Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens V står rätt långt ifrån kommunismen, och de gamla vänsteridealen över huvud taget, så jag tror du kan vara ganska lugn. Det är ett väldigt urvattnat parti och Dadgostars försök att styra tillbaka föll ju inte direkt i god jord tyvärr.
Nja

Dagens V står rätt långt ifrån kommunismen, och de gamla vänsteridealen över huvud taget, så jag tror du kan vara ganska lugn. Det är ett väldigt urvattnat parti och Dadgostars försök att styra tillbaka föll ju inte direkt i god jord tyvärr.
Står SD nära nationalsocilalismen?

Hur ifrågasätts personen? Jag kan hålla med om att det blir hårt ibland men tycker det varit relevant. Att jag skrivit hårt beror på hur TS beskrivit hjärtefrågor och hens frånvarande förståelse för svårigheter och långsiktighet i en kommun. Och, kanske onödigt, egen beskrivningar om sin egna ork.
Jag citerar enbart dig istället för alla men det är inte riktat till enbart dig
Jag tycker att tonen här de senaste månaderna blivit hårdare och råare. Det är mer personligt och saker drivs oftare på i oändlighet med flera som hakar på drev mot enskilda användare. Man bryr sig väldigt lite om vad personen svarar utan fortsätter att klampa på med att vända och vrida på den ena formuleringen efter den andra, gärna sådan som personen redan förklarat vad det rörde sig om och att innebörden inte alls är den som diskuteras. Folk verkar numera njuta av att få möjlighet att trycka till någon och att ansluta till något som ofta närmast kan liknas vid en grupp mobbare.
Jag tycker tonen här inne drar mer och mer åt flash back och jag tycker det är rejält sorgligt. Tidigare uppstod sådant här när det gällde kontroversiella åsikter idag är det mer att man har otur med att någon analyserar ens inlägg med extremt selektiva glasögon vad gäller tolkningen och så är drevet igång. Det här gäller inte bara här på allmänt utan ännu mer på de andra delarna av forumet. Jag har flera gånger tänkt ställa frågor på häst men avstår eftersom jag inte är intresserad av att bli idiotförklarad för att jag vill vända och vrida på något för att bredda min kunskap eller bara få nya infallsvinklar. Titta på vad som frågas på häst och vad som diskuteras där idag och titta på vad som diskuterades för 10 år sedan. Har de frågorna som fanns då försvunnit? Knappast men att lyfta dem är att be om att få stryk.
Nej jag tycker inte man kan rättfärdiga att vara rent ut sagt elak mot en människa på det sätt som sker här på forumet idag oavsett om man i det enskilda inlägget lyckas hålla sig inom reglerna. Bara för att något är tillåtet behöver det inte vara lämpligt (ett bra exempel på det är Paludans koranbränningar).
Enda orsaken till att jag stannar här är att jag är mer eller mindre beroende av att vränga mina tankar på det sätt man gör här annars hade jag lämnat för det är ofta som att vandra runt på krossat glas att skriva något här numera.

Jag tycker att tonen här de senaste månaderna blivit hårdare och råare. Det är mer personligt och saker drivs oftare på i oändlighet med flera som hakar på drev mot enskilda användare. Man bryr sig väldigt lite om vad personen svarar utan fortsätter att klampa på med att vända och vrida på den ena formuleringen efter den andra, gärna sådan som personen redan förklarat vad det rörde sig om och att innebörden inte alls är den som diskuteras. Folk verkar numera njuta av att få möjlighet att trycka till någon och att ansluta till något som ofta närmast kan liknas vid en grupp mobbare.
Jag tycker tonen här inne drar mer och mer åt flash back och jag tycker det är rejält sorgligt. Tidigare uppstod sådant här när det gällde kontroversiella åsikter idag är det mer att man har otur med att någon analyserar ens inlägg med extremt selektiva glasögon vad gäller tolkningen och så är drevet igång. Det här gäller inte bara här på allmänt utan ännu mer på de andra delarna av forumet. Jag har flera gånger tänkt ställa frågor på häst men avstår eftersom jag inte är intresserad av att bli idiotförklarad för att jag vill vända och vrida på något för att bredda min kunskap eller bara få nya infallsvinklar. Titta på vad som frågas på häst och vad som diskuteras där idag och titta på vad som diskuterades för 10 år sedan. Har de frågorna som fanns då försvunnit? Knappast men att lyfta dem är att be om att få stryk.
Nej jag tycker inte man kan rättfärdiga att vara rent ut sagt elak mot en människa på det sätt som sker här på forumet idag oavsett om man i det enskilda inlägget lyckas hålla sig inom reglerna. Bara för att något är tillåtet behöver det inte vara lämpligt (ett bra exempel på det är Paludans koranbränningar).
Enda orsaken till att jag stannar här är att jag är mer eller mindre beroende av att vränga mina tankar på det sätt man gör här annars hade jag lämnat för det är ofta som att vandra runt på krossat glas att skriva något här numera.
Jag har endast frågat och bemött om politik och ork. Skriver man i en valtråd om engemang får man nog vara beredd på mothugg. Som du nu hugger på de som ifrågasätter. Vad är elakt?

Men håller med på ett vis. Många bemöter inte tyckande. Man ogillar endast.

Som sagt tidigare mina frågor i tråden är till en eventuell invald politiker på kommunivå.

Jag har endast frågat och bemött om politik och ork. Skriver man i en valtråd om engemang får man nog vara beredd på mothugg. Som du nu hugger på de som ifrågasätter. Vad är elakt?

Men håller med på ett vis. Många bemöter inte tyckande. Man ogillar endast.

Som sagt tidigare mina frågor i tråden är till en eventuell invald politiker på kommunivå.
Inte nu längre.
kandidaturen är avsagd.
Jag får helt enkelt arbeta som huvudskyddsombud med samma frågor

Jag tänker för första gången rösta på V. Var och nosade på deras partiprogram redan förra valet men landade då på ett annat parti. De senaste åren har det dock hänt mycket saker som både varit talande och som fått mig att fundera ett antal vändor till på vilken sorts samhälle jag vill leva och åldras i. Och även vilket samhälle jag inte vill leva och åldras i.

Läser du ofta på Flashback? För enligt mig är det ett helt annat klimat där än här.
Det är ju så galet kvinnofientligt, drogliberalt, rasistiskt, nazistiskt, homofobiskt och sexistiskt att det blir skrattretande (hänvisar till Flashback Forever-podden). Tycker verkligen inte ens att det går att jämföra bukefalos med Flashback.
Kan absolut förstå lite vad du menar och det är alltid nyttigt att kritiskt granska sig själv och sin omgivning men anser ändå att forumet är långt, långt ifrån Flashback.

Läser du ofta på Flashback? För enligt mig är det ett helt annat klimat där än här.
Det är ju så galet kvinnofientligt, drogliberalt, rasistiskt, nazistiskt, homofobiskt och sexistiskt att det blir skrattretande (hänvisar till Flashback Forever-podden). Tycker verkligen inte ens att det går att jämföra bukefalos med Flashback.
Kan absolut förstå lite vad du menar och det är alltid nyttigt att kritiskt granska sig själv och sin omgivning men anser ändå att forumet är långt, långt ifrån Flashback.
Läs igen jag skrev att det drar åt flash back hållet. Det är en riktningsangivelse inte någon faktisk omständighet

Flashback har många dåliga sidor men där förväntar sig ingen något trevligt mottagande. Det gör dom på detta forum, men här möts de av någon sorts mobb-mentalitet. Så fort någon tycker att något som skrivits är fel så måste alla andra också skriva det och hålla med och jubla och gratulera till den som (kanske) skrivit något fel blir så ledsen att den försvinner härifrån. Just detta verkar vara speciellt för detta forum, att alla måste gå in och hjälpas åt att trycka ner någon svag stackare.

Flashback har många dåliga sidor men där förväntar sig ingen något trevligt mottagande. Det gör dom på detta forum, men här möts de av någon sorts mobb-mentalitet. Så fort någon tycker att något som skrivits är fel så måste alla andra också skriva det och hålla med och jubla och gratulera till den som (kanske) skrivit något fel blir så ledsen att den försvinner härifrån. Just detta verkar vara speciellt för detta forum, att alla måste gå in och hjälpas åt att trycka ner någon svag stackare.
Håller med...
Det var bättre ett tag men nu, återigen ska alla tycka lika.

Samtidigt tycker jag att det är en trång åsiktskorridor på buke

Nej jag tycker faktiskt inte det alls. Ingen här har en aning om vad M driver för politik i den kommunen eller varför de driver den. Varför har denna person rapporteringsskyldighet om sin kandidatur för oss på det sättet?
Alltså jag kommer efter att ha läst dessa väldigt negativa frågor som ställts till denna person aldrig överväga att ge mig in i politiken. Det är en sak att bli ifrågasatt för de ens parti står för en helt annan att på ett forum, det här är ju trots allt inte flash back, få så negativt kritiska frågor som angriper på ett personligt plan och mer eller mindre talar om att mänskan är dum i huvudet.

Jag håller med om detta, och visst att det är ett ansvar att ge sig in i politiken men jag utgår också från att både @Sonic76 och partiets företrädare är vuxna nog att själva avgöra både hennes lämplighet att kandidera, hennes förmåga att kombinera ett ev. förtroendeuppdrag med resten av livet och generellt bedöma när någon är mogen att ta sig an den uppgift som kan bli aktuell. Och att en ny kandidat får slussas in successivt och med stöd från de mer erfarna, där som inom vilken bransch som helst.

Och @Sonic76 även om jag kan medge att jag höjde lite på ögonbrynen över ditt val av parti, så mycket riktigt vet jag inget om Ms politik eller dess företrädare i din kommun, och alldeles oavsett är det ditt val som du får ha vilka personliga skäl du vill för. Och jag står fast vid att jag tror att det viktigaste i början är ett engagemang att bygga på, en ödmjukhet för att inte kunna allt och en vilja att sätta sig in i nya saker. Det har nog hänt mer än en gång att någon har blivit invald utan att kunna rabbla partiprogrammet i sömnen. Och som kanske till och med efter en tid känner att det finns saker i det som inte stämmer med ens personliga övertygelser. Men att det med stöttning och uppmuntran också kan bli ett värdefullt tillskott med nya engagerade, oavsett partifärg.

Jag hoppas att du inte är avskräckt varken från Buke eller från att engagera dig politiskt om du vill det, var eller hur det än må vara. Jag vidhåller att jag tror att du har viktiga erfarenheter att tillföra både här och annars.

Jag håller inte med. Vi tar för mkt för givet i det här landet, tex åsiktfrihet och demokrati öht. Att ge röst åt tex V är i mina ögon att direkt rösta emot detta. Kommunisterna är inte jättekända för att jobba för dom bitarna. Inte de som företräder Nyans heller. Och det är min största oro att de sistnämnda ska komma in på spelplanen öht. Precis på samma sätt är jag rädd för det som att vissa är rädda för tex SD. Om man ska jämföra ytterkanterna är jag betydligt mindre rädd för SD och vad deras inflytande kan göra i skadeverkan för landet. Jag stödjer dem inte men av två dåliga alternativ väljer jag det minst dåliga.

Kan du utveckla detta? Jag hör att V skulle vara en fara för demokratin från flera håll, men aldrig argument för varför. Eftersom jag nu för första gången någonsin överväger att lägga min röst på V trots att det är mycket i deras politik jag inte håller med om, så skulle jag gärna ta del av hur du anser att V är farligare för demokratin än SD?

Jag vet att även @sjoberga uttryckt liknande åsikter tidigare på forumet, och skulle gärna höra din motivation också eftersom jag tror att vi annars ligger ganska nära varandra i våra åsikter!

Kan du utveckla detta? Jag hör att V skulle vara en fara för demokratin från flera håll, men aldrig argument för varför. Eftersom jag nu för första gången någonsin överväger att lägga min röst på V trots att det är mycket i deras politik jag inte håller med om, så skulle jag gärna ta del av hur du anser att V är farligare för demokratin än SD?

Jag vet att även @sjoberga uttryckt liknande åsikter tidigare på forumet, och skulle gärna höra din motivation också eftersom jag tror att vi annars ligger ganska nära varandra i våra åsikter!
Då har du nog läst lite fel, för jag anser att SD har ett uttalat mål att attackera demokratin som de på senare år väljer att tona ned för att kunna bygga sin maktbas. Jomshof har tydligt uttryckt detta vid flera tillfällen. För mig är det barockt att så många i vårt land väljer att inte se, inte höra, inte förstå alternativt acceptera det till den grad att de lägger den rösten i kuvertet. Hej 1930-tal med likgiltighet i rösten.

Det har inte V.

Däremot anser jag att V på olika sätt propagerar för en politik som minskar människors friheter, fråntar människor möjligheter att utveckla idéer och kollektiviserar dem - vilket är helt emot min personliga politiska åskådning, det jag tycker är ett samhälle att sträva efter. Men det är inte på samma sätt ett hot mot den konstitutionella demokratin, som SD faktiskt utgör. Åtminstone inte på kort eller medellång sikt. Jag tycker det är olyckligt att SD och V helt klumpas ihop av exempelvis Annie Lööf, samtidigt som jag har full förståelse att det är nästan omöjligt att i förhandlingar ge något inflytande till någon av dem.

I mina ögon är det så att om man vill att staten ska ta över allting och montera ner den privata sektorn så tar man på sikt bort individens självbestämmande över tillvaron. Jag tror helt enkelt inte att det är den bästa vägen att gå för samhället, att staten ska ta över allting. Jag tror på människors egen förmåga, såväl på individnivå som på samhällsnivå. Att inte ges möjligheter att utvecklas efter eget huvud tar bort kreativitet och driv hos människor. Vi är inte en fårskock där alla är lika och vill samma. Vi har sett i många fall hur kommunistiska styren utvecklats och det är inte direkt demokratier vi talar om då. Nordkorea, Kina, Sovjet...
Att våldsbejakande vänstergrupperingar dessutom anser att det är rätt att bruka våld mot oliktänkande är väl i sig inte speciellt demokratiskt. Man tycker alltså att det är ok att bruka våld mot oliktänkande för att man gör det "i rätt anda". Det är inte ett dugg bättre än annan odemokratisk fanatism, jag tänker på det i samma anda som Jihad. Jag anser att de grupperingarna har del av sin rekrytering i V i form av Ung Vänster och är för nära kopplade till det partiet för att känna mig tillfreds med att de ska få nåt som helst inflytande.

Vad gäller SD känner jag som ovanstående inlägg redan beskrivit det. Men jag personligen är mer rädd för flirtandet med kommunism och det faktum att de parter som ligger i den rödgröna skiktet är alltför naiva mot vad islamifiering kan leda till i vårt land. Så av två dåliga ting väljer jag det som drar så långt från det som möjligt, och jag är i grunden blå så därför blir det lättare för mig att rösta på en politik jag tror på, men som kommer ge mer fördelar åt SD, än att rösta på en politik jag inte alls tror på, som ger fördelar åt det jag redan beskrivit.

Edit: SD har levt mkt på att vara de utstötta och att inte ha sånt inflytande att man behövt stå till svars för sin politik. I den bästa av världar hoppas jag att om de får inflytande så kommer det är bli tydligt för folk vad de går för och att lösningar inte är så enkla som de nu kan basunera ut då de inte behöver ta ansvar för dem. Och förhoppningsvis inser människor att det skramlar mest i tomma tunnor så deras inflytande krymper med tiden. Det vore väl det bästa. Men jag tror också att utmobbningen av dem har gagnat dem alltför lång tid för att det ska vara speciellt troligt.

Senast ändrad:
Att våldsbejakande vänstergrupperingar dessutom anser att det är rätt att bruka våld mot oliktänkande är väl i sig inte speciellt demokratiskt. Man tycker alltså att det är ok att bruka våld mot oliktänkande för att man gör det "i rätt anda".

Men det blir väl ganska märkligt att nämna "våldsbejakande vänstergrupperingar" och sammankoppla det med V samtidigt som du väljer att inte nämna det högerextremistiska våldet i din beskrivning av SD?

Sen måste jag fråga om du på allvar tror att Sverige skulle bli ett kommunistiskt land om V skulle komma till makten?

Men det blir väl ganska märkligt att nämna "våldsbejakande vänstergrupperingar" och sammankoppla det med V samtidigt som du väljer att inte nämna det högerextremistiska våldet i din beskrivning av SD?

Sen måste jag fråga om du på allvar tror att Sverige skulle bli ett kommunistiskt land om V skulle komma till makten?

Jag ser inte samma koppling mellan NMR och SD som jag gör mellan AFA och Ung Vänster. Men givetvis är extremistvåld lika illa oavsett det är höger eller vänster eller heligt krig. Så, nu har jag nämnt det.

Ja, jag ser det som lika troligt som att Sverige skulle bli a la 30-tal om SD kommer till makten. På sikt alltså. Ffa ser jag risken med flirtandet med islamismen inom den rödgröna sidan, och det känns som ett närmare hot.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 854
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 064
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar