Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men läs och begrunda inläggen i tråden så förstår du säkert! Många påstår att de jobbar ideellt, men är väldigt vaga om med vad. Jag är intresserad av att höra om andra människors ideella arbeten. Är inte du?
Nej, det räcker inte för mig att förstå i alla fall. Kanske kan kartläggning om ideellt arbete tas i en annan tråd om det finns stort intresse?

För all del, så länge vi är ense om att ideellt arbete är oavlönat och frivilligt.
Yes. Det är själva definitionen så den är vi överens om. Däremot kanske vi inte är överens om att man också som del av avlönat arbete kan engagera sig i frågor man tycker är viktiga för samhället? Och att det inte behöver vara ett dugg mindre värt i effekt, snarare tvärtom i många fall.

Förstår att det är ett hårt slag för "the epitome of woke and goodness", att inse att förstå att ditt lönearbete inte är ideellt. Vore det så skulle ju så gott som allas lönearbeten vara ideella, läkare, sköterskor och biträden vårdar och botar, sopkörarna forslar bort avfall, busschaufförerna fraktar människor, pedagoger tar hand om och utbildar framtidens vuxna, städare vårdar inomhusmiljöer etc., etc. Allt till alla medborgares fördel.

Anledningen till att jag som du beskriver det "hakar upp mig" är att du försöker låtsas som att ditt lönearbete är MER ideellt än andras och att du gör större nytta för det allmännas bästa för att du jobbar på en organisation.

Ideellt arbete gör du utan vinning på fritiden. Det hade varit intressant att få höra vad ditt ideella arbete handlar om och hur många timmar i veckan du satsar på det.

Men vad i herrejesus? Jag förstår inte riktigt dina oproportionerliga överreaktioner mot flera inlägg här. Jag har aldrig påstått att mitt lönearbete är ideellt. Jag har aldrig påstått att mitt lönearbete är mer ideellt är andras ideella uppdrag. Jag förstår inte ens var eller hur du läser in det i mitt inlägg? Jag ställde en fråga om varför du fokuserar specifikt på ideellt arbete. Det svarar du ju inte ens på, utan drar istället igång en väldigt otrevlig jargong kring mig och min inställning till jobb vs ideellt arbete. Samtidigt sitter du och kallar andra nättroll för att de inte svarar på dina frågor. Jag får nog påstå att du är desto mer ett nättroll själv med dina halmgubbar och härskartekniker i dina inlägg.

Du menar alltså att elever från utsatta områden skulle löpa mindre risk för en totalt misslyckad skolgång ifall de screenas för adhd. Men du vill inte förklara steget efter. Alltså vilket problem man löser med screeningen.

Om problemet var att det fanns resurser men att lärarna hade svårt att fördela dem och anpassa dem eftersom de inte förstod vilka elever som hade adhdproblematik så skulle jag förstå dig. Men jag ser absolut ingenting som talar för det.

Jag har hyfsad koll på vad lärare i utsatta områden ser för problem och vad de önskar för lösningar. Det är du som påstår saker som går helt emot både sunt förnuft och vad alla jag vet med erfarenhet påstår. Men då vet jag att du inte har några relevanta källor att hänvisa till.
Upprepar en sista gång för dig som inte orkat läsa igenom eller anstränga dig för att förstå mina inlägg: En ADHD-diagnos är för att eleven ska få bästa förutsättningar att lyckas med sin skolgång. En screening löser inget, däremot det stöd och de medicinska insatser som en ADHD-diagnos resulterar i.

"Screeningen" fixas dessutom enklast och billigast av pedagogerna som arbetar med barnen, (med brasklappen att tjejer kan segla under amatör-radarn eftersom deras symptom inte är lika tydliga). Men tjejerna stör heller inte arbetsron i klassrummet lika mycket som stökiga killar, även om naturligtvis en odiagnosticerad ADHD-diagnos är en lika stor personlig tragedi för en tjej.

Vad är det du inte förstår: Att det är föräldrarna som bestämmer om en elev ska utredas, läraren kan endast föreslå, föräldrarna kan vägra? ELLER Att extraresurser och medicinering inte är något lärarna har någon makt över? ELLER Förstod du inte att det är en förbättring för en elev som har ADHD att få medicin och/eller extraresurser? ELLER Att om föräldrarna nekar till utredning blir det ingen diagnos och följaktligen ingen behandling? ELLER Att ADHD är underdiagnosticerat hos elever från utsatta områden, och att eleverna med obehandlad ADHD därför blir lidande och också deras klasskamrater och lärare.

Nu får du göra dig besväret att på samma pedagogiska sätt gå igenom och berätta vad det är jag påstår som "går emot sunt förnuft och vad alla du vet som har erfarenhet påstår".

Jag har erfarenhet, och jag vet vad alla som jobbat på en skola med överrepresentation av elever från ett utsatt område säger. Men det är ju helt möjligt att du med din andrahandserfarenhet har något väsentligt att säga på området.

Yes. Det är själva definitionen så den är vi överens om. Däremot kanske vi inte är överens om att man också som del av avlönat arbete kan engagera sig i frågor man tycker är viktiga för samhället? Och att det inte behöver vara ett dugg mindre värt i effekt, snarare tvärtom i många fall.
Visst, men man kan också göra en lika värdefull insats för det allmännas bästa om man bara sköter sitt samhällsnyttiga jobb bra, trots noll engagemang i samhällsfrågor.

Är vi en demokrati i alla lägen efter ett val enligt lagen eller är vi en demokrati bara när det passar vissa
Fascismen är ju dock till sin natur icke-demokratisk. Vill vi bevara demokratin måste vi bekämpa fascismen. För på vilket sätt är det demokratiskt om bara vissa människor har rättigheter? Om bara vissa människor är trygga att leva och uttrycka sig?

Du är väldigt bra på att skriva korta inlägg som aldrig riktigt handlar om vad du själv tycker eller var du själv står. Kan du svara på detta åtminstone: Vill du att människor som jag ska få leva trygga i Sverige eller inte?

Vänta nu, om ett rasistiskt förslag läggs fram och sedan blir lag, då är det inte rasistiskt längre?
Har det blivit godkänt i Riksdagen så kan man nog säga så.

När Sd var först med förslaget att det skulle bli krav på att alla invandrare skulle lära sig svenska så ansågs det ju rasistiskt och det blev inget mer av det. När sedan Morgan Johansson efter flera år kom med förslaget att alla invandrare skulle krävas att lära sig svenska då var det minsann inte rasistiskt. Sen har också arbetsgivare rätt att kräva att invandrare ska kunna svenska för att få anställning. Man har alltså rätt att sålla ut invandrare som inte kan svenska då dom söker en tjänst. Inte heller rasistiskt längre

När Sd var först med förslaget att det skulle bli krav på att alla invandrare skulle lära sig svenska så ansågs det ju rasistiskt och det blev inget mer av det. När sedan Morgan Johansson efter flera år kom med förslaget att alla invandrare skulle krävas att lära sig svenska då var det minsann inte rasistiskt. Sen har också arbetsgivare rätt att kräva att invandrare ska kunna svenska för att få anställning. Man har alltså rätt att sålla ut invandrare som inte kan svenska då dom söker en tjänst. Inte heller rasistiskt längre
Fiffigt, med den logiken så var förstås inget av det nazityskland hade för sig nazistiskt!

Fascismen är ju dock till sin natur icke-demokratisk. Vill vi bevara demokratin måste vi bekämpa fascismen. För på vilket sätt är det demokratiskt om bara vissa människor har rättigheter? Om bara vissa människor är trygga att leva och uttrycka sig?

Du är väldigt bra på att skriva korta inlägg som aldrig riktigt handlar om vad du själv tycker eller var du själv står. Kan du svara på detta åtminstone: Vill du att människor som jag ska få leva trygga i Sverige eller inte?
Återigen, vi är en demokrati och makten utgår från väljarna som i sin tur avger sina röster. Då har väljarna överfört sitt förtroende och sin vilja till dom folkvalda och det är deras uppgift att förvalta detta. Det är så demokratin fungerar vilket vi ska vara glada över.

Återigen, vi är en demokrati och makten utgår från väljarna som i sin tur avger sina röster. Då har väljarna överfört sitt förtroende och sin vilja till dom folkvalda och det är deras uppgift att förvalta detta. Det är så demokratin fungerar vilket vi ska vara glada över.

Men fascism är inte demokrati. Förstår du ens innebörden av fascism? Jag tror alla i tråden är medvetna om hur demokrati fungerar. Kan du inte svara på frågorna istället?

Nu måste jag hoppa in i detta, för du tar upp en ganska viktig sak här.

Är det verkligen rasism att ha ett krav på att lära sig svenska om man avser att bo och verka resten av sitt liv i Sverige?
Jag tycker inte det.
Kravet ska däremot finnas på landet Sverige att kunna förse de som inte kan språket en bra undervisning! Lättillgängligt.

Är det ålders-rasism (ja, förslaget röstades ner pga av det skälet) att alla som vill ha förnyat körkort om man är över (t.ex) 65 år måste genomgå en hälsodeklaration med synundersökning?
Jag tycker inte det.

Det här ordet rasism är illa använt tycker jag!
Sen att S (även M) tar gamla SD-förslag och gör dem till sina efter mediapopulism är bara tragikomiskt...

USA har testat "tough on crime" med hårda straff, three strike system mm i snart 30 år. Det har knappast minskat vare sig brottslighet eller utsatthet. Däremot blir det gott om billig arbetskraft (slaveri)...
Var det inte just Guilianis tough on crime policy som hjälpte i NYC under 90-talet? Det var dock längesen jag hörde/läste detta

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 865
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 145
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar