Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här tråden känns ganska vänster. Jag blandar om lite och kan berätta att jag kommer rösta höger.

Valkompasserna är usla i år tycker jag. De är för inriktade på sakfrågor och ganska ouppdaterade. Kompasserna visar ett parti jag inte tänker rösta på. Så jag tar nog ett av de jag brukar.

Mvh Miks

Håller med, valkompasserna svajar.

Jag vill rösta i mitten, på ett socialliberalt alternativ som vare sig existerar som parti eller "block" av partier, men det alternativet finns inte på banan. Så då får det bli bästa kompromiss som åtminstone inte gynnar inflytande för rasister, främlingsfientliga och homofobiska krafter och som skulle skapa en mycket osäker och farlig framtid för många av mina medmänniskor. Det är enormt viktigt att SD och KD:s helgalna politiks inflytande minimeras för mig.

Eftersom jag heller inte vill rösta vänster så återstår ett enda parti som en slags bästa möjliga, men långt ifrån att det känns som en representant för mina åsikter. Tyvärr har läget blivit sånt.

Vilken av dessa fråger undrar du över?
Själva frågan i sig.

Att den du frågar inte vill svara, inte känner sig bekväm med att du ska få veta eller inte orkar diskutera det med dej.

Att vi och demokratin har valhämlighet som säkerhet.

Själv har jag inga problem med att få frågan. Men jag är ändå tudelad till att frågan ges. Jag personligen vet att jag inte behöver svara och jag har inte någon som kommer påverka mig mer än genom att diskutera (vad jag vet iallafall). Alla har det dock inte så.
Det emot blir jag rasande om det kommer någon kommentar om varför jag inte vill svara, ett nej ska bara besvaras med ett okej.
Att man inte är bekväm med att andra ska veta vad man tycker.
Och nu menar jag överlag, undantag finns alltid.

En anledning till att människor inte känner sig bekväma med att du frågar är ju varför du ställer den frågan. Hur tänker du använda informationen om vilket parti jag röstar på? Varför är du överhuvudtaget intresserad?

Personligen har jag aldrig varit nyfiken på var folk står politiskt. Ofta är det enkelt att sluta sig till vilka partier omgivningen röstar på, och de personer som är hemlighetsfulla är ju de som absolut inte vill ha frågan om vilket parti som tilltalar dem.

Om du vill veta vad folk tycker är nog folk mer bekväma med sakpolitik än partipolitik.

Annars så är det väl att folk inte vet syftet med frågan och är syftet det den som frågan säger att det är sant eller är syftet något helt annat.
Eller så är dom bekväma men orkar inte diskutera valt parti där och då eller någonsin.

En anledning till att människor inte känner sig bekväma med att du frågar är ju varför du ställer den frågan. Hur tänker du använda informationen om vilket parti jag röstar på? Varför är du överhuvudtaget intresserad?

Personligen har jag aldrig varit nyfiken på var folk står politiskt. Ofta är det enkelt att sluta sig till vilka partier omgivningen röstar på, och de personer som är hemlighetsfulla är ju de som absolut inte vill ha frågan om vilket parti som tilltalar dem.
Jag frågar ju inte hur som helst, jag frågar inte alls för jag har lärt mig att man inte frågar. Men jag förstår det inte.

Om du vill veta vad folk tycker är nog folk mer bekväma med sakpolitik än partipolitik.

Annars så är det väl att folk inte vet syftet med frågan och är syftet det den som frågan säger att det är sant eller är syftet något helt annat.
Eller så är dom bekväma men orkar inte diskutera valt parti där och då eller någonsin.
Jag frågar inte men jag förstår inte.
Man kan prata om massa pinsamma saker man har gjort men absolut inte berätta vad man röstar.

Stockholms Lokaltrafik (SL) finansieras till stor del av våra gemensamma skatter. Jag anser därför att SL bör vara "icke politiskt" och anser att det är helt olämpligt att tapetsera ett helt tåg med en partipolitisk reklam. Ännu mer olämpligt anser jag att det blir när det politiska partiet står för öppet rasistiska åsikter. Tobias Andersson är SDs rättspolitiska talesman och såhär lyder hans retorik. Är detta ett tåg allmänheten ska behöva ta till jobb, skola eller fritidsaktiviteter? Det börjar bli riktigt otrevligt nu känner jag.

Visa bifogad fil 98025

Ok... tågen ser alltså ut sådär?! Jag trodde i min naivitet att det var photoshoppat av den bruna sörjan, för att få till ett "fyndigt" Twitter-inlägg.

Herregud.

Man kan prata om massa pinsamma saker man har gjort men absolut inte berätta vad man röstar.

