Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag misstänker att de tänker utvisa den ganska stora andel kriminella som inte är svenska. Sedan får vi se vad de vill göra med resten.
Sveroge kan inte utvisa svenska medborgare men utländska medborgare som begår lagbrott som medför fängelse i Sverige kan och skall dömmas till utvisning direkt efter avtjänat straff.

Uivisning regleras i Utlänningslagen och Lagen om särskild utlänningskontroll.

Tänk om något parti gick ut med att säga att de vill hjälpa barn att inte bli kriminella från första början, istället för att bara komma med allt värre och värre utspel om hur man ska straffa de som begått brott.
Äsch, då skulle de få slåss med en image av att lyssna på forskning och att de har sökt för mycket kunskap innan de gör sina utspel. Sånt funkar inte.

Grattis, att verkställa en utvisning är svårt. Omöjligt om personen är svensk medborgare är född i Sverige. Dubbelt medborgarskap kan det gå. MIG och polisen har alltid jobbat stenhårt med verkställighet, de får faktiskt tag i en hel del, både kriminella och de som vistas olagligt i Sverige och som sedan sätts i förvar.

Sedan påbörjas den stora processen med att få landet att ta tillbaka personen. Vi har haft stora problem med de sk Marockanska gatubarnen som kommer till Sverige, söker asyl och sedan begår grova brott. Men Marocko vägrar att ta tillbaka dem eftersom de naturligtvis inte har några resehandlingar (i desperation sattes många i SIS, HVB stack de ifrån några timmar senare). Nu kan de ändrat sig, men Iran krävde att personen frivilligt skrev på att denne vill ha ut resehandlingar. Somalia, tja, Sverige erkänner inte någon regering som kan utfärda resehandlingar. Enligt lagen kan man bara ha en person i förvar en bestämd tid (praxis finns efter någon som satt där i två år tror jag det var) och görs bedömningen av domstol att det inom skälig framtid kommer att kunna verkställas så släpps personen.

Det man kan göra är att döma i Sverige och efter avtjänat straff utvisa och besluta om återreseförbud. Men återigen, verkställighet är komplicerat.
Byråkratien länge leve!

Tänk om något parti gick ut med att säga att de vill hjälpa barn att inte bli kriminella från första början, istället för att bara komma med allt värre och värre utspel om hur man ska straffa de som begått brott.

Jag håller med dig i sak men samtidigt är det ingen annans fel än individens eget val att bli kriminell. Livet är val och inte bara offer för omständighet. Det finns många i tex socioekonomiskt utsatta områden som lever laglydigt så ingen tvingar någon att bli nåt annat.
Jag tänker att om det satsas på skola och utbildning får alla en bra inkörsport till att välja något bättre. Men man måste ta eget ansvar för sitt liv.

Jag håller med dig i sak men samtidigt är det ingen annans fel än individens eget val att bli kriminell. Livet är val och inte bara offer för omständighet. Det finns många i tex socioekonomiskt utsatta områden som lever laglydigt så ingen tvingar någon att bli nåt annat.
Jag tänker att om det satsas på skola och utbildning får alla en bra inkörsport till att välja något bättre. Men man måste ta eget ansvar för sitt liv.
Självklart har man ansvar för sitt eget liv, men! Ett barn kan inte förväntas ta ansvar för sitt eget liv, det är därför man räknas som ett barn, och att det krävs att det finns vårdnadshavare, och så vidare. Och för att inte tala om den vinst samhället gör om man lyckas förhindra ett barn att växa upp till att bli kriminell. Att hävda "inte alla fattiga" är som att hävda "inte alla män". Nej, inte alla fattiga blir kriminella, och troligtvis begår rika många brott som de aldrig blir fällda för, då de kan muta sig fria på ett eller annat sätt. Men att hävda att det enbart är individens ansvar att den fungerar i ett samhälle, visar på att du inte förstår hur ett samhälle fungerar.

Alltså, jag förstår ju att ni ironiserar i tråden vad gäller utvisning och så vidare, men som innehavare av dubbelt medborgarskap så får jag fysiskt ont av dessa utspel. Nej, jag är inte kriminell, men rätt vad det är så råkar mina åsikter om antifascism och HBTQ (eller att jag själv är queer) vara kriminellt, och vips så är jag inte längre svensk trots att det är här jag bott hela mitt liv.

Och innan ni säger att men det händer ju aaaaaldrig, så jo, det händer. Just nu i Ryssland, Ungern, och dussintals länder runt om i världen. Historiskt sett i Europa. Just nu är högerns fascistiska idéer inte riktade mot sådana som mig, men det går så himla fort. På tio år har vi gått från antirasism som norm till detta. Det är samma hastighet som för snart hundra år sen. Jag är fan livrädd. För mig själv och alla jag älskar.

Självklart har man ansvar för sitt eget liv, men! Ett barn kan inte förväntas ta ansvar för sitt eget liv, det är därför man räknas som ett barn, och att det krävs att det finns vårdnadshavare, och så vidare. Och för att inte tala om den vinst samhället gör om man lyckas förhindra ett barn att växa upp till att bli kriminell. Att hävda "inte alla fattiga" är som att hävda "inte alla män". Nej, inte alla fattiga blir kriminella, och troligtvis begår rika många brott som de aldrig blir fällda för, då de kan muta sig fria på ett eller annat sätt. Men att hävda att det enbart är individens ansvar att den fungerar i ett samhälle, visar på att du inte förstår hur ett samhälle fungerar.

Vänta nu... hävda att det enbart är individens ansvar att den fungerar i ett samhälle, vart läste du det? Missade du hela sista delen om att satsa på skola, utbildning och att ges inkörsport till bättre väl än kriminalitet? Eller väljer du medvetet att tillskriva mig oförståelse för hur samhället fungerar bara för att... Ja vadå?

Alltså, jag förstår ju att ni ironiserar i tråden vad gäller utvisning och så vidare, men som innehavare av dubbelt medborgarskap så får jag fysiskt ont av dessa utspel. Nej, jag är inte kriminell, men rätt vad det är så råkar mina åsikter om antifascism och HBTQ (eller att jag själv är queer) vara kriminellt, och vips så är jag inte längre svensk trots att det är här jag bott hela mitt liv.

Och innan ni säger att men det händer ju aaaaaldrig, så jo, det händer. Just nu i Ryssland, Ungern, och dussintals länder runt om i världen. Historiskt sett i Europa. Just nu är högerns fascistiska idéer inte riktade mot sådana som mig, men det går så himla fort. På tio år har vi gått från antirasism som norm till detta. Det är samma hastighet som för snart hundra år sen. Jag är fan livrädd. För mig själv och alla jag älskar.
Det är tio år av allt mera intensiv gängkriminalitet och klankrig som lett till den utvecklingen. Hade vi stävjat problemet från början hade det aldrig behövt bli så. Men nu säger ju allt flera partier att de vill skärpa reglerna för utvisning av brottslingar. Att det skulle inbegripa även andra grupper i framtiden verkar osannolikt men du får väl frånsäga dig det andra medborgarskapet redan nu för säkerhets skull. Dubbla medborgarskap är ändå en ganska dum idé som många av världens länder av goda anledningar förbjudit.

Jag hoppas det kommer mer rasistiska förslag från alla partier. Då visar man folket att man är villig att ta tag i skiten som man inte ville kännas vid under förra valrörelsen
Ja men verkligen, låt oss hoppas på full on populism och omänsklighet från alla partier! Den utvecklingen kommer bergis leda till ett bättre samhälle på sikt och inte alls ha några konsekvenser!!

Vänta nu... hävda att det enbart är individens ansvar att den fungerar i ett samhälle, vart läste du det? Missade du hela sista delen om att satsa på skola, utbildning och att ges inkörsport till bättre väl än kriminalitet? Eller väljer du medvetet att tillskriva mig oförståelse för hur samhället fungerar bara för att... Ja vadå?
Ja, jag slutade nog läsa efter den del som tog upp att det är bara ett val att bli kriminell. Särskilt som det var ett svar på mitt inlägg om varför inga partier vill satsa på på barnen, innan de får möjlighet att ens ställas inför valet att bli kriminell.

Ja, jag slutade nog läsa efter den del som tog upp att det är bara ett val att bli kriminell. Särskilt som det var ett svar på mitt inlägg om varför inga partier vill satsa på på barnen, innan de får möjlighet att ens ställas inför valet att bli kriminell.

Om du slutar läsa så föreslår jag även att du struntar i att svara.

Nu ska vi göra detta väldigt tydligt: Ja jag anser att det är ett val att ta en kriminell bana. Men att ges förutsättningar för att kunna leva utan kriminalitet är ett samlat ansvar hos individ, samhälle och medmänniskor. Punkt.

Jag är också livrädd. Speciellt för att det går så snabbt. Och jag tror tyvärr också att det mycket väl skulle kunna barka här också.

Den sista frågan rör hur många timmar du har jobbat ideellt för minskat utanförskap och bättre integration de senaste åren? Att vara tangentbordskrigare, och misstänkliggöra människor som är djupt engagerade och hårt arbetande i frågorna är oerhört tarvligt.

Det här är lite som frågan "hur många flyktingar har du tagit in i ditt hem". Att dessutom anklaga @sjoberga för att vara nättroll blir ju fullständigt barockt.

Du vill inte ta i frågan om att det de facto blir en rasprofilerad screening som föreslås, istället för att överlåta det åt alla lärare i alla skolor. Vilket var vad forskarna funderade kring.

Jag har inte ställt mig frågan vilka professioner du har erfarenhet av eller besitter. Det är du som vill framhäva något för mig oklart som ett motiv till att du har mer att säga till om, då får du själv också resonera kring varför det är så.

De anklagelser du kommer med är helt befängda.

Jag har jobbat sedan 90-talet med att bekämpa rasism och främlingsfientlighet och välkomna nya medmänniskor i vårt samhälle. Tack.
Nej, att som jag hela tiden har skrivit ska naturligtvis alla elever som har svårigheter i klassrummet som kan vara ADHD-relaterade utredas.

Hoppas att du förstår att ADHD inte har något med etnicitet att göra, problemen och svårigheterna drabbar eleverna på samma sätt oavsett bostadsadress och stamtavla. Dessutom är incidensen ungefär densamma över befolkninggrupper och kulturer, så det har ingenting med det du kallar "ras" att göra. Däremot finns det motstånd mot att diagnosticera i vissa befolkningsgrupper, vilket alltså är problemet som ska lösas.

Problemet som ska lösas är att elever från utsatta områden inte får stöd i samma utsträckning som elever med föräldrar som bott i Sverige i generationer, vilket är en tragedi för eleven och ett orosmoment för klasskamrater och lärare. En lösning är att ta ifrån föräldrarna rätten att vägra utredning, och det gäller förstås samtliga föräldrar.

Därför får du nog redogöra varför du kallar det för "rasprofilerad screening", och att det är en fråga jag inte vill ta i.

Funderar på att lämna iväg din och min diskussion till filosofistudenterna jag känner, så får de göra en argumentationsanalys på ett seminarium. Dina timmar sedan nittiotalet är väldigt löst definierade, var det också ur tangentkrigarposition?
Det här är lite som frågan "hur många flyktingar har du tagit in i ditt hem". Att dessutom anklaga @sjoberga för att vara nättroll blir ju fullständigt barockt.
Nej, det är den inte. Hur mycket av din fritid du vill satsa på en viktig sak, är de facto ett mått på ditt ärliga engagemang. Av din reaktion kan jag förstå att du inte har så många timmar att redovisa där heller. Eller räknar du också in tangentbordstiden? För mig är det bara hands-on timmarna som räknas.

Problemet som ska lösas är att elever från utsatta områden inte får stöd i samma utsträckning som elever med föräldrar som bott i Sverige i generationer, vilket är en tragedi för eleven och ett orosmoment för klasskamrater och lärare. En lösning är att ta ifrån föräldrarna rätten att vägra utredning, och det gäller förstås samtliga föräldrar.

Men lärare och övrig personal och boende i de här utsatta områderna har ju skrikit efter stöd och resurser hur länge som helst nu. Att föräldrar vägrar utredning är ett problem i vissa fall men en droppe i havet när det gäller stöd till ungdomar i utsatta områden med adhd-problematik. Varför inte lägga resurserna på något som de som jobbar med frågorna tycker är relevant?

Känns ju som att själva poängen är att lägga skulden för samhällets problem på de som har det svårast och ta bort den från dem som har makt att göra något åt problemen.

Hur har du fått uppfattningen om att detta med föräldrar som vägrar adhdutredningar är ett stort problem i sammanhanget? Har du någon länk kanske? Finns det lärare som driver denna fråga?

Nej, det är den inte. Hur mycket av din fritid du vill satsa på en viktig sak, är de facto ett mått på ditt ärliga engagemang. Av din reaktion kan jag förstå att du inte har så många timmar att redovisa där heller. Eller räknar du också in tangentbordstiden? För mig är det bara hands-on timmarna som räknas.

Det här visar ju bara vilka otroligt felaktiga slutsatser du drar av andras inlägg. Jag jobbar på studieförbund där jag bland annat är projektledare för ett integrationsprojekt. Så jag föreslår att du sätter dig ner i båten och slutar dra så förhastade slutsatser av enda anledningen att någon ifrågasätter det du skriver. Det är ju bara rent otrevligt och härskarteknikaktigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 865
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 150
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar