Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill bara att du förklara ditt påstående om att jag vill göra människor hemlösa.....var har jag skrivit det?

Vilka slutsatser du gör. Helt felaktiga.
Det är ren logik. Om du säger att en grupp människor inte ska få pension, och sen vägrar svara på hur du menar att de ska få ett drägligt liv, så får vi anta att du inte har ett svar. Utan ett svar på den frågan blir det hemlöshet och lidande som följd. Det går att dra slutsatser utifrån vad du skriver, utan att du skriver ut precis allt. Vill du att jag ska dra en annan slutsats så får du förklara mer ingående hur du tänker (vilket jag ber dig att göra).

Så, återigen, hur menar du att äldre människor som inte förvärvsarbetat tillräckligt ska få en bra ålderdom?

Jag tycker att det är rimligt att ifrågasätta användandet och fördelningar av skattemedel men ngn slags grundläggande pension bör ju alla ha. Däremot detta med familjeveckor och flerbarnstillägg är i min värld helt skevt och ngn slags populistiskt drag I guess.
Ska ngn ha extra ledigt är det väl alla som täckt upp på jobb för all vabb? Att skaffa 10 barn är väl ingen mänsklig rättighet om man inte kan försörja dessa? Vi har bra tillgång till preventivmedel, vi lever liksom inte på 1700-talet. Folk får naturligtvis skaffa exakt hur många barn de känner för men jag tycker att det är rimligt med barnbidrag för låt säga 2 stycken. Resten är lite upp till var och en att kalkylera på. Folk BEHÖVER inte 10 barn liksom. Världen behöver det inte heller.
(Jag BEHÖVER dock kanske 45 katter? Men det är nog of topic :p )

Det är ren logik. Om du säger att en grupp människor inte ska få pension, och sen vägrar svara på hur du menar att de ska få ett drägligt liv, så får vi anta att du inte har ett svar. Utan ett svar på den frågan blir det hemlöshet och lidande som följd. Det går att dra slutsatser utifrån vad du skriver, utan att du skriver ut precis allt. Vill du att jag ska dra en annan slutsats så får du förklara mer ingående hur du tänker (vilket jag ber dig att göra).

Så, återigen, hur menar du att äldre människor som inte förvärvsarbetat tillräckligt ska få en bra ålderdom?
Fast jag har svarat på hur dessa människor ska få ersättning .

Och din logik är fortfarande inte i närheten av vad jag skrev.

Går att dra slutsatser utan att jag skriver ut allt?

Jag tycker att det är rimligt att ifrågasätta användandet och fördelningar av skattemedel men ngn slags grundläggande pension bör ju alla ha. Däremot detta med familjeveckor och flerbarnstillägg är i min värld helt skevt och ngn slags populistiskt drag I guess.
Ska ngn ha extra ledigt är det väl alla som täckt upp på jobb för all vabb? Att skaffa 10 barn är väl ingen mänsklig rättighet om man inte kan försörja dessa? Vi har bra tillgång till preventivmedel, vi lever liksom inte på 1700-talet. Folk får naturligtvis skaffa exakt hur många barn de känner för men jag tycker att det är rimligt med barnbidrag för låt säga 2 stycken. Resten är lite upp till var och en att kalkylera på. Folk BEHÖVER inte 10 barn liksom. Världen behöver det inte heller.
Det SD gnällt över är helt plötsligt diskutabelt.

Vad gäller pension ska alla kunna leva. Men kanske inte av pension. Har du t ex aldrig haft en skattad inkomst i Sverige tycker inte jag att minipension ska utbetalas.

"Ropen skalla, flerkattsbidrag åt alla!"

Flerbarnstillägg har funnits väldigt länge, så vet inte om populism är det enda i det. Hela bidragssystemet kring föräldraskap är delvis betingat av att vi på samma sätt som andra i-länder börjar komma ner i kritisk nivå på barnafödandet, för att systemet ska fungera.

Det SD gnällt över är helt plötsligt diskutabelt.

Vad gäller pension ska alla kunna leva. Men kanske inte av pension. Har du t ex aldrig haft en skattad inkomst i Sverige tycker inte jag att minipension ska utbetalas.
Men vad är det du diskuterar egentligen?
Aldrig haft en inkomst? Hur många är det? Torde vara extremt få

Vill du tillbaka till fattighus och elände?

Vart tog vårt välfärdssamhälle vägen?
'den som inte arbetar ska inte äta"?