Men det är ju inte för att det är pinsamt.

Utöver den grundläggande valhemligheten kan det ju vara så att en inte vill hamna i någon politisk diskussion vid vissa tillfällen.

Valhemligheten är en grundläggande del av demokratin. Du ska inte kunna bli utsatt för repressalier pga vilket parti du röstat på och du ska inte hamna i något register över vilka partier enskilda personer röstat på. Det är av historiska skäl men har fortlevt till våra dagar för att fortsatt skydda demokratins grundvalar.

Vilket parti en röstar på är inte jämställt med att fråga om någon gillar potatis eller ej.

Men det är ju inte för att det är pinsamt.

Utöver den grundläggande valhemligheten kan det ju vara så att en inte vill hamna i någon politisk diskussion vid vissa tillfällen.

Valhemligheten är en grundläggande del av demokratin. Du ska inte kunna bli utsatt för repressalier pga vilket parti du röstat på och du ska inte hamna i något register över vilka partier enskilda personer röstat på. Det är av historiska skäl men har fortlevt till våra dagar för att fortsatt skydda demokratins grundvalar.

Vilket parti en röstar på är inte jämställt med att fråga om någon gillar potatis eller ej.
Jag sa inte att det var pinsamt.

Om du inte förstår fortfarande så vet jag inte hur jag ska svara mer än det är så för att skydda den enskilda. Visst idag är det inga större problem om det registreras (för dom flesta) men vi måste skydda oss även för morgondagen.

Kom att tänka på en film som jag inte kommer på vad den heter. Är som en klocka/radio som hänger på väggen i alla hem och måste finnas i hemmen så dom som bestämmer kan höra vad folk talar om och om dom har fel åsikter.

Vad heter filmen?

Jag tipsar om att lyssna på Fanny Widmans valspecial där hon intervjuat samtliga partiledare om jämställdhetsfrågor. Jag tycker hon har hög klass på frågorna och att hon är hyfsat neutral. Det var flera partiledare som jag var positivt överraskad av. Och några som var smärtsamt opålästa och gav taffliga svar.
020263E3-818A-4E9B-B13B-40F924915338.webp

Mvh Miks

Skillnaden är att de privata pinsamma sakerna du gjort enbart är individuellt, dig, eller några av dina vänner/familj eller främmande. Du la upp dina stövlar som du just trampat i hundskit på sätet mitt emot dig på tunnelbanan eller bussen. Någon fint klädd sätter sig i det. Du blev full på en fest och var otrogen med din partners bästa kompis. Det är pinsamt men inte för någon mer än dig.

Det är en enorm skillnad mellan en av demokratins hörnpelare, rätten att rösta fram de politiker som styr vårt land utan konsekvenser för dig eller din familj. Dina pinsamma individuella upplevelser är dina. Vänd på frågan. Berätta om de mest intima och pinsamma saker du gjort i ditt liv? Om det inte är brottsligt så är det väl inga problem att berätta om dem? Eller? Varför gör inte folk det i allmänhet.

Skillnaden är att de privata pinsamma sakerna du gjort enbart är individuellt, dig, eller några av dina vänner/familj eller främmande. Du la upp dina stövlar som du just trampat i hundskit på sätet mitt emot dig på tunnelbanan eller bussen. Någon fint klädd sätter sig i det. Du blev full på en fest och var otrogen med din partners bästa kompis. Det är pinsamt men inte för någon mer än dig.

Det är en enorm skillnad mellan en av demokratins hörnpelare, rätten att rösta fram de politiker som styr vårt land utan konsekvenser för dig eller din familj. Dina pinsamma individuella upplevelser är dina. Vänd på frågan. Berätta om de mest intima och pinsamma saker du gjort i ditt liv? Om det inte är brottsligt så är det väl inga problem att berätta om dem? Eller? Varför gör inte folk det i allmänhet.
Det tycker jag folk gör ofta.

Jag tänker att många skriver det i sociala medier, kommer och berättar det i personalrummet osv.

Du får respektera att jag inte förstår.

Då är det ett frivilligt val, liksom det är ett frivilligt val att säga vad man ska rösta på och inte. Lägger man upp det på sociala media, berättar om det i fikarummet då har man själv tagit initiativet. Få går in på någons sociala media och frågar om de mest pinsamma saker personen i fråga har gjort. Samma sak om personen väljer att dela med sig av det i fikarummet.

Håller med, det finns inte så mycket mer att tillföra diskussionen förutom att forskning, historia, omvärldsanalys, lagstiftning och allmänheten anser att rätten att rösta anonymt är en grundläggande del av en demokrati.

Det finns ett gammal ordspråk. The three things you never talk about: religion, politics and money.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 140
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar