Status
Stängd för vidare inlägg.
Då var vaccineringen gjord och klumpen till valp väger 8,5. Känns jättestort men hans släktingar var skitstora i jämförelse med Floki så han blir väl jättestor. 😅
När jag hämtade Toke så sa uppfödaren att han skulle vaccineras vid 13 veckor istället för 12 för det var ändrat 🤔 Han fick sin första vid 8 veckor. Jag har ju bara varit med om 12 veckor innan

När jag hämtade Toke så sa uppfödaren att han skulle vaccineras vid 13 veckor istället för 12 för det var ändrat 🤔 Han fick sin första vid 8 veckor. Jag har ju bara varit med om 12 veckor innan
Aldrig hört innan. inte heller från veterinär
Vaccinerade vid 12 veckor.

Det ska vara ÖVER 12v när man vaccinerar. absolut inte fel, tom att föredra, att vänta till 13v ålder.
Det har att göra med att det skydd valpen får från mamman mot sjukdomarna ska försvinna så mycket som möjligt och inte störa valpens svar på vaccinet.
Forskning visar att valpen kan ha för mycket maternala antikroppar kvar om man vaccinerar före 12v ålder vilka också sen försvinner. Om valpen då inte svarar på sin egna vaccination är den mer eller mindre oskyddad till den vaccineras nästa gång, oftast runt 1 års ålder.

Det ska vara ÖVER 12v när man vaccinerar. absolut inte fel, tom att föredra, att vänta till 13v ålder.
Det har att göra med att det skydd valpen får från mamman mot sjukdomarna ska försvinna så mycket som möjligt och inte störa valpens svar på vaccinet.
Forskning visar att valpen kan ha för mycket maternala antikroppar kvar om man vaccinerar före 12v ålder vilka också sen försvinner. Om valpen då inte svarar på sin egna vaccination är den mer eller mindre oskyddad till den vaccineras nästa gång, oftast runt 1 års ålder.
Tack för bra information :)

Från FASS:
IMG_3241.webp

Visst ser han pepp ut? :confused: Ingen morgonpromenad idag på grund av regn.

Det regnar inte, det är inte blött på asfalten men blåser och är 15 grader. Behöver köpa nytt täcke, det gamla jag han växt ut. Trodde nog inte det skulle behövas nu på sommaren men där får jag nog tänka om. Nån rekommenderade Hööks så ska kika där.

Läste i en Staffegrupp att sockerstaffar är en myt - att det bara handlar om lata ägare. Den personen har inte träffat min hund 👀. Har aldrig varit med om en annars så framåt hund som samtidigt är så bekväm av sig!?

Bifogade filer

• F09EA0EA-A903-497F-943E-3DFBB7946340.webp
    F09EA0EA-A903-497F-943E-3DFBB7946340.webp
    363,8 KB · Visningar: 81

Det regnar inte, det är inte blött på asfalten men blåser och är 15 grader. Behöver köpa nytt täcke, det gamla jag han växt ut. Trodde nog inte det skulle behövas nu på sommaren men där får jag nog tänka om. Nån rekommenderade Hööks så ska kika där.

Läste i en Staffegrupp att sockerstaffar är en myt - att det bara handlar om lata ägare. Den personen har inte träffat min hund 👀. Har aldrig varit med om en annars så framåt hund som samtidigt är så bekväm av sig!?
Bog är också en sockerhund. Men det har börjat ge med sig. Nu är det bara spöregn han inte kan vara ute i - enligt honom då.

Tror (obs!) att det inte gör nån skillnad? Han är inte intresserad av själva djuret. Mera jagandet. Han har jagat bort grävling och försöker springa efter katten när han sett den. Han har vrålat bort rådjur från tomten.

Vet inte om han kopplar ihop djuret med jakten eller hur jag ska förklara? Men klart värt att prova. Har en köttkaninproducent inte alltför långt bort.

Godis är föga intressant. Har inte riktigt hittat nåt gott. Än.
Inget jag hittills testat har kunnat avleda tillräckligt.
Har du testat någon typ av jaktlek? Tex att ha en leksak i ett rep, du springer med den och han jagar leksaken? Man kan tex knyta fast en kampleksak i ett rep. Det är en bra lek att börja med om man har en hund som älskar jaktlekar men inte är lika förtjust i kamp. När hunden får tag i leksaken kam man kampa lite grann och därifrån bygga upp till kamplek, om man vill. Många hundar brukar uppskatta den leken. Har man svårt att springa kan man dra leksaken runt sig själv eller sätta leksaken på ett långt ridspö och på så sätt dra runt leksaken. Det senare brukar vara en bra lek för att få igång lekintresse hos hundar.

Edit- såg att även andra föreslagit jaktlekar.

Senast ändrad:
Har du testat någon typ av jaktlek? Tex att ha en leksak i ett rep, du springer med den och han jagar leksaken? Man kan tex knyta fast en kampleksak i ett rep. Det är en bra lek att börja med om man har en hund som älskar jaktlekar men inte är lika förtjust i kamp. När hunden får tag i leksaken kam man kampa lite grann och därifrån bygga upp till kamplek, om man vill. Många hundar brukar uppskatta den leken. Har man svårt att springa kan man dra leksaken runt sig själv eller sätta leksaken på ett långt ridspö och på så sätt dra runt leksaken. Det senare brukar vara en bra lek för att få igång lekintresse hos hundar.

Edit- såg att även andra föreslagit jaktlekar.
Han älskar att kampa och jaga saker.
Men jag kan nog inte få det att funka som avledning under promenad, där han går med nosen i backen som en dammsugare. Tror det bara hetsar upp honom och upphetsad är han redan?

Han älskar att kampa och jaga saker.
Men jag kan nog inte få det att funka som avledning under promenad, där han går med nosen i backen som en dammsugare. Tror det bara hetsar upp honom och upphetsad är han redan?
Hur är det om du går på samma ställe varje dag, flera dagar i rad, blir samma sträcka lika intressant varje gång? eller blir det tillslut så tråkigt, att han kan börja visa intresse för dig?

Bomullstussen som är vintervalp hälsar att - 5 C är awesome och superkul och att han bara ska vänta tills han upplever snö! Men att rumsrenhet inte gäller vid regn, utan att man får bajsa inne när det regnar (husse och matte är dock av annan åsikt).

Hur är det om du går på samma ställe varje dag, flera dagar i rad, blir samma sträcka lika intressant varje gång? eller blir det tillslut så tråkigt, att han kan börja visa intresse för dig?
Jag bor på landet. På 24 timmar hinner det hända mycket. Det finns massor av nytt nästa dag..

Varje morgon vi går ut i trädgården är det fullt av nya spännande dofter. Han kör ner nosen och undersöker. Vill unte korta linan eftersom det är meningen att han ska hitta ett bra toaställe. Nya ställen varenda gång :D Det finns massor av nytt på 1700 kvm.

Hoppas på att slyngelåldern snart går över så han är mindre stressad. Han får inte göra som han vill men leta kiss-ställe får han.

det går över, det går över, det går över...

Jag bor på landet. På 24 timmar hinner det hända mycket. Det finns massor av nytt nästa dag..

Varje morgon vi går ut i trädgården är det fullt av nya spännande dofter. Han kör ner nosen och undersöker. Vill unte korta linan eftersom det är meningen att han ska hitta ett bra toaställe. Nya ställen varenda gång :D Det finns massor av nytt på 1700 kvm.

Hoppas på att slyngelåldern snart går över så han är mindre stressad. Han får inte göra som han vill men leta kiss-ställe får han.

det går över, det går över, det går över...
Samma som för mig då. De har 3500 kvm inhägnad tomt att roa sig på 😉 mycket vilt och annat som händer

Tacksamt vid lös och inkallningsträning.

Lillskiten här är 14 veckor, så slyngelåldern är i annalkande!!!

Tack för bra info :)

Haha, mina grannar tvärsöver har en sockerstaffe :laugh: Regn och snö är OTÄCKT... om inte grannen är ute vid vägen för då kan en trotsa vädret för att få hälsa ;)

Och nej, hon springer inte lös utan kontroll, hon är mycket väldresserad, men de vet att hon gärna får hälsa på mig :)

Edit: Deras kelpie är betydligt mer väderbeständig :D

Haha, mina grannar tvärsöver har en sockerstaffe :laugh: Regn och snö är OTÄCKT... om inte grannen är ute vid vägen för då kan en trotsa vädret för att få hälsa ;)

Och nej, hon springer inte lös utan kontroll, hon är mycket väldresserad, men de vet att hon gärna får hälsa på mig :)

Edit: Deras kelpie är betydligt mer väderbeständig :D
Morgonregn. Väldigt nödig hund stannade ganska direkt utanför dörren och släppte en hög. Men kissa var omöjligt, det regnar ju.

Till slut släpade jag in honom i vedskjulet. Där är marken torr. Tacksam hund kissade direkt :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar