Status
Stängd för vidare inlägg.
80B8BD5D-0D0F-4BDB-B864-2AFF8B8FD34E.webp

De växer så fort 😱 Lillskrutten är snart fem månader, en glad och behaglig tjej. Går valpkurs med den äran 🤩 Hon gled in i familjen som om hon alltid funnits här. Och det har hon ju, sett ur hennes synvinkel 😜

Vi fick hem vår valp på 8 veckor i söndags. Är såklart helt överlycklig 😍 Detta är vår första valp så allt är väldigt nytt och jag försöker läsa på och ta till mig all information som finns, har också en jättebra uppfödare att fråga.

Hur ser en typiskt valpdag ut för era valpar i ungefär samma ålder som vår?

Vi fick hem vår valp på 8 veckor i söndags. Är såklart helt överlycklig 😍 Detta är vår första valp så allt är väldigt nytt och jag försöker läsa på och ta till mig all information som finns, har också en jättebra uppfödare att fråga.

När Ebrah var 8-9 veckor så var det ungefär (utöver att gå ut sjuttioelva gånger om dagen):
Vakna, äta frukost, åka till skog för liten promenad, vila tillsammans med min Aysu under tiden jag jobbade (ca 4-5 timmar där de var med på jobb och kunde tas ut vid behov), skog igen, sova, leka, sova, leka, sova... Och 4 gånger under dagen fick hon lite mat också :)

Det var så de första månaderna, det som ändrades var promenadlängden som blev längre och längre i takt med att hon orkade mer. När hon orkade något som kunde ses som ok långpromenad för Aysu så tog vi en skogspromenad per dag istället för 2 och började ha mer vuxenrutiner i tillvaron. Till en början tog jag istället för långpromenader några längre rastningsrundor där Ebrah satt i barnvagn :D Hon lärde sig snabbt vad som gällde.

Jag passade nyligen en 8 veckors valp i två veckor. Ingen dag var den andra lik, då han helt enkelt fick hänga på livet direkt. Jag gör alltså inga större anpassningar egentligen.

Första dagen fick han till exempel följa med på lunch hos sambons mormor, och sedan på restaurang på kvällen. Dag 2-4 var det påsk men vi jobbade, så han hängde med kontorspersonalen på dagarna som var snälla och rastade honom när jag inte hann med.

Men oftast är det vakna runt kl 06, ut och rasta. Sedan antingen frukost och bus om det är en jobbdag, eller gå och lägga sig igen (motvilligt för valpen) i några timmar om det är en ledig dag. Sedan promenad tillsammans med dom stora hundarna, lek och bus igen tills valpen slocknar. Oftast en längre promenad på dagen, kanske en utflykt till nytt ställe, där valpen får hänga på i sitt eget tempo. Blir buren om den verkar trött. Lunchen äts hemma eller på jobbet eller var vi nu är någonstans. Brukar ha med i en plastburk som valpen kan äta direkt ur.

Kanske får valpen vara lite ensam någon gång på dagen med de stora hundarna medan vi går och tränar eller handlar.

Vi går ut för att kissa/bajsa när valpen lekt, sovit eller ätit utöver de vanliga promenaderna.

Jag tycker att valpar mår bäst av att bara integreras i det vanliga livet på en gång. Ser man på valpens utveckling är perioden mellan 8-12 veckors ålder väldigt viktigt så jag försöker lägga in så mycket miljö- och socialträning som möjligt under denna period istället för att bara vara hemma och inte låta någon träffa valpen.

I dag blir Wally 12 v 🥳
Helt galet vad tiden går fort 😳
I dag har jag försökt mig på att lägga lite extra krut på pälsvård. Hon är inte direkt samarbetsvillig. Men om några veckor ska hon till trimmaren och då behöver hon kunna stå någorlunda på ett bord. Själva trimmandet accepterar hon rätt okej men ullskrapningen.. 🥵
Hon har mycket valppäls kvar och är fortfarande väldigt mörk. Under kommer mer ljus stäv päls nu.
Kloklippning är också varierad. Fram går…okej. Medans bak är jättesvårt. Jag brukar passa på när hon har däckat av trötthet. Gammelgubben var också en riktig krångelpelle förr men nu bryr han sig inte alls.
Jag ville ju ha en hund som var livligare och mer go i än gammelgubben och det fick jag, med besked 😂

0DC966C7-73E6-4355-9247-130FC862FF24.webp

I dag blir Wally 12 v 🥳
I dag har jag försökt mig på att lägga lite extra krut på pälsvård. Hon är inte direkt samarbetsvillig. Men om några veckor ska hon till trimmaren och då behöver hon kunna stå någorlunda på ett bord. Själva trimmandet accepterar hon rätt okej men ullskrapningen.. 🥵
Hon har mycket valppäls kvar och är fortfarande väldigt mörk. Under kommer mer ljus stäv päls nu.
Kloklippning är också varierad. Fram går…okej. Medans bak är jättesvårt. Jag brukar passa på när hon har däckat av trötthet. Gammelgubben var också en riktig krångelpelle förr men nu bryr han sig inte alls.
Jag ville ju ha en hund som var livligare och mer go i än gammelgubben och det fick jag, med besked 😂

Visa bifogad fil 90736
Det kommer gå lättare med ullkamningen när trimningen är gjord och pälsen kortare. Kämpa på! 😄

Tack för att du ger mig hopp. :heart
Jag skäms redan nu för vad den stackars trimmaren ska utsättas för 😂
De flesta trimmare är vana vid dvärgschnauzervalpar. En del valpar blir helt ställda när de kommer till en ny person, och andra är rabiata och vilda, men det brukar gå bra ändå om man tar det lite lugnt. Det gick faktiskt betydligt bättre att trimma Lola än ullkamma och borsta med kardan när hon var liten. Så det kommer att gå bra! 😄

De flesta trimmare är vana vid dvärgschnauzervalpar. En del valpar blir helt ställda när de kommer till en ny person, och andra är rabiata och vilda, men det brukar gå bra ändå om man tar det lite lugnt. Det gick faktiskt betydligt bättre att trimma Lola än ullkamma och borsta med kardan när hon var liten. Så det kommer att gå bra! 😄
Jag har småtrimmat lite och hon är helt klart lättare där. Tack och lov. Kardan vill hon döda. Ullskrapningen går jättebra på ryggen och nacken, sen börjar hon krångla. Men det har iaf blivit bättre. Myrsteg 🐜

@Malibu_Stacy @Red_Chili

Tusen tack! Hur bra som helst att veta lite hur andra lägger upp dagen. Vill inte göra för mycket men heller inte för lite. Men så var det det där med att andas och inte överanalysera och tänka så mycket 😄

Idag har vi varit i skogen en stund på morgonen för att sedan hälsa på hos min pappa och kolla in deras trädgård och omgivning. Sen var hon trött och sov en längre stund innan det var dags för lite mer utelek. Vi har också kört lite kontaktövningar och tränat på att gå i koppel. Eftermiddagens aktivitet består i att rasta både valp och barn i skogen 😊

Senast ändrad:
I dag blir Wally 12 v 🥳

Visa bifogad fil 90736
Man ska vara försiktig med sina önskningar 😅

Vaknade tidigt imorse och bara, men vad äääääär det som låter?

En vaken valp tydligen. 😄😍

Varit ute typ 100 ggr och shit vilken poop machine. Glömt hur mycket som kan komma ut när dem äter torrfoder.

Hon har träffat min hund och katter, med blandat resultat.
Försäkerhets skull sov hon i komposthage, men det blev en extra morgonlur i sängen med min andra hund.
Så jag hoppas att efter ett par dagars tillvänjning att det släpper.

Hon ser ut exakt som mina katter, så de var lagom roade till en början. Nej matte, inte EN till?
Men de är ordentligt hundvana så hon ska nog kunna charma sig in. 😊

Nu vet vi att vi får en hanhund 🥰 men inte vilken (finns fyra). Var tvungen att åka och gosa med dem en extra gång när vi ändå var ute och åkte (blev bara 20 mil extra 😂 alltså 60 mil istället för 40…) Bara 3 veckor kvar till hämtning!!! 🐩

Senast ändrad:
Är så kär i Wallan idag :love:
Hon har blivit gosigare och mindre bitsk de sista två dagarna. Du hade rätt @Malibu_Stacy , jag känner stort hopp 😄
Lyckan när hon sover i famnen🥰

Idag gick vi längre än vanligt. Vi började promenaden med sambon och gammelgubben men skildes åt efter ca kilometern så de kunde ta en långpromenad. Wallan hoppade så käckt med mig utan minsta sug efter husse och gammelgubben. Körde sen inkallning till sidan och det gick så bra för lilla skruttan så jag la till sättande vid sidan. Otroligt lättlärd och positiv liten tjej.
Sen fick hon och gammelgubben springa lösa på allmänningen i området där vi bor och busa lite. Nu har hon svimmat så sött i ett hörne😊

5E29E922-5347-4C65-8310-806753AB8203.jpeg

Lily är nu drygt 7 månader, och jag fortsätter vara lika löjligt stolt över henne varje dag :love:
Hon är typ 60cm hög, väger just nu 16,9kg och är fortsatt väldigt stabil och fin i kroppen på alla sätt. Hon springer inte lika valpigt längre, det börjar bli mer vuxenstil på henne och j*vlar vad snabb hon är oavsett underlag och oavsett hur många svängar hon gör.

Vi har varit på salukiträffar och umgåtts med hundar i alla tänkbara åldrar nu, vi har åkt tåg 2x40 minuter utan minsta oroligheter, har sprungit på kappbana vilket var ungefär det roligaste någonsin, har återupptäckt att inkallning är skitkul och fortsatt charma alla hon möter.

Igår dansade vi lite tillsammans för fullt, vilket var superkul, hon hoppade upp med framtassarna på mig när jag fulsjöng med i en låt (det lät visst roligt :angel: ). Jag studsade runt lite och hennes svans gick som en propeller, sedan hoppade hon ner på golvet igen, sprang och ställde sig mellan mina ben för att bli kliad på rumpan, sedan sprang hon runt mig och hoppade upp med framtassarna igen, vi dansade vidare, hon hoppade ner för att bli kliad på rumpan och sådär höll vi på genom hela låten :rofl: Jag var helt slut efteråt, men herregud så mycket roliga idéer den här tokiga lilla damen får!

Jag är helt övertygad om att hon är den bästa salukivalpen i hela universum :heart:
279613454_2268231803325187_6741014309623766619_n.jpg

Har ni nåt bra tips på ensamhetsträning? Skulle behöva lite handfasta råd hur jag ska börja 😊

Hon är väldigt bra på att bryta sig genom kompostgaller om det kommer fram 🙄 Går gärna och lägger sig självmant i sin bädd men nästan ännu hellre i soffan. Hon kommer ju dock inte upp i soffan själv och jag tror inte det är så bra för henne att hoppa ner från den heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 753
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar