Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var vi på öppen träning på klubben. Dock var det inte en jäkel som var där och tränade, men vi var ett valpgäng som dök upp. Blev en liten valpträff istället och en snäll vuxen hund. Bra för Bog som knappt träffat så många hundar förutom på avstånd. :D Bog hade väldigt roligt, men kunde också släppa kompisarna och komma och leka, göra lite kontaktövningar och öva passivitet. :)

Är så himla glad i min valp. 13 veckor gamal och så himla trevlig. <3

T3r9xDS.jpg

Igår var vi på öppen träning på klubben. Dock var det inte en jäkel som var där och tränade, men vi var ett valpgäng som dök upp. Blev en liten valpträff istället och en snäll vuxen hund. Bra för Bog som knappt träffat så många hundar förutom på avstånd. :D Bog hade väldigt roligt, men kunde också släppa kompisarna och komma och leka, göra lite kontaktövningar och öva passivitet. :)

Är så himla glad i min valp. 13 veckor gamal och så himla trevlig. :heart

T3r9xDS.jpg
Är det skillnad mellan den andra hunden du har? För visst var det samma ras?

Är det skillnad mellan den andra hunden du har? För visst var det samma ras?

Väldigt stor skillnad. Floki tog inte mat/godis och var tyvärr en ganska otrygg individ vilket gjorde allt träning svår och han triggas väldigt mycket av andra hundar. (Vilket han fortfarande är nu.) Sen var jag nog också en sämre tränare för 6 år sedan än vad jag är idag! Fokuserade på fel saker - som att lära in massa tricks istället för miljöträning etc.

Förmiddagspromenaden gick riktigt bra

Oskar kunde gå flera meter med slakt koppel och fattade när jag morrade åt honom när han drog. Övade bara korta sträckor för att hans hjärna inte skulle gå i spinn.

Det finns uppenbarligen hopp även för den här hundägaren

BHK har lagt upp höstens kursschema och har en rallylydnadskurs på nybörjarenivå som egentligen ligger jättebra med datum, veckodagar etc för oss. Men pga att jag kommer ha högre arbetsbelastning än planerat i höst så känner jag att jag inte vågar anmäla oss :( Jag får hålla tummarna för att det kommer en passande i vinter eller nästa vår. Jag får vara tacksam för att Bomullstussen inte kommer gå i taket om vi inte lyckas nå mattes ambitionsnivå för aktivering.

BHK har lagt upp höstens kursschema och har en rallylydnadskurs på nybörjarenivå som egentligen ligger jättebra med datum, veckodagar etc för oss. Men pga att jag kommer ha högre arbetsbelastning än planerat i höst så känner jag att jag inte vågar anmäla oss :( Jag får hålla tummarna för att det kommer en passande i vinter eller nästa vår. Jag får vara tacksam för att Bomullstussen inte kommer gå i taket om vi inte lyckas nå mattes ambitionsnivå för aktivering.
Det kommer finnas massor av tid för kurs sen!
Jag har gjort misstaget att anmäla mig till hundkurs när jag egentligen haft fullt upp med jobb osv. Det ledde bara till ännu mer stress plus att jag ju ändå inte hann träna så mycket emellan tillfällena. Nä, mycket bättre att du väntar tills du får det lite lugnare. För både dig och hundens skull, som ska få en rättvis chans att göra bra i från sig och lära sig något. Inte stressa fram någonting 😊

Det kommer finnas massor av tid för kurs sen!
Jag har gjort misstaget att anmäla mig till hundkurs när jag egentligen haft fullt upp med jobb osv. Det ledde bara till ännu mer stress plus att jag ju ändå inte hann träna så mycket emellan tillfällena. Nä, mycket bättre att du väntar tills du får det lite lugnare. För både dig och hundens skull, som ska få en rättvis chans att göra bra i från sig och lära sig något. Inte stressa fram någonting 😊
ja vi köpte ju en liten hund av typen "hyggligt pigg och glad grupp 9-hund" för att det ska vara ok med perioder där aktiveringen blir typ "hänga med de andra hundarna på kontoret , gå på promenad och spåra köttbullar" utan att hunden mår dåligt. Men matte är ju sjukt taggad på att träna och utvecklas 😅 Bomullstussen tycker mest att livet borde innehålla mer magklappning.

Förmiddagspromenaden gick riktigt bra

Oskar kunde gå flera meter med slakt koppel och fattade när jag morrade åt honom när han drog. Övade bara korta sträckor för att hans hjärna inte skulle gå i spinn.

Det finns uppenbarligen hopp även för den här hundägaren
Jag får erkänna att jag tycker koppelträning är det tråkigaste att träna. Nog därför det tog sådan tid innan det satt ok med Ascot :laugh:. Idag kan Ascot det ok i vanliga koppel men inte alltid i flexi. Ascot är 8 så vi har ju kunnat tränna ett tag.

Jag får erkänna att jag tycker koppelträning är det tråkigaste att träna. Nog därför det tog sådan tid innan det satt ok med Ascot :laugh:. Idag kan Ascot det ok i vanliga koppel men inte alltid i flexi. Ascot är 8 så vi har ju kunnat tränna ett tag.

Mina hundar kan inte gå i koppel. Har man dom lösa går dom fot. Men i koppel flyger dom runt som idioter. Jag har gett upp. Bog kommer säkert bli likadan. :rofl:

Allt jag begär är att han ska kunna vara kopplad och inte dra sig själv till strypläge. :arghh:

Dvs absolut inte lydnadsfot. Bara att kunna gå kopplad utan att hänga sig själv. Förra hunden kunde jag fixa genom att vända frekvent. Den här är så kvick och energisk att han snabbt slänger sig åt andra hållet, hängande i kopplet. :rage:
Nu funkar stanna, sitt. Ett pyttesteg framåt.

Mina hundar kan inte gå i koppel. Har man dom lösa går dom fot. Men i koppel flyger dom runt som idioter. Jag har gett upp. Bog kommer säkert bli likadan. :rofl:
Haha förstår precis! Hade jag inte bott i stan i Stockholm hade det varit på samma sätt med Ascot. Sen får jag erkänna att Ascots koppelgående lite "försvinner ut genom fönstret" om han tror att vi är på väg att bada eller på väg till att spåra 🙈.

Väldigt stor skillnad. Floki tog inte mat/godis och var tyvärr en ganska otrygg individ vilket gjorde allt träning svår och han triggas väldigt mycket av andra hundar. (Vilket han fortfarande är nu.) Sen var jag nog också en sämre tränare för 6 år sedan än vad jag är idag! Fokuserade på fel saker -

som att lära in massa tricks istället för miljöträning etc.
Så intressant ändå att haft två valpar av samma ras och jämföra hur de är!

Gah
Oskar är så tunn. Revbenen har inget annat än hud över sig och ryggraden sticker upp. Han har fri tillgång och jag väger skålen. Han äter runt 30-50 gram av ett foder som han borde äta 80-90 gram av.
Han är vild och glad men tunn. Han växer så det syns så canikondrikern är återigen orolig över att han får i sig för lite.

Färskt gillar han ju, men blir hård i magen. Funderar på magnussons ångkokta. Men skulle behöva en enda korv för att testa och de sälja väl bara i dussinpack?Eller`?

Gah
Oskar är så tunn. Revbenen har inget annat än hud över sig och ryggraden sticker upp. Han har fri tillgång och jag väger skålen. Han äter runt 30-50 gram av ett foder som han borde äta 80-90 gram av.
Han är vild och glad men tunn. Han växer så det syns så canikondrikern är återigen orolig över att han får i sig för lite.

Färskt gillar han ju, men blir hård i magen. Funderar på magnussons ångkokta. Men skulle behöva en enda korv för att testa och de sälja väl bara i dussinpack?Eller`?
Finns att köpa styckvis på Ica och liknande mataffärer som säljer Magnussons torrfoder.

Vi bor ju rätt långt ut på landet och träffar sällan på folk, andra hundar osv. Så fick ta tag i det idag och åka in till lite mer civilisation med Toke 😅 Han skötte sig som vanligt exemplariskt min lilla guldklimp:heart
Men usch vad mycket fimpar och snus det ligger överallt :yuck:

På plats i byn
20230715_142400.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar