Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då har du nog läst lite fel, för jag anser att SD har ett uttalat mål att attackera demokratin som de på senare år väljer att tona ned för att kunna bygga sin maktbas. Jomshof har tydligt uttryckt detta vid flera tillfällen. För mig är det barockt att så många i vårt land väljer att inte se, inte höra, inte förstå alternativt acceptera det till den grad att de lägger den rösten i kuvertet. Hej 1930-tal med likgiltighet i rösten.

Det har inte V.

Däremot anser jag att V på olika sätt propagerar för en politik som minskar människors friheter, fråntar människor möjligheter att utveckla idéer och kollektiviserar dem - vilket är helt emot min personliga politiska åskådning, det jag tycker är ett samhälle att sträva efter. Men det är inte på samma sätt ett hot mot den konstitutionella demokratin, som SD faktiskt utgör. Åtminstone inte på kort eller medellång sikt. Jag tycker det är olyckligt att SD och V helt klumpas ihop av exempelvis Annie Lööf, samtidigt som jag har full förståelse att det är nästan omöjligt att i förhandlingar ge något inflytande till någon av dem.

Tack för svaret! Då förstår jag hur du menar där, även om jag kanske inte håller med fullt ut. Jag upplever precis som du att SD är, och har tydligt uttryckt åsikter som är, ett hot mot demokratin och en vilja att avveckla demokratin i Sverige.
I mina ögon är det så att om man vill att staten ska ta över allting och montera ner den privata sektorn så tar man på sikt bort individens självbestämmande över tillvaron. Jag tror helt enkelt inte att det är den bästa vägen att gå för samhället, att staten ska ta över allting. Jag tror på människors egen förmåga, såväl på individnivå som på samhällsnivå. Att inte ges möjligheter att utvecklas efter eget huvud tar bort kreativitet och driv hos människor. Vi är inte en fårskock där alla är lika och vill samma. Vi har sett i många fall hur kommunistiska styren utvecklats och det är inte direkt demokratier vi talar om då. Nordkorea, Kina, Sovjet...
Att våldsbejakande vänstergrupperingar dessutom anser att det är rätt att bruka våld mot oliktänkande är väl i sig inte speciellt demokratiskt. Man tycker alltså att det är ok att bruka våld mot oliktänkande för att man gör det "i rätt anda". Det är inte ett dugg bättre än annan odemokratisk fanatism, jag tänker på det i samma anda som Jihad. Jag anser att de grupperingarna har del av sin rekrytering i V i form av Ung Vänster och är för nära kopplade till det partiet för att känna mig tillfreds med att de ska få nåt som helst inflytande.

Vad gäller SD känner jag som ovanstående inlägg redan beskrivit det. Men jag personligen är mer rädd för flirtandet med kommunism och det faktum att de parter som ligger i den rödgröna skiktet är alltför naiva mot vad islamifiering kan leda till i vårt land. Så av två dåliga ting väljer jag det som drar så långt från det som möjligt, och jag är i grunden blå så därför blir det lättare för mig att rösta på en politik jag tror på, men som kommer ge mer fördelar åt SD, än att rösta på en politik jag inte alls tror på, som ger fördelar åt det jag redan beskrivit.

Edit: SD har levt mkt på att vara de utstötta och att inte ha sånt inflytande att man behövt stå till svars för sin politik. I den bästa av världar hoppas jag att om de får inflytande så kommer det är bli tydligt för folk vad de går för och att lösningar inte är så enkla som de nu kan basunera ut då de inte behöver ta ansvar för dem. Och förhoppningsvis inser människor att det skramlar mest i tomma tunnor så deras inflytande krymper med tiden. Det vore väl det bästa. Men jag tror också att utmobbningen av dem har gagnat dem alltför lång tid för att det ska vara speciellt troligt.

Tack för svaret! Min fetmarkering - är det verkligen något V vill? Jag uppfattar inte att V:s politik är så extrem idag, och det är väl rimligen den politik de för idag (och senaste åren) som de ska bedömas på? Jag uppfattar det som att du i mångt och mycket jämställer V med kommunister, och min uppfattning om V är att de är kritiska till den liberala marknadsekonomin, men de är långt ifrån att vara fullblodiga kommunister ala Stalin.

I övrigt så förstår jag ditt resonemang. Och om du ligger åt höger politiskt så är det klart att V:s politik inte är tilltalande, men jag anser ändå att det ett stort kliv från att vara kritisk mot rådande ekonomiska system, och att vara farligt för demokratin. Som @Fruentimber redan påtalat så står islamister och högerextrema för betydligt fler våldsdåd, hot och terrordåd i Sverige/Norden/Nordeuropa än vad vänsteranhängare gör.

Och du ser inte att de rödgröna är mer islamistvänliga än de borgerliga?
jag skulle jättegärna vilja att du utvecklar det. Jag har inte sett något parti, i något block, vilja tillmötesgå islamism? '

Min spekulation på den fronten är att det är större risk att SD går på samma väg som islamism eftersom de är väldigt lika i sin övertygelse hur man vill styra samhället.

Mehmet Kaplan (MP) samröre med islamiströrelsen Milli Görus + turkiska fascisterna Grå Vargarna.
Yasri Khan (MP) Blev nog mest känd då han vägrade att skaka hand med TV4:s kvinnliga reporter.
Omar Mustafa (S) Kort visit i partistyrelsen 2013. Samtidigt ordf IFiS dvs Muslimska Brödraskapets huvudorg i Sverige.
Jasmin Nur Ismail (V) Medlem i fb-gruppen Muslimska aktivister i Malmö, vilka återkommande har uttryckt sympatier för jihadister exvis Nasir al-Fadh med kopplingar till Al-Qaida.

Jag känner att detta betyder ett visst samröre med islamister. Men jag kan ju ha tolkat det hela väldigt fel. Jag hoppas det.

Jag vet inte riktigt var idén om AFA/Ung Vänsters våldskapital kommer ifrån. Det närmsta jag kan komma på är när miljöaktivister kedjade fast sig vid riksdagen och la sig ner på gatorna och hindrade trafiken. AFA har varit i princip osynligt de senaste åren så vet inte varför de dras upp. De har väl mest ägnat sig åt diverse mot-demonstrationer. Även V har dragit sig flera snäpp höger ut de senaste åren. Men visst Ung Vänster har gått ut med diverse utspel. Det är vad ungdomsförbund gör. LUF föreslog totalt fri invandring och senare att om en man ville att kvinnan skulle göra abort och hon födde barnet skulle det automatiskt frigöra honom från allt ansvar i framtid. Ungdomsförbunden i allmänhet är högljudda och får moderpartiet att sucka över dem.

De som stått i särklass mest våld, hot och rädsla är extrem högern/SD och islamister. De kommer också varandra allt närmare ideologiskt om vilket samhälle vi ska ha, anti-demokratiskt med inskränkt personlig frihet i enlighet med extremhögerns åsikter och islamisternas åsikter (sharia). Däremot är de båda rörande överens om LGBTQ+, kvinnors rättigheter till sina egna kroppar, kärnfamiljen där kvinnan är underdåniga männen. Klimatförnekare. Att ställa grupper mot grupper med våld. Samarbete med utländska intressen och länder (se Putin och Ungern och Saudiarabian).

Senast ändrad:
Mehmet Kaplan (MP) samröre med islamiströrelsen Milli Görus + turkiska fascisterna Grå Vargarna.
Yasri Khan (MP) Blev nog mest känd då han vägrade att skaka hand med TV4:s kvinnliga reporter.
Omar Mustafa (S) Kort visit i partistyrelsen 2013. Samtidigt ordf IFiS dvs Muslimska Brödraskapets huvudorg i Sverige.
Jasmin Nur Ismail (V) Medlem i fb-gruppen Muslimska aktivister i Malmö, vilka återkommande har uttryckt sympatier för jihadister exvis Nasir al-Fadh med kopplingar till Al-Qaida.

Jag känner att detta betyder ett visst samröre med islamister. Men jag kan ju ha tolkat det hela väldigt fel. Jag hoppas det.
Fast detta är ju enskilda personer? Inte att ett block stödjer islamism?
Det är ju precis som det andra blocket som har personer som är med i NMR, AFS osv. Och säkert något i islamism också om man rotar.
Inget av det är bra oavsett såklart. Men att påstå att ett block är tillmötesgående är nog att dra det lite väl långt.

SD har haft ett nära samarbete med Putin, Ungern och andra extrema högerrörelser, tex finns det pengar från kristna extremistiska rörelser bakom de barnmorskor som vägrar att informera och utföra aborter. Båda sidorna är lika god kålsupare och ja, både S och V och MP har varit mer än lovligt naiva vad gäller samarbete med islamister. Det håller långsamt på att utrotas men går långsamt eftersom man måste hålla sig till demokratins, som vi alla värnar om, spelregler. För att utesluta behövs det beslut med underlag att åsikterna inte är förenliga med den politik och ideologi alla tre partierna står för.

Att S offrade kurderna för NATO är något som jag fortfarande anser vara ett svek utan dess like och kommer, bl.a att IS nu har chans att bygga upp sin organisation igen.

Tack för svaret! Min fetmarkering - är det verkligen något V vill? Jag uppfattar inte att V:s politik är så extrem idag, och det är väl rimligen den politik de för idag (och senaste åren) som de ska bedömas på? Jag uppfattar det som att du i mångt och mycket jämställer V med kommunister, och min uppfattning om V är att de är kritiska till den liberala marknadsekonomin, men de är långt ifrån att vara fullblodiga kommunister ala Stalin.

I övrigt så förstår jag ditt resonemang. Och om du ligger åt höger politiskt så är det klart att V:s politik inte är tilltalande, men jag anser ändå att det ett stort kliv från att vara kritisk mot rådande ekonomiska system, och att vara farligt för demokratin. Som @Fruentimber redan påtalat så står islamister och högerextrema för betydligt fler våldsdåd, hot och terrordåd i Sverige/Norden/Nordeuropa än vad vänsteranhängare gör.

Jag minns en intervju med Jonas Sjöstedt som jag tolkade på det viset. Kan inte hitta den nu, men ska se om jag kan söka reda på den. JS är inte alltför långt tillbaka i Vs historia.

Fast detta är ju enskilda personer? Inte att ett block stödjer islamism?
Det är ju precis som det andra blocket som har personer som är med i NMR, AFS osv. Och säkert något i islamism också om man rotar.
Inget av det är bra oavsett såklart. Men att påstå att ett block är tillmötesgående är nog att dra det lite väl långt.

Ja det är enskilda personer som suttit ganska högt upp i MP och S tycker jag. Det säger rätt mkt, tycker jag. De kom nog inte dit upp över en natt.

Ja det är enskilda personer som suttit ganska högt upp i MP och S tycker jag. Det säger rätt mkt, tycker jag. De kom nog inte dit upp över en natt.

Gunnar Larsson, som frivilligt lämnat SD skickade positiva filmer om Hitler till partikamrater samt rasistiska och nazistiska mail och kommer enligt egna uppgifter att fortsätta att göra det.

En högt uppsatt SD (tidigare riksdagsledamot) jobbar kvar på kansliet efter att dömts för 39 bedrägerier. https://www.aftonbladet.se/nyheter/...gerier-mot-riksdagen--far-fortsatta-jobba-dar

De lade ner sina röster i Europaparlamentet när det röstades om att LGBTQ+ rättigheter ska skrivas in i europeiska human rights charter. De samarbetar med Marie Le Pen och ingår i ett nätverk av extremhögerkrafter i Europa. Notera att det inte är enskilda individer utan partipolitik. Mest ökänt är väl järnrörsskandalen där bl.a. Erik Almqvist, ekonomisk-politisk talesperson, Kent Ekeroth, rättspolitisk talesperson och Christian Westling i SD:s utrikespolitiska råd som ljög för polisen och senare dömdes för misshandel.

Katerina Janouch bjöds in av SD i Jönköping, med SD partilednings tillstånd

Janouch är en av grundarna till föreningen Education4Future som bland annat saluför Ahmed Ramis antisemitiska litteratur och arrangerar föreläsningar med internationellt kända nazister och rasideologer. Education4Future är en del av den högerextrema grupperingen Nätverket, som är sprunget ur det nedlagda partiet Nationaldemokraterna – ett parti SD i början av 00-talet stämplade som kryptonazistiskt.

Janouch tillhör dessutom de röster inom extremhögern som framfört extrema budskap under coronapandemin. I ett inlägg på Twitter delade hon i början av januari 2022 en film som presenterades som en instruktion för hur man genomför revolution. Filmen delades med en formulering som insinuerade att den svenska regeringen var illegitim och bör störtas: ”Utmärkt sammanfattat hur man får tyranner på fall. Alla bör se och dela”.
https://omni.se/t/rasismskandalerna-i-sd/d43ad62b-1f54-4202-acd8-28e69b540dd3

Detta är alltså partiet M och KD är beredda att bilda regeringen med.

Martin Kinnumen SD miljöpolitiska talesman

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Jx98oj/sd-i-sverige-har-vi-inte-nagot-klimatnodlage

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/kinnunen-om-klimathotet-vad-vi-gor-spelar-inte-sa-stor-roll/

Exemplen kan göras mycket längre. Och notera att det är inte bara mycket högt uppsatta politiker utan även på gräsrotsnivå.

Gunnar Larsson, som frivilligt lämnat SD skickade positiva filmer om Hitler till partikamrater samt rasistiska och nazistiska mail och kommer enligt egna uppgifter att fortsätta att göra det.

En högt uppsatt SD (tidigare riksdagsledamot) jobbar kvar på kansliet efter att dömts för 39 bedrägerier. https://www.aftonbladet.se/nyheter/...gerier-mot-riksdagen--far-fortsatta-jobba-dar

De lade ner sina röster i Europaparlamentet när det röstades om att LGBTQ+ rättigheter ska skrivas in i europeiska human rights charter. De samarbetar med Marie Le Pen och ingår i ett nätverk av extremhögerkrafter i Europa. Notera att det inte är enskilda individer utan partipolitik. Mest ökänt är väl järnrörsskandalen där bl.a. Erik Almqvist, ekonomisk-politisk talesperson, Kent Ekeroth, rättspolitisk talesperson och Christian Westling i SD:s utrikespolitiska råd som ljög för polisen och senare dömdes för misshandel.

Katerina Janouch bjöds in av SD i Jönköping, med SD partilednings tillstånd

https://omni.se/t/rasismskandalerna-i-sd/d43ad62b-1f54-4202-acd8-28e69b540dd3

Detta är alltså partiet M och KD är beredda att bilda regeringen med.

Martin Kinnumen SD miljöpolitiska talesman

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Jx98oj/sd-i-sverige-har-vi-inte-nagot-klimatnodlage

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/kinnunen-om-klimathotet-vad-vi-gor-spelar-inte-sa-stor-roll/

Exemplen kan göras mycket längre. Och notera att det är inte bara mycket högt uppsatta politiker utan även på gräsrotsnivå.

Jag visste inte att Expressen och Aftonbladet var godtagna som källor på buke. Noterar det.

Ja, jag försvarar inte SD. Men de står för en väldigt stor del av väljarkåren och det är intressant att reflektera kring det, hur har det blivit så? Man kan inte omyndigförklara så många väljare utan måste fundera kring hur de tänker. Just omyndigförklarandet har bara gjort att SD som missnöjesparti vuxit till den storlek de har idag. Jag har tydligt uttryckt att jag inte är en anhängare av SD. Däremot har jag uttryckt att jag tycker att V och MP inte känns direkt lämpliga heller, och ja de kommer att riskera att komma in i en regering om man stöder allt som S kommer samarbeta med. Får jag inte ha den åsikten att jag inte tycker att det är en utveckling jag vill ha?
Jag hoppas precis som en tidigare skribent var inne på, att de andra alternativen blir så pass starka att ytterkanterna får så lite som möjligt att säga till om. Men jag fattar ju att det är komplext.

När det handlar om just antisemitism och S och dess kopplingar samt historia, finns en del intressant att läsa eller lyssna på i boken Det här är en svensk tiger. https://www.storytel.com/se/sv/books/det-här-är-en-svensk-tiger-834143

Jag visste inte att Expressen och Aftonbladet var godtagna som källor på buke. Noterar det.

Ja, jag försvarar inte SD. Men de står för en väldigt stor del av väljarkåren och det är intressant att reflektera kring det, hur har det blivit så? Man kan inte omyndigförklara så många väljare utan måste fundera kring hur de tänker. Just omyndigförklarandet har bara gjort att SD som missnöjesparti vuxit till den storlek de har idag. Jag har tydligt uttryckt att jag inte är en anhängare av SD. Däremot har jag uttryckt att jag tycker att V och MP inte känns direkt lämpliga heller, och ja de kommer att riskera att komma in i en regering om man stöder allt som S kommer samarbeta med. Får jag inte ha den åsikten att jag inte tycker att det är en utveckling jag vill ha?
Jag hoppas precis som en tidigare skribent var inne på, att de andra alternativen blir så pass starka att ytterkanterna får så lite som möjligt att säga till om. Men jag fattar ju att det är komplext.

När det handlar om just antisemitism och S och dess kopplingar samt historia, finns en del intressant att läsa eller lyssna på i boken Det här är en svensk tiger. https://www.storytel.com/se/sv/books/det-här-är-en-svensk-tiger-834143
Tycker du att en omdiskuterad debattbok av en person som befinner sig i yttersta högerkretsen, är en bra källa till fakta och sanning?

Det enda i "vanliga" höger narativet, Aron Flam inte kan anklagas för, är antisemetism, eller det är snarare så att han företräder en ett rätt extrem sionism istället, som också håller till någonstans i det rasistiska, ytrrandefrihetsinskränkande högerträsket.

Tycker du att en omdiskuterad debattbok av en person som befinner sig i yttersta högerkretsen, är en bra källa till fakta och sanning?

Det enda i "vanliga" höger narativet, Aron Flam inte kan anklagas för, är antisemetism, eller det är snarare så att han företräder en ett rätt extrem sionism istället, som också håller till någonstans i det rasistiska, ytrrandefrihetsinskränkande högerträsket.

Jag tror att det är nyttigt att ta in intryck från alla sidor och inte att se nåt som den absoluta sanningen. Precis som Aftonbladet och Expressen så kan en bok vara en likvärdig källa. Tanken om helt oberoende medier är vacker men jag tror inte det existerar i verkligheten. Det händer fö att jag läser ETC också, tro det eller ej. Det går bra att både läsa Aron Flam och samtidigt ETC.

Senast ändrad:
Är det någon här som kikar på de sändningar från t ex kommunfullmäktig som oftast finns att tillgå?
Eller från regioner?

Jag har iaf sett ett mönster, S, mp, V ibland även SD står fast vid t ex att ett äldreboende, skola ska byggas om. Oavsett att det blir galet dyrt och det finns andra alternativ presenterade från tjänstemän och bolag i koncernen.

Jag tycker att M, L , KD och ibland S kan göra en skillnad på det som skulle vara mysigt och det som är vettigt ekonomiskt. Och jag avser projekt med merkostnader på över 100 mkr.

Representanter från V och MP, där finns bara känslomässigt baserad argument. Å vad synd, vad elaka de andra partierna är som inte bryr sig om människor osv. Jag vet inte om det är så p.g.a bristande erfarenhet. Ofta unga.

Jag anser inte att ekonomi ska styra allt. Men ibland finns det merkostnader som inte är ok.

Hur är det i era kommuner och regioner?

Enklaste sättet att få ner elpriserna i södra (och hela) Sverige är att avskaffa priszonerna som de borgerliga etablerade, samt avskilja inhemsk prissättning från exporten till Europa. Går alldeles utmärkt att sätta pristak på inhemsk el utan att påverka priset för exporterad el precis som innan de borgerliga under Reinfeldt "förbättrade" marknaden.

Anledningen till att elområdena med olika priser infördes var att Danmark anmälde Sverige till EU-kommissionen för att exporten till Danmark begränsades när stamnätet här inte räckte till. EU-kommissionen ansåg Sverige genom detta bröt mot EU:s regler och ställde krav på att detta löstes på annat sätt.
Att elområderna infördes har alltså ingenting med den då sittande regeringen att göra och det går inte "alldeles utmärkt" att ta bort dem. Det var inte Reinfeldt som bestämde att vi skulle tillhöra den europeiska elmarknaden och elnätet.

Jag är på riktigt rädd av resultatet av det här valet. Har barn med min fru varav en dotter som i framtiden kan ha behov av abort. Jag är rädd för hur demokratin urholkas om sd med stöd av m och kd kommer till makten. SD är tämligen öppna med att de inte vill ha fri press och deras hållning gentemot hbtq är otäck exempelvis och kd är lika läskiga de med uttalanden om att skjuta in i folkmassor och tveksam hållning i abortfrågan.

Samtidigt är jag helt otroligt besviken och bestört över sveket mot kurderna i samband med natoförhandlingarna.
Det är inte lätt...

En länk, AB, går till en debattartikel av Martin Kinnumen själv där han debatterar med en förespråkare för C. Tyvärr är de flesta mer seriösa källorna som artiklarna hänvisar till låsta. AB och Expressen är kända för att vara lata och förlita sig på och citera andra källor.

Naturligtvis får alla ha sina egna åsikter och förespråka dem, annars vore vi inte en demokrati, eller ett diskussionsforum. Men man får helt enkelt välja, vill man att SD kommer in i regeringen istället - Åkesson har klargjort att han förväntar sig att samregera med M vid en valseger, eller MP. Att V kommer sitta i regeringsställning med S ser jag som ytterst liten. De har S alltid gjort extremt tydligt och räknat kallt med att V aldrig skulle rösta för de borgliga och därför stött S budget även om man klagat högljutt och kohandlat. Det enda V kan göra är att lägga ner sina röster. Vad gäller MP får vi se om de ens kommer in i riksdagen men jag tror de kravlar sig in eftersom en hel del kommer stödrösta.

Sverige har ingen vacker historia (S inkluderad) vad gäller antisemitism absolut. https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2015/03/svart-kapitel-ur-historien-spelades-upp-pa-plats/ och läser man Per Albin Hanssons dagböcker innan och under andra världskriget så är han också inne på mörka tongångar.

Vad jag tycker är intressant är att i mångt och mycket är SD byggt på 'gråsossarna'. I Skåne på platser som Landskrona där SD är mycket starka, är det många fd S som kände sig förråda och övergivna av S, samtidigt som missnöjet fokuserade sig på flytten av många nysvenskar. Det är komplexa frågor även om vi ser runt om Europa att populistiska högerpartier som framför rasistiska och antisemitiska åsikter växer.

Både S, MP och V har haft, och har säkert fortfarande, enskilda politiker som är förknippade med islamister och liknande. Men, det är individer, som någon här redan sagt och när de har upptäckts har de uteslutits (se C nämndemän). Däremot har SD som parti medvetet fört en rasistisk och kvinnofientlig politik och fortsätter att göra det. De har historiskt sett haft mycket goda relationer med Ryssland, Ungern och högern i USA. Åkesson sa så sent som 2018 att han inte ville välja mellan Biden och Putin. Han har även uppgivit att han föredrar Orban framför Merkel. Det var först 2021 som SD började ta officiellt avstånd till Orban. Det här är alltså SD partiledare som leder den offentliga politik SD för. SD var det enda svenska parti som röstade emot ett humanitärt krispaket till Ukraina i EU parlamentet när kriget började.

SD åsikter om kvinnor, LGBTQ+ och kärnfamiljsnormen är så välkända att det behöver man inte gå in på.

En länk, AB, går till en debattartikel av Martin Kinnumen själv där han debatterar med en förespråkare för C. Tyvärr är de flesta mer seriösa källorna som artiklarna hänvisar till låsta. AB och Expressen är kända för att vara lata och förlita sig på och citera andra källor.

Naturligtvis får alla ha sina egna åsikter och förespråka dem, annars vore vi inte en demokrati, eller ett diskussionsforum. Men man får helt enkelt välja, vill man att SD kommer in i regeringen istället - Åkesson har klargjort att han förväntar sig att samregera med M vid en valseger, eller MP. Att V kommer sitta i regeringsställning med S ser jag som ytterst liten. De har S alltid gjort extremt tydligt och räknat kallt med att V aldrig skulle rösta för de borgliga och därför stött S budget även om man klagat högljutt och kohandlat. Det enda V kan göra är att lägga ner sina röster. Vad gäller MP får vi se om de ens kommer in i riksdagen men jag tror de kravlar sig in eftersom en hel del kommer stödrösta.

Sverige har ingen vacker historia (S inkluderad) vad gäller antisemitism absolut. https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2015/03/svart-kapitel-ur-historien-spelades-upp-pa-plats/ och läser man Per Albin Hanssons dagböcker innan och under andra världskriget så är han också inne på mörka tongångar.

Vad jag tycker är intressant är att i mångt och mycket är SD byggt på 'gråsossarna'. I Skåne på platser som Landskrona där SD är mycket starka, är det många fd S som kände sig förråda och övergivna av S, samtidigt som missnöjet fokuserade sig på flytten av många nysvenskar. Det är komplexa frågor även om vi ser runt om Europa att populistiska högerpartier som framför rasistiska och antisemitiska åsikter växer.

Både S, MP och V har haft, och har säkert fortfarande, enskilda politiker som är förknippade med islamister och liknande. Men, det är individer, som någon här redan sagt och när de har upptäckts har de uteslutits (se C nämndemän). Däremot har SD som parti medvetet fört en rasistisk och kvinnofientlig politik och fortsätter att göra det. De har historiskt sett haft mycket goda relationer med Ryssland, Ungern och högern i USA. Åkesson sa så sent som 2018 att han inte ville välja mellan Biden och Putin. Han har även uppgivit att han föredrar Orban framför Merkel. Det var först 2021 som SD började ta officiellt avstånd till Orban. Det här är alltså SD partiledare som leder den offentliga politik SD för. SD var det enda svenska parti som röstade emot ett humanitärt krispaket till Ukraina i EU parlamentet när kriget började.

SD åsikter om kvinnor, LGBTQ+ och kärnfamiljsnormen är så välkända att det behöver man inte gå in på.

Bara en liten kommentar angående antisemitismen i Sverige... ja, det är klart att den funnits i flera partier historiskt sett. Men nyckelordet är just "historiskt". Det enda partiet i Sverige idag som har sådant i bagaget i närtid är SD.

Vi ska inte dribbla bort oss för mycket i historiska tveksamheter i riksdagspartierna (även om vi naturligtvis ska vara medvetna om dem) så vi tappar bort vad som som finns i partierna idag...

Håller med dig om mkt, så min kommentar är egentligen bara det jag tidigare varit inne på. Jag tror inte att det är en olycka att de hittat islamister i högre befattning i sina partier. Oavsett man kickat dem eller ej så har de kommit dit. Jag köper inte (bort)förklaringen att det är enskilda individer... ja såklart det är - alla partimedlemmar är ju enskilda individer. Med tanke på vilket inbördes arbete det torde vara att göra karriär inom ett parti, så vore det märkligt om de obemärkt gått dithän. Jag säger inte att de fått bra positioner tack vare att de varit islamister, men bevisligen har det inte varit så värst besvärande heller. Då skulle granskningen varit bättre. Detta är min egen slutsats och åsikt.

Ja, jag försvarar inte SD. Men de står för en väldigt stor del av väljarkåren och det är intressant att reflektera kring det, hur har det blivit så? Man kan inte omyndigförklara så många väljare utan måste fundera kring hur de tänker.

Därför att en stor del av mänskligheten brister i både empati och intelligens. För att uttrycka mig städat. Hade jag varit politiskt aktivt i ett parti som försöker ta väljare från SD hade jag givetvis inte gått på den linjen officiellt utan klurat mer på hur de tänker, men eftersom jag nu inte är det så tillåter jag mig att vara så krass.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 857
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 064
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar