Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror (obs!) att det inte gör nån skillnad? Han är inte intresserad av själva djuret. Mera jagandet. Han har jagat bort grävling och försöker springa efter katten när han sett den. Han har vrålat bort rådjur från tomten.

Vet inte om han kopplar ihop djuret med jakten eller hur jag ska förklara? Men klart värt att prova. Har en köttkaninproducent inte alltför långt bort.

Godis är föga intressant. Har inte riktigt hittat nåt gott. Än.
Inget jag hittills testat har kunnat avleda tillräckligt.

Kan ju gå lika bra med vilken ”pälstuss” som helst. Kursade med en som hade köpt en gammal pälsmössa billigt på second hand, och hade den i ett snöre till sin JRT som tyckte att jakt var bästa belöningen.

Tror (obs!) att det inte gör nån skillnad? Han är inte intresserad av själva djuret. Mera jagandet. Han har jagat bort grävling och försöker springa efter katten när han sett den. Han har vrålat bort rådjur från tomten.

Vet inte om han kopplar ihop djuret med jakten eller hur jag ska förklara? Men klart värt att prova. Har en köttkaninproducent inte alltför långt bort.

Lovis var inte så intresserad av godis eller "tråkiga" leksaker när hon var liten. Men jaktlekar och päls är bäst! Så mitt tips är en lång kampleksak med päls som du kan dra på marken. De allra flera som säljs är ju inte gjorda för att en stel stackars människa ska stå upp och leka i lagom höjd med en liten hund... 😁
Min trasiga kropp gillar att kunna stå upprätt och leka.
Bästaste bästa leksaken var med kaninskinn i lång expanderlina. Numera är den för liten och tråkig, men hon släpper ALLT och kommer rusande om jag tar fram en kampleksak som är en tulpanboll (sån man kan gömma godis i) med kaninskinn på OCH fårskinn ovanför. I ett långt snöre. 😁 Alla bra saker i ett.

Fortfarande misär vid ösregn 😂
F95D97C7-005A-4D24-87CC-FA7B2342D60E.webp

Men när han vilar är han väldigt söt! Vi ska lägga massa golv i lägenheten så till hans stora sorg får han inte vara i vardagsrummet där vi förvarar det nya golvet. (Pga att han tänker äta upp det nya golvet… tack och lov köpte vi inte nya köksmöbler innan han flyttade in. 🫣)
060D01AF-EB0A-4987-BDA1-BA95708910DF.webp

Det här med passivitet och 100 till 0, för mig är det väldigt viktigt.

Körde litet kort pass kontaktövning + fotgående som avslutades med lek i 1 minut. Efter det direkt ner på 0. Vilket här innebär att gå och lägga sig och ha tråkigt. Lillskiten hanterar det bra änsålänge :)

"Gammel vovven" är upplärd så och han är filbunke överallt även om det är full aktivitet. Yoshi tar ju förhoppningsvis efter detta, men ska även kunna göra det när vi är iväg utan Melker som storebror heter.

Till whipparna, som ju har en hel del jaktlust, använder jag en lång leksak med kaninskinn i "bitdelen". Långt handtag, säkert 80-90 cm, så jag inte behöver gå böjd, sånt blir för jobbigt med tilltagande ålder och krämpor. ;)

Med en hund som blir så låst som Oskar verkar bli så hade jag nog bara gått ut och ställt mig och väntat. Står man stilla på samma ställe så kommer det till slut att bli ointressant att lukta runt och glo på allting, sen vid minsta kontakt så hade jag belönat med vad nu hunden gillar - kanske jaga leksak med kaninskinn, om det är det som får igång hunden. Ta en paus, låt hunden åter igen välja att ta kontakt. Är hunden nu fokuserad så testar jag att gå ett steg eller två, tappar hunden kontakten är det bara att stanna igen och vänta.

Att bara fortsätta gå och hunden flänger omkring och kollar på allting annat känns för mig rätt värdelöst. Men då tar jag ett pass med träning av kontakt, dvs. då är det inte rastning, stopp för kontakt och sen rastning igen. Varje gång man flyttar sig till ett nytt ställe, om man så bara går ett par meter, så finns det ju nya intressanta dofter. Jag ser samma sak ibland när jag håller kurs, en hund som är superintresserad av att nosa av hela träningshallen - står ägaren stilla på samma ställe en stund så har den biten kollats av och då plötsligt kommer hunden på att ägaren står där, där får de då chansen att belöna att hunden själv väljer att ta kontakt.

Har ofta (i början i alla fall) både halsband och sele på, kopplar först i selen så hunden kan stöka omkring bäst den vill, göra sina behov, lukta, etc. Ska jag sen stanna och träna enligt ovan så kopplar jag om till halsband just då, sen tillbaka till selen när vi bara promenerar igen, hunden är då fri att göra (nästan) vad den vill, får ligga på och dra lite (det får de INTE i halsband), dock inte så att de gräver sig fram eller släpar mig (gäller framför allt de stora runt 40 kg).

Jag tjatar heller inte på hunden, försöker inte be den om att utföra något beteenden, inte ens något enkelt som hunden kan i miljö utan störning, utan jag väntar tills hunden är beredd att jobba med mig/lyssna på mig.

Det kräver en del tålamod men det blir faktiskt ofta väldigt bra.

Till whipparna, som ju har en hel del jaktlust, använder jag en lång leksak med kaninskinn i "bitdelen". Långt handtag, säkert 80-90 cm, så jag inte behöver gå böjd, sånt blir för jobbigt med tilltagande ålder och krämpor. ;)

Med en hund som blir så låst som Oskar verkar bli så hade jag nog bara gått ut och ställt mig och väntat. Står man stilla på samma ställe så kommer det till slut att bli ointressant att lukta runt och glo på allting, sen vid minsta kontakt så hade jag belönat med vad nu hunden gillar - kanske jaga leksak med kaninskinn, om det är det som får igång hunden. Ta en paus, låt hunden åter igen välja att ta kontakt. Är hunden nu fokuserad så testar jag att gå ett steg eller två, tappar hunden kontakten är det bara att stanna igen och vänta.

Att bara fortsätta gå och hunden flänger omkring och kollar på allting annat känns för mig rätt värdelöst. Men då tar jag ett pass med träning av kontakt, dvs. då är det inte rastning, stopp för kontakt och sen rastning igen. Varje gång man flyttar sig till ett nytt ställe, om man så bara går ett par meter, så finns det ju nya intressanta dofter. Jag ser samma sak ibland när jag håller kurs, en hund som är superintresserad av att nosa av hela träningshallen - står ägaren stilla på samma ställe en stund så har den biten kollats av och då plötsligt kommer hunden på att ägaren står där, där får de då chansen att belöna att hunden själv väljer att ta kontakt.

Har ofta (i början i alla fall) både halsband och sele på, kopplar först i selen så hunden kan stöka omkring bäst den vill, göra sina behov, lukta, etc. Ska jag sen stanna och träna enligt ovan så kopplar jag om till halsband just då, sen tillbaka till selen när vi bara promenerar igen, hunden är då fri att göra (nästan) vad den vill, får ligga på och dra lite (det får de INTE i halsband), dock inte så att de gräver sig fram eller släpar mig (gäller framför allt de stora runt 40 kg).

Jag tjatar heller inte på hunden, försöker inte be den om att utföra något beteenden, inte ens något enkelt som hunden kan i miljö utan störning, utan jag väntar tills hunden är beredd att jobba med mig/lyssna på mig.

Det kräver en del tålamod men det blir faktiskt ofta väldigt bra.
Tack. Du gav mig en metod, det har jag saknat. Har mest förtvivlat försökt få kontakt vid stillastående.

Jag har ett högt tempo och det har hunden med. Så två "hastiga" individer skapar inga bra förutsättningar för lugn. :D
Men jag testar metoden. Den känns väldigt lovande. Tack!!

Tack. Du gav mig en metod, det har jag saknat. Har mest förtvivlat försökt få kontakt vid stillastående.

Jag har ett högt tempo och det har hunden med. Så två "hastiga" individer skapar inga bra förutsättningar för lugn. :D

Ni får öva på att ha "tråkigt" tillsammans ;) :laugh:

Ni får öva på att ha "tråkigt" tillsammans ;) :laugh:
Ja men det är ett bra tips!!

Ibland går jag bara ut och sätter mig lite, eller stannar på promenaden och gör ingenting. Syftet då är att lära valpen att utevistelse/promenader/träning inte måste innebära aktivitet/rörelse och träna på AV-knappen. (Bra träning för mig också, jag tycker det blir lätt att jag tänker "aktivitet, aktivitet, aktivitet". )

Det brukar vara ganska hopplöst att försöka ta kontakt med en hund som är så uppe i varv oavsett anledningen till att den är så uppvarvad. Är hunden stressad pga rädd/osäker så får man kanske byta miljö till något som inte stressar hunden så mycket, är hunden däremot mer intresserad av omgivningen/dofter/ljud så kan man ju tjata sig blå och den kommer ändå inte att lyssna, det enda man lär den är att den inte behöver lyssna, eller att det man säger (hit, kom, sitt, hundens namn eller vad man nu försöker med) betyder att det är dags att nosa... ;)

Att vänta ut sin hund i såna lägen kräver en del tålamod men det brukar å andra sidan ganska snabbt börja ge resultat när hunden förstår och dessutom själv väljer att ta kontakt med oss.

Vad har ni för sysselsättning/tidsfördriv till era valpar som dom kan greja med på egen tass?
Har provat Kong med lite gott i. Ger ju bra tidsfördriv men är ju svårt att få ur allt och hålla den ren:confused:
Vika in godis/mat i en handduk
Slowfeed-matta till maten.
Mer kul tips? 😁

Bog roar sig faktiskt rätt länge med whimzes tandborstar, men jag tror att det är för att han leker med dom. Plastflaskor med skrammel i tycker han också om att leka med.

Det här med passivitet och 100 till 0, för mig är det väldigt viktigt.

Körde litet kort pass kontaktövning + fotgående som avslutades med lek i 1 minut. Efter det direkt ner på 0. Vilket här innebär att gå och lägga sig och ha tråkigt. Lillskiten hanterar det bra änsålänge :)

"Gammel vovven" är upplärd så och han är filbunke överallt även om det är full aktivitet. Yoshi tar ju förhoppningsvis efter detta, men ska även kunna göra det när vi är iväg utan Melker som storebror heter.

Hur lär du in ”gå och lägg dej och var passiv”-biten?
Behöver nu inspo där känner jag..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024