Sv: Valpar 2011
Men läste du ens mitt inlägg?
Jag skrev ingenstans att blandraserna är sämre, snarare tvärtom vad gäller min grannes hund?
Din blivande hund är ju inte ens en första gångsblandis utan generation 2 så även om inte DU avlar vidare på den så stöder du ju sådan produktion. (för uppfödning är det då rakt inte) Uppfödning är för mig när man gör en väl genomtänkt parning med friska djur och har ett mål för avkommorna. (ärligt talat förstår jag inte vad man ska göra med en hund av den blandningen?)
Återigen min grannes hund, det är en förstagångs korsning där man ville ha fram vissa egenskaper på avkommorna iform av jakt och vakt.
Vad är målet med den här kullen du ska köpa valp ifrån?
Skulle inte dessa kul vara genomtänkt? De har UPPFÖDNING!. De har fått SERIÖSA kritik och de planerar DEFINITIVT kullen i förväg och tänker igenom.
Det är inte så jag sagt ja skulle avla vidare på hundraser heller men jag vill heller inte förbjuda blandraser då de inte oftast handlar om hundes fel. en renrasig kan bli lika mycket den korkad .De handlar om individerna (oftast) !.... Men visst kan man stöta på hundar som är rent av sjuka från födseln som de inte beror något alls på indiverna eller något annat men de kan lika gärna vara renrasiga som blir detta, handlar inte om vilken ras det är!
Så att en blandras skulle vara sämre stämmer inte!
Men läste du ens mitt inlägg?
Jag skrev ingenstans att blandraserna är sämre, snarare tvärtom vad gäller min grannes hund?
Din blivande hund är ju inte ens en första gångsblandis utan generation 2 så även om inte DU avlar vidare på den så stöder du ju sådan produktion. (för uppfödning är det då rakt inte) Uppfödning är för mig när man gör en väl genomtänkt parning med friska djur och har ett mål för avkommorna. (ärligt talat förstår jag inte vad man ska göra med en hund av den blandningen?)
Återigen min grannes hund, det är en förstagångs korsning där man ville ha fram vissa egenskaper på avkommorna iform av jakt och vakt.
Vad är målet med den här kullen du ska köpa valp ifrån?