Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite lustigt att Centern presenteras som ett bondeparti, ingen jordbrukare jag känt ha någonsin röstat på dem. Mina morföräldrar och grannarna t ex var/är moderater.
De var väldigt stora i valdistrikten utanför centralorten här, de "bonnigare" områdena alltså. Men de har krympt och det är nog bara äldre bönder kvar som röstar på dom av gammal vana nu. Förr sågs centern som ett företagarvänligt parti, och speciellt för bönder då.

"Spara" på klimatpolitiken, jovars - om det inte vore så att ju mindre vi spenderar för att bromsa krisen nu ju mer kommer det kosta att ta sig igenom kaoset senare.
De enorma pengar vi spenderar nu kommer inte påverka klimatförändringarna ett dugg, eftersom inga andra länder orkar bry sig och våra utsläpp är en piss i havet i jämförelse. Därmed kommer det att kosta precis lika mycket sedan, oavsett hur mycket pengar vi kastar bort nu.

Det här är helt sjukt, ett modernt exempel på hur man vill hålla "patrasket" borta. Rika människor skall absolut ha större friheter och rättigheter, jajamen, de betalar ju skatt(!) De kanske borde bygga en mur för säkerhets skull, och kalla det en investering för barnen :rage:
Alltså det bor mestadels människor med utländsk härkomst eller andra generationens invandrare i Ursvik. Men det är de personerna som har lyckats komma in i samhället på ett bättre sätt än många som bor i Rinkeby. Jag kan ha förståelse för att de som kämpat som galningar för att ta sig ifrån de mest utsatta områdena nu känner en besvikelse över att de som inte har rent mjöl i påsen får direktaccess in i området.

Bör tilläggas att det dock handlar om en enstaka procent personer i Rinkeby som tillhör gäng, är kriminella, inte ”vill” delta i samhället.

Jag tror att trots att många har utländsk bakgrund kommer fler än väntat rösta SD i Sundberg. Mycket på grund av att de vill ha den ökade tryggheten som SD lockar med.

Mvh Miks

Det här är helt sjukt, ett modernt exempel på hur man vill hålla "patrasket" borta. Rika människor skall absolut ha större friheter och rättigheter, jajamen, de betalar ju skatt(!) De kanske borde bygga en mur för säkerhets skull, och kalla det en investering för barnen :rage:
Dessutom är det så oerhört naivt att tro att det stoppar folk att ta sig till Ursvik, det finns ju andra vägar att komma dit. Lite längre, lite knöligare, men är man tillräckligt motiverad går det förstås.

Påminner om öarna i Göteborgs skärgård där de boende absolut inte vill ha någon bro, trots att det skulle förkorta pendlingstiderna.

Alltså det bor mestadels människor med utländsk härkomst eller andra generationens invandrare i Ursvik. Men det är de personerna som har lyckats komma in i samhället på ett bättre sätt än många som bor i Rinkeby. Jag kan ha förståelse för att de som kämpat som galningar för att ta sig ifrån de mest utsatta områdena nu känner en besvikelse över att de som inte har rent mjöl i påsen får direktaccess in i området.

Bör tilläggas att det dock handlar om en enstaka procent personer i Rinkeby som tillhör gäng, är kriminella, inte ”vill” delta i samhället.

Jag tror att trots att många har utländsk bakgrund kommer fler än väntat rösta SD i Sundberg. Mycket på grund av att de vill ha den ökade tryggheten som SD lockar med.

Mvh Miks
Men att bokstavligt talat vilja riva en bro... helt vidrig symbolpolitik som cementerar att vissa är mer värda än andra.

De enorma pengar vi spenderar nu kommer inte påverka klimatförändringarna ett dugg, eftersom inga andra länder orkar bry sig och våra utsläpp är en piss i havet i jämförelse. Därmed kommer det att kosta precis lika mycket sedan, oavsett hur mycket pengar vi kastar bort nu.

Men nej, inte det gamla argumentet igen? Givetvis ger det avtryck hur vi i Sverige sköter vår miljöpolitik.

Varenda gram koldioxid som vi inte släpper ut är en seger. Det är inte allt eller inget. Varenda gram har betydelse, eftersom gör att krisen går långsammare framåt och ger oss mer tid att agera och förändra. Varenda gram.

Men att bokstavligt talat vilja riva en bro... helt vidrig symbolpolitik som cementerar att vissa är mer värda än andra.
Det kan jag hålla med om. Men det är människors liv vi talar om också.

Och det finns faktiska problem i Rinkeby. I Ursvik är det mycket lugnare. Jag förstår personerna som bor på ursvikssidan som inte vill ”bjuda in” buset.

Jag har jobbat på ett bostadsbolag som har lägenheter i de mest utsatta områdena i Mälardalen. Det är riktigt tuffa områden. Men det är en liten klick människor som inte gör som man borde. Alla andra vill leva i fred i ett område där man känner många, talar samma språk som många andra, har sina släktingar och vänner. De vill inte heller att det ska skjutas, vaktas, härjas i deras område.

Jag kan tycka att man behöver ha förståelse för de personer som vill behålla sin lugna tillvaro. De som kämpat för att hitta sin trygga plats. Det handlar mer om att hitta på saker som gör att Rinkeby slutar att styras av kriminella nätverk. Först då kommer de som bor på ursvikssidan tycka att bron känns ok.

Mvh Miks

Jag har alltid röstat på kristdemokraterna sen mitt förra parti gått bananas ska göra även nu och kommer nog alltid att göra det. Växte upp med att mina gått från moderaterna till kanske kd men nu SD.. Ser inte varför jag skulle ändra mig. Känner att EBT är den som jag har högst förtroende, och var likadant med Hägglund och Affe

Jag tycker att just detta är kärnfrågan, det är människors liv det handlar om. Och det finns inte bara kriminella nätverk i Rinkeby, det finns människor.
Absolut! Högt räknat är det en halv procent personer som terroriserar områdena. Problemet är ju att de blir ganska många när områdena innehåller 8000 personer eller fler.

Vi har torg som kontrolleras av kriminella. När fastighetsvärdarna ska gå över torgen blir de övervakade, ibland stoppade och utfrågade om vad de ska göra. För ett par år sedan var det två trygghetsvärdar som råkade gå in i en transaktionssituation i en källare. De blev skjutna i knäna båda två.

Vi har medarbetare som hittat droger eller stora summor pengar. Dessa låter man alltid ligga. Då har man råkat kommit mitt emellan transaktioner. Nätverken har stenkoll på vilka som befinner sig vart. Att ta eller anmäla en sån ”finding” innebär en livsfara.

Jag förstår fortfarande ursviksborna som inte vill ha bron. Elakt/rasistisk/oetiskt till trots.

Mvh Miks

Absolut! Högt räknat är det en halv procent personer som terroriserar områdena. Problemet är ju att de blir ganska många när områdena innehåller 8000 personer eller fler.

Vi har torg som kontrolleras av kriminella. När fastighetsvärdarna ska gå över torgen blir de övervakade, ibland stoppade och utfrågade om vad de ska göra. För ett par år sedan var det två trygghetsvärdar som råkade gå in i en transaktionssituation i en källare. De blev skjutna i knäna båda två.

Vi har medarbetare som hittat droger eller stora summor pengar. Dessa låter man alltid ligga. Då har man råkat kommit mitt emellan transaktioner. Nätverken har stenkoll på vilka som befinner sig vart. Att ta eller anmäla en sån ”finding” innebär en livsfara.

Jag förstår fortfarande ursviksborna som inte vill ha bron. Elakt/rasistisk/oetiskt till trots.

Mvh Miks
Ett alternativ vore att låta bron vara men ta bort de kriminella.

Mvh Miks
Lösningen på gängvåldet ligger ju inte i att isolera redan utsatta områden, utan i att sluta "träna upp" extremvåldsamma kriminella genom nuvarande drogpolitik. Var det inte i den här tråden som någon länkade den ypperliga videon med polisen som förkastade polisinsatser mot drognätverk?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar