Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur har ni gjort med era valpar på natten i början? 🙂
Bog är ju helt galen och biter sönder allt och hänger i gardinerna så han sover i en kompostgaller-hage. Jag har sovit på golvet och nu på soffan.

Ska byta in till sovrummet men vår säng är så hög att han inte kan se oss speciellt bra om vi ligger i den och eftersom att han är helt orädd och vild så skulle han hoppa ner ur sängen och skada sig om vi hade honom där. 😅

Men han börjar bli väldigt trygg i hagen nu och rutinen att man sover där så när jag orkar så ska vi flytta till sovrummet. Men hage blir det nog länge till. 🫣

Hittade en spade på stranden idag. 😃
IMG_2830.webp

Bog är ju helt galen och biter sönder allt och hänger i gardinerna så han sover i en kompostgaller-hage. Jag har sovit på golvet och nu på soffan.

Ska byta in till sovrummet men vår säng är så hög att han inte kan se oss speciellt bra om vi ligger i den och eftersom att han är helt orädd och vild så skulle han hoppa ner ur sängen och skada sig om vi hade honom där. 😅

Men han börjar bli väldigt trygg i hagen nu och rutinen att man sover där så när jag orkar så ska vi flytta till sovrummet. Men hage blir det nog länge till. 🫣
Kommer prova gallerhage här också. Vi har stort hus som jag inte vill att han härjar runt i på natten och vi kan inte gränsa av huset då barnet måste kunna komma in till oss om hon vaknar. Så vi får se vart det slutar 😅 alla valpar är ju så olika.

Kommer prova gallerhage här också. Vi har stort hus som jag inte vill att han härjar runt i på natten och vi kan inte gränsa av huset då barnet måste kunna komma in till oss om hon vaknar. Så vi får se vart det slutar 😅 alla valpar är ju så olika.
Kör också på gallerhage. Stor nog så vattenskål och tidning/blöjunderlägg eller liknande får plats om det händer någon olycka. Om valpen vaknar under natten ignoreras den först men om den inte somnar om snabbt igen tas den ut.

Vi hade hage första 1,5-2 veckorna med mannen bredvid, och kissunderlägg för säkerhets skull. Sen flyttade vi upp honom i sängen. I början med hagen bredvid om han fick bitryck alldeles för tidigt, men den behöver vi inte använda längre.

Märkte nu att valpen gnagt på ett snäckskal inatt :( jag hörde att han gnagde men trodde det var på sitt tuggben. Jag hade plockat det på stranden för att det var så fint, och han måste ha hämtat det ur min ficka inatt. Det är ett lite speciellt snäckskal, kanterna är lite vassa men bitarna är porösa och ramlar sönder när man pillar på dem, mjukare än äggskal. Jag hittade en stor bit så han har inte ätit hela eller ens halva. Verkar mest ha tuggat sönder det.

Meeen nu oroar jag mig för att kanterna är vassa, plus att jag läste att de kan få hjärt- och lungmask av snäckor och sniglar, men det borde väl vara själva djuret snigel?

Det känns verkligen overkill att ringa veterinären, visst gör jag rätt i att bara observera? Han har ätit och druckit och varit på toaletten och är precis som vanligt.

Märkte nu att valpen gnagt på ett snäckskal inatt :( jag hörde att han gnagde men trodde det var på sitt tuggben. Jag hade plockat det på stranden för att det var så fint, och han måste ha hämtat det ur min ficka inatt. Det är ett lite speciellt snäckskal, kanterna är lite vassa men bitarna är porösa och ramlar sönder när man pillar på dem, mjukare än äggskal. Jag hittade en stor bit så han har inte ätit hela eller ens halva. Verkar mest ha tuggat sönder det.

Meeen nu oroar jag mig för att kanterna är vassa, plus att jag läste att de kan få hjärt- och lungmask av snäckor och sniglar, men det borde väl vara själva djuret snigel?

Det känns verkligen overkill att ringa veterinären, visst gör jag rätt i att bara observera? Han har ätit och druckit och varit på toaletten och är precis som vanligt.
Jag ringde ändå, annars kommer jag oroa ihjäl mig, hon sa att jag skulle ta det lugnt, det kommer ut :heart

Komposthage bredvid min säng. De gör ju inte gärna ifrån sig i sin bädd så med förra vaknade jag när han blev orolig.

(Nuvarande vägrade komposthage direkt, bet i gallret och gnydde så jag lyfte upp honom i sängen. Sen dess sover han med mig. När han är nödig väcker han mig genom att slicka mig i ansiktet och vifta på hela sig. )

Komposthage bredvid min säng. De gör ju inte gärna ifrån sig i sin bädd så med förra vaknade jag när han blev orolig.

(Nuvarande vägrade komposthage direkt, bet i gallret och gnydde så jag lyfte upp honom i sängen. Sen dess sover han med mig. När han är nödig väcker han mig genom att slicka mig i ansiktet och vifta på hela sig. )
Vad gulligt, min väcker mig med tänderna :sneaky:

Komposthage här också. Mest för att jag skulle vakna om han började traska runt för han gick helt sonika iväg med gallren om han ville. 🙄
Hade dom i ett par veckor sen slopade vi det, jag är så lättväckt så jag vaknar om han tassar omkring.
Vi har också väldigt hög säng som han inte testat ta sig upp i än, trots att det står en bänk i fotänden. Tänker inte visa honom får då kommer vi bli attackbitpussade på i tid och otid!
Flyttat hans säng från nedanför mej och bredvid den stora till väggen bakom fotänden så sakteliga och nu sista två veckorna sover han på ”sin” plats. Kan smita och lägga sig i någons av de andras sängar dagtid om han är trött men aldrig på kvällen, då är det hans egna som gäller 🥰

Vill du kan du ge lite vit sparris (sådan på burk), det lindar sig runt vassa föremål och minskar risken för skador i mage och tarm :)

Här står alltid ett par konserver i skafferiet! Det händer inte ofta att någon går åt, men skönt att ha hemma OM man misstänker att hunden ätit något vasst :) Båda hundarna äääälskar dessutom sparrisen 😁

OT, men bada mina sitter sa fint utanfor koket (dar de far en smakbit ibland om de sitter fint) och slickar sig om munnen sa fort jag tar fram sparris fran kylskapet. De far alltid bitarna jag bryter av och bada absolut alskar dem.
Ibland har de forsokt sno sparris aven trots att jag haft nagot kott framme.

Här står alltid ett par konserver i skafferiet! Det händer inte ofta att någon går åt, men skönt att ha hemma OM man misstänker att hunden ätit något vasst :) Båda hundarna äääälskar dessutom sparrisen 😁
Hur mycket sparris ska man ge om man misstänker att det behövs?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 923
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 414
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III