Sverige med rötter i nazismen?
Nog för att det under 20-30-talet, och även senare begicks en del hemska saker, mot minoriteter, för att inte nämna tvångssteriliseringarna av påstått "svagsinta", men nazism?
Det låter inte riktigt som du förstår skillnaden mellan den tämligen rasistiska mellankrigstidens tendenser, ovanstående försök att utrota minoritetszis.språk, och tvångssteriliseringar som förekom överallt i västvärlden på den tiden, och nazism.
Jag är barn till överlevare som klarade sig undan Hitlers koncentrationsläger, där man mördade och lät svälta ihjäl oliktänkande, judar, romer och psykiskt sjuka och bl.a., utsatte mindre värda för dödliga medicinska experiment, och dagligen misshandlade fångarna.
Min pappas farmor, sköts t.ex. ihjäl efter misshandel, bara för att hon inte svarade en "tysk" tillräckligt snabbt...
Att man placerade samiska barn i i "nomadskolor" och tornedalsfinnar i särskilda minoritetskolor, spelar inte i samma dimension, även om det alldeles uppåt väggarna.
F.ö. anser jag att debattartikeln som länkades, tar i lite väl mycket med anklagelserna avseende fascisistska tendenser mot det svenska samhället.