Och jag fortsätter hävda att rasprofilerad screening (dvs screening enbart i utsatta områden) inte kommer att göra människor som blir utpekade mer intresserade av att låta sina barn delta eller utredas. Det kommer istället att spä på myndighets-skepticismen.Nej, att som jag hela tiden har skrivit ska naturligtvis alla elever som har svårigheter i klassrummet som kan vara ADHD-relaterade utredas.
Hoppas att du förstår att ADHD inte har något med etnicitet att göra, problemen och svårigheterna drabbar eleverna på samma sätt oavsett bostadsadress och stamtavla. Dessutom är incidensen ungefär densamma över befolkninggrupper och kulturer, så det har ingenting med det du kallar "ras" att göra. Däremot finns det motstånd mot att diagnosticera i vissa befolkningsgrupper, vilket alltså är problemet som ska lösas.
Problemet som ska lösas är att elever från utsatta områden inte får stöd i samma utsträckning som elever med föräldrar som bott i Sverige i generationer, vilket är en tragedi för eleven och ett orosmoment för klasskamrater och lärare. En lösning är att ta ifrån föräldrarna rätten att vägra utredning, och det gäller förstås samtliga föräldrar.
Därför får du nog redogöra varför du kallar det för "rasprofilerad screening", och att det är en fråga jag inte vill ta i.
Funderar på att lämna iväg din och min diskussion till filosofistudenterna jag känner, så får de göra en argumentationsanalys på ett seminarium. Dina timmar sedan nittiotalet är väldigt löst definierade, var det också ur tangentkrigarposition?
Nej, det är den inte. Hur mycket av din fritid du vill satsa på en viktig sak, är de facto ett mått på ditt ärliga engagemang. Av din reaktion kan jag förstå att du inte har så många timmar att redovisa där heller. Eller räknar du också in tangentbordstiden? För mig är det bara hands-on timmarna som räknas.
Däremot kanske tydligare kommunicerat kring att skolan med professionell personal gör bedömningar och kan rekommendera utredning - för alla skolor i alla områden.
Det här urvalet gör att det både inte kommer att fungera och att det stinker röstfiske och positionering inför valet.