Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men tänk exempelvis om du inte skulle kunna få ett jobb för att du röstat på fel parti. Om vi skulle syssla med åsiktsregistrering så är det inte alls osannolikt att diskriminering skulle kunna följa, bla. från arbetsgivare.
Fast det känns ju som att det i mångt och mycket är en grej att det ska vara så himla hemligt.
Det är ju illa om man inte får jobb pga politiska åsikter. Då hade jag inte velat ha jobb där.

Fast det känns ju som att det i mångt och mycket är en grej att det ska vara så himla hemligt.
Det är ju illa om man inte får jobb pga politiska åsikter. Då hade jag inte velat ha jobb där.
Det är en grej för att det är viktigt för demokratin. Och det kan liksom barka om det vill sig illa, om åsikter registreras så är det inte osannolikt att med en regering som är lagd åt det hållet, så vore det möjligt att ge ett okej för arbetsgivare att göra så, kanske att även statligt, regionalt, eller kommunalt och sedan finns det en väldigt få arbeten att söka om man tycker fel.

Det är en grej för att det är viktigt för demokratin. Och det kan liksom barka om det vill sig illa, om åsikter registreras så är det inte osannolikt att med en regering som är lagd åt det hållet, så vore det möjligt att ge ett okej för arbetsgivare att göra så, kanske att även statligt, regionalt, eller kommunalt och sedan finns det en väldigt få arbeten att söka om man tycker fel.
Jag menar inte ska registreras!
Det jag pratar om varför det är så viktigt att inte prata om vad man har röstar på. Att det heter att det är ofint att fråga ngn annan vad de röstar på.

Jag har inget parti som representerar mig särskilt väl - alla partier har för mig hjärtefrågor där de resonerar helt hejkon-bejkon. Men det är ändå så att det finns partier som ligger närmare och andra som ligger långt bort och är helt oacceptabla. Så då blir det att välja enligt närmaste-metoden. Att blankrösta vore att låtsas som att alla alternativ är lika dåliga.

Men det blir svårt att gå ut med att man röstar på ett visst parti, eftersom man har minst en extremt viktig fråga där man tycker helt annorlunda. Att bli medlem är otänkbart. Rösten kan fortfarande vara bästa möjliga. Även om drömmen är att bli representerad på riktigt.

Jag har inget parti som representerar mig särskilt väl - alla partier har för mig hjärtefrågor där de resonerar helt hejkon-bejkon. Men det är ändå så att det finns partier som ligger närmare och andra som ligger långt bort och är helt oacceptabla. Så då blir det att välja enligt närmaste-metoden. Att blankrösta vore att låtsas som att alla alternativ är lika dåliga.

Men det blir svårt att gå ut med att man röstar på ett visst parti, eftersom man har minst en extremt viktig fråga där man tycker helt annorlunda. Att bli medlem är otänkbart. Rösten kan fortfarande vara bästa möjliga. Även om drömmen är att bli representerad på riktigt.
Håller helt med!

Det är så demokrati fungerar att man ska fritt kunna välja vem man vill anonymt.

Edit: utan några konsekvenser, negativa eller positiva.
Detta var min farmor mycket noga med att förtydliga.
Farmor var född 1912 så med det levt under 2 ww, mellankrigstiden och när kvinnor fick rösträtt, så enligt henne hade inte ens mannen med att göra eller påverka vad deras fru valde att rösta på.

För henne var det av största vikt att få hålla vad en röstar på för sig själv. Inte för att inte kunna stå för vad en röstar på utan av helt andra anledningar.

Det jag pratar om varför det är så viktigt att inte prata om vad man har röstar på. Att det heter att det är ofint att fråga ngn annan vad de röstar på.

Jag tänker att det är stor skillnad på det första - att själv opåbjudet berätta vad man röstar på - och det andra, att be någon annan berätta vad den röstat på.

Jag tycker inte det är en fråga man ska ställa rätt ut till någon annan. Att fråga "hur tänker du om politisk fråga X" tycker jag är okej däremot, förutsatt att det är ett sammanhang/en relation där det funkar att prata politik öht. Ibland känns det som att en del utökat det där med att fråga vad någon röstar på till att man inte ska diskutera politik alls, och det tycker jag är synd. Typ allt är ju politik, och det går att prata om på många olika sätt, beroende på sammanhanget.

Tack och lov så återfinns det åtminstone någon debattartikel om några av de vidriga förslagen som getts, och vilka associationer de väcker. https://www.aftonbladet.se/debatt/a...cCoEKE5m3pnV-W9LUng4c4Xsm8Ky9G1v9BGz2u56rr-A0
Det var en bra artikel. Nu vet ni att Sverige har sina rötter i nazismen och att vi faktiskt hade ett rasbiokogiskt institut som hyllade våran ras. Detta kan man ju inte bara låtsas som om det inte har hänt. Jag är övertygad om att detta inte tas upp i skolundervisningen utan det censureras väl bort idagens skola

Det var en bra artikel. Nu vet ni att Sverige har sina rötter i nazismen och att vi faktiskt hade ett rasbiokogiskt institut som hyllade våran ras. Detta kan man ju inte bara låtsas som om det inte har hänt. Jag är övertygad om att detta inte tas upp i skolundervisningen utan det censureras väl bort idagens skola
Alltså jag är av åsikten att det talas allt för lite om den saken, men jag antar att du mest ironiserar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 145
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar