Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir mer och mer förtjust i lilltjejen (såklart).
Fullrulle, liten självbevarelsedrift och har börjat ränta runt själv ute så vi har börjat leka kurragömma för att träna följsamhet.
Hoppat in genom hönsluckan för att inspektera osv. gjorde hon utan större betänksamhet.

Hon sov till 6 innan hon behövde ut, jag har vaknat så fort hon rört sig känns det som, i tron att hon behövt gå ut.

In och ut hundra gånger för att kissa. Någon olycka inne när jag inte är snabb nog.
Tränar även på att inte alltid vara med och springa runt benen utan vänta i komposthagen.
(Det känns fel att säga träna, det är ju mer saker man lägger in i vardagen för att få färdigheter som behövs.)

Stora hunden har blivit bättre på att inte bry sig, vilket är mitt best case scenario. Lilla valp försöker bjuda in till lek och om stora hunden spänner sig så ber jag henne gå där ifrån. Att stora är duktig när hon inte bryr sig om pip eller när vi leker (tur jag gjorde allt gott godis innan!).

Annars är det mycket valppussar och bus som gäller, varvat med att sova middag ihop.

En bild på när hon spionerar på stora syrran.

20220513_142506.webp

I går var första gången som Wallan (med gammelgubben) lämnades ensam på riktigt. Innan så har det varit korta stunder när vi har gjort nått på utsidan.
Jag jobbade och sambon åkte och gjorde lite ärenden. Ca timman. Inga problem alls :up:

Vi hade kommit överens om att sambon skulle rasta hundarna rejält tills jag slutade jobba så jag kunde vila (började snortidigt igår) och han köra hoj under tiden. När jag kom hem var de på promenad. Jag hann krypa i säng och stänga sovrumsdörren så hundarna viste inte att jag var hemma.
Jag sov i 2 timmar och inte ett pip från Wallan som nog trodde att de var ensamma hemma.
Övrigt går också bra. Hon blir lättare i hanteringen och olyckorna inne sker allt mer sällan.
Idag fick hon sin första lilla nosövning och hon kopplade snabbt att hon skulle slå på nosen och söka (godis gömt i bergssprickor).

20220515_110704.webp

Hon blir trött av att gå i Livets hårda skola :p

Idag fick hon en del av frukosten i hönsgården så att jag kan släppa ut hästarna på bästa sätt.
Väldigt skönt med att alla djur är så hundvana, inte ens hönsen bryr sig, det gör ju att hon inte triggas på samma sätt.

Resten av frukosten fick hon när vi gjorde en namnlek.
Jag kastar iväg en kula och när hon ätit upp den och vänder sig om så kallar jag på henne, hon kommer med fart, får en matkula hos mig och så kastar jag iväg nästa osv.

Jag vet inte om det är en större ras (fysiskt) men hon verkar mer mogen i kropp och knopp än vad min andra hund var vid samma ålder.

Hon har sovit i sängen hela natten, något verkar ha släppt hos den andra hunden. Det hjälper att valp har bra självkänsla.
Däremot får hon nog sova i hagen inatt, att vakna av att någon drar en i håret är inte jättemysigt.

Igår var jag och hälsade på valparna för första gången ❤️ Så jäkla goa. Det finns tre tikar och det är ännu inte bestämt vem som ska ha vilken valp, de är fem veckor idag. Tycker det är väldigt svårt det här med att välja ut valp. Uppfödaren hade en tik som hon tyckte skulle passa hos oss så vi får se om det blir den. Nu känns det riktigt roligt och spännande! Tre veckor kvar tills hon kommer hem 🥰 bild på en av tikarna. Alla är väldigt lika varann så svårt att se skillnad på dom utan att titta noga 🙈

Bifogade filer

• 5DE0E84F-21B8-4FBA-B197-F14DE20EDD23.webp
    5DE0E84F-21B8-4FBA-B197-F14DE20EDD23.webp
    273,7 KB · Visningar: 75
Okej, jag  vet att detta är något alla nyblivna valpägare säger, men alltså hon är så smart!
På ett helt annat sätt än förra hunden, hon fattar oftast på första gången och på tredje-fjärde gången så testar hon om det verkligen är så.
Med andra hunden var det tvärtom, vid tredje-fjärde gången så bara, du vill att jag gör något särskilt..?
Vi testade handtarget idag och hon fattade grejen med en gång.

Hon får sitta en liten stund i hönsgården på morgonen och det går bättre och bättre. Det är givetvis innan hönsen blir utsläppta (det var kanske lite otydligt i förra inlägget).

Jag hade en draghundsmix innan jag skaffade vår första bc och ja alltså det var en viss skillnad i intelligens 🤣

Okej, jag  vet att detta är något alla nyblivna valpägare säger, men alltså hon är så smart!
På ett helt annat sätt än förra hunden, hon fattar oftast på första gången och på tredje-fjärde gången så testar hon om det verkligen är så.
Med andra hunden var det tvärtom, vid tredje-fjärde gången så bara, du vill att jag gör något särskilt..?
Vi testade handtarget idag och hon fattade grejen med en gång.

Hon får sitta en liten stund i hönsgården på morgonen och det går bättre och bättre. Det är givetvis innan hönsen blir utsläppta (det var kanske lite otydligt i förra inlägget).

I går var första gången som Wallan (med gammelgubben) lämnades ensam på riktigt. Innan så har det varit korta stunder när vi har gjort nått på utsidan.
Jag jobbade och sambon åkte och gjorde lite ärenden. Ca timman. Inga problem alls :up:

Vi hade kommit överens om att sambon skulle rasta hundarna rejält tills jag slutade jobba så jag kunde vila (började snortidigt igår) och han köra hoj under tiden. När jag kom hem var de på promenad. Jag hann krypa i säng och stänga sovrumsdörren så hundarna viste inte att jag var hemma.
Jag sov i 2 timmar och inte ett pip från Wallan som nog trodde att de var ensamma hemma.
Övrigt går också bra. Hon blir lättare i hanteringen och olyckorna inne sker allt mer sällan.
Idag fick hon sin första lilla nosövning och hon kopplade snabbt att hon skulle slå på nosen och söka (godis gömt i bergssprickor).
Vad menas med ”slå på nosen”? 🙂

20220516_203052.jpg

Första revbenet

Från igårkväll till i eftermiddags så har jag undrat vad jag gett mig in, hon har varit en riktig illbatting.
När hon blir trött så bits hon så in i och man känner sig som en dålig matte som sätter ner henne i hagen.
Jag sitter bredvid såklart och det tar tio- femton minuter sen däckar hon.

Hon fick följa med till granngården idag och köpa mer hundmat, en riktig stjärna var hon.
Lite försiktig, men gick ändå runt och nosade, hade fickan full av foder och hon gick att få kontakt med.

Den andra hunden har fått säga till henne ett par gånger på skarpen att tagga ner och hon har gjort det på ett förvånansvärt bra sätt.

Så nu känner jag hopp igen. :p

Funderar på om nästa gång pengar kommer in på kontot om jag ska se om jag ska köpa en större stålbur. Hon har inga problem med att dra runt på kompostburen när hon vill ta sig fram.
Just nu står det möbler strategiskt placerade och jag håller i den när hon är som tokigast. (Det låter illa, men hon har lärt sig att hon kan dra runt den..)

Tre frågor till ni med valpar, hur avslutar ni när ni leker utan att det går överstyr?

Även om hon bits mindre och mindre, när hon kommer upp i varv så kan hon inte kontrollera sig.

Om ni har gård osv hur ofta åker ni iväg på "utflykter" med valpen?

Jag tycker fortfarande att vi har en del kvar att undersöka här, så jag har svårt att se vitsen att åka iväg just nu.

Jag har en liten lista på ställen jag tänker besöka, typ käka glass, åka till handelsträdgård osv men är det bättre att besöka ett par olika ställen ett par gånger (första gångerna är ju allt så nytt) eller är det bättre med "mängd"?

Efter sju veckor i valpkoma så börjar jag ändå känna att det börjar lätta lite! 🙏🏻😅 Nu kan hon hålla sig några sekunder från att hon vaknar tills hon måste kissa så jag hinner iaf sätta på mig tröjan innan vi springer ut. 😂 Det börjar även gå att klappa henne utan att bli blodig. 🥳 Det jobbigaste nu är att hon ska busa järnet på promenaderna. Speciellt de ”tråkiga” måste-rundorna på morgonen och Alpina är inte sen med att hänga på men hennes mamma är iaf bättre på att säga ifrån. 😅 Har börjat ha en liten leksak i fickan som jag kan hala fram när hon börjar busa och det fungerar oftast! 👌🏻

Men lika dryg som hon är hemma, lika enkel är hon att vara iväg med! Vi har åkt massa buss och tåg och gått på köpcenter och fikat och hon hänger bara på. Så skönt! Snart ska vi ut på riktig långresa och jag har lite ångest men jag tror hon kommer fixa det fint! 🥰

0OkRD8A.jpg

Skitiga valpar är lyckliga valpar! 😉

Visa bifogad fil 91092
Första revbenet

Från igårkväll till i eftermiddags så har jag undrat vad jag gett mig in, hon har varit en riktig illbatting.
När hon blir trött så bits hon så in i och man känner sig som en dålig matte som sätter ner henne i hagen.
Jag sitter bredvid såklart och det tar tio- femton minuter sen däckar hon.

Hon fick följa med till granngården idag och köpa mer hundmat, en riktig stjärna var hon.
Lite försiktig, men gick ändå runt och nosade, hade fickan full av foder och hon gick att få kontakt med.

Den andra hunden har fått säga till henne ett par gånger på skarpen att tagga ner och hon har gjort det på ett förvånansvärt bra sätt.

Så nu känner jag hopp igen. :p

Funderar på om nästa gång pengar kommer in på kontot om jag ska se om jag ska köpa en större stålbur. Hon har inga problem med att dra runt på kompostburen när hon vill ta sig fram.
Just nu står det möbler strategiskt placerade och jag håller i den när hon är som tokigast. (Det låter illa, men hon har lärt sig att hon kan dra runt den..)

Tre frågor till ni med valpar, hur avslutar ni när ni leker utan att det går överstyr?

Även om hon bits mindre och mindre, när hon kommer upp i varv så kan hon inte kontrollera sig.

Om ni har gård osv hur ofta åker ni iväg på "utflykter" med valpen?

Jag tycker fortfarande att vi har en del kvar att undersöka här, så jag har svårt att se vitsen att åka iväg just nu.

Jag har en liten lista på ställen jag tänker besöka, typ käka glass, åka till handelsträdgård osv men är det bättre att besöka ett par olika ställen ett par gånger (första gångerna är ju allt så nytt) eller är det bättre med "mängd"?
Wallan har varit exakt lika dan med bitandet. Är det så 2022 edition av valpar är :confused::jawdrop:
Speciellt när hon är övertrött. Komposthage har varit vår räddning.
Nu vid snart 13 v har bitandet lugnat sig betydligt och hon hittar avknappen själv och kan gå ner i varv.

Vi har gjort lite utflykter, typ en eller två veckan men jag känner att det har nog inte gett henne så mycket. Hon är en trygg och kavat valp.

Jag leker bara korta stunder men ofta ist. Jag lägger gärna in lite sitt/ligg/följsamhet-övningar i slutet av leken och berömmer med godis. Då avslutar vi inte med hög energi.

Vår valp blir också helt uppe i varv emellanåt och biter i allt som rör sig, går knappt att gå genom huset utan en valp hängandes i byxbenet 🙈

Kompostgaller provade vi för ett tag sen men hon bröt sig ur. Kanske smart att göra som @Pilot och sitta bredvid istället. Känns dock som att hon kommer yla hysteriskt, ska man ändå fortsätta då?

Smart @Fetaost med lite aktivering i slutet av leken, det ska jag testa.

Vår valp blir också helt uppe i varv emellanåt och biter i allt som rör sig, går knappt att gå genom huset utan en valp hängandes i byxbenet 🙈

Kompostgaller provade vi för ett tag sen men hon bröt sig ur. Kanske smart att göra som @Pilot och sitta bredvid istället. Känns dock som att hon kommer yla hysteriskt, ska man ändå fortsätta då?

Smart @Fetaost med lite aktivering i slutet av leken, det ska jag testa.
Emellanåt så är det en del pip (läs skrik) men jag sitter med telefonen och total ignorerar. Så hon lugnar sig så småningom.
Tar dock bara upp henne om hon är 100% lugn.

Emellanåt så är det en del pip (läs skrik) men jag sitter med telefonen och total ignorerar. Så hon lugnar sig så småningom.
Tar dock bara upp henne om hon är 100% lugn.

Kanske ska testa det idag då om hon blir för speedad. Oftast är det när vi varit ute på gräsmattan och kommer in igen som hon inte kan varva ner.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 753
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar