Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kämpar vi mot tyngdlagen istället. :laugh: Spelar såklart inte stor roll förutom ev. eksem i framtiden, men jisses, Bog är ju helt omatchad och det ser förjäkligt ut. :rofl:
Vi fick ett alldeles fantastiskt stoföl som kom ut med ett öra vikt. Som på Bog. Hade aldrig sett nåt liknande.

Men, jag tejpade ihop örat till en rulle. :D Det hjälpte
(Hon blev diplomsto och premierades elit sen).

Tar hunden inte åt sig när människorna blir upprörda så hade jag inte funderat så mycket.
Men det hjälper att ha standardfraser som "vi tränar - du stör". Att försöka inte inbjuda till så mycket snack utan snörpa av. Det finns rätt mycket inlägg på buke om problemet så du är definitivt inte ensam.
När jag ser ägare med hund komma emot oss, eller till och med redan på långt håll, så brukar jag försöka lämna mycket plats och gå en båge eller byta sida av gatan samt ha framme leksak eller godis att belöna med. För att göra det så positivt som möjligt att vara i närheten av andra hundar.
Jag har absolut inget intresse av att mina hundar ska nosa och hälsa på alla hundar de möter och definitivt inte med lösa stora hundar. I det läget blir jag precis som du både verbal mot hund/ägare och kan absolut bli fysisk för att mota bort den framspringande hunden. Jag skiter fullständigt i om den andra då tycker att jag är en bitch. Mina hundars säkerhet och välmående går före.
Om någon incident ändå hänt så försöker jag avleda genom att ta fram godis eller leksak och göra något kul med mina hundar efteråt så de får en positiv känsla i kroppen.

Tack! Då ska jag försöka sluta oroa mig för att hon ska börja bli stressad pga folk som blir arga/kränkta. De allra flesta brukar lyssna när jag säger "Vi tränar på att ignorera andra hundar", men det är säkert 1-2 i veckan som inte gör det. Men det känns så sjukt trist att det är så många som tvångsmässigt verkar vilja att deras hund ska få hälsa på alla andra hundar att jag typ ville krama en tant som var ute med sin pomme och typ sa till den "Nej vi ska inte hälsa, de tränar" till sin hund när hon såg att jag hade Bomullstussen i fotgående.

Tack! Då ska jag försöka sluta oroa mig för att hon ska börja bli stressad pga folk som blir arga/kränkta. De allra flesta brukar lyssna när jag säger "Vi tränar på att ignorera andra hundar", men det är säkert 1-2 i veckan som inte gör det. Men det känns så sjukt trist att det är så många som tvångsmässigt verkar vilja att deras hund ska få hälsa på alla andra hundar att jag typ ville krama en tant som var ute med sin pomme och typ sa till den "Nej vi ska inte hälsa, de tränar" till sin hund när hon såg att jag hade Bomullstussen i fotgående.
Det går att tex köpa väst (tänk de som har tjänstetecken) där man kan välja eget tryck. Skriva träning eller något om du har så många som stör.
Det blir lättare när din hund blir äldre och mindre kontaktsökande.

Jag har till slut lärt mig vilka hundägare i mitt område som är ”knäppa” och försöker undvika dom så långt det går. Jag går oftast med fyra, ibland fem, hundar så fattar inte hur folk tänker när deras hund ska hälsa på mina. De är en som en flock och blir oftast förbannade när det rusar en hund emot dom. Av någon anledning ska folk också alltid släppa fram sina hundar när jag är mitt uppe i att plocka upp bajs och inte kan ta fram godis och locka bort mina hundar 😤

Harry har blivit lite röd på sitt babymjuka skinn precis vid halsbandet och känns något småskrovlig på något ställe. Han har inte kliat vad jag har sett och är inte besvärad när jag känner. Borde jag smörja med något eller bara låta vara v
B2AF082C-FDE3-4BA4-8891-B875684D23F5.webp

Harry har blivit lite röd på sitt babymjuka skinn precis vid halsbandet och känns något småskrovlig på något ställe. Han har inte kliat vad jag har sett och är inte besvärad när jag känner. Borde jag smörja med något eller bara låta vara v Visa bifogad fil 123196
Låt det vara och överväg att ta ett mjukare fodrat halsband eller sele så länge tills det försvunnit. Återkommer det sen när du sätter på halsbandet igen kan det vara så att han inte tål det helt enkelt.

Låt det vara och överväg att ta ett mjukare fodrat halsband eller sele så länge tills det försvunnit. Återkommer det sen när du sätter på halsbandet igen kan det vara så att han inte tål det helt enkelt.
Jag har ett väldigt mjukfodrat 🥺, men kanske annan modell eller sele kan passa bättre, tycker det är svårt att hitta bra sele. Han har det så kort tid på dagen så tycker inte det borde vara något bekymmer 🥺

Har ju sen tidigare en dvärgschnauzer som nu är 10 år, tävlad gamla elitlydnad, gk högre spår och A rally, och den 11/8 så kommer det en liten DS-tjej som då är 8v 🥰 Får se vad det blir av denna tjej, planer finns, förutom familjehund, så även för träning och tävling.

Bifogade filer

• IMG_20230709_053435.webp
    IMG_20230709_053435.webp
    149,5 KB · Visningar: 29
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2