Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, att som jag hela tiden har skrivit ska naturligtvis alla elever som har svårigheter i klassrummet som kan vara ADHD-relaterade utredas.

Hoppas att du förstår att ADHD inte har något med etnicitet att göra, problemen och svårigheterna drabbar eleverna på samma sätt oavsett bostadsadress och stamtavla. Dessutom är incidensen ungefär densamma över befolkninggrupper och kulturer, så det har ingenting med det du kallar "ras" att göra. Däremot finns det motstånd mot att diagnosticera i vissa befolkningsgrupper, vilket alltså är problemet som ska lösas.

Problemet som ska lösas är att elever från utsatta områden inte får stöd i samma utsträckning som elever med föräldrar som bott i Sverige i generationer, vilket är en tragedi för eleven och ett orosmoment för klasskamrater och lärare. En lösning är att ta ifrån föräldrarna rätten att vägra utredning, och det gäller förstås samtliga föräldrar.

Därför får du nog redogöra varför du kallar det för "rasprofilerad screening", och att det är en fråga jag inte vill ta i.

Funderar på att lämna iväg din och min diskussion till filosofistudenterna jag känner, så får de göra en argumentationsanalys på ett seminarium. Dina timmar sedan nittiotalet är väldigt löst definierade, var det också ur tangentkrigarposition?

Nej, det är den inte. Hur mycket av din fritid du vill satsa på en viktig sak, är de facto ett mått på ditt ärliga engagemang. Av din reaktion kan jag förstå att du inte har så många timmar att redovisa där heller. Eller räknar du också in tangentbordstiden? För mig är det bara hands-on timmarna som räknas.
Och jag fortsätter hävda att rasprofilerad screening (dvs screening enbart i utsatta områden) inte kommer att göra människor som blir utpekade mer intresserade av att låta sina barn delta eller utredas. Det kommer istället att spä på myndighets-skepticismen.

Däremot kanske tydligare kommunicerat kring att skolan med professionell personal gör bedömningar och kan rekommendera utredning - för alla skolor i alla områden.

Det här urvalet gör att det både inte kommer att fungera och att det stinker röstfiske och positionering inför valet.

Det är tio år av allt mera intensiv gängkriminalitet och klankrig som lett till den utvecklingen. Hade vi stävjat problemet från början hade det aldrig behövt bli så. Men nu säger ju allt flera partier att de vill skärpa reglerna för utvisning av brottslingar. Att det skulle inbegripa även andra grupper i framtiden verkar osannolikt men du får väl frånsäga dig det andra medborgarskapet redan nu för säkerhets skull. Dubbla medborgarskap är ändå en ganska dum idé som många av världens länder av goda anledningar förbjudit.

Jag hoppas det kommer mer rasistiska förslag från alla partier. Då visar man folket att man är villig att ta tag i skiten som man inte ville kännas vid under förra valrörelsen

Kan ni förklara för mig vad som kommer att stoppa dessa fascistiska åtgärder från att gå vidare till förföljelse av rasifierade och HBTQ-personer? Varför ska jag känna mig trygg?

Men lärare och övrig personal och boende i de här utsatta områderna har ju skrikit efter stöd och resurser hur länge som helst nu. Att föräldrar vägrar utredning är ett problem i vissa fall men en droppe i havet när det gäller stöd till ungdomar i utsatta områden med adhd-problematik. Varför inte lägga resurserna på något som de som jobbar med frågorna tycker är relevant?

Känns ju som att själva poängen är att lägga skulden för samhällets problem på de som har det svårast och ta bort den från dem som har makt att göra något åt problemen.

Hur har du fått uppfattningen om att detta med föräldrar som vägrar adhdutredningar är ett stort problem i sammanhanget? Har du någon länk kanske? Finns det lärare som driver denna fråga?
Frågan är aktuell för alla som tillbringat mer än någon dag i skolan på 2000-talet. Alla lärare vill att eleverna ska ha optimala förutsättningar för att klara kurserna, och där kan ADHD-medicinering vara en hjälp.

Av svenska medelklasselever har ungefär 7% ADHD-diagnosticerats, och får stöd, medicinsk hjälp och andra resurser. Av elever från utsatta områden tror jag det är 2%, därför att många av föräldrarna inte går med på en utredning.

