Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att fler engagerar sig politiskt är fantastiskt, vi måste värna om demokratin i dessa mörka dagar. Men det är inte alltid lätt, även när man inte är aktiv-aktiv som jag. Att stå vid valstugan på Sergels torg är en upplevelse. Allt från frågor om Mona Sahlins sängkammarvanor (:cautious:) till varför godiset är godare hos C. Till varför moster Anna-Lena måste vänta tre månader på sin operation, varför bussarna går mer sällan på en viss linje och utförsäljningen av allmännyttan. De tre sista var betydligt enklare och roligare att svara på. Ibland måste man också försvara en politik man själv inte står bakom. S ska, med mycket rätta, bli ifrågasatta vad gäller sin klimat och miljöpolitik och det håller jag extremt mycket med om.

Dessutom ställs man till svars för S politik sedan andra världskriget, vilket iofs är berättigat. Men lätt urartar till inte särskilt konstruktivt.

Men det är jätteroligt att stå och diskutera och det gäller att ha på fingrarna och kunna svara utan att säga, ursäkta, och försvinna in och leta rätt på informationen eller bara dela ut ett Vad Vill Vi blad.

Det bor 4500 Pers ca i kommunen.
Så nej några stora summor att fördela finns inte.
Men som jag sa så kan det omfördelas en del.
Paviljongen har kostat mer än att bygga nytt under de år den funnits.
Och platsbristen är fortfarande där.
Ingen aning om hur länge paviljongen stått där. Men att jämföra med att bygga nytt är inte endast kronor varje år. Men förhoppningsvis vet du kostnader för nybygge jmf paviljonger, tid för projektering,kommunens övriga projekt, t ex VA nät som behöver ses över för 100-tals miljoner. Och om tillämpning av befolkningsprognos. Det är ekonomer som räknar och förhoppningsvis har de fått frågan om att överväga nybygge.

Lån, investeringar vägs ihop och även möjligheter och risket.

Jag tycker dessutom ditt utlåtande om att det inte tar tid att vara invald kommunpolitiker är märkligt. Vet du hur underlag ser ut som kommer tillhanda?

Att dessutom påstå att de inte förstår budget etc är märkligt. Men därför finns massor av material att läsa som sammanställts t ex av tjänstemän i kommunen.

Jag tycker det du skrivit tyder på en skrämmande låg förståelse för kompliciteten i budget/hushållning av kommunens resurser.

Eftersom alla dissar mina försök att faktiskt kunna göra skillnad så har jag valt att hoppa av
Kommer inte engagera mig politiskt mer eftersom jag tydligen inte fattar nåt eller vet vad mitt parti vill
Ha ett bra val alla.

Eftersom alla dissar mina försök att faktiskt kunna göra skillnad så har jag valt att hoppa av
Kommer inte engagera mig politiskt mer eftersom jag tydligen inte fattar nåt eller vet vad mitt parti vill
Ha ett bra val alla.
Alla dissar inte. Jag frågade och påpekade några funderingar och åsikter som dök upp i mitt huvud efter läst i tråden.

Du har tydliga åsikter och jag bemötte dessa.

Det går bra att bemöta mina åsikter. Som en politiker förväntas göra.

Ha ett bra val alla.
Hade du kandiderat för vänsterpartiet hade förmodligen alla här applåderat dig istället

Att fler engagerar sig politiskt är fantastiskt, vi måste värna om demokratin i dessa mörka dagar. Men det är inte alltid lätt, även när man inte är aktiv-aktiv som jag. Att stå vid valstugan på Sergels torg är en upplevelse. Allt från frågor om Mona Sahlins sängkammarvanor (:cautious:) till varför godiset är godare hos C. Till varför moster Anna-Lena måste vänta tre månader på sin operation, varför bussarna går mer sällan på en viss linje och utförsäljningen av allmännyttan. De tre sista var betydligt enklare och roligare att svara på. Ibland måste man också försvara en politik man själv inte står bakom. S ska, med mycket rätta, bli ifrågasatta vad gäller sin klimat och miljöpolitik och det håller jag extremt mycket med om.

Dessutom ställs man till svars för S politik sedan andra världskriget, vilket iofs är berättigat. Men lätt urartar till inte särskilt konstruktivt.

Men det är jätteroligt att stå och diskutera och det gäller att ha på fingrarna och kunna svara utan att säga, ursäkta, och försvinna in och leta rätt på informationen eller bara dela ut ett Vad Vill

Hade du kandiderat för vänsterpartiet hade förmodligen alla här applåderat dig istället
Tyvärr....

Det tror jag inte. Jag tycker det är toppen att folk engagerar sig politiskt. Men att engagera sig politiskt innebär ju också att föra fram sin politik och även få den ifrågasatt (som bla @MJLee beskrev).

Personligen så finns det inget enskilt parti som stämmer bra nog överens med mina absoluta, ej kompromissbara åsikter samt att jag har väldigt lite tålamod med idioter... som jag gissar att en råkar ut för om en står i en valstuga :angel:

Det tror jag inte. Jag tycker det är toppen att folk engagerar sig politiskt. Men att engagera sig politiskt innebär ju också att föra fram sin politik och även få den ifrågasatt (som bla @MJLee beskrev).

Personligen så finns det inget enskilt parti som stämmer bra nog överens med mina absoluta, ej kompromissbara åsikter samt att jag har väldigt lite tålamod med idioter... som jag gissar att en råkar ut för om en står i en valstuga :angel:
Samma här, tycker det blir svårare och svårare att rösta. Kanske för att det är väldigt utsmetat i retoriken.

Tycker tyvärr att partier på vänsterkanten kör så mycket känslobaserat. Aha , du är emot skatteökningar och då också att värna om utsatta....osv.

Jag har valångest deluxe, bara tanke på ett regeringsskifte till en blå eller blåbrun regering ger mig ont i magen och själen. Ju mer samhället och dess diskurser lutar åt öppen främlingsfientlighet och åt höger överlag, desto mer åt vänster lutar jag. Det blir back to basics och en fråga om partiernas grundläggande människosyn – eller bristen på denna – som hamnar först medans sakfrågorna får stryka på foten, vilket jag tycker är tråkigt. Det hade ju varit oerhört trevligt om sådana basala saker såsom människors lika värde återfanns hos alla partier.

Jag vet inte om jag ska taktikrösta för att försöka motverka regeringsskifte (S) eller om jag skall rösta med hjärtat (C). Det föregående valet gjorde jag det senare. Jag vill lägga min röst där den gör mest nytta, men i skrivande stund vet jag inte riktigt var det är.
Du sätter ord på mina tankar. Precis så här tänkte jag förra valet (och gjorde som dig), men denna gång är det så mycket svårare.

Jag har ju underlag för mina åsikter
Jag har suttit med på ett antal budgetmöten på kommunen. Jag har deras budgetunderlag och jag är delaktig på central samverkan mm som huvudskyddsombud.
Dessutom är jag insatt i hur moderaterna vill förändra på kommunnivå
Jag ska bidra med min kunskap om skolan och vad budgeten innebär för skolans värld.
Men jag kanske är total nolla på detta så kan ju lika bra lägga av

Alla? Här eller IRL? Politiker måste nog tåla att bli ifrågasatta.
Klart jag tål att bli ifrågasatt
Är nog mer känslig då jag faktiskt inte har varit med på ett enda valmöte med "mitt" parti och inte varit inbjuden.
Därav svårt att svara exakt hur partiet tänker.
Jag har inte ens deras valmanifest för kommunen.

Jag har suttit med på ett antal budgetmöten på kommunen. Jag har deras budgetunderlag och jag är delaktig på central samverkan mm som huvudskyddsombud.
Jag ska bidra med min kunskap om skolan och vad budgeten innebär för skolans värld.
Toppen. Bra.

Kan du förklara varför, enligt tjut baserat, det inte blev nybygge?

Klart jag tål att bli ifrågasatt
Är nog mer känslig då jag faktiskt inte har varit med på ett enda valmöte med "mitt" parti och inte varit inbjuden.
Därav svårt att svara exakt hur partiet tänker.
Jag har inte ens deras valmanifest för kommunen.

Jag får inte riktigt ihop det fetade i de här två inläggen.

Sedan är ju en kommun mer än skolan. Jag tror det är svårt att bara driva en fråga inom etablerade partier (till skillnad från enfrågespartier) eftersom hela samhället ska fungera och inte bara en del av det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 854
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 059
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar