Status
Stängd för vidare inlägg.
Första träffen på valpkursen avklarad. Kul och blandat gäng. Vi och grannens hund var de äldsta och stirrigaste.

Lyckades få honom att komma till ro och lyssna. Men I slutet var det kört. Då snurrade den trötta hjärnan så att inte ens leksaken var intressant

Fick bra tips, den här sortens valp har jag inte inte haft. :) Helt ny nivå och sort av intensitet.

I lördags var vi på valpkurs som kenneln arrangerar för kullen.
Ett gäng på 9 goldenvalpar på 14 veckor och 3 russels på 18 veckor.

Det blev ändå förvånansvärt lugnt. "tråkig" som jag är, fick ju inte Yoshi lov att busa och hälsa på sina syskon förrän efter kursen. Vill inte bygga förväntningar på att det är lekstuga som gäller när vi kommer dit. Resten av gänget fick också förklarat av instruktören sen varför, så då släppte de nog tanken om att jag är en tråkig valpägare ;)

Men, det roliga var att Yoshi såg ut att komma från en helt annan kul, mycket mer finlämmad, slank och inte alls lika ullfluffig som sina syskon. Han väger också något kilo mindre, vilket jag tycker är positivt. Det är också en anledning till att valet föll på honom när jag fick välja tillsammans med uppfödaren.

I lördags var vi på valpkurs som kenneln arrangerar för kullen.
Ett gäng på 9 goldenvalpar på 14 veckor och 3 russels på 18 veckor.

Det blev ändå förvånansvärt lugnt. "tråkig" som jag är, fick ju inte Yoshi lov att busa och hälsa på sina syskon förrän efter kursen. Vill inte bygga förväntningar på att det är lekstuga som gäller när vi kommer dit. Resten av gänget fick också förklarat av instruktören sen varför, så då släppte de nog tanken om att jag är en tråkig valpägare ;)

Men, det roliga var att Yoshi såg ut att komma från en helt annan kul, mycket mer finlämmad, slank och inte alls lika ullfluffig som sina syskon. Han väger också något kilo mindre, vilket jag tycker är positivt. Det är också en anledning till att valet föll på honom när jag fick välja tillsammans med uppfödaren.
Vi gör samma på vår valpkurs!

Vi funderar på att åka iväg ett par dagar när valpen är 16-17 veckor, i så fall så skulle han få bo hos svärföräldrarna i tre till fem dagar. De känner varandra väl och vi är där en gång i veckan och de är också här och hälsar på. Vi har redan från början vant in honom vid att vara där och han har varit där någon dag då och då som har fungerat jättebra och han känner sig hemma där.

Jag känner mig dock lite hönsig över att lämna honom, jag är inte det minsta orolig över att han inte blir väl omhändertagen, mest hur det blir för honom att vi i närmsta familjen åker ifrån honom? Hade ni lämnat bort era småttingar?

Vi funderar på att åka iväg ett par dagar när valpen är 16-17 veckor, i så fall så skulle han få bo hos svärföräldrarna i tre till fem dagar. De känner varandra väl och vi är där en gång i veckan och de är också här och hälsar på. Vi har redan från början vant in honom vid att vara där och han har varit där någon dag då och då som har fungerat jättebra och han känner sig hemma där.

Jag känner mig dock lite hönsig över att lämna honom, jag är inte det minsta orolig över att han inte blir väl omhändertagen, mest hur det blir för honom att vi i närmsta familjen åker ifrån honom? Hade ni lämnat bort era småttingar?
Det hade jag. :)

Absolut!
Se bara till att han är upptagen med nåt när ni åker därifrån om ni lämnar. Alt att de kommer och hämtar honom hos er och åker iväg. Då kommer han med största säkerhet inte märka av att ni är borta 😄

Japp. Har inte ens funderat på att det skulle bli problem.
Hunden får mat, vatten, promenader, kärlek och lek.
Vad mer kan en lite vovve begära :)

Kommer lämna bort våran bäbis några dagar på semestern till mina föräldrar 🙂 han är ju väldigt cool och har varit där tidigare och hälsat på och varit lugn och trygg. Där har han även hundkompisar plus att "storebror" är med. Jag är mer nojig över att jag och mina föräldrar inte har samma uppfostrings/hanterings-tänk och att dom stoppar till hundarna godis stup i kvarten :cautious:

Alltså, nu är det två och en halv vecka kvar. Så lång väntan!

Det har blivit lite tjafs mellan barnen också, och de vill ha varsin valp att fostra och träna med...

Jag tycker att en valp åt gången är mycket nog, men nu visar det sig att en valp till är osåld.

Ihh... hjälp mig. Inte kan man ha två valpar samtidigt?

Det har blivit lite tjafs mellan barnen också, och de vill ha varsin valp att fostra och träna med...

Jag tycker att en valp åt gången är mycket nog, men nu visar det sig att en valp till är osåld.

Skulle inte köpa två valpar samtidigt, har haft det och det är besvärligt och rätt jobbigt om ni inte kan ha dom åtskilda för det mesta.

Jag skulle inte 🙈. Är väl något med att de kan ty sig mer till varandra och bli svårare att fostra med?

Om en strumpa är försvunnen, så har valpen den i munnen....😅
4B5E92B1-FC77-4228-8A6E-6E4210FD2B1D.webp

Hade INTE
nu vet jag inte hur gamla dina barn är, men barns intressespann brukar ju tendera att variera väldigt, hur länge är det roligt att träna hund? Vem ska sen ta över när barnen tappar intresse?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar