Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror jag lyckats bygga upp värdet i godiset.
Har tränat ligg och tass och han har blivit uppspelt och verkligen velat ha godiset. Toppen, eftersom han varit totalt ointresserad förut. Vi har hållit till inne eftersom det regnar hela tiden...

"Tyvärr" är han stark och vig. :D När jag lyfter godiset i luften när han inte gör det jag tänkt så står han på bakbenen och försöker hoppa efter det. Det därmed att tänka efter och fundera på vad som krävs, det hinner han inte.

Men han har börjat fatta att jag vill saker i alla fall.
Klantig matte har inte varit tydlig förr.
(tack till min tränare som ser vad jag gör och inte gör)

Morgonregn. Väldigt nödig hund stannade ganska direkt utanför dörren och släppte en hög. Men kissa var omöjligt, det regnar ju.

Till slut släpade jag in honom i vedskjulet. Där är marken torr. Tacksam hund kissade direkt :banghead:
Haha, han är ju värre än våra whippar och de är ju inte direkt vädertåliga, men kissa ute kan de göra även om de regnar, dock väldigt bråttom in igen sen. :D

Tror jag lyckats bygga upp värdet i godiset.
Har tränat ligg och tass och han har blivit uppspelt och verkligen velat ha godiset. Toppen, eftersom han varit totalt ointresserad förut. Vi har hållit till inne eftersom det regnar hela tiden...

"Tyvärr" är han stark och vig. :D När jag lyfter godiset i luften när han inte gör det jag tänkt så står han på bakbenen och försöker hoppa efter det. Det därmed att tänka efter och fundera på vad som krävs, det hinner han inte.

Men han har börjat fatta att jag vill saker i alla fall.
Klantig matte har inte varit tydlig förr.
(tack till min tränare som ser vad jag gör och inte gör)
Testa att bara knyta handen runt godiset, då kan han försöka bäst han vill med att ta det, sen när han låter bli och backar undan/hoppar ner/sätter sig (på något sätt avbryter) kan du ge honom godiset.

Himla praktiskt att lära dem att de inte bara tar godiset själv utan väntar tills man faktiskt serverar det.

Att ha ett ord för att "nu kommer belöningen" tycker jag är praktiskt, jag har korta enkla ord till mina, varje hund har sitt eget ord/ljud, typ Yes, Japp, bipp - då kan man markera rätt beteende och därefter hala fram godiset.

Bog har hängt med på en hel del i veckan, han tyckte nog att leka och träna på Ikeas parkering var roligast förutom skogspromenaderna. 😃

Roligt med valp som går att träna med fodret också. Blir så mycket enklare med matglad valp. Fattar helt plötsligt hur folk lär in fot så snabbt med matglada djur. 😅 Ska börja med tasstarget och gå vidare från det.
0DC954F9-FD07-4484-9A4B-67AE4E71ACFB.jpeg

Bog har hängt med på en hel del i veckan, han tyckte nog att leka och träna på Ikeas parkering var roligast förutom skogspromenaderna. 😃

Roligt med valp som går att träna med fodret också. Blir så mycket enklare med matglad valp. Fattar helt plötsligt hur folk lär in fot så snabbt med matglada djur. 😅 Ska börja med tasstarget och gå vidare från det.
Visa bifogad fil 123042
Stor fördel med labbe, väldigt lätt att motivera med något ätbart 😂 Bogs öron är ju helt underbara :love:

Andra träffen på valpkursen och Oskar betedde sig uselt.

Slängde sig vilt skällande överallt. Försökte fara runt med nosen i backen. När jag lugnade honom med ryggsäcken så rivstartade han så fort nåt kom inom syn/lukthåll. Han var lugn men gick från 0 till 100 på en milllisekund. Kom han ingenstans så rev han loss tuvor av gräsmattan i frustration. Försökte vända honom med handen på bogen en gång. då bet han mig. hårt.

En hund - som han känner - kom av misstag nära för att en slinga av linan släppte från förarens hand. Han blev en furie, morrade med blottade tänder och hela kroppen som en fiolsträng. Han hade attackerat om han kommit loss från mig.

Min fina instruktör lugnade mig med att det är hormoner och ung hjärna. Själv skämdes jag över min usla kolla på min hund.

Träna träna träna. Lugn lugn lugn.

Andra träffen på valpkursen och Oskar betedde sig uselt.

Slängde sig vilt skällande överallt. Försökte fara runt med nosen i backen. När jag lugnade honom med ryggsäcken så rivstartade han så fort nåt kom inom syn/lukthåll. Han var lugn men gick från 0 till 100 på en milllisekund. Kom han ingenstans så rev han loss tuvor av gräsmattan i frustration. Försökte vända honom med handen på bogen en gång. då bet han mig. hårt.

En hund - som han känner - kom av misstag nära för att en slinga av linan släppte från förarens hand. Han blev en furie, morrade med blottade tänder och hela kroppen som en fiolsträng. Han hade attackerat om han kommit loss från mig.

Min fina instruktör lugnade mig med att det är hormoner och ung hjärna. Själv skämdes jag över min usla kolla på min hund.

Träna träna träna. Lugn lugn lugn.
Det kan också vara lite löjeväckande med en liten phalène-skit som hotar att döda en rejäl shar-pei ;):D

Men ändå bra att ta på allvar! Skulle han ta sig fram och hota så är det nog många stora hundar som hade klippt till honom. :heart
Absolut!!
Det kom bara som en chock och jag hejdade honom direkt. Luzen hade tagit honom om han nått fram
Jag bröt med annat att göra och koncentrera sig på

Men lovar att mitt adrenalin sköt i taket :cry:

Utbrott tolereras INTE. Jag tolererade det inte på nån av mina stora hundar
Oskar är en hund, som ska lyda under samma regler och ramar som mina tidigare.

Testa att bara knyta handen runt godiset, då kan han försöka bäst han vill med att ta det, sen när han låter bli och backar undan/hoppar ner/sätter sig (på något sätt avbryter) kan du ge honom godiset.
<snip>

Jag hade ocksa anvant ett "berom ord" (Jag anvander ett skarpt YES!) just nar han ger upp pa godiset for att tala om precis nar de gor ratt.

Miss Mandy var precis som @tanten s Oskar. Nasan satt stadigt i marken och hon gav mig absolut ingen kontakt alls fran borjan. Till slut (nar vi var ute och gick efter en vag som manga red pa och hon var helt hysterisk over allt atbart ... mest bajs:yuck:) stannade jag, kortade kopplet och sa "leave it" nar nasan fastnade i backen. Vi hade redan tranat pa "leave it" separat ... och det fungerade utmarkt.

Efter det sa jag "leave it" och sedan la jag till "go sniff" nar jag stannade ... hon larde sig mycket snabbt att nar jag gick sa fick hon uppmarksamma mig, nar jag stannade kunde hon nosa till sitt lilla hjartas "content".

Efter incidenten på valpkursen var han uppe i varv hela gårdagen. T.o.m. bajsade på mattan i köket i ren stress. :(

Idag är han helt slut, gosigt tillgiven och vill inte leka, inte ens busbitas.

Hanteringsträning och försiktig social träning väntar i veckan. Såhär kan vi inte ha det.

Samtidigt tror jag att hormonerna börjar komma. Han lyfter inte på benet än (fast det har kanske inte med hormonerna att göra?) men jag ser ju på hela beteendet att han förändras.

Det här med andra hundar och valp, finns det råd från er som haft hund längre? Bomullstussen är glad och nyfiken på alla hundar. Men samtid försiktig, blyg, gillar inte riktigt när främmande hundar är för på, och blir rädd om stora, främmande hundar hoppar mot henne. So far so good, jag är inte intresserad av att hon ska mingla runt, utan mitt mål är att hon ska ha några kompisar och sedan kunna sammexisistera med andra hundar generellt. Och det arbetet går framåt.

Men jag hamnar ofta i konflikt med andra hundägare som blir förbannade när jag har känt behov av att antingen verbalt eller fysiskt behöver hindra deras hundar från att rusa fram till henne. Nu senast en stor och glad unghund på kanske 20-25 kg som som ägaren släppt lös då den tyckte att den skulle få leka med Bomullstussen och Bomullstussens kompis som precis som Bomullstussen har en vikt på 4-5 kg. Följt av att två dagar senare så lät en människa sin dvärgpudel i flexikoppel rusa fram till Bomullstussen med sikte på hennes rumpa när jag satt henne i fotgånde förbi dem, varav jag blockar den med foten. Jag har skinn på näsan och känner att jag inte bryr mig om de här människornas åsikt. Men någon stans blir jag orolig att Bomullstussen ska börja förknippa andra hundar med arga och skrikande människor 😣 hur fasen löser man det?

Det här med andra hundar och valp, finns det råd från er som haft hund längre? Bomullstussen är glad och nyfiken på alla hundar. Men samtid försiktig, blyg, gillar inte riktigt när främmande hundar är för på, och blir rädd om stora, främmande hundar hoppar mot henne. So far so good, jag är inte intresserad av att hon ska mingla runt, utan mitt mål är att hon ska ha några kompisar och sedan kunna sammexisistera med andra hundar generellt. Och det arbetet går framåt.

Men jag hamnar ofta i konflikt med andra hundägare som blir förbannade när jag har känt behov av att antingen verbalt eller fysiskt behöver hindra deras hundar från att rusa fram till henne. Nu senast en stor och glad unghund på kanske 20-25 kg som som ägaren släppt lös då den tyckte att den skulle få leka med Bomullstussen och Bomullstussens kompis som precis som Bomullstussen har en vikt på 4-5 kg. Följt av att två dagar senare så lät en människa sin dvärgpudel i flexikoppel rusa fram till Bomullstussen med sikte på hennes rumpa när jag satt henne i fotgånde förbi dem, varav jag blockar den med foten. Jag har skinn på näsan och känner att jag inte bryr mig om de här människornas åsikt. Men någon stans blir jag orolig att Bomullstussen ska börja förknippa andra hundar med arga och skrikande människor 😣 hur fasen löser man det?
Tror det beror på hundens personlighet mer än fysisk storlek? Vek, mjuk eller kaxig?

Förra, en pappis, brydde sig inte om storlek, mera kroppsspråk. Nuvarande vet jag inte än, mer än att han blir hysteriskt upphetsad och vill fram och busa.
Vi har ännu inte mött nån som rusat fram, mer än i söndags. Och då signalerade han att han tänkte döda.
Den hunden är stor! Men så satt han imitt knä för att lugna mer sig, dvs var redan uppvarvad
Har träffat jack russels som trott sig vara störst. :)

Tror det beror på hundens personlighet mer än fysisk storlek? Vek, mjuk eller kaxig?

Förra, en pappis, brydde sig inte om storlek, mera kroppsspråk. Nuvarande vet jag inte än, mer än att han blir hysteriskt upphetsad och vill fram och busa.
Vi har ännu inte mött nån som rusat fram, mer än i söndags. Och då signalerade han att han tänkte döda.
Den hunden är stor! Men så satt han imitt knä för att lugna mer sig, dvs var redan uppvarvad
Har träffat jack russels som trott sig vara störst. :)
Hennes personlighet spelar absolut in! Hon är en Bichon och har det där mjuka som typ ingår i rasbeskrivningen och är dessutom försiktigt lagd, men har egentligen ett väldigt bra hundspråk, det är bara inte så att alla lyssnar på henne. Men hon blir inte rädd om tex en liten terrier tacklar henne, även om hon signaler att hon tycker det är jobbigt. Däremot så har hon inga konstiga småhundssymptom heller, utan har blivit kompis med såval greyhounds, samojeder och golden retrievers. Hon vill bara inte bli tacklad med en massa kraft. Eller riskera att bli klämd mot marken av en stor tass. Hon har tom markerat rejält gällande tacklandet mot en Jack Russell i samma ålder. Finns definitivt massor med småhundar som inte har samma behov av stöttning och rusar rätt på , men nu är hon en mer försiktig tjej.

Men jag är inte intresserad av att hon ska känna sig tvungen att aktivt förhålla sig till varje hund vi möter. Hon tycker det mestadels är kul och spännande då vi verkar lyckats hitta en bra avvägning mellan att stötta henne och ge henne frihet. Men vi möter flera hundar varje promenad, så det är viktigt för oss att hon lär sig ignorera dem. Vilket inte fungerar när folk släpper på dem mot henne.

Senast ändrad:

Tar hunden inte åt sig när människorna blir upprörda så hade jag inte funderat så mycket.
Men det hjälper att ha standardfraser som "vi tränar - du stör". Att försöka inte inbjuda till så mycket snack utan snörpa av. Det finns rätt mycket inlägg på buke om problemet så du är definitivt inte ensam.

Hennes personlighet spelar absolut in! Hon är en Bichon och har det där mjuka som typ ingår i rasbeskrivningen och är dessutom försiktigt lagd, men har egentligen ett väldigt bra hundspråk, det är bara inte så att alla lyssnar på henne. Men hon blir inte rädd om tex en liten terrier tacklar henne, även om hon signaler att hon tycker det är jobbigt. Däremot så har hon inga konstiga småhundssymptom heller, utan har blivit kompis med såval greyhounds, samojeder och golden retrievers. Hon vill bara inte bli tacklad med en massa kraft. Eller riskera att bli klämd mot marken av en stor tass. Hon har tom markerat rejält gällande tacklandet mot en Jack Russell i samma ålder. Finns definitivt massor med småhundar som inte har samma behov av stöttning och rusar rätt på , men nu är hon en mer försiktig tjej.

Men jag är inte intresserad av att hon ska känna sig tvungen att aktivt förhålla sig till varje hund vi möter. Hon tycker det mestadels är kul och spännande då vi verkar lyckats hitta en bra avvägning mellan att stötta henne och ge henne frihet. Men vi möter flera hundar varje promenad, så det är viktigt för oss att hon lär sig ignorera dem. Vilket inte fungerar när folk släpper på dem mot henne.
När jag ser ägare med hund komma emot oss, eller till och med redan på långt håll, så brukar jag försöka lämna mycket plats och gå en båge eller byta sida av gatan samt ha framme leksak eller godis att belöna med. För att göra det så positivt som möjligt att vara i närheten av andra hundar.
Jag har absolut inget intresse av att mina hundar ska nosa och hälsa på alla hundar de möter och definitivt inte med lösa stora hundar. I det läget blir jag precis som du både verbal mot hund/ägare och kan absolut bli fysisk för att mota bort den framspringande hunden. Jag skiter fullständigt i om den andra då tycker att jag är en bitch. Mina hundars säkerhet och välmående går före.
Om någon incident ändå hänt så försöker jag avleda genom att ta fram godis eller leksak och göra något kul med mina hundar efteråt så de får en positiv känsla i kroppen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2