Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man, återigen, ser det ur ett internationellt perspektiv är det förvånansvärt många som röstar mot sina egna intressen. Många (majoriteten?) Trumpers hör hemma i socioekonomiskt lågstatus sfären. När Trump inför skattesänkningar för 3%, river upp arbetsrättslig lagstiftning, slopar sk Obamacare så är det tvärtemot vad majoriteten av hans väljare egentligen skulle vinna på. Det finns ett FB inlägg någonstans där en man jublar över att Obamacare ska slopas eftersom han har affordable care, vilket är Obamacare.

Det gemensamma för dessa väljargrupper och det inkluderar SD väljare är att man vill ha de enkla, svartvita lösningar som populistiska partier erbjuder. Stoppa all invandring, ut med packet, sätt alla i fängelse så får alla högre pension och lägre skatter. I verkligheten är det mycket mer komplext. Det som skrämmer mig är det växande politikerföraktet i Sverige. Äsch, den politikern skattefuskar så då kan jag göra det också. Alla politiker ljuger och är idioter och är PK så de inte vågar göra någonting åt alla muslimer som springer runt på gatorna och bestämmer.

Vet inte om någon kommer ihåg det, men för några år sedan blev det ett herrans liv, även internationellt, om att någon stad skulle slopa julbelysningen och att det var pga att muslimer protesterat mot julfirandet. I själva verket var det en mycket tråkigare förklaring, Trafikverket som äger lyktstolparna förbjöd kommunen att hänga upp belysningen med motivering att om belysningen eller stolpen trillade ner och skadade någon var Trafikverket skyldig. Dvs någon byråkrat någonstans hade läst på regelverket lite extra och tagit det säkra före det osäkra.

Vet inte om någon kommer ihåg det, men för några år sedan blev det ett herrans liv, även internationellt, om att någon stad skulle slopa julbelysningen och att det var pga att muslimer protesterat mot julfirandet. I själva verket var det en mycket tråkigare förklaring, Trafikverket som äger lyktstolparna förbjöd kommunen att hänga upp belysningen med motivering att om belysningen eller stolpen trillade ner och skadade någon var Trafikverket skyldig. Dvs någon byråkrat någonstans hade läst på regelverket lite extra och tagit det säkra före det osäkra.

Var det inte samma med någon stackars förskolepedagog som ville ha ett klassiskt luciatåg vilket inte innehåller pepparkaksgubbar och det blev nåt drev och rykten om att det skulle bero på att mörkhyade kunde bli kränkta? Om jag inte minns detta helt fel.

Hur som helst, påminner mig om denna :D
https://ng.se/blogg/nanna-johansson/hur-pk-eliten-planerar-att-forstora-julen-for-er-andra

Älskar Mjölbypartiets intervjuer med partiledare, det är precis på min nivå av politiskt intresse 😁
MPs språkrör överraskade faktiskt i lättsamhet, göra Katrineholm till en potatisåker 😂

Var det inte samma med någon stackars förskolepedagog som ville ha ett klassiskt luciatåg vilket inte innehåller pepparkaksgubbar och det blev nåt drev och rykten om att det skulle bero på att mörkhyade kunde bli kränkta? Om jag inte minns detta helt fel.

Hur som helst, påminner mig om denna :D
https://ng.se/blogg/nanna-johansson/hur-pk-eliten-planerar-att-forstora-julen-for-er-andra

Just lucia har också varit en trigger för många, att vi förstör den svenska kulturen och eftersom det är kristet så är det pga PK/Woke att den förbjuds. I själva verket är det flera kommuner mfl som gärna vill ha luciatåg men ingen är intresserad av att delta även om många tycker det är fint att se på, den 13 december. Men komma till repetitioner och sjunga då har man inte tid eller lust eller ork.

Och ja, den stackars pedagogen ville tillbaka till det klassiska svenska tåget som bara bestod av lucian och hennes tärnor och möjligtvis några stjärngossar. Ärligt kan jag iofs se att man som kille hellre klär sig som peppargubbe än i vitt linne med en upp och nedvänd strut dekorerad med stjärnor på huvudet och ett spö med en lampa formad som en stjärna. Och helst ha kommit i puberteten för att det ska bli riktigt schwung i harmonierna. Sedan har det väl varit en hel del snack om en kille kan vara lucia (Ja!) och återigen kommer det fram de gamla argumenten om att svenska traditioner förstörs och det svenska samhället kommer utplånas om en lucia kan vara manlig.

Egentligen är det ganska makabert. Italienska lucia blev dödad genom att hennes älskade stack sitt spjut i sidan när hon stod på bålet för att brännas levande. Staffan var från början den första kristna martyren som stenades till döds. Båda har fö en ganska svag anknytning till Sverige. Enligt Wiki (jag vet!) kan det också ha att göra med en Cistenciensermunk Staffan som skrinlades (antar att det betyder begravdes men kan inte hitta exakt vad det betyder trots googlande). Och detta sjunger små oskyldiga barn om varje december!

Aftonbladets ”kompass” för egen del

942D7014-E9AD-4BA5-8652-E6585E76B00A.webp

DN:s hade många liknande frågor men resultatet blev annorlunda än Aftonbladets.

Slutsats: Den matchningslista som produceras verkar inte särskilt användbar i valet av valsedel , åtminstone inte när man är så dåligt representerad som mig av de partier som finns att välja på. Att fundera kring sakfrågorna som ställs och se vad partierna valt för inställning är dock kunskapsgivande, ofta förväntat men ibland lite överraskande.

B3274B1E-3E1D-4BF5-B045-C15AA27360DE.webp

Är det inte intressant att S kommer med åsikter om barnbidrag för de med många barn?

Nu? Tidigare har de med samma åsikt landat i annat parti.

Och detta med pension...Varför få pension om man inte jobbat? Eller haft registrerad inkomst? Varför...

Är det inte intressant att S kommer med åsikter om barnbidrag för de med många barn?

Nu? Tidigare har de med samma åsikt landat i annat parti.

Och detta med pension...Varför få pension om man inte jobbat? Eller haft registrerad inkomst? Varför...
Självklart måste man kunna få pension även om man haft sådan otur i livet att man inte kunnat ha en reguljär inkomst? Eller tänker du att alla som inte haft den möjligheten ska köa på socialkontoret ?

Självklart måste man kunna få pension även om man haft sådan otur i livet att man inte kunnat ha en reguljär inkomst? Eller tänker du att alla som inte haft den möjligheten ska köa på socialkontoret ?
Nja... men pension är ersättning för arbete.

Kanske de som haft sån otur i livet kan få fortsatt ersättning från innan pensionsålder?

Du tänker alltså att det skulle vara ekonomiskt fördelaktigt att fortsätta med den administrativa kostnaden det innebär i förhållande till att betala ut (låg) pension - hur tänker du då?
Nej. Tänker mer på hur finansiering av pensionsutbetalningar krackelerar.

Pension är ersättning för utfört arbete och borde inte garanteras av ålder.

Senast ändrad av en moderator:
Nej. Tänker mer på hur det finansiering av pensionsutbetalningar krackelerar.

Pension är ersättning för utfört arbete och borde inte garanteras av ålder.
Jag tycker att det är viktigt att även de som inte haft möjlighet att arbeta, sätta av eget sparande eller få tjänstepension - får en dräglig ålderdom där de inte jagas av krav på arbete. Sen om man kallar det pension eller något annat spelar inte fantastisk roll. Men det måste vara just en summa man är garanterad av ålder.

Jag tycker att det är viktigt att även de som inte haft möjlighet att arbeta, sätta av eget sparande eller få tjänstepension - får en dräglig ålderdom där de inte jagas av krav på arbete. Sen om man kallar det pension eller något annat spelar inte fantastisk roll. Men det måste vara just en summa man är garanterad av ålder.
Nja...

Varför ska de som arbetat svart, varit hemmafruar/deltid få pension?

I sista fallet borde partner betala. Inte andra som jobbat.

Sen om man kallar det pension eller något annat spelar inte fantastisk roll. Men det måste vara just en summa man är garanterad av ålder.
Det jag fetat håller jag verkligen med om, men jag tycker att @Trist har rätt i sak här. Pension ska arbetas ihop och finansieras av detsamma.
Om det var så i verkligheten så hade vårat kraschade pensionssystem fungerat som det var tänkt från början istället.
De som inte kommer upp i lägsta summa ska få något som är bidragsfinansierat istället. Ingen ska vara utan, men det måste komma från "rätt" ställe i finanserna. Tycker jag.

Nja...

Varför ska de som arbetat svart, varit hemmafruar/deltid få pension?

I sista fallet borde partner betala. Inte andra som jobbat.
För att även människor som inte lönearbetar bidrar till samhället, och för att alla människor förtjänar ett drägligt liv även i ålderdomen.

Varför menar du att vi hellre ska låta människor bli hemlösa och utfattiga än hjälpa dem på ålderns höst? Eller hur vill du att äldre människor ska leva?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 851
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen...
2
Svar
24
· Visningar
1 553
Senast: kolblakkur
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 857
Senast: Mineur
·
Samhälle Tänkte kolla vad vi som inte firar nyår ska göra. Jag brukar hänga med ett gäng över hela världen men av olika orsaker blir det inte av...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 064
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar