Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Därför att en stor del av mänskligheten brister i både empati och intelligens. För att uttrycka mig städat. Hade jag varit politiskt aktivt i ett parti som försöker ta väljare från SD hade jag givetvis inte gått på den linjen officiellt utan klurat mer på hur de tänker, men eftersom jag nu inte är det så tillåter jag mig att vara så krass.

Jag tror i mångt och mkt på att erbjuda bättre alternativ, Isåfall kommer folk att rösta på dem. Ingen väljer ju nåt som är sämre än det man tycker är bra. Jag tror helt enkelt att de etablerade partierna lade för mkt tid och energi på att frysa ut SD istället för att komma upp med en mer attraktiv politik själva. Sånt som att ta upp de missnöjesfrågor som gjorde att så många tilltalades av SD från början. Det är vad jag tror. Oavsett intelligensnivå på väljarna så tilltalas inte folk generellt av att andra står med pekpinnar och säger att man är fel och tycker fel. Det får oftast motsatt effekt.

Jag tror i mångt och mkt på att erbjuda bättre alternativ, Isåfall kommer folk att rösta på dem. Ingen väljer ju nåt som är sämre än det man tycker är bra. Jag tror helt enkelt att de etablerade partierna lade för mkt tid och energi på att frysa ut SD istället för att komma upp med en mer attraktiv politik själva. Sånt som att ta upp de missnöjesfrågor som gjorde att så många tilltalades av SD från början. Det är vad jag tror. Oavsett intelligensnivå på väljarna så tilltalas inte folk generellt av att andra står med pekpinnar och säger att man är fel och tycker fel. Det får oftast motsatt effekt.
Jag har en helt avvikande uppfattning. Jag tycker inte andra partier (som de tyvärr nu gjort till del) ska anpassa sig och fånga upp det som denna grupp människor tycker är bra. Jag tycker man ska stå upp för sina värderingar och sin ideologi.

Jag tycker inte att någon tycker eller röstar fel, däremot står SD och de flesta av deras väljare står för ett samhälle jag absolut vill motverka och inte lämna minsta kompromiss mot.

Jag har vuxit upp med en omgivning som höll på med BSS och nazism och sedan SD och då är helt enkelt SD bästa möjliga valet fortfarande. Då röstar de alldeles rätt. Det man pratar om runt middagsbordet representeras bra av SD.

Istället för att anpassa sig till idiotin får man anstränga sig för att argumentera för att alternativen till idiotin är bättre.

(När jag läser igen, så är det kanske inte helt avvikande. Men utfrysningen tycker jag är helt naturlig, nödvändig och rimlig.)

Instämmer!

Jag har en helt avvikande uppfattning. Jag tycker inte andra partier (som de tyvärr nu gjort till del) ska anpassa sig och fånga upp det som denna grupp människor tycker är bra. Jag tycker man ska stå upp för sina värderingar och sin ideologi.

Och jag tänker att det ena utesluter inte det andra. Man kan bemöta problematik med flyktingmottagande och integration utan att göra avkall på sin ideologi (bevisligen eftersom det görs nu). Jag inbillar mig att de flesta som inte har bakgrund i de kretsar du hänvisar till, började fokusera på just missnöjet med dessa frågor...

Och jag tänker att det ena utesluter inte det andra. Man kan bemöta problematik med flyktingmottagande och integration utan att göra avkall på sin ideologi (bevisligen eftersom det görs nu). Jag inbillar mig att de flesta som inte har bakgrund i de kretsar du hänvisar till, började fokusera på just missnöjet med dessa frågor...

Har jäkligt svårt att tro att 15 - 20 % av befolkningen är gamla nazister 🙄😅

På mitt jobb röstar majoriteten på SD, även de som kommer från Syrien.
Några känner sig svikna av sossarna, andra är bara missnöjda och några är medlemmar i partiet.

Några känner sig svikna av sossarna, andra är bara missnöjda och några är medlemmar i partiet.

Det är precis min bild också.

Det har ingen påstått heller vad jag sett. Däremot hör jag hårresande rasism, misogyni och homofobi i ganska stora kretsar, som nog skulle kunna motsvara de där 15-20 procenten. Med en övervikt åt män.

Jag personligen har lite svårt att förstå hur missnöje leder till att man bräker ur sig såna saker.

Det har ingen påstått heller vad jag sett. Däremot hör jag hårresande rasism, misogyni och homofobi i ganska stora kretsar, som nog skulle kunna motsvara de där 15-20 procenten. Med en övervikt åt män.

Jag personligen har lite svårt att förstå hur missnöje leder till att man bräker ur sig såna saker.

Ja du.
Jag har ingen aning.
Ifrågasätter inte vad folk röstar på.

Nu ska vi kanske inte grotta ner oss alltför mycket i SD men det är en skrämmande trend att allt fler högerextremistiska populistiska partier i hela västvärlden (USA inkluderat) blir mer och mer framgångsrika vid valurnorna - det är bara att se på det senaste franska valet och naturligtvis Orban.

Förutom då att SD ideologi och anti-demokratiska inställningar står så långt ifrån mig som de kan så är jag fascinerad av deras skattepolitik och hur de räknat. Varför folk röstar på SD? Ett stort skäl tror jag är att den stora 60-tals kullen, 'köttproppen Orvar' tror jag Per Nuder kallade dem en gång, nu går eller har gått i pension. SD lovar höjda pensioner vilket naturligtvis är attraktivt. LO som har många medlemmar med låga pensioner har redan öppnat för förhandlingar med SD om just pensioner. Men var pengarna till höjda pensioner kommer från verkar ha glömts bort eftersom man samtidigt förespråkar skattesänkningar. De utlovar en stor utbyggnad av vård, skola och omsorg, som det är oklart hur minskade skatteintäkter ska kunna förverkliga.

https://sd.se/our-politics/skatter/

Särskilt miljövänliga är de definitivt inte.

Sverigedemokraterna motsätter sig punktskatter på plastpåsar, kemikalier och inrikesflyg.

(Nu kommer jag bombarderas av SD reklam :meh:)

Tycker sånt är så intressant! ”Men invandrare röstar också på SD”.
Ja såklart, har de samma åskådning som de att kvinnor ska stå vid spisen, ha kontrollsamhälle, hata HBTQ osv, varför skulle de inte rösta på SD? Det kan ju vara för att SD och tex islamistiska grupper har samma grund.
KD har ju mer svårt med tex muslimer då de är kristna.
Så jag tycker inte alls det är nåt konstigt.

Ja såklart, har de samma åskådning som de att kvinnor ska stå vid spisen, ha kontrollsamhälle, hata HBTQ osv, varför skulle de inte rösta på SD? Det kan ju vara för att SD och tex islamistiska grupper har samma grund.

Jag tycker inte heller att det är något konstigt, ingen av dem vill dock att kvinnor ska stå vid spisen eller hatar hbtq, kontrollsamhälle har vi aldrig pratat om 😄

För ett antal år sedan fanns det imamer som rekommenderade församlingen att rösta KD pga deras värderingar...

Ja, en kan ju förstå att billig bensin är viktigare än kvinnors rättigheter, alla människors lika värde osv.

/En som DEFINITIVT ifrågasätter :D

Jag vill hellre fortsätta vara en uppskattad och omtyckt kollega 😅
God arbetsmiljö är för mig mycket mer viktigt än att lägga mig i vad folk vill rösta på.
Föredrar att kolla på gulliga katter på instagram när det pratas val och politik på rasterna.

Jag vill hellre fortsätta vara en uppskattad och omtyckt kollega 😅
God arbetsmiljö är för mig mycket mer viktigt än att lägga mig i vad folk vill rösta på.
Föredrar att kolla på gulliga katter på instagram när det pratas val och politik på rasterna.

Det står dig fri att göra så! Jag tar sällan politiska diskussioner, bara när folks rättigheter hotas. Är dock föräldraledig så får tjafsa med folk på nätet i stället!

Det står dig fri att göra så! Jag tar sällan politiska diskussioner, bara när folks rättigheter hotas. Är dock föräldraledig så får tjafsa med folk på nätet i stället!

Jag tar det rätt lugnt på jobbet, jag brukar kunna komma överens med de flesta på en ytligare nivå (inkl de som säger sig rösta på SD).

Men jag är också extremt tydlig med var jag står om ämnet kommer upp. Det kombinerat med att jag som sagt håller en låg profil vad gäller politik på jobbet har gjort att ingen försöker dra in mig i sådana diskussioner :D

Jag tar det rätt lugnt på jobbet, jag brukar kunna komma överens med de flesta på en ytligare nivå (inkl de som säger sig rösta på SD).

Men jag är också extremt tydlig med var jag står om ämnet kommer upp. Det kombinerat med att jag som sagt håller en låg profil vad gäller politik på jobbet har gjort att ingen försöker dra in mig i sådana diskussioner :D

Ja, precis. Jag tar sällan diskussioner ska jag säga, oavsett om det är politiska sådana eller annat. Jag orkar inte lägga massa tid på att försöka vända folk. Det räcker med en kort markering och mig veterligen brukar det även vara effektivare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 857
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 064
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar