Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Likaså förstår jag fullt ut att om någon VÄLJER att arbeta deltid (och jo, dessa personer finns) så bör personen täcka upp för mindre pension genom partner, privat sparande osv. Detta ska inte belasta samhället.

Nu vet jag inte om du menar att det ingår i att inte välja, men det finns ju många som har sjukdomar och funktionshinder som inte får någon officiell stöttning, och därför måste de "välja" att arbeta deltid. Hur tänker du kring den situationen?
Varför kan du inte svara på frågan?

Det här med sambeskattning och finansiering via partners inkomster har vi av goda skäl avskaffat det totala beroendet av för många år sedan.

Sen är jag inte alls motståndare till att det sker, det är ett bra sätt att hjälpa varandra få en bra pension - men det ska inte vara vad som krävs för grundtryggheten. Den ska samhället försäkra för individer och inte grupper av individer.

Jag förstår inte riktigt diskussionen. Har man inte arbetat tillräckligt länge eller har haft inkomstpension så man kommer upp i den allmänna pensionen får man det minsta, dvs garantipensionen. Ofta har den gruppen arbetat men tex inte i tillräckligt många år, deltid eller har varit långtidssjuka, haft annan problematik eller stått långt från arbetsmarknaden. Har man inte arbetat alls eller inte varit i Sverige tillräckligt länge för att ens uppnå garantipension får man äldreförsörjningsstöd, det är lite potato-potato över det. Skillnaden från tidigare aktivitetsbidrag/bostadsbidrag/försörjningsstöd är att det flyttas från FK och kommunen till Pensionsmyndigheten och kallas garantipension/äldreförsörjningsstöd/bostadstillägg. Och i många fall blir en mindre summa.

Arbetspraktik får du ersättning för via FK och är pensionsgrundande. Men den summan (aktivitetsbidrag) är så låg att hur många praktiker du än är ute på så kommer du aldrig upp i summan som behövs för den allmänna pensionen. Men likt förbaskat så arbetar du och bidrar till samhället.

Nu vet jag inte om du menar att det ingår i att inte välja, men det finns ju många som har sjukdomar och funktionshinder som inte får någon officiell stöttning, och därför måste de "välja" att arbeta deltid. Hur tänker du kring den situationen?
Nej, jag anser inte att de har valt det om det beror på funktionsnedsättningar eller sjukdom. Då bör de (enligt mig) ha rätt till ersättning för den delen. Även om jag vet att så inte är fallet idag.

Jag menar de som är fullt arbetsföra men väljer att arbeta deltid för att få mer fritid, vara hemma med barnen eller liknande. Delvis även de som väljer att stanna kvar i ett arbete med tvingad deltid istället för att söka sig vidare/utbilda sig. Och nej, inte inom ex. vården och andra offentliga anställningar eftersom stat/kommun ska garantera vettiga arbetsvillkor för sina anställda, och i förlängningen vettig pension.

Men jag anser att folk ska få välja deltid om de vill, men att det då får vara individens ansvar att själv bekosta konsekvenserna av det likväl som de får fördelarna.

Nej, jag anser inte att de har valt det om det beror på funktionsnedsättningar eller sjukdom. Då bör de (enligt mig) ha rätt till ersättning för den delen. Även om jag vet att så inte är fallet idag.

Jag menar de som är fullt arbetsföra men väljer att arbeta deltid för att få mer fritid, vara hemma med barnen eller liknande. Delvis även de som väljer att stanna kvar i ett arbete med tvingad deltid istället för att söka sig vidare/utbilda sig. Och nej, inte inom ex. vården och andra offentliga anställningar eftersom stat/kommun ska garantera vettiga arbetsvillkor för sina anställda, och i förlängningen vettig pension.

Men jag anser att folk ska få välja deltid om de vill, men att det då får vara individens ansvar att själv bekosta konsekvenserna av det likväl som de får fördelarna.

Men de står för sina konsekvenser eftersom de inte kommer upp i allmänna pensionen utan garantipension. Och eftersom de jobbat bör de ha rätt till pension, garanti eller inte.

Men hur ska man avgöra vilka som valt att arbeta deltid och vilka som gör det pga sjukdom eller funktionsnedsättning? FK kan ju bestämma att nån har 100 % arbetsförmåga trots att det inte alls är så i verkligheten.

Jag förstår och håller delvis med. Alltså, det är rättvist på ett sätt. Samtidigt menar jag att vi alla borde gå ner i arbetstid för att skapa ett mer hållbart och hälsosamt samhälle, och då menar ju jag att det hade varit bra med mekanismer som gör det mer fördelaktigt. Men det var inte därför jag ställde frågan.

Tror att du håller med om att det under rådande system borde vara mer rimligt för de som inte kan arbeta heltid att få jobba deltid så då är vi ju överens om det i alla fall :)

Jag har beordrat min mamma (som bor i Kenya) att hon måste rösta! Hon måste göra det i förväg så rösterna hinner skickas till Sverige och har glömt det några gånger. Man måste inställa sig på ambassaden med sitt pass. Första gången jag röstade var på ambassaden, det var lite högtidligt där de satt upp ett valbås i ett rum och man fick gå in en och en.

Jag förstår och håller delvis med. Alltså, det är rättvist på ett sätt. Samtidigt menar jag att vi alla borde gå ner i arbetstid för att skapa ett mer hållbart och hälsosamt samhälle, och då menar ju jag att det hade varit bra med mekanismer som gör det mer fördelaktigt. Men det var inte därför jag ställde frågan.

Tror att du håller med om att det under rådande system borde vara mer rimligt för de som inte kan arbeta heltid att få jobba deltid så då är vi ju överens om det i alla fall :)

Absolut! Mitt inlägg var ett svar på pensionsdiskussionen, och tankar utifrån befintligt system. Egentligen skulle jag gärna se att rådande ekonomiska system med evig tillväxt skrotas, och andra värden får mer betydelse. Så jag håller absolut med om att veckoarbetstiden borde sänkas för alla.

Men de står för sina konsekvenser eftersom de inte kommer upp i allmänna pensionen utan garantipension. Och eftersom de jobbat bör de ha rätt till pension, garanti eller inte.

Det var ett svar i sitt sammanhang. Som jag redan uttryckt så ser jag ingen poäng med att ändra på garantipensionen.

Men hur ska man avgöra vilka som valt att arbeta deltid och vilka som gör det pga sjukdom eller funktionsnedsättning? FK kan ju bestämma att nån har 100 % arbetsförmåga trots att det inte alls är så i verkligheten.

Som jag skrev i mitt svar som du citerade så anser jag att rådande försäkringssystem har stora brister, varav en är att många som de facto inte har arbetsförmåga bedöms ha det ändå. Därför vore det inte möjligt att göra den skillnaden i praktiken, även om jag anser att det finns en skillnad ideologiskt. Men som jag skrivit redan så anser jag att befintligt system med garantipension är fullgott så som det är idag.

Jag är så glad att KD:s kvinnobidrag där de fick 5000 för att stanna hemma med barnen försvann. Vilket var i princip bara migrantkvinnor. Där kan vi prata om en fruktansvärd kvinnofälla, särskilt då mot den grupp alla nu lyfter fram, dvs första generationen migrantkvinnor som får många barn.

Jag är så glad att KD:s kvinnobidrag där de fick 5000 för att stanna hemma med barnen försvann. Vilket var i princip bara migrantkvinnor. Där kan vi prata om en fruktansvärd kvinnofälla, särskilt då mot den grupp alla nu lyfter fram, dvs första generationen migrantkvinnor som får många barn.
KD har fortfarande liknande förslag på sin önskelista. Och i den kontext de går in i makten nu, om det fasansfulla inträffar, så finns nästan inga motkrafter. Förra gången fanns det ganska aktiva motkrafter i alla samarbetspartierna.

KD har fortfarande liknande förslag på sin önskelista. Och i den kontext de går in i makten nu, om det fasansfulla inträffar, så finns nästan inga motkrafter. Förra gången fanns det ganska aktiva motkrafter i alla samarbetspartierna.

Jag fattar inte hur man och ena sidan pratar om jobblinjen och att alla måste arbeta (vare sig man får jobb eller inte) och sedan ge bidrag till alla som vill vara hemma, särskilt då kvinnor från minoriteter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 857
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 130
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar