Upprepar en sista gång för dig som inte orkat läsa igenom eller anstränga dig för att förstå mina inlägg: En ADHD-diagnos är för att eleven ska få bästa förutsättningar att lyckas med sin skolgång. En screening löser inget, däremot det stöd och de medicinska insatser som en ADHD-diagnos resulterar i.
"Screeningen" fixas dessutom enklast och billigast av pedagogerna som arbetar med barnen, (med brasklappen att tjejer kan segla under amatör-radarn eftersom deras symptom inte är lika tydliga). Men tjejerna stör heller inte arbetsron i klassrummet lika mycket som stökiga killar, även om naturligtvis en odiagnosticerad ADHD-diagnos är en lika stor personlig tragedi för en tjej.
Vad är det du inte förstår: Att det är föräldrarna som bestämmer om en elev ska utredas, läraren kan endast föreslå, föräldrarna kan vägra? ELLER Att extraresurser och medicinering inte är något lärarna har någon makt över? ELLER Förstod du inte att det är en förbättring för en elev som har ADHD att få medicin och/eller extraresurser? ELLER Att om föräldrarna nekar till utredning blir det ingen diagnos och följaktligen ingen behandling? ELLER Att ADHD är underdiagnosticerat hos elever från utsatta områden, och att eleverna med obehandlad ADHD därför blir lidande och också deras klasskamrater och lärare.
Nu får du göra dig besväret att på samma pedagogiska sätt gå igenom och berätta vad det är jag påstår som "går emot sunt förnuft och vad alla du vet som har erfarenhet påstår".
Jag har erfarenhet, och jag vet vad alla som jobbat på en skola med överrepresentation av elever från ett utsatt område säger. Men det är ju helt möjligt att du med din andrahandserfarenhet har något väsentligt att säga på området.
Att skriva att det du skriver går emot sunt förnuft var inte jättesnyggt skrivet. Men jag har också ställt en rad intresserade frågor och om du besvärat dig med att besvara dem så hade jag haft en chans att förstå dig. Jag vet allt det du skriver. Men jag förstår fortfarande inte vilka extra resurser som blir tillgängliga av att de här barnen screenas. Om du inte menar att man ska medicinera barn för att hjälpa dem att stå ut i med att vistas i miljöer som de vuxna i miljön tycker är helt ohållbar och farlig?
Du vet tydligen vad alla som jobbat på skolor i utsatta områden säger. Menar du att de som jobbar på skolor i utsatta områden inte anser att de har alldeles för lite resurser för att möta ens de behov som redan är utredda?