Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som varande person med ADHD samt utbildad i medicinhistoria med inriktning just rasism och rasbiologi så kan jag säga att det i nuvarande situation blir fruktansvärt rasistiskt och även negativt för barn med ADHD med en sådan screening. Samhället och vården kämpar fortfarande med att sluta försöka "fixa" människor som inte fungerar som det rasbiologiska ideal vi fortfarande lever med, och att börja medicinera bort vad som borde vara normal variation hos barn är fruktansvärt i sig. Lägg till det att det skulle göras med tvång och dessutom riktas mot grupper som fortfarande lider av rasistiska strukturer, så är vi utan problem tillbaka i rashygienens värld.

ADHD har blivit ett problem endast för att vi skapat en värld där variationer inte bejakas. Det behövs förändringar i hur vi bemöter och hjälper dessa barn, som utgår från deras välmående snarare än omgivningens rädsla för att de (vi) är annorlunda. Särskilt när det handlar om barn i familjer som redan misstror samhällsinstitutioner (med all rätt, med tanke på den rasism de utsätts för).

Så jo, jag tycker det är väldigt rimligt att kalla det för vad det är som @sjoberga mfl gör. Det betyder inte att vi inte kan diskutera hur dessa barn bäst hjälps. Snarare hjälper det oss att se till att vi inte upprepar historiska misstag såsom tvångsvård, tvångsomhändertagande, och tvångsmedicinering.
Låter utmärkt. Hur då?
Vägrar utredning? Ok då killgissar vi, eller hur?

Jag förstår. Min poäng handlar mer om att leva som man lär. Är ju lätt att tala om för andra hur de ska göra, men jag tycker det är lite fint att föregå med gott exempel själv. Lite som att vi i Sverige ska vara ett föregångsland i vårt klimatarbete trots att vi är som en flugskit i rymden jämfört med de stora bovarna... tanken är god och jag står bakom den principiellt, även om jag anser att det måste jobbas mkt mer globalt i miljöfrågor om det ska bli effekt.

Min poäng går dig helt förbi trots att @Nahar förklarade så bra. Jag stod ju till och med helt bakom massiva inskränkningar i privatlivet?

Sverige lever ju över sin klimatbudget så varför skulle vi inte bättra oss? Jag hade köpt argumentet om vi låg under vad jorden klarar av men det gör vi inte. Och då räknas väl ändå inte all skit vi (jag också! Senast en flughuva till hästen.) köper från Kina in i våra utsläpp ännu väl?

Min poäng går dig helt förbi trots att @Nahar förklarade så bra. Jag stod ju till och med helt bakom massiva inskränkningar i privatlivet?

Sverige lever ju över sin klimatbudget så varför skulle vi inte bättra oss? Jag hade köpt argumentet om vi låg under vad jorden klarar av men det gör vi inte. Och då räknas väl ändå inte all skit vi (jag också! Senast en flughuva till hästen.) köper från Kina in i våra utsläpp ännu väl?

Ja han förklarade det bra men jag ser det ändå inte som ett hinder till att leva som man lär.

I det andra stycket har däremot du helt missat min poäng. Läs igen. Vi ska föregå med gott exempel i miljöarbetet även om vi är små i stora världen. Precis som man kan göra om man vurmar för de som har det allra sämst. Ingen kan göra allt, alla kan göra något. Ffa kan alla göra sitt bästa. Det blir inte trovärdigt att tala om hur andra borde göra och hur det borde vara, om man inte själv föregår med gott exempel.

Sedan är det värt att påpeka att Sverige inte är så bra gällande klimatarbete som vi tycks tro, blockerar vettiga förslag i EU etc.

Ja han förklarade det bra men jag ser det ändå inte som ett hinder till att leva som man lär.

I det andra stycket har däremot du helt missat min poäng. Läs igen. Vi ska föregå med gott exempel i miljöarbetet även om vi är små i stora världen. Precis som man kan göra om man vurmar för de som har det allra sämst. Ingen kan göra allt, alla kan göra något. Ffa kan alla göra sitt bästa. Det blir inte trovärdigt att tala om hur andra borde göra och hur det borde vara, om man inte själv föregår med gott exempel.

Då.miastolkade jag dina... jag rent urkass på ironi och brukar tolka dem som att man menar tvärtom 😅

Okej så du menar alltså bara för att jag är För en politik som vill göra större inskränkningar I privatlivet så måste jag först göra exakt likadana inskränkningar själv, trots att jag inte ens vet på vilken nivå det skulle krävas (om det infördes för hela världens befolkning)? Trots att jag ägnade desto mer energi (men kanske inte framkom i ord) på att ge bakgrunden till varför jag var för dessa inskränkningar (att jag inte tycker att vi som människor lyckas på egen hand att navigera i en kapitalistisk värld)? Om jag inte uttryckte mig tillräckligt tydligt då så gör jag det nu: JAG personligen har inte mycket mer förmåga än vad jag redan bidrar med. Det betyder inte att jag gnäller på "alla andra" utan lika mycket mig själv och det är ju just DÄRFÖR jag är för att politiken ska ta det större kollektiva ansvaret. Eftersom jag inte tycker att vi människor som art verkar klara det särskilt bra på egen hand.

Och här kommer ett ytterligare problem imo, även om jag tror gott om människan egentligen (bara att vi skapat oss en värld som göder lite för många nackdelar hos oss snarare än fördelar) så har jag samtidigt svårt att se hur det inte alltid blir makthungrigt på toppen oavsett politik, eftersom det är en så otroligt konstig post i förhållande till vår art.

Jag håller inte med. Vansinnet är att låta kapitalkoncentrationen fortsätta utan minsta regleringskoefficient. De flesta av världens länder verkar tycka att arvsskatt är helt naturligt.

Sen är det svårt att veta att du inte skulle haft råd i ett hypotetiskt system med arvsskatt. Många länder har specialregler kring bostäder, där skatten kan skjutas upp och i vissa länder har man till och med ganska nära noll i arvsskatt vid arv från förälder till egna barn - för just bostäder som fortsatt används som huvudsaklig bostad för arvtagaren.
Detkan också slå väldigt snett. En mig närstående person ärvde föräldrarnas hus och betalde givetvis arvsskatt enligt landets lagar. Eftersom hen av olika anledningar inte kunde flytta in i fastigheten beslöt man att sälja den och vips tvingades man också betala reavinstskatt. Det gjorde att arvet, sammantaget, minskade med 40%. Är det så du vill ha det?

Med tanke på att föräldrarna finansierat sitt hus med redan skattade pengar och dessutom betalat fastighetsskatt genom åren de bott i huset känns det inte riktigt att behöva skatta fyra gånger för den samma fastigheten.

Om Sverige och Norge återinför arvsskatt är risken stor att man hamnar i samma läge.

Synpunkter PFT!

Detkan också slå väldigt snett. En mig närstående person ärvde föräldrarnas hus och betalde givetvis arvsskatt enligt landets lagar. Eftersom hen av olika anledningar inte kunde flytta in i fastigheten beslöt man att sälja den och vips tvingades man också betala reavinstskatt. Det gjorde att arvet, sammantaget, minskade med 40%. Är det så du vill ha det?

Med tanke på att föräldrarna finansierat sitt hus med redan skattade pengar och dessutom betalat fastighetsskatt genom åren de bott i huset känns det inte riktigt att behöva skatta fyra gånger för den samma fastigheten.

Om Sverige och Norge återinför arvsskatt är risken stor att man hamnar i samma läge.

Synpunkter PFT!
Ja, det låter inte så konstigt men också svårt att kommentera när jag inte känner till detaljerna.

Men ett arv av en fastighet betalas arvsskatt för, ägandet övergår från dödsbo till arvingen, sedan väljer arvingen aktivt att omvandla fastigheten till likvida medel genom försäljning och betalar därmed skatt på den vinst man gör. Arvsskatten borde då gå att få räkna som del av anskaffningskostnaden tänker jag?

Jag anser inte att det har betalats skatt 4 gånger för fastigheten, det tycker jag är en märklig slutsats.

Jag ser det som att någon förvärvat en fastighet genom arv och sedan skattar för sin egen vinst på en fastighetsförsäljning.

Suck. Fin syn på medmänniskor förmedlad i populistiska utbrott.

SD: Döp om Kriminalvården till "Straffverket"

Satiren lät inte vänta på sig!

4CA28635-9E91-466B-A384-8C6207918157.webp

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qW2K11/jimmie-akesson-vi-kommer-att-stalla-krav-pa-regeringen

Jahapp, Jimmie vill bli statsminister. Alltså, varje rehabiliterad fd kriminell är en stor nettovinst för samhället. Alla vet att fängelse det är skolan för brottslingar. Det är där man lär sig metoder och knyter kontakter. Eller är det tänkt att folk ska låsas in på livstid?
Jag misstänker att de tänker utvisa den ganska stora andel kriminella som inte är svenska. Sedan får vi se vad de vill göra med resten.

Jag misstänker att de tänker utvisa den ganska stora andel kriminella som inte är svenska. Sedan får vi se vad de vill göra med resten.

Grattis, att verkställa en utvisning är svårt. Omöjligt om personen är svensk medborgare är född i Sverige. Dubbelt medborgarskap kan det gå. MIG och polisen har alltid jobbat stenhårt med verkställighet, de får faktiskt tag i en hel del, både kriminella och de som vistas olagligt i Sverige och som sedan sätts i förvar.

Sedan påbörjas den stora processen med att få landet att ta tillbaka personen. Vi har haft stora problem med de sk Marockanska gatubarnen som kommer till Sverige, söker asyl och sedan begår grova brott. Men Marocko vägrar att ta tillbaka dem eftersom de naturligtvis inte har några resehandlingar (i desperation sattes många i SIS, HVB stack de ifrån några timmar senare). Nu kan de ändrat sig, men Iran krävde att personen frivilligt skrev på att denne vill ha ut resehandlingar. Somalia, tja, Sverige erkänner inte någon regering som kan utfärda resehandlingar. Enligt lagen kan man bara ha en person i förvar en bestämd tid (praxis finns efter någon som satt där i två år tror jag det var) och görs bedömningen av domstol att det inom skälig framtid kommer att kunna verkställas så släpps personen.

Det man kan göra är att döma i Sverige och efter avtjänat straff utvisa och besluta om återreseförbud. Men återigen, verkställighet är komplicerat.

Det är möjligtvis KD som paxat det utspelet, genom hänvisning till nåt vackert bibelcitat och kristna värderingar.

Markus 12:31

Du ska älska din nästa såsom dig själv

Matteus 38-40

36 Jag var naken, och ni gav mig kläder. Jag var sjuk, och ni tog hand om mig. Jag var i fängelse, och ni besökte mig.'

37 Då kommer dessa rättfärdiga att svara: 'Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat? Eller törstig och gav dig något att dricka?

38 Eller som främling och hjälpte dig? Eller naken och klädde dig?

39 När såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?'

40 Och kungen ska säga till dem: 'När ni gjorde detta för dessa mina minsta bröder gjorde ni det för mig!'

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qW2K11/jimmie-akesson-vi-kommer-att-stalla-krav-pa-regeringen

Jahapp, Jimmie vill bli statsminister. Alltså, varje rehabiliterad fd kriminell är en stor nettovinst för samhället. Alla vet att fängelse det är skolan för brottslingar. Det är där man lär sig metoder och knyter kontakter. Eller är det tänkt att folk ska låsas in på livstid?
Tänk om något parti gick ut med att säga att de vill hjälpa barn att inte bli kriminella från första början, istället för att bara komma med allt värre och värre utspel om hur man ska straffa de som begått brott.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 865
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 150
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar