Valpar 2011

Sv: Valpar 2011

Skulle inte dessa kul vara genomtänkt? De har UPPFÖDNING!. De har fått SERIÖSA kritik och de planerar DEFINITIVT kullen i förväg och tänker igenom.

Det är inte så jag sagt ja skulle avla vidare på hundraser heller men jag vill heller inte förbjuda blandraser då de inte oftast handlar om hundes fel. en renrasig kan bli lika mycket den korkad .De handlar om individerna (oftast) !.... Men visst kan man stöta på hundar som är rent av sjuka från födseln som de inte beror något alls på indiverna eller något annat men de kan lika gärna vara renrasiga som blir detta, handlar inte om vilken ras det är!

Så att en blandras skulle vara sämre stämmer inte!

Men läste du ens mitt inlägg?
Jag skrev ingenstans att blandraserna är sämre, snarare tvärtom vad gäller min grannes hund?

Din blivande hund är ju inte ens en första gångsblandis utan generation 2 så även om inte DU avlar vidare på den så stöder du ju sådan produktion. (för uppfödning är det då rakt inte) Uppfödning är för mig när man gör en väl genomtänkt parning med friska djur och har ett mål för avkommorna. (ärligt talat förstår jag inte vad man ska göra med en hund av den blandningen?)
Återigen min grannes hund, det är en förstagångs korsning där man ville ha fram vissa egenskaper på avkommorna iform av jakt och vakt.

Vad är målet med den här kullen du ska köpa valp ifrån?

Vad är målet med den här kullen du ska köpa valp ifrån?

Det här är en grej många missar, målet. De föder upp för att..ja varför egentligen? De vet de nog inte själva (i undantagsfall de som vill ha fram en hund med specifikt utseende).

KL

Puh...Jag kanske blir med valp 2011 :crazy: . Det är verkligen inget bestämt, men jag är bannemig sugen. Vad säger ni som har många hundar (det blir 3 i hushållet isåfall)? Funkar det bra? Jag kommer troligtvis att skaffa ett deltidsjobb så att jag har mer tid hemma, utöver det kommer jag att illustrera och trimma en del (mao vara hemma men jobba därifrån). Körkortet SKA jag ha till våren så att jag har möjlighet att "röra mig".
Jag tänker till en viss del på det ekonomiska, men hur blir det praktiskt? Flockmässigt, orkar ni alltid? De individerna jag har nu är krävande och det kommer isåfall den tredje att bli den med.

Skulle inte dessa kul vara genomtänkt? De har UPPFÖDNING!. De har fått SERIÖSA kritik och de planerar DEFINITIVT kullen i förväg och tänker igenom.

Det är inte så jag sagt ja skulle avla vidare på hundraser heller men jag vill heller inte förbjuda blandraser då de inte oftast handlar om hundes fel. en renrasig kan bli lika mycket den korkad .De handlar om individerna (oftast) !.... Men visst kan man stöta på hundar som är rent av sjuka från födseln som de inte beror något alls på indiverna eller något annat men de kan lika gärna vara renrasiga som blir detta, handlar inte om vilken ras det är!

Så att en blandras skulle vara sämre stämmer inte!

* Långt inlägg! *

Men herregud... Cillamuffins m.fl. menar inte att en blandras nödvändigtvis blir sämre än en renrasig, och inte heller att blandrasaveln ska förbjudas. (Dock var det några som gick på lite hårt där, det finns trots allt många genomtänkta, "harmlösa" blandrasparningar med nära besläktade raser inblandade, även om man kan fundera över dessa "uppfödares" syfte bakom aveln.) MEN, fördelen med en renrasig är att man vet vad man får i högre grad än en blandras. Med en blandras tar man fler risker; man kan inte på samma sätt veta vilka anlag och egenskaper hos de olika raserna som nedärvs till avkomman. Det kan bli både dåliga och bra egenskaper.

Vad jag, och de andra som reagerat, oroar oss mest för är just kombinationen Husky/Border Collie. Det är inte så att jag tror att du eller din farmor & farfar inte kan hantera en hund som är lite mer krävande, utan att just den kombinationen Husky/Bordercollie kan resultera i en hund som blir helt KOKO i huvudet! Rent ut sagt.

Får man en sådan hund är det inget man kan ändra på genom massor med aktivering/promenader, som du verkar tro. Och även om både mamman och pappan är jättefina individer av sin egen ras betyder inte det att avkomman blir lika snäll och fin. Det är riskabelt att blanda anlag och egenskaper från så helt olika raser, med helt olika ändamål, hur snälla föräldrarna än verkar vara. Så är det bara. Egenskaperna kan helt enkelt "krascha" och skapa en väldigt instabil hund.

Ett exempel: En Border Collie är väldigt snabbtänkt och reagerar därför också väldigt snabbt. En husky har en hel del jakt i sig. En blandning mellan dessa två raser kan bli en hund som knappt hinner tänka innan den handlar, och innan du vet ordet av har den satt tänderna i ett djur/husdjur. Hur har du tänkt att mycket aktivering osv. ska hjälpa hunden då?

Border Collie och Siberian Husky är också två raser som kräver ENORMT mycket motion och aktivering. Dina mor/farföräldrar kanske fixar detta, det kan inte jag bedöma.

Jag försöker, som många andra, bara varna dig. Vi vill inte klanka ner på vare sig dig eller blandrasaveln, men tänk efter både en och två gånger innan du skaffar en hund med just de här raserna inblandade. Jag skulle verkligen inte rekommendera det, men som sagt; valet är ert.

Jag vill tillägga att jag inte tänker ha någon diskussion kring detta. Jag ville bara skriva vad jag tror om en sådan blandning.

Det här är en grej många missar, målet. De föder upp för att..ja varför egentligen? De vet de nog inte själva (i undantagsfall de som vill ha fram en hund med specifikt utseende).

Precis, förvisso är det nog många som har ett mål, dvs tjäna-pengar-mål :angel:

Nu tjänar jag gärna pengar på min uppfödning också, tolka mig inte fel, men om jag ska följa "min" rasklubbs standard så ska jag göra 6 hälsotester och MH på mina hundar, sen vill jag ha dom utställda. Detta kostar ju en hel del pengar, tid och energi för att inte tala om inköpet av bra tik, parning med bra hane och all tid och energi på valparna så frågan är ju hur mycket man faktiskt tjänar i slutändan (å nej varför tänkte jag så här långt :angel: )

Måste vara mycket mer lönsamt att avla blandraser eg, billiga i inköp, låga (inga?) parnings avgifter, inga hälsotester eller utställningar. Bara snabba pegnar i fickan.

KL

Puh...Jag kanske blir med valp 2011 :crazy: . Det är verkligen inget bestämt, men jag är bannemig sugen. Vad säger ni som har många hundar (det blir 3 i hushållet isåfall)? Funkar det bra? Jag kommer troligtvis att skaffa ett deltidsjobb så att jag har mer tid hemma, utöver det kommer jag att illustrera och trimma en del (mao vara hemma men jobba därifrån). Körkortet SKA jag ha till våren så att jag har möjlighet att "röra mig".
Jag tänker till en viss del på det ekonomiska, men hur blir det praktiskt? Flockmässigt, orkar ni alltid? De individerna jag har nu är krävande och det kommer isåfall den tredje att bli den med.

Klart det funkar. Jag har levt med 4 stycken periodvis med, här är ju en del som har ännu fler.

Det svåra för min del är det praktiska, hur man löser det i bilen, att alla ska ha en liggplats osv. Nu vet jag inte om du har tänkt stor eller liten, en liten är ju betydligt lättare när det gäller sånt!

Sen om man ska se det rent harmonimässigt tycker jag att jämna par funkar bäst, dvs 2 och 4, för det blir ändå så att hundarna gärna går ihop i par. Jag får se hur mitt liv ser ut om 2 år, annars kommer jag skaffa en liten då:)

KL

Vi har ju fyra (nu mer två hanvalpar och två vuxna kastrater) hundar av krävande ras, och det tycker jag funkar fint. Vi är ju två om ansvaret, så det körigaste är plats. Bilen, sängen, när man åker och hälsar på folk etc.
Vi bor ju på gård så rent motionsmässigt är det inga problem, tjugo steg utanför dörren har vi oändliga marker att promenera på.

Det som tar mest ork och tid är "egentid". Egna promenader, egen träningsstund med matte/husse, egna äventyr etc. Jag löser det genom att helt enkelt lämna dom andra hemma och ta med den ena när jag åker och handlar, och då gå en liten promenad i stan. Småsaker som jag (och förhoppningsvis hunden ;)) värderar och känner stärker banden när man får lite "du och jag, matte"-tid.

När det är full tävlings- och träningssäsong tycker jag det är lättare. Då får man automatiskt egentid när man åker iväg och tränar och den ena hunden sitter i bilen medan man tränar den andra t ex.

Får väl lägga till att en stor anledning till att jag tycker det funkar är ju att jag har koll på de vuxna. De går lösa ute och jag kan fokusera på valpen, eller de går och lägger sig när jag säger till.

Bara en sån sak som att gå från bilen, till lägenheten och sen 3 trappor upp kan ju bli ett stort projekt med en valpis, men eftersom de stora är så enkla så behöver jag inte koppla alla hundar för 20 meters färdväg. Så valpen tar jag under armen och de andra hänger på.
Idag har jag min gamla terrier och genast blev det småjobbigt... Hon hör inget och vill liksom göra allt på sitt vis så då blir det massa krångel med henne och valpis.

*KL*

Liten bild på min 7 månaders valp

Finaste.jpg

Blev skugga och grejer på bilden, tog den som hastigast när vi var påväg till en buss :)

Mhm, för att inte Choice ska befästa sitt jag-får-vara-i-soffan-beteende ännu mer insåg jag att NU är det tid att ta tag i det!

Därför sitter jag i Lokas sacco, med en sovande Choice på vänster sida och en sovande Loka på höger sida:crazy: Fortune ligger i valpis nyinköpta liggplats och Mixie under bordet... Nu måste jag resa mig och gå ut med alla, men jag tror att min rumpa sover...

Jag fick hem en liten valp på 8 veckor igår och jag har aldrig varit nervösare. På hemresan blev stackaren åksjuk och spydde ner mig 3 gånger samt dreglade ner mina byxor. :grin: Min pappa har varit emot hunden men när han fick se den igår så smällte han och nu är det tydligen mer hans hund än min vilket inte gör mig så mycket då jag måste balansera skola, hund och häst. Hunden är menad att följa med till stället när ålder och väder tillåter.
I natt vaknade jag av många lekpauser och toastunder. Coccos missade tidningarna som jag lagt ut för säkerhetsgrej med cm så det blev till att skura. :(
Hur gör ni med rumsrenheten nu när det är vinter? Får så otroligt mycket skuldkänslor när den måste ut i 10 -. Den har päls och är rätt långhårig men klarar inte av det. Kanske borde skaffa in en tröjja? Men då hinenr jag inte få på tröjjan när den måste ut snabbt för att inte hinna kissa och bajsa inne. Hur gör ni?:eek:

Hejsan :D

Jag och min sambo skaffa oss en blandis mellan schäfer/rottis. En tikmed mycket vilja men ändå världens goaste, jag tycker just dom tvp hundraserna passar bra ihop och söta blir dom med. Bestämd måste man vara emot henne, men det ska man ju vara med alla hundar :)

Hoppas ni hittar eran hund den ni vill ha.
MVH

ang valp och vinterkyla. tycker det är skönt med vintervalp, av den enkla anledningen att då är det för kallt att vara ute och leka, vilket innebär att ut=göra ifrån sig. en nödig valp blir ju klar på nån minut, och på den tiden hinner de inte bli farligt kalla. hämtade min i november, och när det väl blev 30 grader kallt var hon ruskigt snabb :) sitter i fortfarande, 2 år senare. *nöjd*

Jag tar alltid ut min valp även fast det är svinkallt. Det brukar ju gå på bara några minuter när hon gör det hon ska. Ibland bekommer inte kylan henne alls och då vill hon vara ute och leka i snön och då brukar vi stanna ute längre. Men jag tror att man inte kan låta hunden kissa eller bajsa inne bara för att det är kallt. Inte om man vill ha en rumsren hund i alla fall :)
Men hon har fått ett täcke som hon får ha på sig när det är riktigt kallt :)

Mina nuvarande 7-veckors valpar är med glädje ute 1-2 timmar i minus 20 och då både kissar/bajsar och busar de. Det gjorde ju även fauvevalparna förra vintern och dylika filurer har ju lite päls och naken mage när de är små :)

Spetsvalparna har inga problem att gå ut och härja en stund i närmare minus 30 grader heller, även om de då inte är ute lika länge som vid lägre temperaturer.

Tror det där kan ha att göra en del med hur uppfödaren hanterar utevistelse för valparna innan de flyttar till sina nya ägare faktiskt.. De valpar som är vana att få vara ute fixar det galant även efter flytten, men de valpar som fått vara ute väldigt lite eller ingenting alls blir det jobbigt för.

Jag skulle inte ha på en tröja eller andra saker enbart för att hunden är lite "fisig" för att vara ute faktiskt, utan helt enkelt bara gå ut med den, så att den vänjer sig med utevistelse.

Så att det är för kallt för valpar att vara ute på vintern är inget som jag anser i alla fall..

Så att det är för kallt för valpar att vara ute på vintern är inget som jag anser i alla fall..

handlar med största sannolikhet om att det är för kallt för ägaren :) (inklusive mig själv, fast mina hundar strejkar vid 15 grader kallt, kallare än så så är de raketer ute och ska in igen snabbt som tusan :D )

Hmm jag skrev ett långt svar till dig som bara försvann? Hur som helst så har ju vi haft tre hundar när sambons hund fortfarande levde + att vi hade en jaktlabbe till låns i somras. Jag tycker inte det är sådär jättestor skillnad att ha 2 eller 3 hundar, i alla fall inte så stor som skillnaden mellan att ha 1 eller 2. Men det beror ju lite på vad det är för hundar, och hur bra de kommer överens och hur lydiga de är. Jag tycker inte att egentiden är något stort bekymmer, vi går nästan alla promenader med alla/båda hundarna tillsammans och sen blir det egentid när det är träning, eller så åker jag in en sväng till stan eller till någon bekant med den ena hunden. Sen blir det självklart också små mysstunder hemma med en hund i taget.

Och du vet väl att man inte kan säga att man ska köpa valp utan att säga vad det blir för ras? ;) *nyfiken i en strut*

App app! Det är inte bestämt att det blir nåt, så det kanske inte blir någon ras alls ;) . Men det blir en av de jag har isåfall.

Tack för svaret förresten!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 518
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 885
Senast: Digbil
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 490
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 063
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka