Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är kul .med hund. Det ärkul med hund.

Han har yrt runt och gnällt.velar ut på altanen
Jag har hållit honom bunden där så han inte smiter. Tre ggr har vi varit ute.
Går upp på övervåningwn och han kissar omedelbart på en matta. Hivar upp honom och går ut. Han gör inget.
Så lag gräver fran Torstens blöjor och klär på honom.
Otäck grej runt magen. Han kan inte gå. Så jag bär upp honom.
:banghead:

Gud, hade inte räknat med att det skulle vara så svårt att hantera andra människor och deras hundar. 😳
För att de bara släpper fram sin hund?

Isf är mitt tips att säga att din hund har smittsam leverinflammation.
Plötsligt tajmar de skitbra när de ska hålla tillbaka eller kalla/fånga in sina hundar. Snabbt på- sekunden-fort. Och ALLA följd-diskussioner a la "Han vill bara...." uteblir.
Så effektivt!

För att de bara släpper fram sin hund?

Isf är mitt tips att säga att din hund har smittsam leverinflammation.
Plötsligt tajmar de skitbra när de ska hålla tillbaka eller kalla/fånga in sina hundar. Snabbt på- sekunden-fort. Och ALLA följd-diskussioner a la "Han vill bara...." uteblir.
Så effektivt!
Bra tips!

Ja och att de ska fram med fingrarna, fast att jag tydligt säger nej och backar några meter. Och vill hjälpa till att fostra valpen när han då bits. Fick lyfta upp valpen i famnen och gå bort med honom idag.

Bra tips!

Ja och att de ska fram med fingrarna, fast att jag tydligt säger nej och backar några meter. Och vill hjälpa till att fostra valpen när han då bits. Fick lyfta upp valpen i famnen och gå bort med honom idag.
Åh...och samtidigt som man faktiskt försöker leta nyans i hur man ska möta sin egen hund så får man lyssna vidare på vad de säger.
Jag hade en liten terrier här i närheten som alltid rymde till mig och mina hundar . Först fick jag lyssna på "han är bara ......månader, så han kommer inte alltid på inkallning", sen "han är bara 1 år och...", sen var det några år "Det är bara dina tikar han rymmer efter, är det någon som löper?" -Nej, ingen löper "Ska de löpa?" Nej, inte inom den närmsta tiden "Har någon av dem löpt`" - Ja, de har löpt några gånger i sitt liv.
Sen gick det över i fasen "Så där har han inte gjort sedan han var valp!
och nu är han 12 år och då är det "Han hör inte så bra nu för tiden"

Lite på samma tema, hur gör ni med besökare?

Valpen går att hantera tills alla förr eller senare ska klappa👀, jag brukar säga att de kan säga hej och sedan ignorera honom och inte klappa. Då brukar det fungera bra tills att besökarna blir olydiga och stoppar ner en hand.

I och för sig får man kanske skylla sig själv då, men följden blir ibland att jag inte hinner fram innan den bitna vill tala om för valpen att man inte gör så, och tar tag i halsbandet. Vilket han är tydligt obekväm med.

Borde jag ha honom bakom galler eller i koppel så situationen inte uppstår och bara släppa fram honom till besökare jag vet lyder? Det lät ganska självklart så när jag skrev detta nu🫣

Åh...och samtidigt som man faktiskt försöker leta nyans i hur man ska möta sin egen hund så får man lyssna vidare på vad de säger.
Jag hade en liten terrier här i närheten som alltid rymde till mig och mina hundar . Först fick jag lyssna på "han är bara ......månader, så han kommer inte alltid på inkallning", sen "han är bara 1 år och...", sen var det några år "Det är bara dina tikar han rymmer efter, är det någon som löper?" -Nej, ingen löper "Ska de löpa?" Nej, inte inom den närmsta tiden "Har någon av dem löpt`" - Ja, de har löpt några gånger i sitt liv.
Sen gick det över i fasen "Så där har han inte gjort sedan han var valp!
och nu är han 12 år och då är det "Han hör inte så bra nu för tiden"
Lägg ett koppel i deras brevlåda med varma hälsningar 😝😅

Valpen går att hantera tills alla förr eller senare ska klappa👀, jag brukar säga att de kan säga hej och sedan ignorera honom och inte klappa. Då brukar det fungera bra tills att besökarna blir olydiga och stoppar ner en hand.

I och för sig får man kanske skylla sig själv då, men följden blir ibland att jag inte hinner fram innan den bitna vill tala om för valpen att man inte gör så, och tar tag i halsbandet. Vilket han är tydligt obekväm med.

Borde jag ha honom bakom galler eller i koppel så situationen inte uppstår och bara släppa fram honom till besökare jag vet lyder? Det lät ganska självklart så när jag skrev detta nu🫣
Jag låter dom bli bitna om dom är dumma nog att interagera med valpen. 😂 Brukar säga att ja, du kan klappa men han kommer bita dig.

Men har ingen som försöker uppfostra, hade jag haft det hade jag inte låtit folk leka med valpen.

Bog har haft lite problem med att han ibland kräks på morgonen.

Insåg att det nog är pga tom mage. Trodde först att han blivit åksjuk då jag ofta slänger in dom i bilen och åker till skogen direkt på morgonen. Men har provat att ge 4 mål mat istället för 3 så att han går mellan 21-05 med tom mage istället för 18-06 och då verkar det ha löst sig. ❤️

Nu är det länge sedan jag hade valp men den som inte lyssnade på vad jag sa och försökte uppfostra på samma sätt du beskrev fick vara med om en mattes vrede. :angel:

Jag skulle ha haft valpen i koppel tills dess att situationen lugnat ned sig och han lär sig att man får hälsa när du säger att det är okej.

Nu är det länge sedan jag hade valp men den som inte lyssnade på vad jag sa och försökte uppfostra på samma sätt du beskrev fick vara med om en mattes vrede. :angel:

Jag skulle ha haft valpen i koppel tills dess att situationen lugnat ned sig och han lär sig att man får hälsa när du säger att det är okej.
Ja han är duktig och lydig , eller ja lydig och lydig men vi tränar och han är helt okej, men det är ju människorna som inte riktigt lyssnar och då går det snabbt från lugn till valpexstas 😬

Ja han är duktig och lydig , eller ja lydig och lydig men vi tränar och han är helt okej, men det är ju människorna som inte riktigt lyssnar och då går det snabbt från lugn till valpexstas 😬
Jag förstår precis vad du menar, vi har samma problem med vår omplacering på 3 år. Tror det är för att staffar/bullhundar är så glada i människor och de går fort upp i extas över lite uppmärksamhet och snabbt går över till "koooompiiiiis, leeeekaaa😃😃😃".

Så kör på koppel så länge och träna på, mitt tips är godis eller något som avleder så länge tills besökarna har satt sig. Klargör tydligt att ni tränar för besökarna och att de inte får störa, annars får de inte klappa honom alls. Du kommer behöva vara mer konsekvent mot besökarna än mot honom, hundar lär sig snabbare än människor. 😅

Han är inte en sockervalp längre! Nu går det bra med regn. 😃 14 veckor imorgon. Gissar på att han väger över 10kg nu. 🫣

IMG_5615.webp

Vi har varit bortresta några dagar, så hundarna har fått vara hos hundvakt. Inte helt optimalt med 15 veckors valp, men det blev som det blev. Dock har ju allt gått bra 😊.

Vi jobbar vidare med lösgående och bra koppelgående.
Fungerar över förväntan.
T.o.m. gammelvovven som jag inte kunnat ha lös så bra innan, har skärpt sig 😉

Yoshi har fått ett väldigt trevligt koppelgående. Konceptet vända när han inte är uppmärksam eller drar, har verkligen fungerat. Det är ok att gå framför/bakom så länge han inte drar i kopplet.

Rumsren sen han var 10 veckor, så enormt skönt att det gick så snabbt. Väl värt att lägga mycket tid i början på detta

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?