Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var en bra artikel. Nu vet ni att Sverige har sina rötter i nazismen och att vi faktiskt hade ett rasbiokogiskt institut som hyllade våran ras. Detta kan man ju inte bara låtsas som om det inte har hänt. Jag är övertygad om att detta inte tas upp i skolundervisningen utan det censureras väl bort idagens skola

Vem låtsas som att det inte har hänt?

Alltså jag är av åsikten att det talas allt för lite om den saken, men jag antar att du mest ironiserar?
Ja det talas för lite om det men det går bra att anklaga Sd för deras rötter men man vill inte tala om Sveriges rasistiska hållning på rasbiokogiska institutet som tog order och pengar från dåvarande svenska regeringar

Det var en bra artikel. Nu vet ni att Sverige har sina rötter i nazismen och att vi faktiskt hade ett rasbiokogiskt institut som hyllade våran ras. Detta kan man ju inte bara låtsas som om det inte har hänt. Jag är övertygad om att detta inte tas upp i skolundervisningen utan det censureras väl bort idagens skola
Sverige med rötter i nazismen?

Nog för att det under 20-30-talet, och även senare begicks en del hemska saker, mot minoriteter, för att inte nämna tvångssteriliseringarna av påstått "svagsinta", men nazism?

Det låter inte riktigt som du förstår skillnaden mellan den tämligen rasistiska mellankrigstidens tendenser, ovanstående försök att utrota minoritetsspråk, och tvångssteriliseringar som förekom överallt i västvärlden på den tiden, och nazism.

Jag är barn till överlevare som klarade sig undan Hitlers koncentrationsläger, där man mördade och lät svälta ihjäl oliktänkande, judar, romer och psykiskt sjuka och bl.a., utsatte mindre värda för dödliga medicinska experiment, och dagligen misshandlade fångarna.

Min pappas farmor, sköts t.ex. ihjäl efter misshandel, bara för att hon inte svarade en "tysk" tillräckligt snabbt...

Att man placerade samiska barn i i "nomadskolor" och tornedalsfinnar i särskilda minoritetskolor, spelar inte i samma dimension, även om det alldeles uppåt väggarna.

F.ö. anser jag att debattartikeln som länkades, tar i lite väl mycket med anklagelserna avseende fascisistska tendenser mot det svenska samhället.

BTW, rasbiologiska institutet, skallmätningar och det här har debatterats i årtionden, och det går inte att slinka undan, men det gäller också att inse att vitböcker har publicerats, att officiella ursäkter har erlagts, och att drabbade grupper fått kompensation (även om man varit missnöjd med hur mycket/vilket sätt).

Om man ska hålla på att skuldbelägga för bortåt hundra år gamla dumheter, så blir man bitter och kan aldrig gå vidare.
De som var inblandade i det här är sedan länge döda.

Värre är att dagens ledargarnityr i SD, alltså högst levande och aktiva personer i dag, kommer direkt ur diverse varianter av nynazism, som BSS, NMR och andra liknande organisationer.

Ja det talas för lite om det men det går bra att anklaga Sd för deras rötter men man vill inte tala om Sveriges rasistiska hållning på rasbiokogiska institutet som tog order och pengar från dåvarande svenska regeringar
Jag har inga problem med att anklaga SD både för deras rötter och deras nuvarande rasism, samtidigt som jag också har enorma problem med med de rashygieniska och funkofobiska tendenserna som funnits och finns i vårt land. Och S är ganska skit vad gäller just funkisfrågor, faktiskt.

Sverige med rötter i nazismen?

Nog för att det under 20-30-talet, och även senare begicks en del hemska saker, mot minoriteter, för att inte nämna tvångssteriliseringarna av påstått "svagsinta", men nazism?

Det låter inte riktigt som du förstår skillnaden mellan den tämligen rasistiska mellankrigstidens tendenser, ovanstående försök att utrota minoritetszis.språk, och tvångssteriliseringar som förekom överallt i västvärlden på den tiden, och nazism.

Jag är barn till överlevare som klarade sig undan Hitlers koncentrationsläger, där man mördade och lät svälta ihjäl oliktänkande, judar, romer och psykiskt sjuka och bl.a., utsatte mindre värda för dödliga medicinska experiment, och dagligen misshandlade fångarna.

Min pappas farmor, sköts t.ex. ihjäl efter misshandel, bara för att hon inte svarade en "tysk" tillräckligt snabbt...

Att man placerade samiska barn i i "nomadskolor" och tornedalsfinnar i särskilda minoritetskolor, spelar inte i samma dimension, även om det alldeles uppåt väggarna.

F.ö. anser jag att debattartikeln som länkades, tar i lite väl mycket med anklagelserna avseende fascisistska tendenser mot det svenska samhället.
Ja, Sverige med rötter i Nazism. Vi var ett föregångsland, redan då, att klassificera medborgare. Och Sveriges "forskning " var i framkant.
Missade du resten av artikeln? Av cirka 13 styckeindelningar kan en räknas till anekdot. Resterande pekar på hur forskningsläget ser ut idag kring tal och barn och teoretiserar kring konsekvenser av förslaget.
Jag vet inte om jag missat något för jag kan inte se var forskningsresultat kommer in. Ledsen om jag missade det. Ska läsa igen.

BTW, rasbiologiska institutet, skallmätningar och det här har debatterats i årtionden, och det går inte att slinka undan, men det gäller också att inse att vitböcker har publicerats, att officiella ursäkter har erlagts, och att drabbade grupper fått kompensation (även om man varit missnöjd med hur mycket/vilket sätt).

Om man ska hålla på att skuldbelägga för bortåt hundra år gamla dumheter, så blir man bitter och kan aldrig gå vidare.
De som var inblandade i det här är sedan länge döda.

Värre är att dagens ledargarnityr i SD, alltså högst levande och aktiva personer i dag, kommer direkt ur diverse varianter av nynazism, som BSS, NMR och andra liknande organisationer.
Men det är så typiskt att präktiga världsbästa sverige som vet allt ska komma undan sitt förflutna och då skyller man på ja det har ju gått så lång tid. Gäller det SD också att dom är förlåtna för deras rötter om 100 år då alla dags Sd are är döda

Ja, Sverige med rötter i Nazism. Vi var ett föregångsland, redan då, att klassificera medborgare. Och Sveriges "forskning " var i framkant.

Jag vet inte om jag missat något för jag kan inte se var forskningsresultat kommer in. Ledsen om jag missade det. Ska läsa igen.
När Hitler och nazismen tågade in i Sverige med 2 miljoner tyska soldater så stod den svenska regeringen o militären med mössan i hand eftersom dom hade förhandlat och skakat hand med nazisterna. Detta pågick under 3 års tid.

När Hitler och nazismen tågade in i Sverige med 2 miljoner tyska soldater så stod den svenska regeringen o militären med mössan i hand eftersom dom hade förhandlat och skakat hand med nazisterna. Detta pågick under 3 års tid.
Vad svarar du på? I mitt inlägg.

Ja? Men tror det blev knas med citat

Sverige och en del andra europeiska länder har mer än rötter i nazism.
Jaha, det kom visst med nått annat citat också. Mitt fel.

Men det värsta av allt var ju att då varade regering bröt mot grundlagen och bestämde detta över huvudet på Riksdagen att man skulle skriva avtal med nazisterna. Dessutom bröt man mot sin neutralitetspolitik och som grädde på moset informerades inte svenska folket.

Jaha, det kom visst med nått annat citat också. Mitt fel.

Men det värsta av allt var ju att då varade regering bröt mot grundlagen och bestämde detta över huvudet på Riksdagen att man skulle skriva avtal med nazisterna. Dessutom bröt man mot sin neutralitetspolitik och som grädde på moset informerades inte svenska folket.
Vad bestämdes av dåvarande regering som bröt mot grundlagen och varför isf,..

Jag är mer kritisk till Sveriges framstående postion att , lite förenklat, mäta skallar, forska på de mindre bemedlade, sterilisering av stökiga kvinnor, märka upp pass.

Vad är det värsta och varför grundlag... jag fattar verkligen inte. Hoppas du försöker förklara igen

Vad bestämdes av dåvarande regering som bröt mot grundlagen och varför isf,..

Jag är mer kritisk till Sveriges framstående postion att , lite förenklat, mäta skallar, forska på de mindre bemedlade, sterilisering av stökiga kvinnor, märka upp pass.

Vad är det värsta och varför grundlag... jag fattar verkligen inte. Hoppas du försöker förklara igen
Finns olika teorier om det. Men sanningen är väl hemligstämplad antar jag

Finns olika teorier om det. Men sanningen är väl hemligstämplad antar jag
Jag fattar inte... kan du inte förklara iaf en teori.

Jag är hobbyhistoriker i detta ämne så verkligen intresserad av förklaring. Jag kanske har missat något, sorry för det. Och läser tråden igen under kvällen.

Därefter om man då har avslöjat sig så är risken att man blir stämplad som idiot eller i värsta fall som rasist, nazist, fascist eller nått annat hemskt

Fast min poäng är att det finns många sätt att prata om frågor med politisk anknytning, och om man är rädd för att ens rasistiska åsikter ska bli kända i ens omgivning så kan man ju välja att prata om sånt där rasismen inte är lika framträdande. Man måste inte avslöja allt om sig själv i alla diskussioner, om man inte vill.

Jag fattar inte... kan du inte förklara iaf en teori.

Jag är hobbyhistoriker i detta ämne så verkligen intresserad av förklaring. Jag kanske har missat något, sorry för det. Och läser tråden igen under kvällen.
Men om du är hobbyhistoriker så vet du väl. Nåja, en teori var ju att regeringen blev tvingat av nazisterna att ingå avtal med dom och att regeringen ansåg att det var såpass stor krisläge att riksdag och det svenska folket fick stå åt sidan. En annan teori att det inte alls fanns nåt motstånd från regeringens sida. Tvärtom man gick gladeligen med på nazisternas krav. Sverige skulle enbart tillåta transporter av Hitlers soldater som skulle på permission. Men ganska omgående utökades det i hemlighet till att gälla transporter av tyska stridande soldater och massvis av tyska vapen. Inte nog med det. Sverige skulle även transporter tyska skadade soldater. Detta skedde på order av regeringen och det mörkades med röda korset. Ingen fick veta att Dessa transporter övervakades av svensk militär. Även till sjöss skyddades nazisternas fartyg med att sverige la ut minspärrar. Tyska kurirplan fick flyga fritt i Sveriges luftrum. Inte nog med det heller. Sverige skulle ur sina gruvor även leverera järnmalm till nazisterna för vapentillverkning. För det fick Sverige köpa kol av nazisterna för att tillverka deras vapen och värma bostäder. Som historiker vet du att det finns mycket mycket sparsamt dokument om detta. Dessto mer finns det finns det av berättelser av svenskar som utförde dessa sysslor. Så Sveriges regering var väldigt nazistvänliga dock inte folket när dom förståd vad dom höll på med.

Är du på riktigt?

Transitereringen av tyska permittenenter har diskuterats , många, många gånger.

Valet stod mellan detta, eller att bli ockuperad av tyskarna, är nuvarande koncensus.

Det här är en diskurs, som ofta och gärna, tas upp av SD:s anhängare, för att ta fokus från vad det partiet egentligen står för.

Eftersom du gör det, så klassar jag dig som en av SD:s nätkrigare, i synnerhet som du inte verkar intresserad av vare sig hästar eller hundar, och anser att vidare diskussioner om historiska företeelser som meningslösa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 854
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 145
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar