Status
Stängd för vidare inlägg.
Bomullstussen älskar det svalare vädret 😀 for runt som en skottspole i skogen, kampade med leksaken jag hade med och klättrade runt på stockar och stenar. Var tom ok med regnet!

Däremot så blir ja trött på omgivningen ibland.
Mötte som vanligt ett annat litet fluff som ställer sig och skäller vid hundmöten. Ägaren tycker att vi ska låta hundarna hälsa för att deras ska lugna ner sig och jag framstår som den taskiga typen när jag hänvisar till att jag lagt ner de senaste 3 månaderna på att träna henne på att inte reagera vid hundmöten och sänka förväntningarna hos henne och inte vill förstöra det. Dessutom precis inne i kvarteret, så lär ju numera vara känd som ”den bitchiga med den vita hunden ”.

Bomullstussen älskar det svalare vädret 😀 for runt som en skottspole i skogen, kampade med leksaken jag hade med och klättrade runt på stockar och stenar. Var tom ok med regnet!

Däremot så blir ja trött på omgivningen ibland.
Mötte som vanligt ett annat litet fluff som ställer sig och skäller vid hundmöten. Ägaren tycker att vi ska låta hundarna hälsa för att deras ska lugna ner sig och jag framstår som den taskiga typen när jag hänvisar till att jag lagt ner de senaste 3 månaderna på att träna henne på att inte reagera vid hundmöten och sänka förväntningarna hos henne och inte vill förstöra det. Dessutom precis inne i kvarteret, så lär ju numera vara känd som ”den bitchiga med den vita hunden ”.

Ofta svarar jag att min hund inte gillar andra hundar just for att slippa sadana som alltid ska slappa fram sina hundar for att halsa.
Jag borjade med det efter den tredje lilla hund som kastat sig over min stora Rottis som inte gillade andra hundar, men tollerarade dem och var helt okay ... tills en yorkshire terrier hoppade upp och bet sig fast i hennes skuldra/hals tills jag plockade bort den.
Efter det var hon fortfarande okay for jag sa ju till henne att inte bita nar de hoppade pa henne, men jag tyckte det var dags att skydda henne och forklarade for andra att hon inte var "snall".

Mallen har jag gjort det med sedan dag ett ... Rottisen var den mest sjalvsakra hund jag traffat, medan Mallen ar osaker sa jag litar inte alls pa att han lyder om jag sager att han inte far bita om nagon kommer fram och gruffar med honom.

Fått till mig att det är farligt för min valp att gå/trava jämte när vi cyklar. Vi cyklar till förskolan tur och retur varje vardag, det är en sträcka på 700 meter enkel resa. Cyklar 4-5 km i timmen och valpen skrittar eller travar snällt brevid utan att dra eller vilja kuta iväg. Jag vet att man inte ska cykla för långt och är noga med att inte cykla för snabbt.

Det är en lådcykel som han kan åka med i om han skulle bli trött, han brukar åka i lådan när vi ska på andra utflykter lite längre bort och det är inga bekymmer att ha honom i den utan han ligger lugnt och stilla där också.

Vad säger ni, visst kan jag väl fortsätta cykla såhär? Känner mig alltid lite osäker när jag blir ifrågasatt.

Fått till mig att det är farligt för min valp att gå/trava jämte när vi cyklar. Vi cyklar till förskolan tur och retur varje vardag, det är en sträcka på 700 meter enkel resa. Cyklar 4-5 km i timmen och valpen skrittar eller travar snällt brevid utan att dra eller vilja kuta iväg. Jag vet att man inte ska cykla för långt och är noga med att inte cykla för snabbt.

Det är en lådcykel som han kan åka med i om han skulle bli trött, han brukar åka i lådan när vi ska på andra utflykter lite längre bort och det är inga bekymmer att ha honom i den utan han ligger lugnt och stilla där också.

Vad säger ni, visst kan jag väl fortsätta cykla såhär? Känner mig alltid lite osäker när jag blir ifrågasatt.
Jösses, klart du kan fortsätta cykla.

Allt är relativt. 700 m jogg på vägen är inte nån fara, men beroende på hur gammal valpen är finns det andra risker med cykling. En bekants bekant körde över sin 12-veckors valp med cykeln så den skadade sig så illa att den avled. Border collie, så ingen jätteliten skör ras heller.

Jag cyklar inte med hundar under 6 månader.

Ofta svarar jag att min hund inte gillar andra hundar just for att slippa sadana som alltid ska slappa fram sina hundar for att halsa.
Jag borjade med det efter den tredje lilla hund som kastat sig over min stora Rottis som inte gillade andra hundar, men tollerarade dem och var helt okay ... tills en yorkshire terrier hoppade upp och bet sig fast i hennes skuldra/hals tills jag plockade bort den.
Efter det var hon fortfarande okay for jag sa ju till henne att inte bita nar de hoppade pa henne, men jag tyckte det var dags att skydda henne och forklarade for andra att hon inte var "snall".
Den blir dock debunkad rätt snabbt när valpen hänger i selen och gnyr för att få hälsa. Just nu är hon i en fas där hela världen är supermegafantastikt spännande och alla hundar (och katter, fåglar, barn etc) supermegasnälla och superroliga och ska lekas med. Tidigare skällde hon dock som besatt i mötena, något vi slitit med i flera månader och nästan helt lyckats dämpa bort, jag misstänker att det mest var pga att hon var exalterad. Kruxet är ju bara att hon behöver lära sig att ignorera främmande hundar eftersom dels alla inte är snälla och dels att vi bor tätbefolkat och vi kan möta 5-6 hundar på en promenad ibland.

Allt är relativt. 700 m jogg på vägen är inte nån fara, men beroende på hur gammal valpen är finns det andra risker med cykling. En bekants bekant körde över sin 12-veckors valp med cykeln så den skadade sig så illa att den avled. Border collie, så ingen jätteliten skör ras heller.

Men, så tragiskt!

Cyklar inte heller med små valpar av samma anledning.

Igår var jag på vallkurs, lite spontant, en tränare jag följer la ut att det fanns en plats på lördagen och jag nappade och åkte dit igår. Har ju ingen hund att valla med direkt iom att jag och Floki inte fungerar i vallningen men det var kul att se lite vallning och träffa lite hundfolk. Bog var social, orädd och trygg. Han sov snällt vid mina fötter när dom andra vallade och var glad i både folk och dom andra hundarna, men fick han inte hälsa så rullade han ihop sig och somnade. :)

Anmält oss till valpkurs hos bästa tränaren, min bekant.
Plånboken gråter över avgiften men hjärtat gläds över att få lite hjälp med den här lilla kvicka illern till hund. Han behöver dämpa sig lite. Det tror jag vi får hjälp med.

Gillar att han är så glad, men hysteriskt glad behöver han inte vara. Han går lite i spinn. :)

Jag hade haft honom i lådan istället. Passat på att rasta innan/efter

20230619_193420.jpg

Min stora lycka :love:

Nån som har handlat från Hundstaff eller har erfarenhet av sådant här spänne? Jag är sugen på ett fint halsband!

Bifogade filer

• DF4626BD-BA46-4B09-AD33-8F8ED73EBFC8.webp
    DF4626BD-BA46-4B09-AD33-8F8ED73EBFC8.webp
    48,7 KB · Visningar: 15
Framförallt att bli överkörd och att jogga bredvid hade jag avvaktat med tills han blir äldre. Min är ju 10 månader och jag tänker nog inte cykla med han förens han är 1år och då lös.

Ingen fara att börja med en som är 10 månader.

Floki började få springa fastspänd i Tonto vid 6-7 månader på rekommendation ifrån ortoped pga sina lösa höfter.

Men i tex. drag börjar man ofta köra in hundarna tidigare än efter 12 månader.

Framförallt att bli överkörd och att jogga bredvid hade jag avvaktat med tills han blir äldre. Min är ju 10 månader och jag tänker nog inte cykla med han förens han är 1år och då lös.
Aha tack för svar!

Jag hade riskglasögonen på imorse men nä, jag är verkligen inte rädd att köra på honom, inte på trehjulingen i alla fall. Det blir en helt annan balans, man kan cykla sjukt sakta och ändå stabilt och ha handen på bromsen precis hela tiden. Tvåhjuling misstänker jag är helt annat få man måste hålla balansen på sig själv också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 415
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar