju vilja påpeka att många människor därifrån skulle rasifieras både i en US-amerikansk och svensk kontext. Sen tycker jag även vithet är ett högst relativt begrepp som inte heller fungerar i Sverige eller något annat land som det gör i USA, när det man för det mesta menar egentligen är icke-rasifierad i en given kontext.

Anledningen till att jag påpekar det är för att vi riskerar att ta över analytiska verktyg som blir trubbiga, meningslösa, förvirrande, eller rentav slår helt fel när vi tar över US-amerikanska begrepp och förklaringsmodeller. Vi måste vara specifika även om det är intellektuellt mer krävande. Dessa begrepp kräver kontexualisering för att dels vara meningsfulla och dels för att göra nytta, inte skada.
Själv högg jag på den eftersom "vit" inkluderar grupper som ofta ses på med förakt också, man måste vara rätt sorts vit, vilket är det amerikaner brukar mena när de använder uttrycket caucasian (som du har helt rätt när du säger att det är ett hitte-på). "Ett svenskt utseende" hade kanske varit en bättre liknelse, men det finns problem med den också.

Själv högg jag på den eftersom "vit" inkluderar grupper som ofta ses på med förakt också, man måste vara rätt sorts vit, vilket är det amerikaner brukar mena när de använder uttrycket caucasian (som du har helt rätt när du säger att det är ett hitte-på). "Ett svenskt utseende" hade kanske varit en bättre liknelse, men det finns problem med den också.
Ja, det är otroligt komplext!

Röstkortet damp ner idag både till mig och sambon.

Hos mamma där min syrra bor med henne tillfällighet, är bara syrran som fått röstkort än :rofl:

Blir troligen S denna gång med. Men regionvalet kommer jag frångå det och rösta på ett parti som heter "Vård för pengarna" ska va politisk oberoende parti som satsar mycket på vården, och väljer ge tillbaka en del av partistödet.

Länkar ifall om någon nyfiken, verkar dock bara finnas i Sördermanland.
https://www.vardforpengarna.se/ge-tillbaka-partistod

Det här känns väldigt bra sammanfattat vad jag tycker om dagens politik.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/XqxLJ7/jag-verkar-ha-fatt-ratt-om-von-papen
Jag tycker det är bra fräckt att bara låtsas som att det man sa för 4 år sedan aldrig hänt, och att backa på så absoluta uttalanden, men jag är inte politiker heller. Känns typiskt att enligt deras "starkaste förtjänar mest" mentalitet böja sig med vinden, eller hur uttrycket nu går, allt för att tjäna så mycket som möjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA