Valpar 2011

Sv: Valpar 2011

Din hund får vara hur trevlig som helst, men det är fortfarande inte ett seriöst uppfödande. Det finns abortsprutor! Sen är det kanske så att man upptäckte att tiken var dräktig efter att man bör ge sprutan, det köper jag absolut. Men antalet tjuvparningar av friska föräldrar som resulterar i bra valpar är faktiskt väldigt få i jämförelse med det stora antalet blandraser som finns.

De flesta blandraser som finns är inte avkommor till hälsotestade föräldrar.

Din hund får vara hur trevlig som helst, men det är fortfarande inte ett seriöst uppfödande. Det finns abortsprutor! Sen är det kanske så att man upptäckte att tiken var dräktig efter att man bör ge sprutan, det köper jag absolut. Men antalet tjuvparningar av friska föräldrar som resulterar i bra valpar är faktiskt väldigt få i jämförelse med det stora antalet blandraser som finns.

De flesta blandraser som finns är inte avkommor till hälsotestade föräldrar.

Måste lägga mig i lite här, kan inte låta bli ;)
Vet att många människor har något emot blandraser, men vad jag vet så finns det ingen statistik som säger att en blandras överlag har sämre mentalitet än en renrasig hund..ingen hund är ju eg. renrasig om man ska dra diskussionen vidare.

Måste det vara tjuvparningar?
Kan det inte vara så att man har två hundar som man faktiskt VILL blanda (av olika ras) pga av deras egenskaper. Finns ingen statistik som säger att ren ras är friskare, tvärtom har jag märkt att många raser är "sönderavlade" idag och de som korsningar för min del har varit friskare individer.

Tycker absolut att man ska hälsotesta blandraser med..men när så många människor är emot blandras avel,.så får den ju dåligt rykte,.inte konstigt om de får problem med div beteende problem om de hamnar i fel händer...= FEL människa..Det skulle en REN rasig rottis också få vid fel uppfostran.
Nej höjd status på blandisarna,så att folk förstår vad de är värda.

Förstår egentligen inte varför så många höjjer på ögonbrynen när hon precis förklarat att hunden kommer att få motion, kommer att få mental träning, och kärlek.

Tycker tvärtom många andra att rottis blandning skulle anses svårare, då en huskey inte har vaktinstinkt i sej och det försvar som en rottis har...utan huskey är en utåtriktad, oftast trevlig hund mot människor och andra hundar.
För lite mental träning och lydnad på en rottis kan ge en Aggressiv hund som testar gränserna, medan en huskey kanske visar det genom att bli mer stressad osv..så för min del skulle jag hellre rekomendera huskyn till en mer oerfaren människa.

Bägge raserna är dock mycket trevliga..och jag är en stor rottis fantast! ;)

Kan det inte vara så att man har två hundar som man faktiskt VILL blanda (av olika ras) pga av deras egenskaper.
Avel handlar inte om individer, det handlar om linjer. Har man oreggade blandraser har man oftast ingen aning vad som ligger bakom, hur linjerna ser ut och hur avkommorna har blivit.

Två individer kan vara undantagen från sina linjers normala egenskaper, men de bär fortfarande vidare på egenskaperna som kommer.

Sen ska man aldrig göra en parning om man inte kan godta att få det sämsta från tiken och det sämsta från hanen.

Och varför avla blandraser? Det stämmer inte alls att blandraser är friskare än andra. Det är bara det att man normalt inte röntgar etc för att få fram statistiken på rasen, då det inte finns någon ras. Titta i försäkringsbolagens statistik får du se att blandraser istället hör till de som är mest sjukdomsdrabbade.

*KL*
I början av veckan parade jag min dvärgschnauzertik, inte med den hane jag tänkt från början men en minst lika bra. Så nu är det bara att vänta och se om hon är dräktig eller ej :)

Det finns ingen statistik eftersom det inte förs någon tillförlitlig statistik på blandraser.

Just precis! Så hur kan ni då "anta" att blandraser blir sjukare, har dolda fel osv..när det inte förs någon statistik. Vad jag vet iaf så är En del av Dagens renrasiga hundar väldigt sönderavlade.

Tycker inte ni håller er till ämnet, utan svävar ut med diskussion om att blandraser borde förbjudas etc..det var ju inte det som diskuterades..alla hundar borde välkomnas i tråden oavsett ras. ;)

Men vi har alla olika åsikter om rätt och fel...Jag har haft både renrasiga hundar och blandras hundar. För mig är de individer oavsett ras.

Spännande :) Håller tummarna för att hon är dräktig då.
Tycker det verkar jättevanligt att man byter hane i "sista stund". Är det "bara" för att de inte vill para eller vad är anledningen?
(menar absolut inte som nån kritik, bara nyfiken eftersom jag är lite förvånad över att det är så vanligt).

Försökte med en hane först men eftersom han bara är två år och aldrig hade parat så var han inte riktigt på det klara med hur det hela skulle gå till. Inte helt ovanligt har jag förstått när jag pratat med folk, sen när man testat när de varit 3 år har det gått hur bra som helst! Nu blev det samma hane som till min förra kull, dock olika tikar. Är jätte nöjd med dessa så tror och hoppas att även dessa blir bra :)

Så söta valpar. Jag blir lite valpsugen, men min snart 16 månaders hund är fortfarande för valpig för att det ska komma en till hund min ägo. Även om han kommer vara valpig och flamsig bra länge än, men det är ju en flat :)
Men nog blir man sugen av alla gulliga valpar.

Man vet ju av erfarenhet från renrassidan att parar man medelmåttor så får man medelmåttor, men också rent skräp och bara i sällsynta fall en stjärna. Parar man två stjärnor så blir ju ufallet en aning annorlunda.

Och som Ramona sa, det är inte fenotypen man avlar vidare på, det är genotypen. Vad som finns bakom individen är helt avgörande för hur avkommorna ser ut. I renrasaveln finns detta dokumenterat både kors och tvärs, och ofta har man ett hum om vad en viss linje ger med en annan linje. Genom att importera hundar eller sperma kan man också göra kombinationer med 0 %, utan att för den sakens skull chansa hej vilt.

VEM har sagt att blandraser ska förbjudas??? Det finns många bra blandraser också, några är ju framavlade för ett specifikt syfte (jakt, drag, tjänst etc).

Senast ändrad:

Instämmer!
Min granne har en blandis, ena halvan är rottis andra minns jag inte :o detta är andra hunden han har av samma kombination på raser och han är super nöjd, han har den till jakt och som vakthund. Han anser den vara bättre på de uppgifterna än några renrasiga han haft.
MEN han skulle aldrig komma på iden att avla vidare. Dessutom är föräldrarna till den har har nu röntgade och har jaktmeriter.
Alltså var korsningen genomtänkt och med friska, mentalt sunda hundar som är fungerade för sina uppgifter.

Väldig skillnad mot de som tar en kull med kompisens eller grannens hund för att det är ju såååå gulligt med valpar.

Sen :bow: till Ramonas inlägg!

Just precis! Så hur kan ni då "anta" att blandraser blir sjukare, har dolda fel osv..när det inte förs någon statistik. Vad jag vet iaf så är En del av Dagens renrasiga hundar väldigt sönderavlade.

Och det skulle bli bättre om man korsade dessa sönderavlade raser med varandra menar du? :confused:

Det förs en viss statistik via försäkringsbolagen för övrigt.

(Men ja självklartär alla hundar välkomna i tråden!)

Senast ändrad:

Instämmer!
Min granne har en blandis, ena halvan är rottis andra minns jag inte :o detta är andra hunden han har av samma kombination på raser och han är super nöjd, han har den till jakt och som vakthund. Han anser den vara bättre på de uppgifterna än några renrasiga han haft.
MEN han skulle aldrig komma på iden att avla vidare. Dessutom är föräldrarna till den har har nu röntgade och har jaktmeriter.
Alltså var korsningen genomtänkt och med friska, mentalt sunda hundar som är fungerade för sina uppgifter.

Väldig skillnad mot de som tar en kull med kompisens eller grannens hund för att det är ju såååå gulligt med valpar.

Sen :bow: till Ramonas inlägg!

Skulle inte dessa kul vara genomtänkt? De har UPPFÖDNING!. De har fått SERIÖSA kritik och de planerar DEFINITIVT kullen i förväg och tänker igenom.

Det är inte så jag sagt ja skulle avla vidare på hundraser heller men jag vill heller inte förbjuda blandraser då de inte oftast handlar om hundes fel. en renrasig kan bli lika mycket den korkad .De handlar om individerna (oftast) !.... Men visst kan man stöta på hundar som är rent av sjuka från födseln som de inte beror något alls på indiverna eller något annat men de kan lika gärna vara renrasiga som blir detta, handlar inte om vilken ras det är!

Så att en blandras skulle vara sämre stämmer inte!

För min del får du tro på skrönorna att blandraser är friskare än renraser och hundar blir alltid vad man gör dem till, bäst du vill i alla fall.

On topic igen då:

Planerar en kull fauvevalpar efter min Emmipemmi och en till Norge (från Frankrike) inlånad fransk stjärna med fina meriter. Han är en av tre täckhundar i Frankrike som är klassade i Cotation ELITE A och det kommer bara att bli ett fåtal parningar med honom här i norden..

Kruxet är att hon beräknas löpa i maj och han åker tillbaka i slutet av maj, så jag håller tummarna för att hon kommer igång i mitten av månaden som planerat, för då hinner vi precis kvista ner till Drammen och para :angel:

emmi-1-1.jpg

h_Leue_1-1.jpg

Inte bästa bilden på hanen, men det är inget att göra nått åt..:cool:

*KL*

Min valp lyckades nyss med det sjukaste... Hon fastnade med övre ögonlocket på ett dörrhänge, alltså en sån man hänger innerdörrar på, gångjärnet liksom! Skrek i högan sky och jag stod bredvid så hon kom loss illa kvickt med ett snabbt handtag!

Nu har jag satt tejp över alla dörrhängena :cool:

Bra fråga!

Tror att hon liksom lite smidigt skulle torka sig på dörrkarmen och fastnade:crazy: Bara en himla tur att jag var där så att hon inte drog i sönder ögonlocket, kan tänka mig roligare saker än att åka 10 mil till djursjukhuset en fredagkväll:angel:

Vi var inne på renrasig Aussie från början, men det är en rätt speciell ras (kan vara, beroende på individ) så vi tänkte att det inte gjorde så mycket med lite golden psyke i hunden. Och när pappan ändå är utställningschampion gjorde det inte saken sämre.

Jag förstår er dethär med att det säkert finns mycket blandisavel som är mycket oplanerad och ogenomtänkt, med diverse raser hit och dit. Det tycker jag inte heller om, men jag hade inte köpt
denna hunden om jag inte trodde att det skulle bli bra :) Nästa hund kommer bli en renrasig Aussie!

Hur som helst så tycker alla olika, o tur är väl det =)

För att återgå till det riktiga ämnet så fyllde Goliat, som han heter hela 6 månader igår (17feb). Vägde in på 23 kg.. Undra hur stor han ska bli ;)
Han kan en hel del massa saker och är väldigt lydig :-)

/Therese

Devil (också 6 mån 17 feb :)) väger 25kg, och han förväntas stanna på 60-62cm och cirka 35 kilo, kanske blir din ungefär lika stor!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 518
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 885
Senast: Digbil
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 482
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 060
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka