Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det låter som typiska symptom på spolmask. De är ju stora och syns väl i bajset, men du har kanske kollat det? När är han avmaskad senast? Jag minns inte spolmaskens livscykel i huvudet, men de är ganska vanliga hos valpar/unghundar.
Inga spolmaskar i avföringen.

Jag har inte haft honom så länge så antagligen avmaskad hos uppfödaren. Inte frågat, antog att en seriös uppfödare sköter sånt....

Har tänkt avmaska så småningom men tyckte det var för tidigt efter leverans eller nåt.

Jag har inte haft honom så länge så antagligen avmaskad hos uppfödaren. Inte frågat, antog att en seriös uppfödare sköter sånt....

Har tänkt avmaska så småningom men tyckte det var för tidigt efter leverans eller nåt.
Han kan vara avmaskad efter alla konstens regler men ändå ha spolmask. Det kan ta några vändor att bli av med dem. Mitt förslag är att avmaska.

Rekommendationen brukar vara att avmaska efter ca 2 v i nya hemmet.
Går det så långt att man ser mask i bajset, så har de gigantiska mängder.

Idag började Mint förskolan 😄
Inte en valpkurs i den bemärkelsen utan valpträffar då den som anordnar själv har valp. Vi kommer träffas en gång i veckan över sommaren en gäng och hitta på nyttiga saker för valp.
Idag gick vi en kort promenad och tränade kontakt på lite olika vis. Märks tydligt på honom när det är en massa nytt, han blir trött snabbt den lille kille. Men skötte sig förstås exemplariskt 😍

Men har inte heller haft en såhär jobbig valp. Kommer få mina första gråa hår känner jag. Om han inte sover så är han sjövild, tar sig in överallt, terroriserar min andra hund och biter sönder allt samt hänger i gardinerna. :rofl::laugh: Inte går det att mysa med honom heller då han fortfarande hugger nästan allt som rör sig förutom om han är skittrött. :laugh:
Jag kan inte låta bli att glädjas åt att det är fler bc valpar som beter sig så än min. Första månaderna var hon skitjobbig 🥴

Aha. Aldrig hört den avmaskningsrekommendationen. Bra att veta!
Tack
Jag har inte iheller hört 2 veckor, däremot så gör man det vid cirka 10 veckor om man får hem en valp. Men inser nu att det var kanske det @Gnist menade.
Sen en gång till efter 6 månader och det är väl där han ligger åldersmässigt nu?

Rekommendationen brukar vara att avmaska efter ca 2 v i nya hemmet.
Går det så långt att man ser mask i bajset, så har de gigantiska mängder.
Nja, jag har hittat mask, avmaskat och valpen har visserligen haft mask men inte speciellt mycket. Så det kan variera. Men det är klart, ju mer mask som finns, desto fler kan råka komma ut så man hittar dem.

Jag tycker det är en bra generell rekommendation att avmaska efter ett par veckor i nya hemmet, oavsett ålder. Jag har fått för mig att stress i kroppen kan trigga spolmask (kanske andra sorter med, jag är lite fixerad vid spolmask - avskyr dem!) att få extra fart. Och byte av hem ger alltid en stress i kroppen.

Haha!

Min stackars sambo är i chock, ”Är alla valpar såhär? Det är mycket svårare än vad jag trodde att det skulle vara.” 😅

Han sover i alla fall 7 timmar på natten nu. Men det är nästan heltidsjobb att passa honom på dagen. 🥲
:D :D :D :D

När jag hade haft min en månad så reste jag bort en knapp vecka och min syster passade liten. När jag kom hem var min mamma där och hade tagit dem två sista dagarna, när jag frågade om det hade hänt något sa min syster "du har ingen aning om hur jobbigt det var".
Jo tack, jag vet. :D

Haha!

Min stackars sambo är i chock, ”Är alla valpar såhär? Det är mycket svårare än vad jag trodde att det skulle vara.” 😅

Han sover i alla fall 7 timmar på natten nu. Men det är nästan heltidsjobb att passa honom på dagen. 🥲
Jag har redan börjat fasa för när nästa valp kommer. Mitt i vintern. Här uppe i bergen, där det blir över en meter snö. Vi kommer få skotta upp en äventyrsbana åt den att trötta ut sig i! :D

Har ju helt glömt att presenter valpen 😊
Det blev inte från den uppfödaren vi föst bestämt, då tiken gick tom, men som tur var har en annan uppfödare jag känner sen länge, samma linjer och samarbetar dessutom med först tilltänkta. Där blev det en stor kull med 9 hanvalpar, så det löste sig ändå.

Lille Yoshi här då alltså.
Bakom finns linjer där det både används i praktiskt jakt, och brukgrenar, men även utställning. Alltså en DP, dual purpose.

Idag är han 13 veckor. En väldigt cool, mjuk, följsam, men ändå med lite attityd och arbetsvilja

Bifogade filer

• 20230612_122022.webp
    20230612_122022.webp
    221,3 KB · Visningar: 76
Oskar 8 månader, lyfter inte på benet. Han sträcker ut bakbenen låååångt bak så snoppen näsan nuddar marken och kissar.
Däremot reagerar han på andra hundar kiss. Sniffar och kissar, stående som en morganhäst på utställning :laugh:

Få se när (om?) benet kommer upp. Han kommer inte klara att lyfta det ur den ställning han står nu, då trillar han.

Minns inte när Torsten började men han kissade stående som vanligt. Han bara stannade och öppnade kranen. Jag missade det ofta.

Nja, jag har hittat mask, avmaskat och valpen har visserligen haft mask men inte speciellt mycket. Så det kan variera. Men det är klart, ju mer mask som finns, desto fler kan råka komma ut så man hittar dem.

Jag tycker det är en bra generell rekommendation att avmaska efter ett par veckor i nya hemmet, oavsett ålder. Jag har fått för mig att stress i kroppen kan trigga spolmask (kanske andra sorter med, jag är lite fixerad vid spolmask - avskyr dem!) att få extra fart. Och byte av hem ger alltid en stress i kroppen.
Borde man avmaska sin vuxna hund med? :) Tänkte avmaska när Bog blir 12 veckor, men funderade på om Floki också behöver få en dos då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar