Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men NMR och SD har ju täta kopplingar och samarbeten med varandra?

Ptja. If you say so. Det är skit oavsett, vilket jag sagt tråden rakt igenom. Ska man rösta öht kommer man behöva brottas med denna fråga för oavsett vad man väljer så kommer det stötta vänsterkant eller högerkant. Eller hur tänker du där?

Edit: Såg att du lagt till lite i texten efter att jag citerade. Min kommentar till det är att det är lika på andra sidan. Som sagt.
Jag tror inte att det finns nåt parti öht där det inte huserar kriminalitet, det är liksom människor. Och där människor finns, finns kriminalitet.

Ptja. If you say so. Det är skit oavsett, vilket jag sagt tråden rakt igenom. Ska man rösta öht kommer man behöva brottas med denna fråga för oavsett vad man väljer så kommer det stötta vänsterkant eller högerkant. Eller hur tänker du där?

Alltså det är ju inte något som jag bara säger. Att det finns kopplingar mellan NMR och SD trodde jag var common knowledge. Det flirtas ju vilt mellan dessa två, även om man försöker dölja det utåt.

Eftersom vi har ett höger- respektive vänsterblock är det väl självklart att något av blocken kommer stöttas när man röstar? Eller vad menar du?

Alltså det är ju inte något som jag bara säger. Att det finns kopplingar mellan NMR och SD trodde jag var common knowledge. Det flirtas ju vilt mellan dessa två, även om man försöker dölja det utåt.

Eftersom vi har ett höger- respektive vänsterblock är det väl självklart att något av blocken kommer stöttas när man röstar? Eller vad menar du?

Jag menar precis det jag frågar. Antingen kommer man indirekt stötta V eller så kommer man indirekt att stötta SD. I mina ögon är det pest eller kolera och nåt behöver man välja. Så hur resonerar du kring det, eftersom du verkar tycka att jag resonerar fel? Eller så tycker du inte det, men vår kommunikation är som vanligt.

Jag menar precis det jag frågar. Antingen kommer man indirekt stötta V eller så kommer man indirekt att stötta SD. I mina ögon är det pest eller kolera och nåt behöver man välja. Så hur resonerar du kring det, eftersom du verkar tycka att jag resonerar fel? Eller så tycker du inte det, men vår kommunikation är som vanligt.

Jag vet inte vad som är "vanligt" i vår kommunikation? Jag ser det som vilken diskussion som helst.

Jag har inte resonerat något kring det, då min ursprungsfråga gällde just extremistiskt våld. Men sett till det så är V, statistiskt sett, en tryggare röst än att riskera stödja högerextremism.

Jag tror inte att det finns nåt parti öht där det inte huserar kriminalitet, det är liksom människor. Och där människor finns, finns kriminalitet.

Jag känner mig även nödgad att bemöta detta. Idag finns det mig veterligen inget etablerat parti som kommer i närheten av SD vad gäller aktiva politiker som begått brott, specifikt då våldsbrott. Men jag är uppdaterad vad gäller det, så det kan helt enkelt vara en uppfattning från de senaste årens många nyhetsrubriker. Det kanske finns statistik att ta del av även där.

Jag vet inte vad som är "vanligt" i vår kommunikation? Jag ser det som vilken diskussion som helst.

Jag har inte resonerat något kring det, då min ursprungsfråga gällde just extremistiskt våld. Men sett till det så är V, statistiskt sett, en tryggare röst än att riskera stödja högerextremism.

Ja i mina ögon är det vanliga att vi är irriterade på varandra och möjligen läser in mer än vad som står. Det är ett fenomen jag inte har med så många andra här på buke.

Ok. Jag ser det inte som en tryggare röst. Och min ursprungsfråga var hur du tycker man ska tackla problemet med att stötta vänsterkant eller högerkant, inte statistik kring extremistiskt våld utan med utgångspunkten att det är lika illa. Nu har jag fått svar på det. Tack.

Trots att jag själv gör valet att inte rösta på partier som säger att de kan tänka sig att ge SD inflytande i ett samarbete, tänker jag också att man måste vara lite försiktig med att tänka att man stödjer SD eller V genom att rösta på ett annat parti. Jag menar; om det parti man röstar på blir riktigt starkt (och det inte är ytterkantspartiet) så ger det istället mindre inflytande åt ytterkantspartiet som ingår i det möjliga samarbetet. Om exempelvis M, L och KD (som också är på sin konservativa ytterkant) blir så starka så att de inte behöver SD eller behöver dem väldigt lite (vilket ser orimligt ut med tanke på opinionsmätningarna), så blir inflytandet mindre. Samma resonemang för den andra sidan. Med riktigt starka S, MP och C så kommer V att få mindre inflytande.

Det viktigaste vi kan göra som ogillar ytterkanterna, är att verkligen ta oss till vallokalen och lägga vår röst på ett parti som inte finns på ytterkanten.

Ja i mina ögon är det vanliga att vi är irriterade på varandra och möjligen läser in mer än vad som står. Det är ett fenomen jag inte har med så många andra här på buke.

Ok. Jag ser det inte som en tryggare röst. Och min ursprungsfråga var hur du tycker man ska tackla problemet med att stötta vänsterkant eller högerkant, inte statistik kring extremistiskt våld utan med utgångspunkten att det är lika illa. Nu har jag fått svar på det. Tack.

Okej? Det är inte något jag lagt på minne. Ser inte vad i vår diskussion som skulle utgöra någon form av irritation eller dylikt.

Jag förstår inte riktigt vad du menar i sista stycket. I det inlägg jag svarade på från början utelämnade du högerextremistiskt våld och att påstå att det är "lika illa" är ju helt enkelt statistiskt fel.

Jag förstår inte riktigt vad du menar i sista stycket. I det inlägg jag svarade på från början utelämnade du högerextremistiskt våld och att påstå att det är "lika illa" är ju helt enkelt statistiskt fel.

Går du igenom alla inlägg och rättar till sånt du anser utelämnat? Fine. Det var inte medvetet utelämnat dock, my bad. Ja jag kan ha statistiskt fel men jag grottar inte ner mig i statistik, jag tycker att det är lika illa oavsett. Jag röstar helt enkelt på den sida jag tänker gör mest nytta och minst skada, precis som alla antagligen gör.

Går du igenom alla inlägg och rättar till sånt du anser utelämnat? Fine. Det var inte medvetet utelämnat dock, my bad. Ja jag kan ha statistiskt fel men jag grottar inte ner mig i statistik, jag tycker att det är lika illa oavsett. Jag röstar helt enkelt på den sida jag tänker gör mest nytta och minst skada, precis som alla antagligen gör.

Nej, det gör jag inte? Men med tanke på hur hotet ser ut idag och bara den senaste tidens våldsdåd från just den högerextremistiska sidan reagerade jag på att detta inte nämndes.

Jag anser att den sidan i högre utsträckning samarbetar med grupper som har koppling till islamism. Googla om du vill, jag tänker inte leta fram källor i den uttjatade källhänvisnings-buke-andan.

Fast alltså, här måste jag verkligen protestera. Att inte kunna backa upp sina egna påståenden är väl ett argumentationsfel om något, oavsett om du diskuterar här, på Facebook eller IRL. Att kasta ur sig påståenden som någon form av självklar sanning i en öppen diskussion där andra läser och kan bli påverkade tycker jag är ansvarslöst.

För mig verkar det mest som att du helt enkelt bara bestämt dig för att det är "lika illa" och jag tycker att det är synd, eftersom statistiken verkligen visar annorlunda. Men du verkar inte heller särskilt öppen för faktisk diskussion, så vi sätter väl punkt där helt enkelt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 854
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 064
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA