Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag fetat håller jag verkligen med om, men jag tycker att @Trist har rätt i sak här. Pension ska arbetas ihop och finansieras av detsamma.
Om det var så i verkligheten så hade vårat kraschade pensionssystem fungerat som det var tänkt från början istället.
De som inte kommer upp i lägsta summa ska få något som är bidragsfinansierat istället. Ingen ska vara utan, men det måste komma från "rätt" ställe i finanserna. Tycker jag.
Jag är inte term-fascist i det här. Men vi är vana vid att kalla också det pension.

För att även människor som inte lönearbetar bidrar till samhället, och för att alla människor förtjänar ett drägligt liv även i ålderdomen.

Varför menar du att vi hellre ska låta människor bli hemlösa och utfattiga än hjälpa dem på ålderns höst? Eller hur vill du att äldre människor ska leva?
Alla bidrar...men inte till pensionsutbetalningar.

Sista stycket... vilken tolkning. Och vilket påhopp.

Det jag fetat håller jag verkligen med om, men jag tycker att @Trist har rätt i sak här. Pension ska arbetas ihop och finansieras av detsamma.
Om det var så i verkligheten så hade vårat kraschade pensionssystem fungerat som det var tänkt från början istället.
De som inte kommer upp i lägsta summa ska få något som är bidragsfinansierat istället. Ingen ska vara utan, men det måste komma från "rätt" ställe i finanserna. Tycker jag.
Sen när har pensionssystemet ”kraschat”??????!

Där är vi verkligen inte överens. Summan kan aldrig bli annat än ett lågt minimibelopp men det måste vara garanterat av oss som samhälle, inte avhängigt av allmosor från enskilda.
Jag tycker inte att icke arbete ska urholka pensionssystemet.

Det är två helt vanliga frågor, inte ett påhopp. Varför inte svara och förklara hur du tänker istället? Om de inte ska få pension, hur menar du att de ska garanteras ett drägligt liv?
Genom den ersättning de redan har.

För att även människor som inte lönearbetar bidrar till samhället, och för att alla människor förtjänar ett drägligt liv även i ålderdomen.

Varför menar du att vi hellre ska låta människor bli hemlösa och utfattiga än hjälpa dem på ålderns höst? Eller hur vill du att äldre människor ska leva?
Detta nedan...menar jag det? Dessa påförande om åsikter.

"Varför menar du att vi hellre ska låta människor bli hemlösa och utfattiga än hjälpa dem på ålderns höst? Eller hur vill du att äldre människor ska leva?"

Jag tycker inte att icke arbete ska urholka pensionssystemet.
Det finns en underton av förakt i dina inlägg?
Det finns oändligt med anledningar till att man inte jobbat ihop pensionspoäng.
Folk är inte arbetsskygga. Den absoluta majoriteten vill jobba och försörja sig. En del kan inte. Sjukdom, funktionshinder, våldsamma relationer etc etc

Min pension är inte mycket att hurra för. Men har jag varit samhällsnyttig? Absolut! Hela livet.

Genom den ersättning de redan har.
Och de som inte har någon ersättning?
Detta nedan...menar jag det? Dessa påförande om åsikter.

"Varför menar du att vi hellre ska låta människor bli hemlösa och utfattiga än hjälpa dem på ålderns höst? Eller hur vill du att äldre människor ska leva?"
Jag formulerar mig så för att det är så jag uppfattar det du skriver. Att jag frågar är just för att ge dig utrymme att förklara hur du tänker. Kan du inte snälla göra det?

Sen när har pensionssystemet ”kraschat”??????!
Istället för att skriva ut allt, så länkar jag en bra informativ sida om de "stulna" 258 miljarderna.
Just slutorden - de utarmade den finansiella styrkan i pensionssystemet.
Det urholkas för varje gång en ändring införs. Räkna bara på vad de som arbetar idag får ut i sk garantipension, det är inte mycket.
Nåja, här är länken: https://www.senioren.se/nyheter/sanningen-om-de-258-miljarderna/

Istället för att skriva ut allt, så länkar jag en bra informativ sida om de "stulna" 258 miljarderna.
Just slutorden - de utarmade den finansiella styrkan i pensionssystemet.
Det urholkas för varje gång en ändring införs. Räkna bara på vad de som arbetar idag får ut i sk garantipension, det är inte mycket.
Nåja, här är länken: https://www.senioren.se/nyheter/sanningen-om-de-258-miljarderna/
Krasch är för mig ett annat begrepp i så fall.

Det finns en underton av förakt i dina inlägg?
Det finns oändligt med anledningar till att man inte jobbat ihop pensionspoäng.
Folk är inte arbetsskygga. Den absoluta majoriteten vill jobba och försörja sig. En del kan inte. Sjukdom, funktionshinder, våldsamma relationer etc etc

Min pension är inte mycket att hurra för. Men har jag varit samhällsnyttig? Absolut! Hela livet.
Finns inget förakt. Men varför få pension om man aldrig arbetat? Eller arbetat svart?

Nja...

Varför ska de som arbetat svart, varit hemmafruar/deltid få pension?

I sista fallet borde partner betala. Inte andra som jobbat.

De som varit hemmafruar har troligen möjliggjort för ev partner att jobba mer. Utan markservice av hemmet hade den andra parten inte håvat in pension. Det blir skevt och en stor kvinnofälla. Speciellt i den äldre generationen är det många kvinnor som slitit och skött hemmet hela livet medan mannen jobbat och gjort karriär.
Hur applicerar du din retorik kring pensionerna med ovanstående in mind?

Och de som inte har någon ersättning?

Jag formulerar mig så för att det är så jag uppfattar det du skriver. Att jag frågar är just för att ge dig utrymme att förklara hur du tänker. Kan du inte snälla göra det?
Tack för utrymme . Men kan du inte först förklara det jag citerade? Uppenbarligen har jag inte uppfattat att jag uttryckt den åsikten och skulle gärna vilja att du påminner mig var jag gjorde det .

För jag kan själv inte se det

Tack för utrymme . Men kan du inte först förklara det jag citerade? Uppenbarligen har jag inte uppfattat att jag uttryckt den åsikten och skulle gärna vilja att du påminner var jag jag gjorde det .

För jag kan själv inte se det
Om du inte vill ge folk pension, hur ska du garantera dem ett bra liv i ålderdomen, oavsett vilka de är eller hur deras liv ser ut? Utan pension kommer en himla massa människor helt plötsligt ha inga pengar alls. Då får du presentera en annan lösning för det, eller så får jag anta att du inte vill att de ska ha grundläggande förutsättningar för ett drägligt liv.

De som varit hemmafruar har troligen möjliggjort för ev partner att jobba mer. Utan markservice av hemmet hade den andra parten inte håvat in pension. Det blir skevt och en stor kvinnofälla. Speciellt i den äldre generationen är det många kvinnor som slitit och skött hemmet hela livet medan mannen jobbat och gjort karriär.
Hur applicerar du din retorik kring pensionerna med ovanstående in mind?
Att det finns förslag på att höja minibelopp
Det borde gå att fördela tjänstepensioner. Inte att övriga skattebetalare ska sponsra deltidsarbete.

Om du inte vill ge folk pension, hur ska du garantera dem ett bra liv i ålderdomen, oavsett vilka de är eller hur deras liv ser ut? Utan pension kommer en himla massa människor helt plötsligt ha inga pengar alls. Då får du presentera en annan lösning för det, eller så får jag anta att du inte vill att de ska ha grundläggande förutsättningar för ett drägligt liv.
Jag vill bara att du förklara ditt påstående om att jag vill göra människor hemlösa.....var har jag skrivit det?

Vilka slutsatser du gör. Helt felaktiga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 857
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 064
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar