Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast här ifrågasattes ju inte politiken utan personen på alla möjliga sätt. Det var fel parti, personen har fel om att man gör märkliga budgetar, personen har inte rätt kompetens osv. Helt enkelt saker vi inte har en susning om eftersom vi inte vet vilken kommun det rör sig om och vad olika partier driver för frågor på kommunal nivå där.
Nästan vartenda inlägg som skrivits till denna person har varit märkligt istället för att säga "kul att fler engagerar sig" vilket väl ändå med dagens situation borde vara den första reaktionen.
(Inte riktat specifikt till dig)
Fast det är ju exakt hur politiker ifrågasätts hela tiden. Ibland befogat, ibland heltokigt (typ kritik för att inte borstat håret...).

Precis som man antagligen resonerar om man stödröstar på något annat parti. Inget konstigt alls. Men du är ju i minoritet här så självklart måste du bikta dig :angel:

:confused: Eftersom det är riktat åt mig så hade det ju varit smakligt om du citerade mig istället. Om man väljer att lägga stödröst istället för att rösta på "sitt" parti så finns det väl ofta väldigt goda anledningar till det?

Gör jag valkompasser så får jag M och KD högst och eftersom KD ligger lite illa till så jag överväger jag att stödrösta på dem.

Det är ju helt valfritt att svara. Jag känner ytterst få i min ålder som röstar KD och funderade därför på vad i deras politik som gör att du överväger en stödröst istället för att rösta på ditt eget parti.

Det är ju helt valfritt att svara. Jag känner ytterst få i min ålder som röstar KD och funderade därför på vad i deras politik som gör att du överväger en stödröst istället för att rösta på ditt eget parti.

Fast det har förklarats om än fåordigt av @Bison . Hon vill maximera chansen att M får regeringsmakten, det är det absolut vanligaste skälet till det vi kallar stödröster.

Sen att jag hellre skulle emigrera till Iran än lämna in en röstsedel på KD, är min alldeles egna bedömning av det "värde" KD skapar med sin politik.

Fast här ifrågasattes ju inte politiken utan personen på alla möjliga sätt. Det var fel parti, personen har fel om att man gör märkliga budgetar, personen har inte rätt kompetens osv. Helt enkelt saker vi inte har en susning om eftersom vi inte vet vilken kommun det rör sig om och vad olika partier driver för frågor på kommunal nivå där.
Nästan vartenda inlägg som skrivits till denna person har varit märkligt istället för att säga "kul att fler engagerar sig" vilket väl ändå med dagens situation borde vara den första reaktionen.
(Inte riktat specifikt till dig)

Fast det kom också flera inlägg om att det är "kul att fler engagerar sig". Men de kanske inte får så mycket följdinlägg.
Sen tycker inte jag det är ultraviktigt att kandidat 18 (siffra tagit ur luften) på listan i en liten kommun ska svara på skjutjärnsjournalistik som en heltidspolitiker och besitta total kompetens i alla frågor och områden - för då får vi just ingen att ta steget att börja sitt engagemang.

Dessutom tycker jag det är lite enkelspårigt att säga att satsningar på skolan inte går ihop med skattesänkningar. Både den statliga och kommunala budgeten innehåller många utgiftsområden att prioritera emellan; och dessutom är inte snabbt höjda skatter det allra bästa sättet att höja skatteunderlaget (dvs invånare och företag som betalar in de höjda skattekulorna). Det är såklart kopplat, men M i en liten kommun kan prioritera skolan vansinnigt mycket och ändå sänka skatterna.

Därför att de hela tiden har sett att elevantalet minskar framåt, men inte räknat med stort mottagande av flyktingar , skyddade elever osv.
Så de har haft förhoppningen att kunna sluta hyra dem framåt.
Men elevantalet sjunker inte i den takt som krävs för att vi ska få plats på skolan
Det fanns en skola till som lades ner 2018 och F-2 flyttade till huvuddskola.Då behövdes paviljongen än mer och än ser det inte ut att bli plats i huvudbyggnaden för F-1.
Det är trångbott ändå där.
Men? SCB gör ju prognoser på antalet barn. De flesta planerar efter det. I min nämnd får vi regelbundet siffror om förväntat antal barn i förskolan och grundskolan. Flyktingmottagandet är svårare att beräkna men det är väl allmänt att flyktingar som kommer till trygghet börjar skaffa barn.

Om inte MP ser ut att kunna nå 4 % vet jag inte vad jag ska rösta på. Känns meningslöst att rösta på MP då men finns egentligen inget annat parti jag vill rösta
Fast det har förklarats om än fåordigt av @Bison . Hon vill maximera chansen att M får regeringsmakten, det är det absolut vanligaste skälet till det vi kallar stödröster.

Sen att jag hellre skulle emigrera till Iran än lämna in en röstsedel på KD, är min alldeles egna bedömning av det "värde" KD skapar med sin politik.
Ja, i år är det svårt och även jag tillhör stödröstarskaran (dock med primärt fokus att slippa KD och SD). Jag glider längre vänsterut för varje val som går och är egentligen helt redo för en (s)-röst men överväger mp, pga rädsla att de åker ur. Jag gillar en hel del av mp:s politik (och förstår inte alls den där ”storstadsbeskyllelsen” - fördelningspolitik måste väl leva över hela landet och de som bor i storstad betalar redan väldigt mkt mer typiskt sett för boende osv än på landsbygd tänker jag), men känner mig trygg med Andersson som statsminister och vill gärna se ett fortsatt sådant styre.

:confused: Eftersom det är riktat åt mig så hade det ju varit smakligt om du citerade mig istället. Om man väljer att lägga stödröst istället för att rösta på "sitt" parti så finns det väl ofta väldigt goda anledningar till det?

Fast nej, det är inte riktat till dig alls. Du hann bara först. Jag läser in kritik av den borgerliga sidan i precis alla såna här politiktrådar på forumet. Det är helt enkelt en minoritet.

Fast så är det inte, de har fler kvinnliga än manliga väljare.
Så är det (om än ganska marginellt), men mer begripligt blir det inte.

1658754652425.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 854
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 059
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar