Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skriver VALT inte tvungen.

Delade turer är en skam för Sverige. Tyvärr verkar det värst i skattefinansierad verksamhet.

Ett litet tips till dig. Påför inte åsikter. Otroligt märkligt vilka slutsatser du drar för att jag anser att pensionssystemet är pensionsmässigt .

Att tycka pensionssystemet måste förändras har inget samband med att sätta människor på gatan.

Snacka om att dra slutsatser....

Finns ju ett generalfel om det inte går att leva på sin pension trots skattad inkomst sen unga år.
Återigen, att ställa frågor är inte att påföra åsikter. Förklara vad du verkligen tycker så att vi inte kan missförstå, istället. Det är ditt ansvar att framföra dina åsikter på ett sätt som går att förstå.

Återigen, att ställa frågor är inte att påföra åsikter. Förklara vad du verkligen tycker så att vi inte kan missförstå, istället. Det är ditt ansvar att framföra dina åsikter på ett sätt som går att förstå.
Men jisses, ni ber mig svara på frågor om åsikter jag aldrig uttryckt.

Jag svarar gärna på de åsikter jag framfört. Inte de ni tant/kill/gubb/tjej gissar er till.

Jag svarar gärna på de åsikter jag framfört. Inte de ni tant/kill/gubb/tjej gissar er till.
Jag tycker @skogalitens frågor är väl kopplade till vad du skriver. Är det inte vad du tycker så får du ju förklara vad du verkligen tycker istället.

Varför hänger du på ett diskussionsforum om du inte vill diskutera?

Att ställa frågor om något jag inte tycker eller har utryckt en åsikt om är ett , för mig, ett märkligt sätt driva en diskussion.

Att ställa frågor om något jag inte tycker eller har utryckt en åsikt om är ett , för mig, ett märkligt sätt driva en diskussion.
Vi är inte tankeläsare. Vi utgår från vad du skriver och våra egna referensramar och kunskapsbas. Att ställa frågor utifrån hur vi uppfattar vad du skriver är det enda vi kan göra. Stämmer det inte så får du förklara vad du menar tills vi förstår, helt enkelt.

Fast även outtalade konsekvenser av förslag och åsikter är högst intressanta att diskutera i en värld som är på riktigt och påverkar människor. Och om du inte alls är inne på de banorna utan tänker annorlunda kring konsekvenser, kan man förklara eller låta bli. Men då blir det kanske inte så mycket diskussion alls.

Fast även outtalade konsekvenser av förslag och åsikter är högst intressanta att diskutera i en värld som är på riktigt och påverkar människor. Och om du inte alls är inne på de banorna utan tänker annorlunda kring konsekvenser, kan man förklara eller låta bli. Men då blir det kanske inte så mycket diskussion alls.
Håller delvis med...men det blir märkligt med att det hittas på.

Jag ska förklara/ursäkta åsikter jag inte har.

Att andra dar slutsatser som jag aldrig uttryckt, håller med om är svårt att diskutera.

Att andra dar slutsatser som jag aldrig uttryckt, håller med om är svårt att diskutera.
Jag tänker inte att man måste bemöta allt. Däremot kan det för att få en bra diskussion vara bra att förklara hur man tänker istället för att kunna hamna längs en annan slutsatsväg där de antagna slutsatserna inte blir relevanta.

Återigen, ingen hittar på. Vi ställer frågor som du får svara på, men du vägrar. Hur ska vi förstå vad du faktiskt menar om du inte förklarar det?

Om du bara vill skriva dina åsikter utan att förklara närmare eller svara på frågor så rekommenderar jag Twitter istället för diskussionsforum.

Senast ändrad:
Återigen, ingen hittar på. Vi ställer frågor som du får svara på, men du vägrar. Hur ska vi förstå vad du faktiskt menar om du inte förklarar det?

Om du bara vill skriva dina åsikter utan att förklara närmare eller svara på frågor så rekommenderar jag Twitter istället för diskussionsforum.
Men vad fan...ni drar helt felaktiga slutsatser. Om en åsikt jag har. Och jag ska svara om pissiga arbetsförhållande t ex

Pensionssystemet suger och behöver uppdateras. Anser jag.

Det innebär inte att jag tycker människor ska bli hemlösa, att jag inte förstår arbetsvillkor för vissa grupper.

Jag tycker Pensionssystemet ska uppdateras. För att att det är orimligt hur det urholkas för pension betalas till de som inte bidragit.

Men vad fan...ni drar helt felaktiga slutsatser. Om en åsikt jag har. Och jag ska svara om pissiga arbetsförhållande t ex

Det innebär inte att jag tycker människor ska bli hemlösa, att jag inte förstår arbetsvillkor för vissa grupper.

Jag tycker Pensionssystemet ska uppdateras. För att att det är orimligt hur det urholkas för pension betalas till de som inte bidragit.
De som "inte bidragit" är så få att systemet inte urholkas.
Så orimligheten är liten och ganska betydelselös.

Enligt Pensionsmyndigheten så mår pensionssystemet ganska bra ändå.

https://www.pensionsmyndigheten.se/statistik/publikationer/faktaserie-om-pensionerna/
pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/nyheter/orange-rapport-sa-mar-pensionssystemet

Jag kan delvis förstå vad @Trist är ute efter. Vi matas konstant med rubriker om att pensionssystemet urholkas, att pensionsåldern måste höjas och att pensionärer lever på svältgränsen. Då är det klart att man kan ifrågasätta vad det beror på och vem som ska ha rätt till statlig pension i Sverige.

Att säga att pension ska utgå till de personer som har arbetat in en pension i Sverige kan ha ett värde för viljan att bidra till pensionssystemet. De som betalar in vet att de får tillbaka, och bara de som bidrar har rätt till förmånen, dvs. det ökar viljan att betala arbetsgivaravgifter och skatt till pensionssystemet.

Detta måste dock inte innebära att de som inte tjänat in till pensionen står utan pengar. Alternativ kan vara att de fortsätter på de bidragsformer de står på innan pension, och ifall dessa är behovsprövade skulle man kunna ändra så att behovsprövningen upphör efter pensionsåldern.

Likaså förstår jag fullt ut att om någon VÄLJER att arbeta deltid (och jo, dessa personer finns) så bör personen täcka upp för mindre pension genom partner, privat sparande osv. Detta ska inte belasta samhället.

Personligen däremot så ser jag inte poängen med att ändra i befintligt system, något som skulle kosta miljoner i utrednings- och genomförandekostnader när pengarna som ska fördelas ändå kommer från samma pott i slutändan. Så länge vi bara diskuterar vad något ska kallas så känns det onödigt. Och därför förstår jag frågorna som du frå @Trist, för den frågan som egentligen är värd att diskutera är ju vem som ska få ta del av skattemedlen, och om någon grupp ska undantas hur motiveras det och vad ska då hända med denna grupp människor?

Men återigen, om du inte tycker att alla ska få pension, hur vill du då säkra alla människors försörjning när de blir gamla?

De som "inte bidragit" är så få att systemet inte urholkas.
Så orimligheten är liten och ganska betydelselös.
Det är en sanning med modifaktion.

Att pensionsålder behöver höjas för ökad ålder är en sak. Resterande problem är att inbetalande minskat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 857
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 090
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar