Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Upprepar en sista gång för dig som inte orkat läsa igenom eller anstränga dig för att förstå mina inlägg: En ADHD-diagnos är för att eleven ska få bästa förutsättningar att lyckas med sin skolgång. En screening löser inget, däremot det stöd och de medicinska insatser som en ADHD-diagnos resulterar i.

"Screeningen" fixas dessutom enklast och billigast av pedagogerna som arbetar med barnen, (med brasklappen att tjejer kan segla under amatör-radarn eftersom deras symptom inte är lika tydliga). Men tjejerna stör heller inte arbetsron i klassrummet lika mycket som stökiga killar, även om naturligtvis en odiagnosticerad ADHD-diagnos är en lika stor personlig tragedi för en tjej.

Vad är det du inte förstår: Att det är föräldrarna som bestämmer om en elev ska utredas, läraren kan endast föreslå, föräldrarna kan vägra? ELLER Att extraresurser och medicinering inte är något lärarna har någon makt över? ELLER Förstod du inte att det är en förbättring för en elev som har ADHD att få medicin och/eller extraresurser? ELLER Att om föräldrarna nekar till utredning blir det ingen diagnos och följaktligen ingen behandling? ELLER Att ADHD är underdiagnosticerat hos elever från utsatta områden, och att eleverna med obehandlad ADHD därför blir lidande och också deras klasskamrater och lärare.

Nu får du göra dig besväret att på samma pedagogiska sätt gå igenom och berätta vad det är jag påstår som "går emot sunt förnuft och vad alla du vet som har erfarenhet påstår".

Jag har erfarenhet, och jag vet vad alla som jobbat på en skola med överrepresentation av elever från ett utsatt område säger. Men det är ju helt möjligt att du med din andrahandserfarenhet har något väsentligt att säga på området.

Att skriva att det du skriver går emot sunt förnuft var inte jättesnyggt skrivet. Men jag har också ställt en rad intresserade frågor och om du besvärat dig med att besvara dem så hade jag haft en chans att förstå dig. Jag vet allt det du skriver. Men jag förstår fortfarande inte vilka extra resurser som blir tillgängliga av att de här barnen screenas. Om du inte menar att man ska medicinera barn för att hjälpa dem att stå ut i med att vistas i miljöer som de vuxna i miljön tycker är helt ohållbar och farlig?

Du vet tydligen vad alla som jobbat på skolor i utsatta områden säger. Menar du att de som jobbar på skolor i utsatta områden inte anser att de har alldeles för lite resurser för att möta ens de behov som redan är utredda?

Kan ni förklara för mig vad som kommer att stoppa dessa fascistiska åtgärder från att gå vidare till förföljelse av rasifierade och HBTQ-personer? Varför ska jag känna mig trygg?
Kan du då förklara vad som kommer stoppa att miljöpartisterna inte går vidare för att eliminera mig som landsbygdsbo?

Kan du då förklara vad som kommer stoppa att miljöpartisterna inte går vidare för att eliminera mig som landsbygdsbo?

Förföljer man landsbygsbor i andra länder? Är det många som flytt, blivit trakasserade och mördade av det enda faktumet att de bor på landsbygd?

Det tror jag verkligen inte. Ett helt tondövt exempel om man ska jämföra med HBTQ+-personer.

Återigen, vi är en demokrati och makten utgår från väljarna som i sin tur avger sina röster. Då har väljarna överfört sitt förtroende och sin vilja till dom folkvalda och det är deras uppgift att förvalta detta. Det är så demokratin fungerar vilket vi ska vara glada över.
Det är så vår demokrati hade fungerat i en utopi. Tyvärr lever vi inte i en utopi, utan i en värld där antidemokratiska krafter kan normaliseras till den grad att de hamnar i regeringsställning, trots att en stor majoritet av befolkningen inte vill ha dem där.

Jag har frågat dig om du vill stoppa förföljelse av sådana som mig. Kan du svara på det?
Du jämför alltså förföljelse av människor på grund av deras hudfärg, sexuell läggning, eller könsidentitet med att ett parti vill införa ekonomiska åtgärder som du anser ogynnsamma för dig själv, men som inte på något sätt kommer att resultera i din död, utvisning, eller frihetsberövande?

Vi kan diskutera miljöpartiets politik om du vill, och landsbygdspolitik med. Men svara först på hur du menar att vi ska stoppa fascismen från att växa.

Nytt utspel från S idag. Rasistiskt???
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/s-nationell-offensiv-mot-gangvaldet

Andersson lade även fram förslaget att polisen utan konkret brottsmisstanke ska få söka igenom ”vartenda källarförråd, varenda lägenhet och varenda bil” där vapen tros förvaras.
Alltså, jag ogillar S politik med hårdare tag och all sån hästskit. Men just det med hårdare straff för vapenbrott är inte rasistiskt, och beroende på hur man genomför genomsökningarna utan brottsmisstanke så kan det mycket väl bli rasistiskt och orättsäkert. Jag avskyr sådana förslag. Men om vi ska prata er ren rasism så är Ygemans uttalanden om att det inte ska bo för många icke-nordiska betydligt värre.

Förföljer man landsbygsbor i andra länder? Är det många som flytt, blivit trakasserade och mördade av det enda faktumet att de bor på landsbygd?

Det tror jag verkligen inte. Ett helt tondövt exempel om man ska jämföra med HBTQ+-personer.
Och HBTQ-personer förföljs huvudsakligen i muslimska länder, och inget parti tar väl lika stort avstånd från muslimska värderingar som SD så jag förstår inte kopplingen

Och HBTQ-personer förföljs huvudsakligen i muslimska länder, och inget parti tar väl lika stort avstånd från muslimska värderingar som SD så jag förstår inte kopplingen
Som om det inte är SD som vill utvisa HBTQ-flyktingar, inte vill ha prideflaggor, inte vill ha pride etc. etc. Som om det inte finns muslimer som är HBTQ. Som om det inte är vita kristna som ropar glåpord mot pridetåget.

SD bryr sig bara om HBTQ-personer när de kan plocka rasistiska poäng samtidigt. De har inte en enda gång lagt en motion eller röstat för ett förslag som skulle göra livet bättre för HBTQ-personer, snarare tvärt om.

Kan du snälla svara på min fråga: Hur stoppar vi fascismen från att förfölja rasifierade och HBTQ-personer? Eller håller du då med om att det inte finns något som stoppar detta om vi låter utvecklingen fortsätta?

Alltså, jag ogillar S politik med hårdare tag och all sån hästskit. Men just det med hårdare straff för vapenbrott är inte rasistiskt, och beroende på hur man genomför genomsökningarna utan brottsmisstanke så kan det mycket väl bli rasistiskt och orättsäkert. Jag avskyr sådana förslag. Men om vi ska prata er ren rasism så är Ygemans uttalanden om att det inte ska bo för många icke-nordiska betydligt värre.
Just dom här 2 rasistiska förslagen tror jag inte blir verklighet. Det är för tidigt. Folk är inte vana med att även S försöker med populism rasism. Detta måste tuggas lite till. Däremot tror jag det kan genomföras om typ 5 år när folk har blivit mer van vid rasistiska förslag även från vänster sidan

Just dom här 2 rasistiska förslagen tror jag inte blir verklighet. Det är för tidigt. Folk är inte vana med att även S försöker med populism rasism. Detta måste tuggas lite till. Däremot tror jag det kan genomföras om typ 5 år när folk har blivit mer van vid rasistiska förslag även från vänster sidan
Du ändå lyckats sammanfatta vad jag är jätteorolig för, det får man ge dig!

Kan du nu svara på om du tycker detta är en bra utveckling eller inte?

Det är så här att kommunismen slutpunkt sades vara det paradisiska samhället. Vi är säkert ense om vad utfallet blev. Det var alltså ett motexempel på din tes att om alla arbeetar mot det bäästa blir slutresultatet paradisiskt. Kanske jag la för stor vikt vid själva ordvalet.
... Och enligt andra så skulle otyglad kapitalism, ge ett paradisiskt samhälle helt utan problem för alla, eftersom ett extremt marknadssytem skulle fungera självreglerande...

Inga extremer brukar vara så särskilt väl fungerande.

Rasism innebär alltid slippery-slope, och att en grupp som anser sig vara förmer, bestämmer över alla andra som är "sämre" och inskränker mångas mänskliga rättigheter.

Kapitalism och oreglerad marknad, innebär utsugning av människor och naturresurser när girighet får fritt spelrum, och att det är de fåtalet riktigt rika som avgör samhällsutvecklingen och sätter agendan för flertalets rättigheter och möjligheter.

Klassisk kommunism tycks ständigt resultera i diktatoriska enpartistater, och liten/ingen tillgång på mänskliga rättigheter, samtidigt som naturresurser och miljö går på näbben.

Du måste lära dig skillnaden mellan rasism och den riktiga rasismen den som strider mot lagen och mänskliga rättigheter. Det är viss skillnad mot rasistiska förslag som politikerna lägger och som sedan går igenom i Riksdagen och som sedan blir lag.

Du menar alltså om Sveriges risksdag skulle införa Nuremeberg lagar så skulle det vara helt ok att begränsa och diskriminera mot en specifik etnisk grupp? Eller sk Jim Crow lagar. Läs gärna på om Loving v Virginia där dåvarande lagstiftning förbjöd äktenskap mellan olika 'raser'.

Det alla har gemensamt är att de lagstiftades av politiker som valts av en majoritet av röstarna. Så om riksdagen beslutar om abortförbud med fängelsestraff för de som utför aborterna, då är det helt ok att förvägra kvinnor rätten till sin egen kropp?

Det som jag inte förstår är att det alltså är ok att rösta på de ännu mer rasistiska partierna pga att Ygeman är en rasistisk idiot?

Och det är naturligtvis bättre att bilägare i Sverige får billigare fossilbränsle när jorden brinner och vi, möjligtvis, ännu har en chans att iaf mildra konsekvenserna. Med utvecklingen som vi ser idag, med torka och skogsbränder över stora delar av Europa (och globalt) och där man tom inte kan köra kärnkraftsverk pga att floderna blivit för varma så nya måste byggas vid haven, kommer nästa generation inte behöva fundera över sina pensioner som alla är så besatta av för tillfället.

Det är ganska fascinerande, vi har rekordtemperaturer i Sverige och ändå måste svenskar flyga utomlands till länder med temperaturer som de klagar bittert över i Sverige och gör att folk köper a/c. Och passkaoset som haussats och utmålats som ett hot mot demokratin beror på att svenskar kan resa igen och alla nödvändigtvis måste resa. Covid har inte utrotats, det pratas bara inte mycket om det numera. Sjukvården har blivit bättre på hur vi handskas med covidsjuka men det är troligt att med höst och vinter kommer talen att öka igen. Så då har vi covid, inflation (inklusive en elkris och höjda matpriser) och lågkonjunktur vilket innebär fler arbetslösa.

Men visst, populistiska utspel som screening för adhd och döpa om Kriminalvården till Straffvården, no-go zones är det som tar röster. Den kommunala skolan utarmas på resurser och lärare där de behövs bäst, medan privata friskolor i välbärgade områden frodas på skattebetalares pengar.

Men visst, populistiska utspel som screening för adhd och döpa om Kriminalvården till Straffvården, no-go zones är det som tar röster. Den kommunala skolan utarmas på resurser och lärare där de behövs bäst, medan privata friskolor i välbärgade områden frodas på skattebetalares pengar.
Det här tycker jag var ganska typiskt att komma från någon som inte ens vet vad Kriminalvården gör. Där vårdar man kriminella, man vårdar inte straff... :meh:

Halvt OT: för er som tröttnat på gängse trams-partier som finns representerade i sveriges riksdag idag. Läs in er på Landsbygdspartiet Oberoende :angel: :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 145
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V