Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om inte exempelvis också L åker ur, då är S-sidan starkast igen. Jag tänker också att partier lätt kan växa eller förlora 2-3 % på de månader som återstår och därmed finns det ingen garanti att MP blir tungan på vågen som lamslår vårt land med en extremkonservativ högerregering, som hittar stöd och kompromissar bort mina medmänniskors rättigheter hos de kostymprydda rasisterna.
L ser ju inte ut att åka ur. Om MP hamnar på 3,nånting så blir det kostsamt för den sidan.

Jag tycker att MP har fört en ganska märklig politik som kommer från ett extremt storstadsperspektiv, men skulle tycka att det vore mycket värre om de rösterna flyttades åt ytterkanten till V till exempel. MP har en splittrad ideologi men det finns också en stark liberal ådra som jag gillar, som tyvärr i praktiken ofta får för lite plats.

Min förhoppning är i dagens läge att C växer rejält i den konstellationen men ändå är ödmjuka och inte kräver nyliberala reformer en masse under nästa mandatperiod. Det har varit lite för mycket spel för gallerierna under kaosperioden som varit.
Jag är inte så himla nöjd med MP senaste åren, men jag förstår inte detta med storstadsperspektiv. Och då bor jag ändå i en liten norrländsk by med 11 mil till närmsta stad. Oftast när folk kritiserar MP för detta verkar det handla om missuppfattningar.

Jag är inte så himla nöjd med MP senaste åren, men jag förstår inte detta med storstadsperspektiv. Och då bor jag ändå i en liten norrländsk by med 11 mil till närmsta stad. Oftast när folk kritiserar MP för detta verkar det handla om missuppfattningar.
För mig är det storstadsperspektiv att exempelvis vilja förbjuda försäljning av persontransportbilar med förbränningsmotorer. Eller att straffa bilåkande med höga skatter, helt oavsett om alternativ existerar för människors förflyttning till sina arbeten. Istället för morötter handlar allt om piskor mot alla, oavsett om de har någon chans att komma undan piskrappen eller inte.

I storstaden funkar de valen ofta bra. Man blir inte piskad. På andra ställen är det bara att sätta sig vid skampålen och ta emot rappen, och sedan göra på det sätt som fungerar ändå.

(Men samma problem med storstadsperspektiv förekommer emellanåt i de andra partierna också - Centern har ett par år varit lite för inriktade på fel slags saker i mitt tycke.)

Eller att straffa bilåkande med höga skatter, helt oavsett om alternativ existerar för människors förflyttning till sina arbeten. Istället för morötter handlar allt om piskor mot alla, oavsett om de har någon chans att komma undan piskrappen eller inte.
Som exemplet med kompensationen för bilägare ville ju MP att de som bor i glesbygd skulle få mer, de i stad mindre. MP tyckte väl inte att de där 1500 (?) vid ett tillfälle var till så himla mycket hjälp för de som bor i glesbygd.

Jag upplever det inte alls som du beskriver, trots att jag bor där jag bor och dessutom kör diesel...

För mig är det storstadsperspektiv att exempelvis vilja förbjuda försäljning av persontransportbilar med förbränningsmotorer. Eller att straffa bilåkande med höga skatter, helt oavsett om alternativ existerar för människors förflyttning till sina arbeten. Istället för morötter handlar allt om piskor mot alla, oavsett om de har någon chans att komma undan piskrappen eller inte.

I storstaden funkar de valen ofta bra. Man blir inte piskad. På andra ställen är det bara att sätta sig vid skampålen och ta emot rappen, och sedan göra på det sätt som fungerar ändå.

(Men samma problem med storstadsperspektiv förekommer emellanåt i de andra partierna också - Centern har ett par år varit lite för inriktade på fel slags saker i mitt tycke.)
Men återigen, de vill ju sänka drivmedelskostnaderna för landsbygden? Jag tänker inte ens rösta MP men har koll på detta? Edit: Koll och koll, men så har jag förstått det i alla fall

Centern är helt förstört sedan Annie Lööf tog över. Att näst största profil var den perverse Federley gjorde inte saken bättre. Det är så långt ifrån det gamla bondepartiet man kan komma. I min kommun var det förr bruksarbetarna som röstade på S och bönderna som röstade på C och de var de båda stora partierna men nu är framför allt C nästan borta. Finns väl en och annan bonde kvar som röstar på dem av gammal vana. Sedan har de en del bra kandidater kvar på lokal nivå runt om ute i landet, men de blir motarbetade av partiet centralt.

Centern är helt förstört sedan Annie Lööf tog över. Att näst största profil var den perverse Federley gjorde inte saken bättre. Det är så långt ifrån det gamla bondepartiet man kan komma. I min kommun var det förr bruksarbetarna som röstade på S och bönderna som röstade på C och de var de båda stora partierna men nu är framför allt C nästan borta. Finns väl en och annan bonde kvar som röstar på dem av gammal vana. Sedan har de en del bra kandidater kvar på lokal nivå runt om ute i landet, men de blir motarbetade av partiet centralt.
C är fortfarande stort på landsbygden. Även om det tyvärr är så att ett annat parti är mycket större i dessa dagar. I det partiet tycker jag det länge varit toppstyrning och kostymsminkning som varit det intressanta, tillsammans med populistiska utspel som ska passa målgrupper ute på landet. Men kanske inte samma slags storstadsperspektiv trots allt, det finns annat som genomsyrar verksamheten där.

Jag håller inte med i din analys om personerna du omnämner.

Håller med dig här, och tillägger att storstadsperspektivet verkligen slår igenom hårt när de ska straffa de som föder den stora betongmassan, nämligen bönderna. Hur i h-e tänker de sig att de ska försörja befolkningen med mat om man slår undan benen på de som dels inte trängs inne i storstäderna och dels förser just dem med mat. Bit ej den hand som föder dig, är ett gammalt men väldigt aktuellt talesätt som MP verkar ha missat helt.

Hur C kan nedprioritera en sån sak som äganderätten, till förmån för att vara vän med S, MP och V är också en intressant grej. Där har de glömt sin bakgrund big time.

Men återigen, de vill ju sänka drivmedelskostnaderna för landsbygden? Jag tänker inte ens rösta MP men har koll på detta? Edit: Koll och koll, men så har jag förstått det i alla fall

Vad jag kan hitta är det frågan om 4000/år. Det är ett skämt. Jag kör just nu 10mil tor varje arbetsdag. Plus att jag är inte säker på att jag räknas som glesbygd... De som bor i min by och jobbar på lasarettet i Falun har hälften av det och det är ofta svårt för dem också att åka kollektivt.

Särbon har just nu ca 62mil enkel väg till jobbet och han jobbar varannan vecka.

Jag räknade lite snabbt och 4000kr samt bensin för 23kr/l täcker min nuvarande arbetspendling ner till 18,50kr i mellan 6 och 7 månader. Men då får en heller inte dra av för resor till jobbet från första kronan utan det är väl över 7000 eller så (har inte behövt deklarera sådant på många år).

Som exemplet med kompensationen för bilägare ville ju MP att de som bor i glesbygd skulle få mer, de i stad mindre. MP tyckte väl inte att de där 1500 (?) vid ett tillfälle var till så himla mycket hjälp för de som bor i glesbygd.

Jag upplever det inte alls som du beskriver, trots att jag bor där jag bor och dessutom kör diesel...
Mycket möjligt men resten av deras retorik och politik är extremt storstadsbunden så det där låter mest som ett försök att kortsiktigt försöka lugna de som inte bor i storstad utan någon egentlig politik bakom.
Ja jag har problem med Mp trots att jag i förra valet valde att stödrösta på dem för att slippa Ulf Plundraren Kristersson som statsminister

Heltidspolitiker är det väl få som är?
Är det skolpolitiken du är mest engagerad i? Vad är det du vill att M ska genomföra inom skolpolitiken mer konkret? Har inte sett att du varit aktiv i politiska diskussionstrådar här så blir lite nyfiken! :)
Nu är det ju på lokal nivå i första hand. Jag vill att politikerna ska få en förståelse för vad de beslutar budget på.
Att skolan får lov att ha de resurser de behöver.
Att man faktiskt också gör risk och konsekvensanalys på budgeten överlag.
Jag är också för att vård och omsorg ska få det de behöver.
Jag har sett att de som styr nu har fattat många beslut som gett dyra konsekvenser för kommunen. Jag vill att alla ska var insatt någorlunda i vad de fattar beslut om.
Jag är inte för samarbetet med SD, men jag hoppas kunna påverka det i rätt riktning.
Vi behöver ta rätt på vad vi kan göra åt den sociala dumpningen som sker här.
Vi behöver se till att det finns resurser att ta hand om alla med skyddad iden som bor här. Det är minst 30 familjer konstant.
Skolan är trångbodd, kommunen hyr svindyra paviljonger sedan ett antal år tillbaka. Dessa måste ersättas med fasta byggnader med gott om rum för även fritids. Det är en del av mina åsikter.
Och den som sköter offentliga upphandlingar behöver ses över. vi fick ett katastrofalt avtal för skolmaterial förra året.

Mycket möjligt men resten av deras retorik och politik är extremt storstadsbunden så det där låter mest som ett försök att kortsiktigt försöka lugna de som inte bor i storstad utan någon egentlig politik bakom.
Ja jag har problem med Mp trots att jag i förra valet valde att stödrösta på dem för att slippa Ulf Plundraren Kristersson som statsminister
I mina kretsar kallar vi mp för balkongbiologer.

De vill väl men går vilse i metoderna

Nu är det ju på lokal nivå i första hand. Jag vill att politikerna ska få en förståelse för vad de beslutar budget på.
Att skolan får lov att ha de resurser de behöver.
Att man faktiskt också gör risk och konsekvensanalys på budgeten överlag.
Jag är också för att vård och omsorg ska få det de behöver.
Jag har sett att de som styr nu har fattat många beslut som gett dyra konsekvenser för kommunen. Jag vill att alla ska var insatt någorlunda i vad de fattar beslut om.
Jag är inte för samarbetet med SD, men jag hoppas kunna påverka det i rätt riktning.
Vi behöver ta rätt på vad vi kan göra åt den sociala dumpningen som sker här.
Vi behöver se till att det finns resurser att ta hand om alla med skyddad iden som bor här. Det är minst 30 familjer konstant.
Skolan är trångbodd, kommunen hyr svindyra paviljonger sedan ett antal år tillbaka. Dessa måste ersättas med fasta byggnader med gott om rum för även fritids. Det är en del av mina åsikter.
Och den som sköter offentliga upphandlingar behöver ses över. vi fick ett katastrofalt avtal för skolmaterial förra året.
Om dina första stycken gäller för din kommun har ni verkligen usla politiker

Jag tror du kommer att fatta mer ifall du engagerar dig.
(Och M är verkligen inte rätt parti för det du vill jobba med)

Är det vanligt att vara emot detta?
Jag tänkte nog lite mer konkret hur du tänker att det ska genomföras.
Att se till att man faktiskt vet vad beslut man fattar leder till.
Så att det blir en attraktiv arbetsplats.
Som många andra så är det svårrekryterat med ssk. Man måste se till att de som jobbar inte jobbar för mycket och att scheman blir bra och att det finns luft i schemat

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 854
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 059
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar