Sv: Valpar 2011
Jag tror inte att det är någon i tråden som tycker att ni är dåliga hundägare. Det är inte det som tråden handlar om. Däremot ska man inte stödja blandrasaveln, eftersom den inte bidrar till någonting bra.
Man ska inte köpa en blandras eftersom man inte vet vad man får. Det handlar inte bara om temperament utan också om hälsan på hunden, men även att det inte finns speciellt många seriösa blandrasuppfödare. Är föräldradjuren till hunden ni ska köpa hälsotestade?
De flesta raser har krav på föräldradjurens hälsostatus. De måste tex ha godkänd höftledsrötgen, ögonlysning, patella etc. Detta för att minska sjukdomar som finns i de hundar som produceras. Vi vill att hundaveln ska gå framåt!! När man köper en blandras så köper man grisen i säcken. Sen kommer alltid frågan varför man från början avlade utanför rasen. För mig känns det väldigt konstigt att avla blandrasvalpar när man kan avla renrasiga valpar. Det är dyrt och tar massor med tid att föda upp en kull och då vill man gärna ha pengar för mödan tillbaka. Blandrasvalpar kostar inte lika mycket som de renrasiga. Så ska jag ändå ta en kull kan jag väl lika gärna ta en där jag får in så mycket pengar som möjligt, eller hur?
Där falerar blandrasaveln. För om man har en frisk tik att avla på, så avlar man med en meriterad frisk hane ur samma ras. För att det ger mer pengar, det ger ett bättre rykte och det ger valpar som är mer lättsålda till bra folk.
Enligt mig är det bara de som inte har friska djur eller som inte fattar bättre som avlar blandraser. Varför skulle man annars avla blandraser?
Argument som att man vill få fram trevliga hundar etc falerar också. Man får fram trevliga renrasiga hundar också liksom! Oavsett vill man inte köpa en valp från föräldrar som inte är friska, det kan bli mycket dyrt och mycket tråkigt att mista sin hund alldeles för tidigt eller behöva gå igenom processen med långvarig medicinering. Man vill heller inte köpa valp från en okunnig uppfödare, eftersom man inte vet om valparna under uppväxten har fått vad de behöver.