Status
Stängd för vidare inlägg.
Borde man avmaska sin vuxna hund med? :) Tänkte avmaska när Bog blir 12 veckor, men funderade på om Floki också behöver få en dos då?
Jag hade skickat in kolla masken.
Avmaskar aldrig på måfå.

Och om KM visar att det finns t.ex. giarda, så är det endast ett verksamt ämne som finns i axilur som biter på giardia.

@Tonto eftersom min hade påvisad mask vid 6 månader så avmaskade jag den vuxna också. Nu vet du säkert men påminner om att kolla upp vilket avmaskningsmedel som funkar på BC.

Är så imponerad av Toke. Han har bott här i 2,5 vecka nu och han har inte reagerat med nervositet eller försiktighet på något. Så otroligt lugn och trygg. Idag var vi hos min mans syster med familj. Barn som har noll djurvana. Jag var så klart mer och styrde upp allt men Toke var hela tiden helt obekymrad och viftande på svansen 😍 han fick även sitta en del i bilen medans vi grejade utanför och det gör han också med ro 💙

@Tonto eftersom min hade påvisad mask vid 6 månader så avmaskade jag den vuxna också. Nu vet du säkert men påminner om att kolla upp vilket avmaskningsmedel som funkar på BC.
Bog är inte bärare av MDR-1 genen, så då borde han väl även tåla de som man skall vara försiktig med på collie-raser? :)

IMG_2137.webp

Lillprinsen blir 14 veckor på söndag.
Världens goaste, enklaste lilla hund. Så nöjd med barnens val av valp bland alla 8 vi hade hemma 😅🥰

Borde man avmaska sin vuxna hund med? :) Tänkte avmaska när Bog blir 12 veckor, men funderade på om Floki också behöver få en dos då?
Alltså, nu är allt jag skriver nu baserat på en (traumatiserande, tror jag :rofl:) erfarenhet och därmed anekdotiskt, så ta det för detta. Men jag skulle bara avmaska valpen och fokusera på spolmask, dvs ta ett medel typ Banminth, Welpan eller vad som finns/gäller (har inte haft valp på ett par år).

Detta för att jag som uppfödare av min första kull avmaskade tiken på ett långt (och snordyrt) program med Axilur inför valpning och under digivningens första veckor. Programmet var då rekommenderat av tillverkaren. När valparna avmaskades visade de sig ha spolmask. Mycket. Ända sedan dess har jag varit skeptisk till kombinationen Axilur och spomask. Det fanns då, för ca 15 år sedan, en diskussion om resistens mot Axilur hos vissa stammar av spolmask hos häst (jag vet att det är två olika djurslag). Eftersom spolmask är vanligt hos valpar och unga hundar, men inte så vanligt hos vuxna, friska individer. Därför skulle jag vid avmaskning av en valp i detta läge inte involvera hushållets äldre hundar.

Och åter - anekdotiskt, länge sen m m. Men när en valp uppvisar typiska symptom på spolmask som jag tycker @tanten s gör, har bytt miljö och inte är avmaskad på ett tag skulle jag bara avmaska.

Hur vet man sånt? Genom stamtavlan eller testar man alla?
Man gör ett DNA-test. Många uppfödare testar sina avelsdjur, och om båda föräldrar är fria kan ingen av valparna bli drabbade eller bärare av genen. Om ena föräldradjuret är bärare och den andra fri måste man testa valparna för att veta, vilket en del uppfödare även gör.
Annars kan man alltid själv testa sin hund (både valp/vuxen) om man vill veta. Det är inte bara collie-raser som kan ha defekten.

Man gör ett DNA-test. Många uppfödare testar sina avelsdjur, och om båda föräldrar är fria kan ingen av valparna bli drabbade eller bärare av genen. Om ena föräldradjuret är bärare och den andra fri måste man testa valparna för att veta, vilket en del uppfödare även gör.
Annars kan man alltid själv testa sin hund (både valp/vuxen) om man vill veta. Det är inte bara collie-raser som kan ha defekten.
Intressant! Trodde bara collieraser kunde ja det!

Gud vad de nya tänderna växt ut snabbt, på bara ett par dagar! De två uppe har ploppat upp på bara några dagar!

Bifogade filer

• A5D430BB-F0B1-498E-A97C-28172DD2FF8C.webp
    A5D430BB-F0B1-498E-A97C-28172DD2FF8C.webp
    156,2 KB · Visningar: 39
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar