Då har du nog läst lite fel, för jag anser att SD har ett uttalat mål att attackera demokratin som de på senare år väljer att tona ned för att kunna bygga sin maktbas. Jomshof har tydligt uttryckt detta vid flera tillfällen. För mig är det barockt att så många i vårt land väljer att inte se, inte höra, inte förstå alternativt acceptera det till den grad att de lägger den rösten i kuvertet. Hej 1930-tal med likgiltighet i rösten.
Det har inte V.
Däremot anser jag att V på olika sätt propagerar för en politik som minskar människors friheter, fråntar människor möjligheter att utveckla idéer och kollektiviserar dem - vilket är helt emot min personliga politiska åskådning, det jag tycker är ett samhälle att sträva efter. Men det är inte på samma sätt ett hot mot den konstitutionella demokratin, som SD faktiskt utgör. Åtminstone inte på kort eller medellång sikt. Jag tycker det är olyckligt att SD och V helt klumpas ihop av exempelvis Annie Lööf, samtidigt som jag har full förståelse att det är nästan omöjligt att i förhandlingar ge något inflytande till någon av dem.
Tack för svaret! Då förstår jag hur du menar där, även om jag kanske inte håller med fullt ut. Jag upplever precis som du att SD är, och har tydligt uttryckt åsikter som är, ett hot mot demokratin och en vilja att avveckla demokratin i Sverige.
I mina ögon är det så att om man vill att staten ska ta över allting och montera ner den privata sektorn så tar man på sikt bort individens självbestämmande över tillvaron. Jag tror helt enkelt inte att det är den bästa vägen att gå för samhället, att staten ska ta över allting. Jag tror på människors egen förmåga, såväl på individnivå som på samhällsnivå. Att inte ges möjligheter att utvecklas efter eget huvud tar bort kreativitet och driv hos människor. Vi är inte en fårskock där alla är lika och vill samma. Vi har sett i många fall hur kommunistiska styren utvecklats och det är inte direkt demokratier vi talar om då. Nordkorea, Kina, Sovjet...
Att våldsbejakande vänstergrupperingar dessutom anser att det är rätt att bruka våld mot oliktänkande är väl i sig inte speciellt demokratiskt. Man tycker alltså att det är ok att bruka våld mot oliktänkande för att man gör det "i rätt anda". Det är inte ett dugg bättre än annan odemokratisk fanatism, jag tänker på det i samma anda som Jihad. Jag anser att de grupperingarna har del av sin rekrytering i V i form av Ung Vänster och är för nära kopplade till det partiet för att känna mig tillfreds med att de ska få nåt som helst inflytande.
Vad gäller SD känner jag som ovanstående inlägg redan beskrivit det. Men jag personligen är mer rädd för flirtandet med kommunism och det faktum att de parter som ligger i den rödgröna skiktet är alltför naiva mot vad islamifiering kan leda till i vårt land. Så av två dåliga ting väljer jag det som drar så långt från det som möjligt, och jag är i grunden blå så därför blir det lättare för mig att rösta på en politik jag tror på, men som kommer ge mer fördelar åt SD, än att rösta på en politik jag inte alls tror på, som ger fördelar åt det jag redan beskrivit.
Edit: SD har levt mkt på att vara de utstötta och att inte ha sånt inflytande att man behövt stå till svars för sin politik. I den bästa av världar hoppas jag att om de får inflytande så kommer det är bli tydligt för folk vad de går för och att lösningar inte är så enkla som de nu kan basunera ut då de inte behöver ta ansvar för dem. Och förhoppningsvis inser människor att det skramlar mest i tomma tunnor så deras inflytande krymper med tiden. Det vore väl det bästa. Men jag tror också att utmobbningen av dem har gagnat dem alltför lång tid för att det ska vara speciellt troligt.
Tack för svaret! Min fetmarkering - är det verkligen något V vill? Jag uppfattar inte att V:s politik är så extrem idag, och det är väl rimligen den politik de för idag (och senaste åren) som de ska bedömas på? Jag uppfattar det som att du i mångt och mycket jämställer V med kommunister, och min uppfattning om V är att de är kritiska till den liberala marknadsekonomin, men de är långt ifrån att vara fullblodiga kommunister ala Stalin.
I övrigt så förstår jag ditt resonemang. Och om du ligger åt höger politiskt så är det klart att V:s politik inte är tilltalande, men jag anser ändå att det ett stort kliv från att vara kritisk mot rådande ekonomiska system, och att vara farligt för demokratin. Som @Fruentimber redan påtalat så står islamister och högerextrema för betydligt fler våldsdåd, hot och terrordåd i Sverige/Norden/Nordeuropa än vad vänsteranhängare gör.