Eftersom undersökningar jorden runt visar att ADHD-incidensen är den ungefär densamma överallt, så går det att dra slutsatsen att eleverna från utsatta områden är underdiagnosticerade, och alltså löper högre risk för totalt misslyckad skolgång trots att de är begåvade, för tidig död (impulsivitet och brist på konsekvenstänk är en killer för unga vuxna) och tydligen också kriminell livsstil, eftersom en oproportioneligt stor del av intagna har ADHD.

Redogör bara för etablerade fakta, som tydligen många inte klarar av att ta till sig utan i stället försöker brunmåla mig, vilket är särskilt intressant eftersom det dels handlar om att en elevgrupp ska få tillgång till samma resurser som medelklasseleverna. Dels att ADHD inte har någonting med etnicitet att göra.

Du får själv googla fram skrifterna, och jag kan garantera dig att de existerar, så du googlar inte förgäves.

Det här visar ju bara vilka otroligt felaktiga slutsatser du drar av andras inlägg. Jag jobbar på studieförbund där jag bland annat är projektledare för ett integrationsprojekt. Så jag föreslår att du sätter dig ner i båten och slutar dra så förhastade slutsatser av enda anledningen att någon ifrågasätter det du skriver. Det är ju bara rent otrevligt och härskarteknikaktigt.
Så du får inte betalt för ditt jobb på studieförbundet? Vi pratar ideellt arbete här.

Jag kan hävda precis samma sak inom offentlig sektor, men eftersom jag får en schysst lön räknas det ju inte som ideellt. Mitt fritidsarbete är däremot oavlönat och därmed ideellt.

Tycker nog att det är du som sätta dig ned i båten och ta det lugnt.

Frågan är aktuell för alla som tillbringat mer än någon dag i skolan på 2000-talet. Alla lärare vill att eleverna ska ha optimala förutsättningar för att klara kurserna, och där kan ADHD-medicinering vara en hjälp.

Av svenska medelklasselever har ungefär 7% ADHD-diagnosticerats, och får stöd, medicinsk hjälp och andra resurser. Av elever från utsatta områden tror jag det är 2%, därför att många av föräldrarna inte går med på en utredning.

Eftersom undersökningar jorden runt visar att ADHD-incidensen är den ungefär densamma överallt, så går det att dra slutsatsen att eleverna från utsatta områden är underdiagnosticerade, och alltså löper högre risk för totalt misslyckad skolgång trots att de är begåvade, för tidig död (impulsivitet och brist på konsekvenstänk är en killer för unga vuxna) och tydligen också kriminell livsstil, eftersom en oproportioneligt stor del av intagna har ADHD.

Redogör bara för etablerade fakta, som tydligen många inte klarar av att ta till sig utan i stället försöker brunmåla mig, vilket är särskilt intressant eftersom det dels handlar om att en elevgrupp ska få tillgång till samma resurser som medelklasseleverna. Dels att ADHD inte har någonting med etnicitet att göra.

Du får själv googla fram skrifterna, och jag kan garantera dig att de existerar, så du googlar inte förgäves.

Du menar alltså att elever från utsatta områden skulle löpa mindre risk för en totalt misslyckad skolgång ifall de screenas för adhd. Men du vill inte förklara steget efter. Alltså vilket problem man löser med screeningen.

Om problemet var att det fanns resurser men att lärarna hade svårt att fördela dem och anpassa dem eftersom de inte förstod vilka elever som hade adhdproblematik så skulle jag förstå dig. Men jag ser absolut ingenting som talar för det.

Jag har hyfsad koll på vad lärare i utsatta områden ser för problem och vad de önskar för lösningar. Det är du som påstår saker som går helt emot både sunt förnuft och vad alla jag vet med erfarenhet påstår. Men då vet jag att du inte har några relevanta källor att hänvisa till.

Så du får inte betalt för ditt jobb på studieförbundet? Vi pratar ideellt arbete här.

Jag kan hävda precis samma sak inom offentlig sektor, men eftersom jag får en schysst lön räknas det ju inte som ideellt. Mitt fritidsarbete är däremot oavlönat och därmed ideellt.

Jag valde jobbet för att få jobba med integration och folkbildning. Mitt engagemang är inte mindre än ditt för att jag får lön. Förstår inte riktigt varför du hakat upp dig på just ideellt arbete, men jag kan ju ha missat något inlägg. Men utöver mitt lönearbete är jag även engagerad ideellt, så ditt påstående faller platt oavsett.

Jag valde jobbet för att få jobba med integration och folkbildning. Mitt engagemang är inte mindre än ditt för att jag får lön. Förstår inte riktigt varför du hakat upp dig på just ideellt arbete, men jag kan ju ha missat något inlägg. Men utöver mitt lönearbete är jag även engagerad ideellt, så ditt påstående faller platt oavsett.
Jag har nog väldigt svårt också att se ett engagemang för en fråga i kraft av en anställning skulle vara mindre värd än ideellt arbete. Istället kan man ofta i en sådan roll förfoga över mycket mer makt och resurser att göra skillnad för människor.

Det känns snarare som att man friskriver sig lite från ansvar att inte välja ett jobb (om man kan!) som ligger i linje med ens värderingar och därifrån se till att de värderingarna genomförs i praktiken. Istället för att väga upp sitt uteblivna engagemang på fritiden.

Tänk om alla både på jobb och fritid valde att ta göra sitt bästa för att ta ansvar för ett bättre samhälle för alla, skulle vi snart vara i paradiset.

Senast ändrad:
Du vill ha rasistiska förslag genomförda. Hur ska du se till att det inte slutar med förföljelse av rasifierade och HBTQ-personer, som det gjort i flera andra länder?
Du måste lära dig skillnaden mellan rasism och den riktiga rasismen den som strider mot lagen och mänskliga rättigheter. Det är viss skillnad mot rasistiska förslag som politikerna lägger och som sedan går igenom i Riksdagen och som sedan blir lag.

Förstår att det är ett hårt slag för "the epitome of woke and goodness", att inse att förstå att ditt lönearbete inte är ideellt. Vore det så skulle ju så gott som allas lönearbeten vara ideella, läkare, sköterskor och biträden vårdar och botar, sopkörarna forslar bort avfall, busschaufförerna fraktar människor, pedagoger tar hand om och utbildar framtidens vuxna, städare vårdar inomhusmiljöer etc., etc. Allt till alla medborgares fördel.

Anledningen till att jag som du beskriver det "hakar upp mig" är att du försöker låtsas som att ditt lönearbete är MER ideellt än andras och att du gör större nytta för det allmännas bästa för att du jobbar på en organisation.

Ideellt arbete gör du utan vinning på fritiden. Det hade varit intressant att få höra vad ditt ideella arbete handlar om och hur många timmar i veckan du satsar på det.

Förstår att det är ett hårt slag för "the epitome of woke and goodness", att inse att förstå att ditt lönearbete inte är ideellt. Vore det så skulle ju så gott som allas lönearbeten vara ideella, läkare, sköterskor och biträden vårdar och botar, sopkörarna forslar bort avfall, busschaufförerna fraktar människor, pedagoger tar hand om och utbildar framtidens vuxna, städare vårdar inomhusmiljöer etc., etc. Allt till alla medborgares fördel.

Anledningen till att jag som du beskriver det "hakar upp mig" är att du försöker låtsas som att ditt lönearbete är MER ideellt än andras och att du gör större nytta för det allmännas bästa för att du jobbar på en organisation.

Ideellt arbete gör du utan vinning på fritiden. Det hade varit intressant att få höra vad ditt ideella arbete handlar om och hur många timmar i veckan du satsar på det.

Vad har detta med tråden att göra? Jag har tappat bort hur det började. Exakt varför är det relevant hur mycket @Fruentimber arbetar ideellt?

Menar du att den i tråden som har flest ideella timmar i frågan att redovisa också ska vinna diskussionen eller vad?

Du måste lära dig skillnaden mellan rasism och den riktiga rasismen den som strider mot lagen och mänskliga rättigheter. Det är viss skillnad mot rasistiska förslag som politikerna lägger och som sedan går igenom i Riksdagen och som sedan blir lag.
Du vet om att du talar med en rasifierad, queer, historiker? Jag har koll på min rasism, tyvm. Salongsrasismen och den politiska/systematiska rasismen hör tätt ihop.

Som du själv skriver, när de ändrar på lagarna, hur stoppar vi dem då?

Jag har nog väldigt svårt också att se ett engagemang för en fråga i kraft av en anställning skulle vara mindre värd än ideellt arbete. Istället kan man ofta i en sådan roll förfoga över mycket mer makt och resurser att göra skillnad för människor.

Det känns snarare som att man friskriver sig lite från ansvar att inte välja ett jobb (om man kan!) som ligger i linje med ens värderingar och därifrån se till att de värderingarna genomförs i praktiken. Sen ska man väga upp sitt uteblivna engagemang på fritiden.

Tänk om alla både på jobb och fritid valde att ta göra sitt bästa för att ta ansvar för ett bättre samhälle för alla, skulle vi snart vara i paradiset.
Definitionen av ideellt arbete är att det är oavlönat och frivilligt. De flesta av oss måste lönearbeta för att få mat på bordet och tak över huvudet, så ideella arbeten sker på fritid.

Det är ju också så att de flesta lönearbeten bidrar till det allmännas bästa, och därmed har precis samma ideella drag som @Fruentimber s arbete.

Tyvärr är det en felaktig vanföreställning att vi skulle vara i paradiset om alla gjorde sitt bästa för att ta ansvar för ett bättre samhälle. Dels för att begreppet "ett bättre samhälle" tolkas på väldigt olika sätt av olika människor, dels för att vägen till helvetet är kantad av goda föresatser. Kan ge nästa oändligt många motexempel på din tes, men kommunismens totala misslyckande med att ge människor frihet och välfärd är ett.

Vad har detta med tråden att göra? Jag har tappat bort hur det började. Exakt varför är det relevant hur mycket @Fruentimber arbetar ideellt?

Menar du att den i tråden som har flest ideella timmar i frågan att redovisa också ska vinna diskussionen eller vad?
Men läs och begrunda inläggen i tråden så förstår du säkert! Många påstår att de jobbar ideellt, men är väldigt vaga om med vad. Jag är intresserad av att höra om andra människors ideella arbeten. Är inte du?

Senast ändrad:
Från dagens DN (del 1 sid 12).
F093B44E-904B-4107-87C3-EB161FDC43D1.webp

För första gången delar jag uppfattning med Johan Forssell. Det är bedrövligt att inte de som utsätter någon för våld i nära relation omfattas av förslaget. Det är ännu värre att behöva dela bostad med förövaren än att möta denne på gatan.

Du vet om att du talar med en rasifierad, queer, historiker? Jag har koll på min rasism, tyvm. Salongsrasismen och den politiska/systematiska rasismen hör tätt ihop.

Som du själv skriver, när de ändrar på lagarna, hur stoppar vi dem då?
I en svensk demokrati där dom som har laglig rätt att rösta i val, där har alla EN st röst att avge per arrangerat val. Använd den väl.

Definitionen av ideellt arbete är att det är oavlönat och frivilligt. De flesta av oss måste lönearbeta för att få mat på bordet och tak över huvudet, så ideella arbeten sker på fritid.

Det är ju också så att de flesta lönearbeten bidrar till det allmännas bästa, och därmed har precis samma ideella drag som @Fruentimber s arbete.

Tyvärr är det en felaktig vanföreställning att vi skulle vara i paradiset om alla gjorde sitt bästa för att ta ansvar för ett bättre samhälle. Dels för att begreppet "ett bättre samhälle" tolkas på väldigt olika sätt av olika människor, dels för att vägen till helvetet är kantad av goda föresatser. Kan ge nästa oändligt många motexempel på din tes, men kommunismens totala misslyckande med att ge människor frihet och välfärd är ett.
Jag förstår inte vad kommunism har med mitt inlägg att göra. Alls. Men visst är uppfattningen om ett bra samhälle divers.

Jag förstår inte vad kommunism har med mitt inlägg att göra. Alls. Men visst är uppfattningen om ett bra samhälle divers.
Det är så här att kommunismen slutpunkt sades vara det paradisiska samhället. Vi är säkert ense om vad utfallet blev. Det var alltså ett motexempel på din tes att om alla arbeetar mot det bäästa blir slutresultatet paradisiskt. Kanske jag la för stor vikt vid själva ordvalet.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 865
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 145
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar