Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har efter mycket om och men kommit fram till vad jag ska rösta på i regionen. Blir partibyte där för mig, vilket känns lite spännande. Dock röstar jag på samma block.

Pensionssystemet suger och behöver uppdateras. Anser jag.

Det innebär inte att jag tycker människor ska bli hemlösa, att jag inte förstår arbetsvillkor för vissa grupper.

Jag tycker Pensionssystemet ska uppdateras. För att att det är orimligt hur det urholkas för pension betalas till de som inte bidragit.

Hur vill du ha det då, hur vill du att systemet ska förändras?

Vill du t ex ta bort tjänstepensionen och höja den allmänna pensionen för alla? Frågar för att du verkade kritisk till att en del som jobbat hela sitt liv, men ändå får låg pension, men inte verkade kritisk till att de utan tjänstepension inte gör egen avsättning till pension trots att du tycker att de som väljer att jobba deltid "får skylla sig själva". Därför frågar jag om hur du ställer dig till tjänstepensionen.

Du vill att de som inte har jobbat ihop till sin pension ska fortsätta på tidigare bidrag, anser du då att dessa kostnader ska fortsätta ligga hos Försäkringskassan, A-kassan, kommuner osv? Hur tycker du att prövningen ska se ut för dessa bidrag, eller menar du att prövningen tas bort när pensionsåldern inträder men att "den som sist stod för bidraget" till en person som fyller 65/67/vad det nu är i framtiden, som ska fortsätta stå för det tills personen dör, om personen i fråga aldrig ska få pension?

Jag tänker att en betydande faktor för att det kan bli svårt att få pengarna att räcka, är att de som är pensionärer lever allt längre och därmed får utbetalning allt längre. Samt att sjukvården har alltmer möjlighet att utföra kostsam vård, som de långlivade pensionärerna behöver särskilt sina sista år i livet. Jag tycker att du lägger oproportionerligt fokus på en liten grupp som inte haft möjlighet, av olika skäl, att jobba ett helt arbetsliv och pekar ut dem som syndabockar, när den egentliga utmaning ligger på ett helt annat plan. Vad tänker du om det?

Jag kommer ihåg när kpml(r) tror jag de hette - heter? som var riktigt extremvänster försökte kuppa in sina kandidater och ombud i SSU och då även till partikongressen. Det ryktades om mer eller mindre slagsmål när det voterades. Jag kommer bara ihåg att det var en extrem vaksamhet om hotet från vänstern på den tiden.

Jag kommer ihåg när kpml(r) tror jag de hette - heter? som var riktigt extremvänster försökte kuppa in sina kandidater och ombud i SSU och då även till partikongressen. Det ryktades om mer eller mindre slagsmål när det voterades. Jag kommer bara ihåg att det var en extrem vaksamhet om hotet från vänstern på den tiden.
Kpml(r) bytte namn 2005 och blev K kommunistiska partiet. Samma skrot och korn alltså.

Jag gjorde nyss SVT:s valkompass och kan nöjt konstatera att de partier som står längst till höger var de som hamnade längst ner på min lista. Å andra sidan var mitt identifierade förstaparti (MP) inte det jag tänkt rösta på (C), men skillnaden är ganska liten så jag tror jag fortsätter enligt plan. Ska dock göra mer research än såhär naturligtvis, men det kändes som en bra början!

Ser fram emot att åka till Edinburgh och rösta den 27 augusti :)

Det här med sambeskattning och finansiering via partners inkomster har vi av goda skäl avskaffat det totala beroendet av för många år sedan.

Sen är jag inte alls motståndare till att det sker, det är ett bra sätt att hjälpa varandra få en bra pension - men det ska inte vara vad som krävs för grundtryggheten. Den ska samhället försäkra för individer och inte grupper av individer.
Sambeskattning är ett otyg... men om partner tillsammans gjort val om t ex deltidsarbete eller inte arbeta alls bör det, om det behövs vid separation, ersättas av f d partner . Det är orimligt att det gemensamma valet, ska straffa sig för ena partnern. Oftast kvinnor.

Tyvärr går det inte föra över tjänstepension eller pension betalt med bruttolöneavdrag till f d partner. Lite synd tycker jag. Visst det skulle säkert utnyttjas skattemässigt men å andra sidan finns t ex alla de par som skriver sig på olika adresser och då får t ex bostadsbidrag, lägre avgift förskola.

Hur vill du ha det då, hur vill du att systemet ska förändras?

Vill du t ex ta bort tjänstepensionen och höja den allmänna pensionen för alla? Frågar för att du verkade kritisk till att en del som jobbat hela sitt liv, men ändå får låg pension, men inte verkade kritisk till att de utan tjänstepension inte gör egen avsättning till pension trots att du tycker att de som väljer att jobba deltid "får skylla sig själva". Därför frågar jag om hur du ställer dig till tjänstepensionen.

Du vill att de som inte har jobbat ihop till sin pension ska fortsätta på tidigare bidrag, anser du då att dessa kostnader ska fortsätta ligga hos Försäkringskassan, A-kassan, kommuner osv? Hur tycker du att prövningen ska se ut för dessa bidrag, eller menar du att prövningen tas bort när pensionsåldern inträder men att "den som sist stod för bidraget" till en person som fyller 65/67/vad det nu är i framtiden, som ska fortsätta stå för det tills personen dör, om personen i fråga aldrig ska få pension?

Jag tänker att en betydande faktor för att det kan bli svårt att få pengarna att räcka, är att de som är pensionärer lever allt längre och därmed får utbetalning allt längre. Samt att sjukvården har alltmer möjlighet att utföra kostsam vård, som de långlivade pensionärerna behöver särskilt sina sista år i livet. Jag tycker att du lägger oproportionerligt fokus på en liten grupp som inte haft möjlighet, av olika skäl, att jobba ett helt arbetsliv och pekar ut dem som syndabockar, när den egentliga utmaning ligger på ett helt annat plan. Vad tänker du om det?
Som jag skrev tidigare . Jag har inte svar på hur det ska lösas. Ditt sista stycke, ålder för garantipension har höjts

Och jag ser inte dessa människor som syndabockar men pensionssystemet har utmaningar. Att belasta det med utbetalningar till medborgare som inte bidragit till inbetalningar blir knepigt. Det är orimligt att människor som haft en beskattningsbar inkomst sen ung ålder får så lite mer än någon deltidsarbetande kvinna( vanligt till nyligen) . Bortsett från tjänstepension.

Som jag skrev tidigare . Jag har inte svar på hur det ska lösas. Ditt sista stycke, ålder för garantipension har höjts

Och jag ser inte dessa människor som syndabockar men pensionssystemet har utmaningar. Att belasta det med utbetalningar till medborgare som inte bidragit till inbetalningar blir knepigt. Det är orimligt att människor som haft en beskattningsbar inkomst sen ung ålder får så lite mer än någon deltidsarbetande kvinna( vanligt till nyligen) . Bortsett från tjänstepension.

Du behöver inte ha detaljerade lösningar, men ett hum om vilka prioriteringar som du vill ska göras och vilka konsekvenser som är acceptabla, tycker jag är rimligt att ha.

Det enda som du verkar tycka är viktigt i denna fråga är att personer som inte jobbat i Sverige ett helt yrkesliv INTE ska få pension. I mina öron låter det som att det är viktigare för dig att grannen inte får något hen inte har slitit lika hårt som du för, än att ni båda ska få det bättre.

Men då du skrivit att de borde få pengar från det ställe de fick pengar ifrån innan de fyllde pensionsålder, så tolkar jag dig som att de fortsatt ändå ska få bidrag så att de klarar sig? Bara inte från pensionskontot, utan från andra samhälleliga konton. Stämmer det?

Jag hade ingen aning om detta, försöker k
Här ställer Kommunistiska Partiet upp till kommunalval - jag fick deras flyer i brevlådan idag - men de är inte invalda i kommunfullmäktige med några mandat.
+ @nullo-modo & @Martenix Jag blev tvungen att kolla hur det låg till i "min" kommun, och visst där är de. Jag kände historiens vingslag när deras partiprogram skyltar med den röda stjärnan + hammaren och skäran 🙈 Inte på ett positivt sätt, det tål att sägas.

Jag hade ingen aning om detta, försöker k

+ @nullo-modo & @Martenix Jag blev tvungen att kolla hur det låg till i "min" kommun, och visst där är de. Jag kände historiens vingslag när deras partiprogram skyltar med den röda stjärnan + hammaren och skäran 🙈 Inte på ett positivt sätt, det tål att sägas.
Men "kommunism" av klassisk stalinistiskt snitt är väl helt underbart.

Tillägg: jag skulle gärna se ett samhälle där vi hjälps åt, snarare än att alla kör sitt egoistiska race, men eftersom människan inte är konstruerad på ett sånt sätt, så spyr jag bara på alla politiker.

Tillägg: jag skulle gärna se ett samhälle där vi hjälps åt, snarare än att alla kör sitt egoistiska race, men eftersom människan inte är konstruerad på ett sånt sätt, så spyr jag bara på alla politiker.
Spy lite på dina medmänniskor också. Jag tror de flesta ser ett samhälle där alla hjälps åt.

Hur hjälps du själv åt?

Stalinismen är de policies som Stalin & co. implementerade, och brukar inte framhållas som något positivt av ideologiska kommunister, så jag hoppas du var ironisk eller bara skrev fel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 857
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 130
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben