Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var stressigt, jobbigt, man fick sämre kontakt och man behövde hålla dom åtskiljda. Skulle inte göra det igen om man inte behövde behålla två samt har stor kunskap om valpuppfostran.
Du har förstås helt rätt, och jag är såpass erfaren att jag inte ens hade behövt ställa frågan.
Det finns också en gräns när det roliga inte längre är roligt.
Man kan hsmna där ibland.

Hade INTE
nu vet jag inte hur gamla dina barn är, men barns intressespann brukar ju tendera att variera väldigt, hur länge är det roligt att träna hund? Vem ska sen ta över när barnen tappar intresse?
Barnen är tonåringar och det är en nyckfull tid.

Den ena rider, den andra har tröttnat. Den som rider älskar alla djur och vill allra mest med valpen.

Den andra är mer försiktig och uttryckte att det "såklart blir systerns valp, hon tar över allt, och jag kunde faktiskt få fokusera på en hund".

Sedan drog diskussionen iväg.

Det är lätt att bli manipulerad av tonåringar som gärna ger en lite dåligt samvete.

Men diskussionen är slut. Vi får en valp till familjen och jag vet att det blir tjat om vem som inte skall behöva ta ut den i november. Vi har redan en nioårig hund. Jag vet hur samtalet kan gå.

Valpar är otroligt söta på bild! Men mycket jobb.

Tack för all input, allihopa!

Barnen är tonåringar och det är en nyckfull tid.

Den ena rider, den andra har tröttnat. Den som rider älskar alla djur och vill allra mest med valpen.

Den andra är mer försiktig och uttryckte att det "såklart blir systerns valp, hon tar över allt, och jag kunde faktiskt få fokusera på en hund".

Sedan drog diskussionen iväg.

Det är lätt att bli manipulerad av tonåringar som gärna ger en lite dåligt samvete.

Men diskussionen är slut. Vi får en valp till familjen och jag vet att det blir tjat om vem som inte skall behöva ta ut den i november. Vi har redan en nioårig hund. Jag vet hur samtalet kan gå.

Valpar är otroligt söta på bild! Men mycket jobb.

Tack för all input, allihopa!
Om båda har så pass stort intresse när valpen kommit kan det ju vara ett alternativ att köpa nr 2 längre fram. Jag har haft hundar med 1-1,5 år emellan och det har fungerat fint!

Haha helt rätt! Ibland tänker jag lätt att jag är the one and only för hunden 🫣. Behöver nog komma ner på jorden lite 😂
Så skönt att kunna känna då. Själv misstänker jag ständigt att OskarIII skulle ha detbättre hos en starkare rörligare matte. Tänk så roligt han skulle tycka det vore med agility t.ex. aOch så hamnade han hos en matte som inte kan springa varesig fort eller långt.

Fast jag fattar att han tycker det är ok här när han gråter om jag försvinner utom synhåll.

Läser lite om höfter nu. "En ung växande hund bör hållas normalviktig och inte växa för fort". Vikten går ju att påverka, men tillväxten? Eller menas det helt enkelt att utfodringen/vikten påverkar tillväxten?

En liten tur till skogen med "storebror" :heart :bump:
20230704_101845.webp

Vad har ni för sysselsättning/tidsfördriv till era valpar som dom kan greja med på egen tass?
Har provat Kong med lite gott i. Ger ju bra tidsfördriv men är ju svårt att få ur allt och hålla den ren:confused:
Vika in godis/mat i en handduk
Slowfeed-matta till maten.
Mer kul tips? 😁

Jag har svårt att hålla kontakt när jag har Oskar i koppel. Han trycker nosen mot m arken och sniffar, huvudet (och hela han) far som en vindflöjel hit och dit.

På valpkursen fick gruppen i läxa bl.a. att träna på kontakt. Behövde åka in till stan i ett ärende och tog med Oskar.

Det var ganska folktomt så jag tänkte att vi skulle öva på koppelgåendet när det var så få störningsmoment. Hemma, längs vägen, är det i stort hopplöst.

Jag gick några steg, stannade och bad honom stå stilla och att sätta sig. Det trängde in efter några minuter. Men vid första steget är nosen i backen, det klarar jag inte att få väck. Försöker få ögonkontakt och locka med godis och röst men nej. jag existerar inte. Efter ett tag är han så spänd att han darrar.
Vi tragglar på. Han är "nervigare" än jag uppfattat. Nosar, tittar, drar i kopplet. Jag försöker bryta. Går än så länge sådär.

Kul med valp...

Jag har svårt att hålla kontakt när jag har Oskar i koppel. Han trycker nosen mot m arken och sniffar, huvudet (och hela han) far som en vindflöjel hit och dit.

På valpkursen fick gruppen i läxa bl.a. att träna på kontakt. Behövde åka in till stan i ett ärende och tog med Oskar.

Det var ganska folktomt så jag tänkte att vi skulle öva på koppelgåendet när det var så få störningsmoment. Hemma, längs vägen, är det i stort hopplöst.

Jag gick några steg, stannade och bad honom stå stilla och att sätta sig. Det trängde in efter några minuter. Men vid första steget är nosen i backen, det klarar jag inte att få väck. Försöker få ögonkontakt och locka med godis och röst men nej. jag existerar inte. Efter ett tag är han så spänd att han darrar.
Vi tragglar på. Han är "nervigare" än jag uppfattat. Nosar, tittar, drar i kopplet. Jag försöker bryta. Går än så länge sådär.

Kul med valp...
Du får nog börja med att träna inomhus innan du försöker träna in något nytt i ny miljö. :)

Kul med valp...
Det tog 2,5 år innan min äldsta ens sneglade åt mig ute på promenad. 😅

Har gjort mycket annorlunda med Bog jämfört med Floki. Mest sociala saker, lära sig ta det lugnt. Han kan verkligen inga tricks, nosdutt har vi dock lekt med. Floki kunde massor med tricks vid den här åldern men istället fick han ingen social träning, han var ju dock rädd för allt så då blir sådant ganska tråkigt och jobbigt, medens en valp som är orädd och glad blir roligare att ha med sig, borde ha ansträngt mig mer med lilla Flokin.

Har bara tränat på inkallning, loss och att gå bort. Däremot har han börjat erbjuda ett lite fult fotgående och jag belönar såklart att han tar kontakt, men kanske måste börja öva på ett vettigt fotgående så att han inte fastnar i den här krabbgången. :laugh:

IMG_4262.webp

Du får nog börja med att träna inomhus innan du försöker träna in något nytt i ny miljö. :)
Det är inget nytt. Vi har tränat massor. Det är med störning som det fallerar. Ingen störning=klockren hund. :)

Tanken var att träna med lite mindre störning. Vägen hemma har alldeles för mycket dofter av djur han känner igen (räv, grävling, rådjur)

Vad har ni för sysselsättning/tidsfördriv till era valpar som dom kan greja med på egen tass?
Har provat Kong med lite gott i. Ger ju bra tidsfördriv men är ju svårt att få ur allt och hålla den ren:confused:
Vika in godis/mat i en handduk
Slowfeed-matta till maten.
Mer kul tips? 😁
Brukar hålla ut maten på gräsmattan 🙂. Gömma godis inne.
Gjort skålar och lickimats och fryst in

Kul med valp...
Vad händer om du uppgraderar din belöning till en dummy med kaninpäls? Tänkte eftersom han är så intresserad av vilt, så kanske det kan fånga hans intresse för vad du har?

Vad händer om du uppgraderar din belöning till en dummy med kaninpäls? Tänkte eftersom han är så intresserad av vilt, så kanske det kan fånga hans intresse för vad du har?
Tror (obs!) att det inte gör nån skillnad? Han är inte intresserad av själva djuret. Mera jagandet. Han har jagat bort grävling och försöker springa efter katten när han sett den. Han har vrålat bort rådjur från tomten.

Vet inte om han kopplar ihop djuret med jakten eller hur jag ska förklara? Men klart värt att prova. Har en köttkaninproducent inte alltför långt bort.

Godis är föga intressant. Har inte riktigt hittat nåt gott. Än.
Inget jag hittills testat har kunnat avleda tillräckligt.

Alltså, nu är det två och en halv vecka kvar. Så lång väntan!

Det har blivit lite tjafs mellan barnen också, och de vill ha varsin valp att fostra och träna med...

Jag tycker att en valp åt gången är mycket nog, men nu visar det sig att en valp till är osåld.

Ihh... hjälp mig. Inte kan man ha två valpar samtidigt?

Kan, kan man väl men inte för att barnen vill det. Troligast är att barnen tappar intresset när nyhetens behag med valp lagt sig. Jag skulle inte ta nåt beslut för att barnen kivas innan valp kommer hem, efter nån vecka är det sannolikt mycket mer intressant med paddan/datorn/tvn än att följa med ut ned valpen..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024