Dina inlägg skrämmer mig

Men vad är det du diskuterar egentligen?
Aldrig haft en inkomst? Hur många är det? Torde vara extremt få

Vill du tillbaka till fattighus och elände?

Vart tog vårt välfärdssamhälle vägen?
'den som inte arbetar ska inte äta"?

Dina inlägg skrämmer mig
Men jag vill inte ta bort inkomst... jag har bl a reagerat på tex människor som arbetat 50% i 15 år gnäller över pension. Det borde deras partner stötta i. Och de som jobbat svart...Varför ska de ha pension.

De som jobbat ska ha pension. Har man varit sjukskriven ska man också ha pension eller ersättning där den kom från innan.

"Ropen skalla, flerkattsbidrag åt alla!"

Flerbarnstillägg har funnits väldigt länge, så vet inte om populism är det enda i det. Hela bidragssystemet kring föräldraskap är delvis betingat av att vi på samma sätt som andra i-länder börjar komma ner i kritisk nivå på barnafödandet, för att systemet ska fungera.

Kan du berätta mer om detta? Vad är det för kritiska nivåer? Blir nyfiken! Att vi behöver fler medborgare som jobbar och betalar skatt till välfärden, är det det du tänker?

Fast jag har svarat på hur dessa människor ska få ersättning .

Och din logik är fortfarande inte i närheten av vad jag skrev.

Går att dra slutsatser utan att jag skriver ut allt?

Men jag vill inte ta bort inkomst... jag har bl a reagerat på tex människor som arbetat 50% i 15 år gnäller över pension. Det borde deras partner stötta i. Och de som jobbat svart...Varför ska de ha pension.

De som jobbat ska ha pension. Har man varit sjukskriven ska man också ha pension eller ersättning där den kom från innan.
Men tror du på allvar att det inte finns människor som faktiskt inte har något alternativ till pension? Du skrev att de som har bidrag eller lever på någon annans inkomst ska fortsätta få det, men de som inte har något av det, hur ska de leva? Folk som jobbat halvtid utan partner? Folk som inte kan jobba men som ändå hamnat utanför välfärdens snäva väggar? Människor som jobbat svart har väldigt ofta inget annat val än att göra det, men oavsett så vill jag verkligen inte tro att du är så hjärtlös att du menar att gamla människor ska stå utan försörjning bara för att de gjort fel i livet? Var tog det grundläggande människovärdet vägen?

Ja...

Är det inte de som ska betala? Idag kan du inte vid en skilsmässa föra över del av t ex extra inbetalning till tjänstepension till det som ska bli ditt ex. Stelbent.

Men tror du på allvar att det inte finns människor som faktiskt inte har något alternativ till pension? Du skrev att de som har bidrag eller lever på någon annans inkomst ska fortsätta få det, men de som inte har något av det, hur ska de leva? Folk som jobbat halvtid utan partner? Folk som inte kan jobba men som ändå hamnat utanför välfärdens snäva väggar? Människor som jobbat svart har väldigt ofta inget annat val än att göra det, men oavsett så vill jag verkligen inte tro att du är så hjärtlös att du menar att gamla människor ska stå utan försörjning bara för att de gjort fel i livet? Var tog det grundläggande människovärdet vägen?
Du ber mig förklara något jag inte uttryckt en åsikt om.

Om vi ska diskutera skattemedel och fördelningen av dessa så anser jag att ränteavdraget borde avskaffats för länge sedan. Det hade varit en perfekt tidpunkt att fasa ut det under den relativt långa perioden vi just haft med mkt låga räntor.
Att börja rodda med det nu lär vara lite politiskt självmord och jag tror att det kommer bli en omöjlighet givet situationen nu med stigande räntor.
I min värld är det märkligt att personer som sitter i hyresrätter ska subventionera de höga lån som andra tagit för att finansiera dyra bostadsrätter. Givet de ökade räntekostnaderna kommer detta bli en dyr historia för skattebetalarna

Nej. Tänker mer på hur finansiering av pensionsutbetalningar krackelerar.

Pension är ersättning för utfört arbete och borde inte garanteras av ålder.

Blir det socialbidrag hamnar det på kommunen. Vilket kommer belasta de enskilda kommunerna istället för staten. Fö är det svårt att arbeta ihop pension när man varit långtidsarbetslös och står mycket långt från arbetsmarknaden trots ivrigt sökande. Man blir alltså dubbelstraffad. Man är arbetslös (och får kanske 11,00 utan bostadsbidrag som ensamstående mindre som gift) och det enda som händer är den enda praktiken efter den andra där vissa företag har satt det i system att använda praktikanter och sedan avskeda dem och ta in nya. Talar man med nyanlända är det enda de vill är att jobba. Men de hittar inga jobb. Vilka arbetsgivare kommer anställa kvinnor som talar ingen eller mycket dålig svenska, inte skriver eller läser svenska. Även de mest okvalificerade arbeten kräver vissa basala krav som de jobbar frenetiskt för att uppnå. Men ärligt en hel del kommer inte att uppnå lönearbete.

Jag har just föreläst om pensioner för migranter. Du kan inte få full garantipension (vilket är vad som ogift mindre som gift. Har du bara varit i Sverige i 10 år blir det garantipension på drygt 2,000. Sedan får du bostadstillägg så du inte blir utslängd ur ditt boende (mindre om du är gift). Kommer du inte upp i ens det så blir det Försörjningsstöd där du får högst, drygt 6000 (40 år) som ensamstående, 4500 som gift. Det ska räcka till samtliga kostnader efter boende. Hushållsel, mobilabonnemang, mat, kläder, hygienartiklar, läkarbesök, medicin etc, etc, etc. Vad göra med den gruppen? Ska de bo på gatan och svälta? Ska rika kommuner komma undan eftersom de vägrar att ta emot asylsökande/migranter medan de fattigaste som Botkyrka som redan dignar få ännu större kostnader?

Som mest kan garantipensionen bli 9 781 kronor för ensamstående och 8 855 kronor i månaden för gifta.

Beloppen gäller från och med augusti 2022. Du kan ha lägre pension men ändå inte få garantipension och det beror då på att din bosättningstid i Sverige är mindre än 40 år eller att du tagit ut pension före 65 år.
https://www.pensionsmyndigheten.se/.../missuppfattningar-om-aldreforsorjningsstodet

Notera att båda är efter bostadstillägg

Garantipensionen är skattepliktig.

Försörjningsstöd (Inte skattepliktig)

Båda kan bli lägre om du bott i Sverige färre år.

Blir det socialbidrag hamnar det på kommunen. Vilket kommer belasta de enskilda kommunerna istället för staten. Fö är det svårt att arbeta ihop pension när man varit långtidsarbetslös och står mycket långt från arbetsmarknaden trots ivrigt sökande. Man blir alltså dubbelstraffad. Man är arbetslös (och får kanske 11,00 utan bostadsbidrag som ensamstående mindre som gift) och det enda som händer är den enda praktiken efter den andra där vissa företag har satt det i system att använda praktikanter och sedan avskeda dem och ta in nya. Talar man med nyanlända är det enda de vill är att jobba. Men de hittar inga jobb. Vilka arbetsgivare kommer anställa kvinnor som talar ingen eller mycket dålig svenska, inte skriver eller läser svenska. Även de mest okvalificerade arbeten kräver vissa basala krav som de jobbar frenetiskt för att uppnå. Men ärligt en hel del kommer inte att uppnå lönearbete.

Jag har just föreläst om pensioner för migranter. Du kan inte få full garantipension (vilket är vad som ogift mindre som gift. Har du bara varit i Sverige i 10 år blir det garantipension på drygt 2,000. Sedan får du bostadstillägg så du inte blir utslängd ur ditt boende (mindre om du är gift). Kommer du inte upp i ens det så blir det Försörjningsstöd där du får högst, drygt 6000 (40 år) som ensamstående, 4500 som gift. Det ska räcka till samtliga kostnader efter boende. Hushållsel, mobilabonnemang, mat, kläder, hygienartiklar, läkarbesök, medicin etc, etc, etc. Vad göra med den gruppen? Ska de bo på gatan och svälta? Ska rika kommuner komma undan eftersom de vägrar att ta emot asylsökande/migranter medan de fattigaste som Botkyrka som redan dignar få ännu större kostnader?
Jag skrev arbetat men gjorde tillägg inkomst, klumpigt uttryckt med endast arbete

Är fullt medveten om Botkyrkas bekymmer eftersom jag är uppvuxen där och till nyligen bosatt där.

Jag arbetar själv med projekt för att få familjer komma ut i arbetslivet så är relativt insatt i livet för dessa familjer där bidrag och försörjningsstöd är inkomstkällan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 857
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 064
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar